Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

stefan. skrev:
> Får instämma, grymma bilder. Vad har du för
> objektiv på?
> Endel bilder tidigare vill jag minnas har sett ut
> att vara tagna i farten, har du den hängande så
> du kan fiska upp den med ena handen, eller något
> klurigt system för att sätta fast den på
> cykeln?

Kul att ni gillar bilderna! Det är lite olika objektiv, idag ett 85mm. Några tidigare bilder är taget med 50mm och fartbilderna med ett 10-20mm zoom. Jag har kameran runt halsen och trådutlösare när jag tar fartbilder, det är ganska mycket skjuta från höften och många exponeringar åker i papperskorgen oftast på grund av skakningsoskärpa.

Senast ändrad:
Wheer skrev:
-------------------------------------------------------
> Misärpendlaren skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Polisavspärrat vid Grand strax efter åtta.
> > Någon som vet varför?
>
> Cirka kvart i åtta stod en polisbil tvärs över
> vägen vid vägbygget och jag blev stoppad en
> minut i väntan på en grävskopa som pysslade.
> Polisen parkerade sedan på trottoaren och
> trafiken blev påsläppt förbi vägbygget igen.

Det var två polisbilar på kungsträdgårdssidan samt en på nybrovikssidan. Vad den på nybrovikssidan gjorde vet jag inte. Alla hade blåljus iaf.

Supertramp skrev:
> På tal om pendling och lampor. Jag har märkt en
> stor fördel av att ha en kraftig lampa (DX) när
> jag pendlar. Det kraftiga ljuset gör att folk man
> kommer i kapp förstår att det är en cyklist
> bakom och det fungerar som en ringklocka (fast
> utan risk att folk blir irriterade för att man
> plingar).

Har också en DX-lampa (T6 1200 lumen) och har noterat samma sak. Folk blir oftast inte överraskade när man kör om, åtminstone inte på mindre upplysta vägar. Speciellt inte om de inte har nån lampa själva...

Regnigt och lerigt. Börjar faktiskt se fram emot lite snömodds-sladdande istället.

Cykelvägen mellan Kista och Rissne har förövrigt nått nya höjder. Efter lite svängande kors och tvärs i mörkret, helt utan synbar planering eller riktning, är man plötsligt tillbaka ungefär där man började igen =)

//j

som tidigare nämnts, av de 4 miljarder som läggs ner på Kymlingelänken just nu så kommer exakt 0:- att läggas på att förbättra/lösa cykelsituationen från Kista och västerut.

Körde in till stan och tillbaka för kaffekaplsarna var slut.

Snö/regn - Check
Slask - Check
Nedstänkt - Check
Tomt på cykelbanan - Check

Mycket sämre förhållanden än så här blir det inte. Sån här cykling höjer ribban för vad som man klassificerar för dåligt väder.

ÄNTLIGEN! Äntligen lite spårigt, lite snö i ansiktet i motvinden, lite väl risig sikt, lite mindre cyklar ute, dvs äntligen nåt som i alla fall liknar riktig vinterpendling. Men fortfarande fattas kylan så klart...

Var väl sådär i ärlighetens namn men det beror nog mest på att man inte vant sig vid att det är vinter.

Glasögonen täcktes av snöblandat regn så man inte såg ngt. Det var väl det mest spännande.

Ovant med snö.
Ovan vid att folk inte hör dubbdäcken när man kommer.
Ovanligt många cyklister ute fortfarande.

Skönt med snöblask. Jag har cyklat med kompislapp sen oktober med inte fått dit egolappen än vilket jag lärde mig idag när snöblasket rinner ner i skorna.

Juldrickat levereras idag så det blev cykling med vagn genom stan. Lugnt o skönt; blev omkörd många gånger men aldrig kränkt.

skönt med snö, sumpan som brukar vara bra på att ploga hade inte plogat så bra, hoppas att det inte är en ny inriktning denna vinter

19 December

Bilagor

• 19dec2.jpg
    19dec2.jpg
    37.1 KB · Besök: 36
Skönt med riktig vinterpendling äntligen. Men ändå hade 250 personer cyklat före mig över Lidingöbron i morse. Kul!

