Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Jag tror det handlar både om usel infrastruktur och ovana trafikanter. Många sparkcyklister kör som om de inte har någon form av trafikvett eller -utbildning, elcyklisterna har gradvis blivit bättre skulle jag säga efter dippen när många som inte cyklat på något decennium köpte skattesubventionerade cyklar. Vi själva som är gamla vanependlare har nog rätt bra koll men har stundom en smula för bråttom. Förut var det kanske mer vanecyklister som cyklade och nu när kunskapsnivån generellt har sjunkit och samtidigt hastigheterna ökat så ökar olycksfrekvensen. Jag ser tyvärr inget konstigt i det.

Lägg till den stora volymen cyklister och de stora hastighetsskillnaderna i förhållandet till infrastrukturens standard som gör att det blir förbannat trångt. Sen kan jag killgissa att den ökade telefonanvändningen medan man cyklar (j*vla dårar) inte hjälper till. Fotgängare som lallar runt på GC-banor med noise cancelling lurar och ögonen i något socialt medie hjälper inte till.

Det är ett under att någon kommer fram till jobbet utan att krascha egentligen :-)
Hirr hirr.

De som bär att jobba söndag är den fina morgonen man i regel får. Idag var det friskt, vägarna tomma och nytt pendlar PB. Svårt att önska sig något mera.

Undrar förövrigt hur länge detta behagliga väder kommer hålla i, siktar på att försöka cykla hela vintern men tror det milda vädret just nu gör mig lite övermodig. Överväger kostnader av dubbdäck, upprustning av kläder, vinterskor, stänkskärmar och allt annat man vill utrusta sig med mot SL-kortet.

De som bär att jobba söndag är den fina morgonen man i regel får. Idag var det friskt, vägarna tomma och nytt pendlar PB. Svårt att önska sig något mera.

Undrar förövrigt hur länge detta behagliga väder kommer hålla i, siktar på att försöka cykla hela vintern men tror det milda vädret just nu gör mig lite övermodig. Överväger kostnader av dubbdäck, upprustning av kläder, vinterskor, stänkskärmar och allt annat man vill utrusta sig med mot SL-kortet.
Går ju att hålla det budget också om man vill beroende på hur långt du cyklar. Begagnade dubbdäck, kör på de kläder du har men fler lager, köra sko- eller tåöverdrag istället för ren vintersko eller bara ta några varmare kängor, stänkskärmar från Biltema mm. Allt för att slippa trängas i kollektivtrafiken. FREEDOM lixom!

Går ju att hålla det budget också om man vill beroende på hur långt du cyklar. Begagnade dubbdäck, kör på de kläder du har men fler lager, köra sko- eller tåöverdrag istället för ren vintersko eller bara ta några varmare kängor, stänkskärmar från Biltema mm. Allt för att slippa trängas i kollektivtrafiken. FREEDOM lixom!
Jo, det blir något åt det hållet. Pendlingen är endast 20-25 min enkelväg, tror jag överlever de flesta dagar. Är väl hur bekväm man vill vara.. Och det är som du säger, allt för att slippa kollektivtrafiken.

Punktering 100 meter hemifrån i fredags, antagligen för att jag körde på en lövtäckt vass sten. Bytte både slang och däck igår kväll. Men var helt slut efter att ha fått av däcket på framhjulet (det tog 30 minuter pga kan inte få däcket att lossa från fälgkanten, gick när jag tog i precis exakt allt vad jag hade) så nu har jag olika däck på framhjul och bakhjul. Men det var inga problem ändå imorse med det. När jag har tummar som orkar användas igen får jag byta däcket på bakhjulet.

Lugn och skön pendling på en cykel som fick lite kärlek i helgen:

o Nya bromsbelägg.
o Ny framlampa (den gamla lossnade en sista gång och har nu sin sista vila någonstans på Järva)
o Bytt till mönstrade däck
o Vinklat in bromshandtagen. Som de stora barnen.
o Monterat ny egolapp. Utklipp ur locket till ett paket apelsinchokladglass. 😀

Lugnt, förutom dåren som går ut på Malmsköpingsvägen och siktar på mig och skriker något. Sa åt honom att sluta larva sig, men blicken hans, den brann. Sätter min tilltro till vårdapparaten. Skoja. Ta ut svängen bara.

Då var höstvurpan avklarad och jag tror på mänskligheten. Efter snabb inbromsning vid övergångställe på början av Lilla Lidingöbron skulle jag bryta igång cykeln då jag låg på för hög växel, då passar kedjan på att hoppa av vilket ledde till att cykel gick från vertikal till horisontell.
Flera runt omkring stannade och undrade hur det gick, måste sett dramatiskt ut men då det var knappt någon fart så blev det mest skrapmärken. Men jag är glad att folk frågar även om jag är mest irriterad på SunRace-kassetten som wobblar som det vore rumba-dans.

