Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Blött och barmark i stan. Utanför stan var underlaget som en glaciär under klimatförändringarna. Dessutom blev jag ordentligt nedstänkt av några elcyklister, så jackan såg ut som den var sydd av prickig korv. Vid Hornstull kastade sig en relativt välpolerad Bajare/A-lagare ut på ett halvdolt övergångsställe över cykelbanan. Jag hann bromsa till stillastående, men bakbromsen tjöt, varpå mannen tappade fattningen och vrålade: ”Ni borde utrotas allihopa.”

Efter ett tag blir man ju nästan van vid sådana kommentarer, men man måste ändå fråga sig: Hur kommer det sig att så pass många hyser ett så djupt hat mot cyklister? Var kommer detta ifrån? Att irritera sig är en sak – men det här hatet?

Blött och barmark i stan. Utanför stan var underlaget som en glaciär under klimatförändringarna. Dessutom blev jag ordentligt nedstänkt av några elcyklister, så jackan såg ut som den var sydd av prickig korv. Vid Hornstull kastade sig en relativt välpolerad Bajare/A-lagare ut på ett halvdolt övergångsställe över cykelbanan. Jag hann bromsa till stillastående, men bakbromsen tjöt, varpå mannen tappade fattningen och vrålade: ”Ni borde utrotas allihopa.”

Efter ett tag blir man ju nästan van vid sådana kommentarer, men man måste ändå fråga sig: Hur kommer det sig att så pass många hyser ett så djupt hat mot cyklister? Var kommer detta ifrån? Att irritera sig är en sak – men det här hatet?
Det finns/fanns inte men har skapats och framförts av media som en norm i Sverige.
Läskigt när hjärntvätten gått så långt att man proklamerar "jag vill så gärna batalj köra över dom" i det offentliga samtalet och får medhåll.

Det finns/fanns inte men har skapats och framförts av media som en norm i Sverige.
Läskigt när hjärntvätten gått så långt att man proklamerar "jag vill så gärna batalj köra över dom" i det offentliga samtalet och får medhåll.
Precis, manliga vita cyklister i storstan är den enda gruppen man får generalisera kring utan hot om cancelling så då flockas krönikörerna för billiga poäng om lycra och allt vad det är.

så sant. men tyvärr är det en del hornförsedda stravajägare som ständigt återkommande ger dem vatten på sin kvarn.

man kan som exempel studera sm i pendling över tranebergsbron när det blir grönt ljus vid alvik. inte särskilt kul att bevittna.

så sant. men tyvärr är det en del hornförsedda stravajägare som ständigt återkommande ger dem vatten på sin kvarn.

man kan som exempel studera sm i pendling över tranebergsbron när det blir grönt ljus vid alvik. inte särskilt kul att bevittna.
Sant men se på Köpenhamn eller Amsterdam. Ge cyklisterna en fungerande infra så kan förhoppningsvis en bra kultur byggas över tiden. Jag tycker också att de allra flesta sköter sig väldigt bra.

Dubben tystnade och det över ganska långa sträckor. Så en hel del is.
Sopsaltaren är fortsatt halvdan. Utmed tvärbanan i Årsta glittrade det hela vägen. Tror dock att de saltar på som fan på broarna för både Liljeholmsbron och Västerbron var helt blöta.

Åkte ännu senare än vanligt. Lite skön flex va. Lite halt var det ju. Men det var inte största problemet. Det var chocken att behöva uppleva köbildning vid rödljuset i Hornstulll kl 8 sådär. Och bilar överallt. Stod minst 20 cyklistsjälar där. När börjar folk på dagarna egentligen? Har de ens jobb? Flexar alla jämt? Har jag missat nåt? Är det ryssen? Truman show? Frågorna var många.

När jag blir stor ska jag bli morgonpigg!

