Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Jag har varit lite on/off med pendling genom åren men har en sån bit på min sträcka. Första året jag pendlade så pendlade jag inte så mycket och tränade inte så mycket/ofta på cykeln som jag egentligen hade velat. Då var den slakmotan brutal och mördade mig varje gång. Den var verkligen jättejobbig. Men gick lite bättre med tiden.

När jag drog igång pendlingen i år igen var den brutal igen efter vinteruppehållet. Kändes som att börja om från början. Sen gick det väl nån månad och jag hade kört mer träning på cykeln än jag gjort tidigare en period. När jag började pendla igen så var det som att den lätt lutande backen inte lutade alls längre. Det kändes knappt som att jag cyklade uppför.

Vad vill jag ha sagt med det här? Kanske att du ska komma ihåg den här backen och känna efter igen om några månader om den är lika jobbig efter att ha fått mer regelbunden träning/motion av pendlandet. Det är en sjukt konstig känsla när det händer iallafall.
Halvklurigt område, risken är ju stor att man trycker hårdare ju bättre tränad man blir, dvs det går snabbare men kan så klart fortfarande kännas ungefär lika ansträngande. Sedan beror det kanske lite på vilken hoj man tar för dagen, uppför tjänar man mycket på en lättare cykel. Har en ny personlig hat-uppförsbacke på min nya pendlingsväg som jag ej blivit vän med trots att jag är "hyfsat vältränad", från Huvudsta ridklubb till Huvudsta t-bana ungefär, jag tycker inte om den (och tror aldrig jag kommer göra det). 🥲

Jag har varit lite on/off med pendling genom åren men har en sån bit på min sträcka. Första året jag pendlade så pendlade jag inte så mycket och tränade inte så mycket/ofta på cykeln som jag egentligen hade velat. Då var den slakmotan brutal och mördade mig varje gång. Den var verkligen jättejobbig. Men gick lite bättre med tiden.

När jag drog igång pendlingen i år igen var den brutal igen efter vinteruppehållet. Kändes som att börja om från början. Sen gick det väl nån månad och jag hade kört mer träning på cykeln än jag gjort tidigare en period. När jag började pendla igen så var det som att den lätt lutande backen inte lutade alls längre. Det kändes knappt som att jag cyklade uppför.

Vad vill jag ha sagt med det här? Kanske att du ska komma ihåg den här backen och känna efter igen om några månader om den är lika jobbig efter att ha fått mer regelbunden träning/motion av pendlandet. Det är en sjukt konstig känsla när det händer iallafall.
Ja alltså, jag tyckte att jag hade börjat komma över den, men på tom mage och trötta ben så var den kämpig. Men den brukar inte kännas lika motig annars, men idag var den trög.

Har några kullar längs vägen, dessa känns inte lika sega. Men det är väl för att det är mer direkt stigning och sen är man klar.

Alla som är mer utdragna märker man ju på ett annat sätt.

Halvklurigt område, risken är ju stor att man trycker hårdare ju bättre tränad man blir, dvs det går snabbare men kan så klart fortfarande kännas ungefär lika ansträngande. Sedan beror det kanske lite på vilken hoj man tar för dagen, uppför tjänar man mycket på en lättare cykel. Har en ny personlig hat-uppförsbacke på min nya pendlingsväg som jag ej blivit vän med trots att jag är "hyfsat vältränad", från Huvudsta ridklubb till Huvudsta t-bana ungefär, jag tycker inte om den (och tror aldrig jag kommer göra det). 🥲
Ja min false flat var betydligt behagligare idag med racern än igår med gravel med påhängd cykelvagn. Men med trötta ben och utan energi sög det ändå.

Slöglodde lite på GCN på Youtube där de visade upp en cykel som vägde 3,7kg. Den lär ju vara pigg i uppförsbackar.

Påväg upp för liljeholmsbron under hemfärd: metallföremål i cykelbanan, ser på distans ut att vara en sadelstolpe? Tar det vaksamt, när jag glider förbi ser jag något livsfarligt. En katana (eller tanto? kortare version iaf) ligger där med eggen upp. Producent: Lego. Material: Plast.

Trevlig helg!

Fokus på övergången efter spåren Liljeholmen, med händer beredda på bromsarna som alltid där. Kvinna stannar för att släppa fram. Jag rullar på. Surgubbe ökar steglängden förbi henne och försöker sopa till mig i huvudet och muttrar något ohörbart. Undviker att bli träffad med mina ninja-skills. Han tittar långt efter mig och får en utsträckt vafan-arm tillbaka. Hoppas stackarn får den vård han behöver.

