Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

All time low… Pendlingen som brukar ta 50-55 min tog 2,5 h. Sammanfattar kort:
- Bytte bort dubbdäcken igår och startade med förhoppning om en härlig tur
- Inser snabbt att det är något som inte riktigt tätat trots att det hållt sig över natten, nya tubelessvätskan verkar rätt värdelös
- Stannar och pumpar bakdäcket två ggr på första 7 km, pyser ur nålstickshål i bakdäcket
- Vid 11 km ger jag upp och stannar för att lägga i slang i det jävla bakdäcket
- Pumpar upp och sätter mig nöjd på cykeln bara för att inse att framdäcket plötsligt är helt platt, va fan, det var ju stenhårt nyss
- Drar i en kolsyrepatron bara för att se gucka bubbla längs hela ena sidan
- Drar i en till och nu fan tätar det äntligen
- Kommer 4 km till innan framdäcket plötsligt tappar all luft igen, hade ju bara en extraslang
- Ger upp och börjar promenera…
- Efter 4 km stannar en vänlig själ och förser mig med en extra slang
- När jag ska montera denna inser jag att tubelessventilen ärgat fast över vintern (varför kollade jag inte det igår när jag bytte däcken…). Biltema-polygripen är helt värdelös och klarar inte att nypa runt ventilen.
- Nu smått irriterad på mig själv knatar jag vidare
- Hittar en öppen cykelmek på vägen som lånar ut två polygriper så jag får bort ventilen och köper en reservslang som tack
- Monterar och pumpar, ÄNTLIGEN!
- Glad för att äntligen vara uppe på cykeln igen trycker jag på lite extra sista biten
- Ligger bakom en bil för att få lite draghjälp
- Bilen tvärbromsar ”plötsligt” och jag är lite ouppmärksam, hinner vingla på sidan av bilen men slår i backspegeln
- Skärrad kvinna frågar om jag klarat mig, inga problem med mig men känner mig som en idiot som cyklar som en just sådan. Solklart mitt fel och ber om ursäkt.
- Ingen skada på varken mig eller bilen så rullar vidare till kontoret 1,5 h försenad

Nu fortfarande bitter och sitter och laddar för en bättre hemresa… Sjukt att lyckas med allt det där under samma pendling och det värsta är väl att jag bara har mig själv att skylla. Hade det funnits körkort för cykel hade mitt nog rykt idag…

Medvind hem och tänkte köra zenpendling och som @simson komma hem utvilad. Fail. Vid Västberga susade en snubbe på fixie förbi. Hornen växte ut och jag skulle jaga ifatt och hänga på. Vad äter du till frukost egentligen? Jag vill ha samma! Sjukt stark. Fick släppa lite vid krönet Västertorp och tjippade efter andan likt värsta fisken på land när jag kom hem. Men tack för kul avslut på dagen kära granne, vi verkar bo i samma villaområde! 😁🥵

/snubben med röd jacka och rygga

Tunt vitt lager på tomten i morse. Det fick mig att byta till vinterhjulet fram och vika buffen dubbel. Den höll huvudet så varmt att jag inte märkte att jag cyklat utan hjälm förrän jag kom fram.
Skönt att läsa att det är inte bara jag som lyckat med samma sak.

Avgå alla!
IMG_6345.webp

Tunt vitt lager på tomten i morse. Det fick mig att byta till vinterhjulet fram och vika buffen dubbel. Den höll huvudet så varmt att jag inte märkte att jag cyklat utan hjälm förrän jag kom fram.
Ungefär samma traumatiska upplevelse här, blev lite stress i morse (att gå upp i sista sekund är ju standard) att skifta hjul fram och åtgärda bromsskivsgnissel fram vilket jag senare ångrade efter ca 250 m men inte en chans då att vända tillbaka. Samtidigt kanske det är nyttigt att tänka i ett något längre perspektiv än 40 minuter framåt.

Det var åtminstone kul den veckan våren visade sig. (y)

Senast ändrad:
senaste dagarna med sura vindar valt mina strider och prioriterat turer som ger medvind. skönt kunna ta med brommien på kommunala färdmedel.

möter fortfarande många cyklister med dubbdäck. brukar ytterst sällan behövas i tokholm efter v9. det skulle vara om det fryser på en klar kall natt efter regn. dubbarna ger ingen fördel vid ett snöfall, annat än om det är is under.

men vintertåliga däck gäller tills grovgruset sopats upp.

Fortfarande kallt om fingrarna (Jag KAN bara inte ha bar mitts vid -1 C)
Revansch efter gårdagens kedjeproblem: Dubbfritt, grusfritt, nyjusterad bakväxel, nyrengjord och smord kedja = Tre kränkta elcyklister i rad, varav den första i uppförsbacke.

Jag har barmitts en bra bit upp på plussidan. Perfekt när det regnar 😀

Tillbaka
Topp