I går fick jag på mina W106 på Pompinon - tyvärr kräver Uncle John lite mer TLC innan jag kränger på W240. Påmindes om att växlar och grova mönstret hos W240 har fördelar i slirig snö - men antar dagens pendling gav lite bättre träning ;)

Otroligt vackert om inte annat!

Bilagor

• DSC_0170.JPG
    DSC_0170.JPG
    103.8 KB · Besök: 36
Bra fart på Fyrisån

fyrisn19dec_2.jpg

Pendlingen gick bra men det börjar vara dags för vinterdäck. Breda slicks (Big Apple 2.35) är jätte jättedåligt på slask.

/Johan

För en gångs skull var min klädsel helt perfekt temperaturmässigt (kan bero på mitt nya underställ). Jag körde först iväg utan glasögon, vilket var mindre bra eftersom man inte såg något. Åkte hem och hämtade mina insektsglajjor och såg lite bättre en stund. Innan blötsnön lade sig på dem. Det gjorde åtminstone inte ont i ögonen.

Efter detta kändes det som att cykla i en liten bubbla i snölandskapet - helt fri från det obehag som regn hade vållat mig, fri från rasslet från dubbarna och nästan ensam på cykelvägarna. Bästa pendlingen på länge!

Jag hoppas dock att någon kommer att ploga lite på Årstabron, annars kommer den bli intressant om spåren där fryser till is...

Försökte på blankslitet bakdäck till Årstafältet från Bandhagen sen vände jag och tog tunnelbanan.

Keps i snöfall, toppenskönt för ögonen.

Enber skrev:
> För en gångs skull var min klädsel helt perfekt
> temperaturmässigt (kan bero på mitt nya
> underställ). Jag körde först iväg utan
> glasögon, vilket var mindre bra eftersom man inte
> såg något. Åkte hem och hämtade mina
> insektsglajjor och såg lite bättre en stund.
> Innan blötsnön lade sig på dem. Det gjorde
> åtminstone inte ont i ögonen.
>
> Efter detta kändes det som att cykla i en liten
> bubbla i snölandskapet - helt fri från det
> obehag som regn hade vållat mig, fri från
> rasslet från dubbarna och nästan ensam på
> cykelvägarna. Bästa pendlingen på länge!
>
> Jag hoppas dock att någon kommer att ploga lite
> på Årstabron, annars kommer den bli intressant
> om spåren där fryser till is...

federico skrev:
> 19 December

Precis, håller med, massor med spår men nästan inga cyklister syntes till. Skumt.

Pendlingen imorse gick bra, inte så tungt som jag befarade trots mycket snöslask (i förorten) och MTB med dubb. Men visst blev det 24 min istället för 20-21... Däremot fick jag parera några antydningar till sladd, men det kanske beror på att jag är ovan att cykla i snö & slask.

Buff runt halsen, "skid"-handskar och regnöverdragsbyxor var perfekt klädkombo idag. Understället jag nyss köpt får vänta tills det blir bra mycket kallare än idag. Snöflingorna i ansiktet var nästan bara sköna...

Morgonens pendling var faktiskt min första riktiga vintercykling sedan tonåren. Målet är att pendla minst 3-4 dagar/v hela vintern, får se om det är realistiskt.

Blev riktigt glad av en lastbilförare på Odengatan - han körde parallellt med cykelfilen men blinkade i god tid och släppte förbi mig innan han ens började svänga. Max effekt på min T6-lampa kanske hjälpte till...

JojjeM skrev:
> Breda slicks (Big Apple 2.35) är
> jätte jättedåligt på slask.
>

Tycker du?!
Jag kör samma set up och blir förvånad varje dag att det inte är slirigt.
Kör långsamt och med lågt tryck i ringarna.