Njuter av sista tiden som cykelpendlare (på ett tag). I december flyttar vi och cykeln ersätts med tåg. Då blir det ca 1km till tåget och 1km från tåget till min arbetsplats. Kanske att man tar cykeln på tåget men får se hur knökat det är på mornarna. Kanske att man ska skaffa sig en vikcykel? Kommer sakna det!

PXL_20251110_085423711.webp

Litet mindre fuktigt och kladdigt denna morgon. Skönt då jag gav cykeln en tvätt i helgen, att cykeln inte skitades ner på en gång.

Flera djurögon i skogen som blänger på mig när jag cyklar fram på grusvägen. (Ögonen speglar sig bra i pannlampans sken).
Kränkte två epor 🤘

Fy fasen så kalla smågrader det var idag! Gissade på minus nio blötgrader, men väl hemma från Sävarturen, visades bara minus fem... Sämst var det för pressade fingrar och tår. Vänsterögat efterlyste skidglasögon.
Nästa gång blir det att klä sig för vinter!!
Hunden är däremot helnöjd, trots att det gick att gå ovanpå hans vattenhål.
Inte länge sedan man var lersprutig.

Någon olycka på Ringvägen direkt efter Ekermans gränd. Polis blockerade vänstra körfältet och en person togs om hand av ambulans. En person på lastcykel stod still (i "fel" riktning) och samtalade med någon, såg inte om det var polis kanske och en annan lastcykel stod utan förare närmare gatan. Undrar om det var dess förare som skadat sig?
Var försiktiga.

En skön morgon, hade bra flyt. Passade på att tvätta cykeln efter helgens lerfest i cykelgaraget på jobbet. Sjukt smidigt att bara ta med en liten tvättsvamp med lite intorkad grönsåpa.

Jag tror det handlar både om usel infrastruktur och ovana trafikanter. Många sparkcyklister kör som om de inte har någon form av trafikvett eller -utbildning, elcyklisterna har gradvis blivit bättre skulle jag säga efter dippen när många som inte cyklat på något decennium köpte skattesubventionerade cyklar. Vi själva som är gamla vanependlare har nog rätt bra koll men har stundom en smula för bråttom. Förut var det kanske mer vanecyklister som cyklade och nu när kunskapsnivån generellt har sjunkit och samtidigt hastigheterna ökat så ökar olycksfrekvensen. Jag ser tyvärr inget konstigt i det.

Lägg till den stora volymen cyklister och de stora hastighetsskillnaderna i förhållandet till infrastrukturens standard som gör att det blir förbannat trångt. Sen kan jag killgissa att den ökade telefonanvändningen medan man cyklar (j*vla dårar) inte hjälper till. Fotgängare som lallar runt på GC-banor med noise cancelling lurar och ögonen i något socialt medie hjälper inte till.

Det är ett under att någon kommer fram till jobbet utan att krascha egentligen :-)
Håller verkligen med om allt du skriver. Det är särskilt rörigt inne i city (Stockholm) och i rusningstrafik då mängden av cyklister och andra trafikanter ökat märkbart under de senaste åren och då infrastrukturen är delvis under uppbyggnad och delvis eftersatt.

Lite utanför stan är det bättre men det är klart att olyckorna kommer att öka när fler och fler kör eldrivet i rejält höga farter (+30 km/h) och i många fall dessutom kostar på sig att prata i mobiltelefon. Jag ser aldrig vana pendlare prata i mobil men däremot många på Rawbikes och kvinnor på eldrivna cyklar. Vurpan ser aldrig ut att vara långt borta men förvånansvärt sällan som åtminstone jag ser folk gå i backen.

Håller verkligen med om allt du skriver. Det är särskilt rörigt inne i city (Stockholm) och i rusningstrafik då mängden av cyklister och andra trafikanter ökat märkbart under de senaste åren och då infrastrukturen är delvis under uppbyggnad och delvis eftersatt.

