Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Håller med ovanstående skribent !
Händelselöst fram tills den berömda korsningen vid McDonald’s i Årsta (nästan alltid mycket bilar där ) en eltant och en kille på singlespeed/ fixie är på väg över, framsläppta av närmsta bil men en bil i nästa led börjar rulla när kön framför börjar röra på sig varpå fixieryttaren får nita så hårt att ena airpoden hoppade ur örat , han var okej men duktigt upprörd (förståeligt) …..

Uppe innan tuppen och herregud så långsamt det gick. Både långpasset i helgen och pendlingen igår gick sakta men idag tog nog priset. Undrar om det beror på mig eller cykeln... Tomt på vägarna var det iaf.
Köp en ny cykel (bättre förstås ) och testa, livet är för kort för att leva i ovisshet 😜

Uppe innan tuppen och herregud så långsamt det gick. Både långpasset i helgen och pendlingen igår gick sakta men idag tog nog priset. Undrar om det beror på mig eller cykeln... Tomt på vägarna var det iaf.
Fortsätt kämpa. Det är i såna här stunder du blir starkare. Tvinga inte fram något genom att cykla ännu hårdare men låt kroppen veta att det här är din nya lägstanivå genom att inte stanna upp helt. Anpassningen kommer, och glöm inte ladda upp på kolhydrater om du känner dig orkeslös. Det är bättre att ”front loada” genom att äta upp dig på morgonen/innan passet än efteråt.

Hörde ett nytt ljud under pendlingen idag. Ett sorts tickande från vevparti-området. Ibland ett tick, ibland tick-tick. En gång per pedalvarv. Intensiteten verkade proportionell mot kadensen, inte kraften i pedalen.
Tog mig ett par kilometer att upptäcka att vänstra skons skosnörsände slog mot ramen, och ibland även flaskhållaren. Mystery solved!

Tbx efter 4 dagars sjukdom, trötta ben men bra väder. Försov mig, var i Thailand i drömmen, barskt uppvaknande och alldeles för mycket folk i farten. Förvånansvärt många cyklister, mest män, på forta, dyra räsers/gravels, men med fruktansvärda kläder på kroppen. Vart är samhället på väg?

Sådär... en jäkla stress blev det, tog racern eftersom jag har ambition att träna efter jobbet om vädret håller sig under misärindex. Fick vända tillbaka hem efter 300 m, tror att jag hade lyckats skruva ut TL ventilen i samband med att jag toppade med luft i går kväll. Nu får jag hålla tummen. (y)

Senast ändrad:
Tog min grå skrotcykel idag, pga jag ska på möte inne i stan och därför tog jag en cykel som jag kan leva med att den blir stulen. Köpte den på cykelloppis förra året, treväxlad med skevt bakhjul. Därför vet jag inte riktigt om det gick så trögt imorse pga det var så blåsigt eller om det var någon fälgbroms som tog i nästan tiden pga skevt hjul.

Hade punktering när jag skulle hem i torsdags och trots att jag är van vid att fixa det hade jag aldrig tagit av bakhjulet på den här cykeln och jag lyckades inte få tillbaka det. Så rullade hem så försiktigt jag kunde med ett löst hjul då. Fixade det på någon kvart hemma igår, alltid enklare när man inte står i ett mörkt cykelgarage sent på jobbet och bara vill hem så snabbt som möjligt.

Men nu märkte jag imorse att kedjan är lite väl lös. Så blev väl inte helt bra när jag väl fick tillbaka hjulet och får fixa det när jag kommer hem om jag kan. Aldrig haft så mycket krångel för att bara fixa en punktering, blir lite knäpp. Skönt väder imorse och det kommer vara medvind hem.

Lite tyngre.
20250527_141428.webp

Dubbdäcksindex ligger kvar på 2 elcyklister per sträcka. Man vill fråga men jag är rädd att bli provocerad.

Plåstertaxi hade person på bår i fixeringspryl vid s:t eriksbron. Såg ingen cykel men det var en hyrspark parkerad rätt nära. Det såg inte ut att ha gått jättebra.

Stannade vid rödljus. Placerade mig till vänster för att undvika skvätt från närliggande pöl. En yta till höger skapades därmed, lockade annan cyklist som ej uppmärksammat pölen. En högre sittande trafikant gasade sportigt med sin SUV några dm framför oss, skvätte ner cyklisten till höger. Han blev inte ens upprörd. Inte en min rörde han. Ingen av oss sa något. SUV:arna är överallt nuförtiden.