@kais01

Jag gillar vad du skrev här, det fick mig att garva, för att citera dig:
"man kan som exempel studera sm i pendling över tranebergsbron när det blir grönt ljus vid alvik"

Du har en poäng. 😅

Min kommentar. Du har rätt, det finns väl en cirka 10-20 st som trycker på rejält över Tranebergsbron, ca 5-7 st mer eller mindre 100% tror jag. Om man undrar vilka är det väl bara att studera dagens segment topp lista i Strava. LoL Dessutom under den varma delen av året så kan det komma tränande cyklister med lätta kolfiberhojar på väg mot Ekerö svepande över bron. Trots att väl detta anses av de flesta som "transportsträcka" kan det sannerligen gå undan. LoL

Själv (de ggr jag anstränger mig på min pendlingssträcka) försöker jag väl istället cykla i hyfsat tempo hela pendlingssträckan, jag är inte specifikt en segmentjägare när jag pendlar men en sak är klar, uppförsbackar ser "hyfsat många" som en daglig "Nu j-klar ska jag ta i allt vad jag kan"-utmaning. LoL Märkt också i synnerhet när man kommer i riktning från Hornstull finns det en del som trycker på max över Västerbron men samma sak där, det är ju ganska brett trots allt, inte heller samma folksamling som över Tranebergsbron på mornarna. 🙂

Tror dock jag aldrig sett någon incident här själv (eller högst någon enstaka gång), det är ju såpass brett och jag tycker nog de flesta sköter sig trots allt. Just när det blir grönt måste man ju ligga lite lågt och inte börja härja som en jäkla idiot, det finns ju ett par kurvor som är lite trängre med sämre sikt också. Tycker nog det går att ta i utan fara för andra.

Men sedan kan man ställa sig frågan: Är det enbart elcyklister som har tillåtelse att cykla snabbt och i så fall varför? :unsure: :unsure: :unsure: Men jag antar att du i din kommentar även vänder dig till elcyklisterna? Jag får ibland lite intrycket av att en del stör sig mera på icke eldrivna cyklister som cyklar snabbt och det upplever jag som lite komiskt själv. Det är ju trots allt avsevärt fler snabba elcyklister än snabba icke elassisterade cyklister menar jag.

Senast ändrad:

Den där kvarnen är otroligt selektiv*.
Det hojtas inte regelmässigt i media att alla bilister borde utrotas fastän bortåt hälften av alla förare kört för fort och för hög hastighet objektivt är det farligaste beteendet i trafiken.

*Den stora orsaken är att cyklister trängs ihop med fotgängare på ett sätt som bilar inte görs, för att "the powers that be" inte vill att cyklar ska "vara i vägen för" bilar. Och att resultatet av det är att cyklister antingen upplevs som farliga av fotgängare eller ivägen av bilister som efter cykelbanornas intåg tror att de inte ska vara i blandtrafik.
Tillsammans med lättköpta poänger i media har det skapats en "perfekt storm" av cyklsithat.
Påstår undertecknad.

förstås en poäng. och absolut är det trängsel. normala människor tar därmed hänsyn.

problemet som jag ser det är att ett litet för stort gäng klär sig som vore de på tävling. ger negativa signaler i sig. och sedan några få men ändå för många av dessa som beter sig som om de faktiskt är det.

förstås en poäng. och absolut är det trängsel. normala människor tar därmed hänsyn.

problemet som jag ser det är att ett litet för stort gäng klär sig som vore de på tävling. ger negativa signaler i sig. och sedan några få men ändå för många av dessa som beter sig som om de faktiskt är det.
Klart att det finns cyklister som kör som svin. Men att ha praktiska kläder skulle inte provocera om det inte redan hade stigmatiserats i media/folkmun. Och att folk kör som svin i bilar skapar aldrig rubriker om att förbjuda bilar/avrätta alla bilister. Tvärtom brukar det skapa krav på bättre vägar.