Lite utanför stan är det bättre men det är klart att olyckorna kommer att öka när fler och fler kör eldrivet i rejält höga farter (+30 km/h) och i många fall dessutom kostar på sig att prata i mobiltelefon. Jag ser aldrig vana pendlare prata i mobil men däremot många på Rawbikes och kvinnor på eldrivna cyklar. Vurpan ser aldrig ut att vara långt borta men förvånansvärt sällan som åtminstone jag ser folk gå i backen.
+1!
Fint idag, tomma cykelbanor vid 9:30.
IMG_8287.webp

Många olika typer av trafikanter på cykelbanan på vägen hem. Elsparkar, matbud på osande tvåtaktsmoppar, hårdstakande rullskidsåkare, elcyklister och förstås massa vanliga cyklister. Några av dem höll precis lagom tempo för att lägga sig bakom och surfa med…

Fyra polisbilar jagade och stoppade en vit Kia vid Hornstull. Det gick undan så jag gissar att det var någon som inte borde gå lös som man stoppade. Det var exakt noll personer som smet över rött innan västerbron när det drog förbi blåljus i 100 knyck. Lite spännande tyckte jag.

Igår cyklade jag bakom en tjej som bara hade ett ben och elcykel. Det var rätt coolt. Lite sketch att ha kryckorna i högerhanden samtidigt som man cyklar vänsterfil i stockholmstrafiken men jag antar att tailfin inte gör ett kryck-koger. Elcykel för någon med bara ett ben måste ju vara liknande jättegrej som för döva när videosamtal kom.

Någon olycka på Ringvägen direkt efter Ekermans gränd. Polis blockerade vänstra körfältet och en person togs om hand av ambulans. En person på lastcykel stod still (i "fel" riktning) och samtalade med någon, såg inte om det var polis kanske och en annan lastcykel stod utan förare närmare gatan. Undrar om det var dess förare som skadat sig?
Var försiktiga.
Ringvägen är ett satans otyg på sistone. Pendlat fram och tillbaka där dagligen, 6-7 månader om året de senaste 2-3 åren.

Den senaste tiden så har fler och fler laxar börjat simma åt fel håll även om det rent säett är lagligt så är det fan inte lämpligt. Det är stundvis trångt när man kör om andra cyklister eller när bilar ska parkera. Senast idag höll jag på att frontalkrocka med en dam som kom på elcykel med lite för svag lampa uppför ringenvägen (från skanstull) på fel sida. Är inte förvånad över att morgonens crash inträffat.

Många olika typer av trafikanter på cykelbanan på vägen hem. Elsparkar, matbud på osande tvåtaktsmoppar, hårdstakande rullskidsåkare, elcyklister och förstås massa vanliga cyklister. Några av dem höll precis lagom tempo för att lägga sig bakom och surfa med…
Samma här, men ingen moppe, däremot en dåre på longboard i minst 30 knyck, som körde slalom på GC-vägen.

Samma här, men ingen moppe, däremot en dåre på longboard i minst 30 knyck, som körde slalom på GC-vägen.
Till matbudets försvar kan sägas att han nog snarare tuffade på i 15 km/h i uppförsbacken där jag passerade. Den begränsade farten kanske hängde ihop med den troligen dåligt inställda och osande förgasaren?

Har börjat se fler och fler mopeder med registreringskylt som kör på cykelbanan vissa sträckor, bland annat över Tranebergsbron.
Många med bistande belyisning. Har sett en del med fullt duglig lampa bak men fullständigt blockerad av barnstolar eller väskor.
Polisen skulle kunna ställa sig en dag i endera änden av Tranbergsbron och plocka trafikförbrytare på löpande band. De skulle inte ha någonstans att ta vägen.

Noterat att jag lider av någon typ av temporär höstdepression. Dåligt med tränings/cyklingsmotivation på senaste tiden. Dock idag upp på sadeln och in mot stan. Mörkt, blött på marken och totalt ensam första 30min. Ingen positiv effekt direkt. Efter ca 40min kommer en dam på en trimmad elcykel (med dubbdäck) förbi i ca 40 knyck. Denna med både lampor och reflexväst. Plötsligt händer det. Väl inne i stan möts man av en våg av rödljus, felparkerade hantverkarbilar, kamikazetaxin och diverse vägarbeten. Jävla skitpendlig. Hur ska man orka göra detta hela vintern? Men när jag väl passerar riksdagshuset och ska runda slottet, då öppnar sig himlen och det blir ljust. Noterar även att marken är torr. Noll trafik just där och då, har vägen för mig själv. Handelsbankens HQ och Grand Hotel ser finare ut än vanligt i morgonskenet. Grön våg in till kontoret. Life is good.

Har börjat se fler och fler mopeder med registreringskylt som kör på cykelbanan vissa sträckor, bland annat över Tranebergsbron.
Många med bistande belyisning. Har sett en del med fullt duglig lampa bak men fullständigt blockerad av barnstolar eller väskor.
Polisen skulle kunna ställa sig en dag i endera änden av Tranbergsbron och plocka trafikförbrytare på löpande band. De skulle inte ha någonstans att ta vägen.

