Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
Halvklurigt område, risken är ju stor att man trycker hårdare ju bättre tränad man blir, dvs det går snabbare men kan så klart fortfarande kännas ungefär lika ansträngande. Sedan beror det kanske lite på vilken hoj man tar för dagen, uppför tjänar man mycket på en lättare cykel. Har en ny personlig hat-uppförsbacke på min nya pendlingsväg som jag ej blivit vän med trots att jag är "hyfsat vältränad", från Huvudsta ridklubb till Huvudsta t-bana ungefär, jag tycker inte om den (och tror aldrig jag kommer göra det).Jag har varit lite on/off med pendling genom åren men har en sån bit på min sträcka. Första året jag pendlade så pendlade jag inte så mycket och tränade inte så mycket/ofta på cykeln som jag egentligen hade velat. Då var den slakmotan brutal och mördade mig varje gång. Den var verkligen jättejobbig. Men gick lite bättre med tiden.
När jag drog igång pendlingen i år igen var den brutal igen efter vinteruppehållet. Kändes som att börja om från början. Sen gick det väl nån månad och jag hade kört mer träning på cykeln än jag gjort tidigare en period. När jag började pendla igen så var det som att den lätt lutande backen inte lutade alls längre. Det kändes knappt som att jag cyklade uppför.
Vad vill jag ha sagt med det här? Kanske att du ska komma ihåg den här backen och känna efter igen om några månader om den är lika jobbig efter att ha fått mer regelbunden träning/motion av pendlandet. Det är en sjukt konstig känsla när det händer iallafall.