Vilken tur att man använder baggy clothing och ”specialskor” så man inte misstas för en sån🤪😜

Angående panikbroms för folk som kliver rätt ut utan att visa att de tänker göra det (skrev om det häromdagen) tycker jag det är rätt spännande när det i cyklistgrupper brukar pratas om att "alla bilister" måste kunna vara förberedda på att sånt skall hända och anpassa hastigheten men "cyklister" inte behöver anpassa hastigheten för något egentligen (nej det här forumet uppfattar jag inte att det är den generella synen, därför jag öht skriver det).

Min bild är att "trafiken" har blivit lite för sjävlisk och det saknas samarbetsvilja. T.ex. att tydligt visa att man tänker gå över vägen. Visa att man tänker svänga osv.

Det är tydligt vilka signaler du tycker dig uppfatta från de som "klär sig som vore de på tävling"

Pendling via proxy (sambo).

IMG_7945.jpeg

Igår, när denna incident inträffade, var jag civilt klädd och hann med god marginal stanna i tid för att låta gångtrafikanterna passera över övergångsstället. Det var alltså ingen "lycra", "Strava-jagande" eller "trafikbrott" involverat som kunde ha triggat personen att ösa sitt hat över mig.

Däremot har jag märkt att det verkar finnas en stark korrelation mellan vilken typ av cykel man väljer och det hat man får. Hade jag kommit på en damcykel hade de förmodligen inte sagt något, men det är något med bockstyret som verkar få folk att tappa det fullständigt.

Angående panikbroms för folk som kliver rätt ut utan att visa att de tänker göra det (skrev om det häromdagen) tycker jag det är rätt spännande när det i cyklistgrupper brukar pratas om att "alla bilister" måste kunna vara förberedda på att sånt skall hända och anpassa hastigheten men "cyklister" inte behöver anpassa hastigheten för något egentligen (nej det här forumet uppfattar jag inte att det är den generella synen, därför jag öht skriver det).

Min bild är att "trafiken" har blivit lite för sjävlisk och det saknas samarbetsvilja. T.ex. att tydligt visa att man tänker gå över vägen. Visa att man tänker svänga osv.
Det var inte panikbromsning. Bakbromsen kved pga blöt såsom skivbromsar kan göra ibland.

Fasen sjukt sliten i motvinden hemåt , funderar på om det beror på att jag ”lirar hockey ” med mina grabbar lörd å sön förmiddag, innebandy sön å tisdag kväll , pendling fem dar i veckan å så cyklade jag lite i söndags oxå….
Just det så var det ja ,nu vet jag iallafall varför det gick lite tungt 😜

Följetongen fortsätter sidvind till ,sida mot hemåt men snart fredag å nästan vårvindar.
Krockade nästan med en annan mötande cyklist i korsningen vid McDonald’s i Årsta , vi tittade båda två på bilarna som laddade in mot korsningen å höll istället på att krocka med varandra 🤪, vi morsade å garvade båda två innan vi rullade vidare.😜

medvind hem kul! blev bitvis inspirerad , körde ikapp en epa höll i 3 minuter men orkade inte hålla rull till slut. släppte i 35 km h. Men så kul att cykla ikapp epa traktorer. cykla ifrån är ännu roligare såklart men så tränad är jag inte längre. Inte nu med vintercykel med dubb och skärmar i alla fall. Men lite psykad borde han väl blivit en stund? Gladde mig iaf 😁

Kör ni frukost innan cykling? Jag vet inte vad som funkar bäst, en 3 koppar kaffe i en stor kaffekopp brukar iaf vara bra för cyklingen och för att få igång magen. Jag tycker även ibland att havregrynsgröt går ned. Men inte alltid.

Senast ändrad:
Kör ni frukost innan cykling? Jag vet inte vad som funkar bäst, en 3 koppar kaffe i en stor kaffekopp brukar iaf vara bra för cyklingen och för att få igång magen. Jag tycker även ibland att havregrynsgröt går ned. Men inte alltid.

Sitter alltid på dass ett tag innan man ska iväg och brukar behöva gå ej fullt munderad ifall man snabbt behöver kränga av cykelbyxorna snabbt... Det gör cyklingen lättare iaf.
Märkligt inlägg

Tillbaka
Topp