Långholmsgatan. Buss blinkar vänster ut från hpl. Jag stannar och likaså de bakom mig. Buss fortsätter blinka men kör aldrig. Ger upp och cyklar förbi fullt beredd på att han (det var en han såg jag) plötsligt ska svänga ut. Inget som händer.

Annars en fin pendling utan regn men blöt inifrån under regnjackan, med extrapendling efter lämnat bilen på verkstaden åt "fel håll" innan avfärd. Har gjort samma reflektion ang södermälarstrands trånghet och underlag som @miyatafarfar efter en tids pendling via Hornsgatan. 😁

Hade sett att det skulle vara heldagsregn, så förberedde mig på att ta bussen efter matchen. Tittade ut och såg solsken. Bytte om till cykelkläder och drog iväg. Helt klart rätt val. Blev tidigt omkörd av en på landsvägscykel och släppte iväg honom. Kom dock ikapp vid Ältakrysset, när jag höll bättre fart igenom. Lade mig en bit bakom eftersom han egentligen höll högre tempo. Dock tappade han fart uppför, så då orkade jag inte ligga bakom längre. Fram emot Hellas susade han om igen och jag lade mig en bit bakom, men i backen efter så tappade han tempo igen och det blev till att köra om. Såg inte röken av honom mer, men Strava tyckte att vi kört ihop. Tydligen en namne som dessutom kör med samma klubbar.

Det ser inte jättekul ut när man tittar genom fönstret, men med lite tur kan man hitta en lucka för hemfärd.

1781534413330.webp

Den övergången har väl varit övergångsställe förut men är nu inte det? Upplever dock att alla fotgängare stannar där och släpper förbi trots att jag själv varit beredd på att stanna.
Kan tycka som tidigare i tråden att det är mer "översnälla" cyklister som gör det otydligt. Det är trångt, spår i ryggen, uppförsbacke efter en nedförsbacke vilket i regel gör att folk trampar på för att hålla farten. Att stanna upp när många vill över gör det hela lite mindre effektivt, glid förbi och låt allt tugga på...

Försökte läsa upp mig lite, har nu också spanat på google maps. Det är inte markerat som övergångställe alls, dvs man "ska" cykla på? Det är kul att anta men bra att faktiskt veta tänker jag..

Kan tycka som tidigare i tråden att det är mer "översnälla" cyklister som gör det otydligt. Det är trångt, spår i ryggen, uppförsbacke efter en nedförsbacke vilket i regel gör att folk trampar på för att hålla farten. Att stanna upp när många vill över gör det hela lite mindre effektivt, glid förbi och låt allt tugga på...

Försökte läsa upp mig lite, har nu också spanat på google maps. Det är inte markerat som övergångställe alls, dvs man "ska" cykla på? Det är kul att anta men bra att faktiskt veta tänker jag..
Ja med ”beredd att släppa förbi” så menar jag mest att jag förbereder mig på att stanna, tex slutar trampa (men har fart kvar) tills jag ser att folket stannar och då trampar jag på igen, eller börjar styra in mig på att köra bakom någon som går över innan jag trampar. Skulle aldrig få för mig att stanna mitt i backen annars så det är bra att folk ändå verkar vänta in cyklisterna.

Som vanligt gäller väl regeln ”det finns inte några rättigheter, bara skyldigheter” i trafiken. Det gör allt väldigt oklart, såklart. Man får ju inte köra på någon men samtidigt har dom ingen rätt att gå ut i vägen heller, så båda riskerar att göra fel och alla tvekar lite eller tror att dom har rätt.. men ja, verkar som att cyklar har företräde och att fotgängare ska använda övergångsställe någon annanstans.

Ja med ”beredd att släppa förbi” så menar jag mest att jag förbereder mig på att stanna, tex slutar trampa (men har fart kvar) tills jag ser att folket stannar och då trampar jag på igen, eller börjar styra in mig på att köra bakom någon som går över innan jag trampar. Skulle aldrig få för mig att stanna mitt i backen annars så det är bra att folk ändå verkar vänta in cyklisterna.

Som vanligt gäller väl regeln ”det finns inte några rättigheter, bara skyldigheter” i trafiken. Det gör allt väldigt oklart, såklart. Man får ju inte köra på någon men samtidigt har dom ingen rätt att gå ut i vägen heller, så båda riskerar att göra fel och alla tvekar lite eller tror att dom har rätt.. men ja, verkar som att cyklar har företräde och att fotgängare ska använda övergångsställe någon annanstans.
Helt rätt. I min mening var det mest vad fina huvudstaden avser att man ska göra i interaktionen. Ger guldstjärna till alla som uppehåller kulturen runt att köra "snyggt" och säkert i trafiken.

Tillbaka
Topp