Ska från Råsunda till Hornstull om två timmar cirkus. Fråga: Ta mönsterdäckscykeln eller framhjulsdubbhojen? Tacksam för svar :)

heklamama skrev:
> JojjeM skrev:
> -----
> > Breda slicks (Big Apple 2.35) är
> > jätte jättedåligt på slask.
> >
>
> Tycker du?!
> Jag kör samma set up och blir förvånad varje
> dag att det inte är slirigt.
> Kör långsamt och med lågt tryck i ringarna.

I morse var konsistensen så att de flöt ovanpå och det var svårt att styra i spåren. Både broms och drivgrepp var rätt kass i sörjan. Jag tycker att de funkar bättre antingen vid varmare eller kallare väder :)

/Johan

JojjeM skrev:
> heklamama skrev:
> -----
> > JojjeM skrev:
> >
>
> > -----
> > > Breda slicks (Big Apple 2.35) är
> > > jätte jättedåligt på slask.
> > >
> >
> > Tycker du?!
> > Jag kör samma set up och blir förvånad varje
> > dag att det inte är slirigt.
> > Kör långsamt och med lågt tryck i ringarna.
>
> I morse var konsistensen så att de flöt ovanpå
> och det var svårt att styra i spåren. Både
> broms och drivgrepp var rätt kass i sörjan. Jag
> tycker att de funkar bättre antingen vid varmare
> eller kallare väder :)
>
> /Johan

Ok, det kan vara några futtiga graders värme samt mängden slask som gör att jag håller mig på vägen. Jag är förvånad själv. Däcken sitter mest på för att jag inte hunnit byta till dubbisar ännu, varje dag har varit en positiv överraskning hittils.

johan44 skrev:
> som tidigare nämnts, av de 4 miljarder som läggs
> ner på Kymlingelänken just nu så kommer exakt
> 0:- att läggas på att förbättra/lösa
> cykelsituationen från Kista och västerut.

Det märks. Cykelvägarna var fortfarande oplogad när jag åkte hem nu vid sju-tiden. Funkar dock rätt bra ändå då byggvägen var välploggad redan i morse. Den har även bättre belysning och oftast lite färre grävmaskiner oxå =)

//j

Valde tunnelbana + promenad efter 2v med lunginflammation. Helt slut efter promenaden Liljeholmen - Årsta Gård. Såg en hel del vinterpsyklister. Lite sugen på cykel i morgon.

Så försvann cyklisterna ifrån Sthlm :D Roligt underlag idag. I Enskede är det rena is rajset o inne stan är det gruscross som gäller. Ingen skillnad ifrån i vintras med andra ord.

Mörkt....

En liten pratstund med Federico som kom omsusande på sin snygga Monark förhöjde mysfaktorn.

Förövrigt instämmer jag i Tilles analys.

Gick lite bättre idag när jag fått på W240 på fulcrossen. Hade köpt ett nytt W240 på XXL som tyvärr inte passade bra på hjulet - lyckades spränga två slangar när jag pumpade trots noggrann "injustering" av däcket. Blev till att använda ett lite lagom slitna W240 istället vilket också gick bra

Körde en bit på Bällstavägen eftersom "cykelbanan" var näst intill omöjlig att cykla på. Om inte den vinterväghålles kommer det vara läge för irritation eftersom jag då "gör en Andras Grass" fast med lägre tempo ;)

Black planet skrev:
> Så försvann cyklisterna ifrån Sthlm :D Roligt
> underlag idag. I Enskede är det rena is rajset o
> inne stan är det gruscross som gäller. Ingen
> skillnad ifrån i vintras med andra ord.

Får hålla med, riktigt folktomt hela vägen, sen är biten från Farsta sjukhem och längs Enskede sämst vinterskötta sträckan i år igen, att de ska vara så svårt.