Mopederna, i synnerhet de från matutkörningsföretagen är en av de absolut största riskfaktorerna vi har i pendlingen i Stockholm, det händer också att de beter sig lite "irrationellt" i deras åkstil samt kollar maps etc.

Mopederna, i synnerhet de från matutkörningsföretagen är en av de absolut största riskfaktorerna vi har i pendlingen i Stockholm, det händer också att de beter sig lite "irrationellt" i deras åkstil samt kollar maps etc.
Nu kör jag i förorten, inte i stan, men hur illa de än luktar och hur ofta de än har trasiga lampor fram och/eller bak så tycker jag att matbuden kör rätt försiktigt, här ute i västerort skulle jag säga att råcyklarna är värst. Men det kanske är mer irro-beteenden och kartkoll inne i stan.

Noterat att jag lider av någon typ av temporär höstdepression. Dåligt med tränings/cyklingsmotivation på senaste tiden..

Tycker nog inte jag lider av höstdepression eller av det möaka halvåret men däremot kan jag fastna i andra konstiga vanor... Får vissa "nattuggle" tendenser där jag lyssnar avsevärt mer på musik, kollar mer på film samt meningslösa serier på Netflix etc. LoL Detta kan göra att jag sporadiskt känner mig lite "slöare"/mindre på hugget vilket sporadiskt kan gå ut lite negativt över träningen.

Annars tränar jag på ungefär som vanligt även om det blir Zwiftpass istället för utecyklande på helgen. Löpningen beror en del på vädret men försöker hålla igång. När snön/vintern kommer och dubbdäcken åker på så blir det mer kläder och att hela pendlingen tar längre tid dock... detta kan skapa en viss stress/irritation för en nattmänniska/icke morgonmänniska som mig... 🙃

I december och även början av januari som vi går in i strax finns det dessutom risk för fler störningar i sin träning/pendling av andra orsaker också, det ska vara julbord hit och dit samt övrigt julfirande, nyårsfirande och ledigheter. 🙂 Detta kan påverka ens statistik negativt. 🥲

Senast ändrad:
Matbuden är ju lite wildcards. Tycker oftast de kör väldigt städat förutom just när de inte gör det.
De reggade jag sett har dock främst varit privata ekipage som säkert inte vågar köra bland morgon-stressade bilister i mörket.

här ute i västerort skulle jag säga att råcyklarna är värst
Helt klart. Ninjaklädda, trimmade och utan belysning.

Vågar man köra med smala däck nu i Stockholm eller kommer man köra omkull då? Har 23 mm och 25 på min fixie. Har iaf tagit det säkra före det osäkra och tagit min fula tråkiga hybridcykel och haft tråkig pendling.

Nu kör jag i förorten, inte i stan, men hur illa de än luktar och hur ofta de än har trasiga lampor fram och/eller bak så tycker jag att matbuden kör rätt försiktigt, här ute i västerort skulle jag säga att råcyklarna är värst. Men det kanske är mer irro-beteenden och kartkoll inne i stan.
Visste inte ens att matbuden körde mopeder i innerstan. Ser dock betydligt fler cyklar där och det ser man aldrig i förorterna. Av förklarliga skäl såklart. Håller med om att matbuden gärna lägger sig bakom och är försiktiga. Cyklar går alltid först på cykelbanan verkar dom leva efter. Nej, jag har nog inget ont att säga om matbuden alls förutom att det kan bli trångt ibland vid möten på vissa ställen. Hade varit värre om det fortfarande var trendigt att köra moppe som 15-åring för jag litar inte ett dugg på att dom hade haft någon koll överhuvudtaget.

Visste inte ens att matbuden körde mopeder i innerstan. Ser dock betydligt fler cyklar där och det ser man aldrig i förorterna. Av förklarliga skäl såklart. Håller med om att matbuden gärna lägger sig bakom och är försiktiga. Cyklar går alltid först på cykelbanan verkar dom leva efter. Nej, jag har nog inget ont att säga om matbuden alls förutom att det kan bli trångt ibland vid möten på vissa ställen. Hade varit värre om det fortfarande var trendigt att köra moppe som 15-åring för jag litar inte ett dugg på att dom hade haft någon koll överhuvudtaget.
Tycker också att matbuden kör hänsynsfullt och försiktigt. Sällan eller aldrig ett problem utom möjligen avgaserna. Kan inte riktigt säga samma sak om framförallt Rawbikesförarna och en del supertrimmade elcyklar. Hur mycket motor har de för det är inte ovanligt att de blåser förbi i +50 km/h i uppförsbacke? +1000W?

Tillbaka
Topp