Stannade vid rödljus. Placerade mig till vänster för att undvika skvätt från närliggande pöl. En yta till höger skapades därmed, lockade annan cyklist som ej uppmärksammat pölen. En högre sittande trafikant gasade sportigt med sin SUV några dm framför oss, skvätte ner cyklisten till höger. Han blev inte ens upprörd. Inte en min rörde han. Ingen av oss sa något. SUV:arna är överallt nuförtiden.
Liknande situation fast tvärtom. Stannar för rött vid övergången vid stadshuset, jag ska vänster men möter man cyklister blir det trångt, så håll höger. Det öppnar då upp en yta till vänster om mig där en cykelgubbe genast ställer sig, trots att det står cyklister mittemot. Vid grönt blir det KAOZ pga gubbe, alla får stanna mitt i vägen.....

Brist på förstånd. Men ingen sa något. Man orkar liksom inte längre......

Man ska inte ge dom den tillfredsställelsen. Man vet aldrig om det var med flit eller ej, och var det med flit ska dom inte få se mig lida.

Man ska inte ge dom den tillfredsställelsen. Man vet aldrig om det var med flit eller ej, och var det med flit ska dom inte få se mig lida.
Apropå flit

- Buhu, Olle tog min smörgås och kastade i marken.
- var det med flit?
- nää det var med leverpastej.

(Bör vara boomer för att haja)

[Efterlysning] Tapppade visst ena handsken när jag tog långa vägen till kontoret i tisdags. Sjukt balla, dödskallar och rosa, en memils våta dröm. Antagligen tappad mellan färjan vid Ekerö och Brommaplan. Hittelön och evig tacksamhet utdelas.

Bilagor

• IMG_6909.webp
    IMG_6909.webp
    657.6 KB · Besök: 48
Ja väldigt lugnt idag. Avslutade pendlingen med punka 500m från kontoret. En lillan glasbit hade funnit sin väg in genom däcket. Lyx med mekställ i kontorfastighetens cykelrum (reservslang självklart med).

Skön morgon, var lite blött på cykelbanorna, största dramat på väg till jobbet var nog att jag höll på fronta med en annan morgonpendlare som valde att gena genom en kurva så att det fanns mer eller mindre inget utrymme för mötande dvs mig. Det gick bra men sluta gena genom kurvor där du inte kan se att du har fritt HELA kurvan.

Lägger på grusdäcken och får in 30min fingrus innan andra halvan av asfaltdjungel börjar. Märker genast att bakhjulet går lite ojämnt. Stannar och ser att en spik gått rakt in. Tubelessvätskan tätar till 99%. Går att fortsätta men ska jag? Har med plugg så drar ut spiken. Den visar sig vara nästan 4cm lång... Tur att jag inte fortsatte, hade säkert förstört hjulet/fälgen. Försöker plugga hålet men j*vla verktyget går av. Fan också. F'*cking SRAM Muc-Off!

Lyckligtvis räddad av CushCore. Hemmakontor idag.

Från Ekerö kommun, in och fyll i vettja. Ekerö kommun utreder framtiden för färjan mellan Slagsta och Ekerö. Förbindelsen kommer ju att påverkas av Förbifartens öppnande.

_____
Hej!
Brukar du använda bilfärjan Ekeröleden mellan Slagsta och Jungfrusund? - Se hit!
Just nu genomför Ekerö kommun en enkät för de som går eller cyklar över Ekeröleden. Är du en av dem får du gärna fylla i enkäten, det tar cirka 3 minuter.
Tack på förhand!
https://esmaker.net/nx2/s.aspx?id=10ffd123f0a4

Från Ekerö kommun, in och fyll i vettja. Ekerö kommun utreder framtiden för färjan mellan Slagsta och Ekerö. Förbindelsen kommer ju att påverkas av Förbifartens öppnande.

_____
Hej!
Brukar du använda bilfärjan Ekeröleden mellan Slagsta och Jungfrusund? - Se hit!
Just nu genomför Ekerö kommun en enkät för de som går eller cyklar över Ekeröleden. Är du en av dem får du gärna fylla i enkäten, det tar cirka 3 minuter.
Tack på förhand!
https://esmaker.net/nx2/s.aspx?id=10ffd123f0a4
Jag fyllde i att jag inte använder den och lika gärna kan lägga ner. ok?

Blev kränkt av en premiumhare vid Silverdal. Gjorde ett tafatt försök att haka på, men det var lönlöst. Kändes ändå rätt okej eftersom jag tyckte mig se ett kreddigt klubbnamn på hans cykelkläder.

Det var betydligt mycket jobbigare att ta att jag strax därefter blev omkörd av trimmad elcykel…

Körde med hybrid idag så racern får vila inför VR. Jösses vad trögt det gick och sadeln var fel inställd. Trögt att växla var det också. Undrar om växelvajern kommit snett i reglaget.
Nytt bygellås med hållare från Jula skramlade duktigt. Mycket trafik på GC-banorna med elsparkcyklar som körde vänstertrafik etc.
Allt som allt, en trevlig morgonpendling.

Tillbaka
Topp