Har bara EN dags pendling kvar nu innan jag går på pappaledighet i 8mån. Kommer sakna pendlandet. Imorse tog jag en omväg via Farsta/Skogskyrkogården på min väg mellan Huddinge och Fridhemsplan bara för att...

heklamama skrev:

> En liten pratstund med Federico som kom omsusande
> på sin snygga Monark förhöjde mysfaktorn.

Trevligt att träffas igen!

Bifogar två bilder från södra förorten där snö och is ligger kvar. Tittade in på en liten stig i skogen för att få uppleva vinterlandskapet innan det försvinner.
20 December

Bilagor

• 20dec.jpg
    20dec.jpg
    176.8 KB · Besök: 32
Hej!
Efter 7 års kamp på Bällstavägen så har jag gett upp och kör numera via Flysta/Solvalla stallområde. För att klaga på snöröjningen så har Stockholms stads felanmälan på webben funkat ibland och ansvarig för snöröjning i området har de senaste åren varit Cin Nilsson, 0850826926 eller 0761226926. Trevlig asiatisk kvinna som brukar svara både på SMS och telefon.
Det är trist när man måste köra på vägen där, bilisterna brukar tendera att bete sig som idioter då, köra om fast det är 20 meter till stillastående bilkö och liknande.
/Johan

PerryE skrev:
> Gick lite bättre idag när jag fått på W240 på
> fulcrossen. Hade köpt ett nytt W240 på XXL som
> tyvärr inte passade bra på hjulet - lyckades
> spränga två slangar när jag pumpade trots
> noggrann "injustering" av däcket. Blev till att
> använda ett lite lagom slitna W240 istället
> vilket också gick bra
>
> Körde en bit på Bällstavägen eftersom
> "cykelbanan" var näst intill omöjlig att cykla
> på. Om inte den vinterväghålles kommer det vara
> läge för irritation eftersom jag då "gör en
> Andras Grass" fast med lägre tempo ;)

Mindre slirigt idag jämfört med snöslasket igår, men i förorten hade ju slasket fryst till så det var fullt med frusna hjulspår istället. Man fick verkligen hålla tungan rätt i mun... Rekordfå pendlare, mötte nog bara ett halvdussin på sträckan Sundbyberg->S:t Eriksplan. Nu skiljs agnarna från vetet. :)

Backen nerför Huvudsta allé (ca 500 m lång nerförsbacke) var inte riktigt lika njutbar som den brukar vara när man kan susa nerför i 35 km/h...

Mkt is. Mkt grus också så det var inga problem. Körde om endast 2 andra cyklister. Väl inne i stan blev det ngt flera.

Hmm... tror det var du som tidigare vintrar klagat över Bällstavägen - förstår bättre vad du menar. Flysta/Solvalla fungerar inte för mig - kör å andra sidan bara sträckan Bergslagsvägen-Beckombergarondellen där jag svänger av och kör parallellt med Bällstavägen - dvs förbi Raoul Wallenbergskolan och svänger upp på Spångavägen efter Bromma Sjukhus. Tror den kommer att fungera bra även nu i vinter. Största problemet kommer nog att bli att köra över Järvafältet framöver men där är ju största risken att ramla omkull och inte att bli överkörd ;)

"Cykelbanan" utmed Bällstavägen är ju ändå ett skämt eftersom man tvingas trängas med fotgängare - att dessutom cykla med Corsaire cykelvagn gör det hela ännu mer komiskt. Som sagt - lär bli körbanan från och med nu fram till snön smält bort - det är ju bara en kort sträcka och då får jag spinna på så gott jag kan.

Äntligen! För första gången i år kändes mina WXC300 motiverade att pendla med. Klättrade lätt&ledigt på frusna hjulstår och iskanter i förorten. Sen kom man in till stan och kände sig fånig. Funderar på att maila Stockholms stad och be dom att INTE snöröja cykelvägarna.

Tillbaka
Topp