Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Kallt (3 grader)! Var tvungen att plocka fram både knävärmare, långärmad tröja och mössa. Kommer att bli varmt på vägen hem.

Blev först omcyklad av ett flåsande hybridsvetto på platten när jag cyklade lugnt och filosoferande. I kommande backe trampar jag om samme man som då flåsande klämmer ur sig "Du får väl cykla om med din tempocykel då". Jag, som cyklar på fixie med stålram och trackstyre och inte har minsta tecken av någon ansträngning eftersom jag tar det riktigt lugnt, får då förvånat ur mig: "Ja, det går lite snabbare uppför när man inte har några växlar". Det var dagens (barnsliga) behållning.

Fin morgon i Gävle!

bild.JPG

Fin morgon i behaglig temperatur - njöt av att rulla fram på min vita fixed. Strax före Spånga centrum blev jag nästan påkörd av zombiekvinna i volvokombi som körde ut. Lyckades undvika kollision genom att köra av cykelbanan och ut i bilvägen medan hon fick stopp på bilen. När hon sedan körde om mig tittade hon stint rakt fram - jag var väl inte helt glad men mest tacksam över att inte ha blivit påkörd.

Väldigt sällan sådant här händer men svårt att skydda sig mot sådant här.

Grymt fin cykling med inslag av "nyckelbensfart". Cyklade låne-Merida MTB modell superlätt och höll 36 från sollentuna till Mörby centrum och klarade av två kränkningar utan att kräkas (väldigt nära dock) en vid hagatoppen och en över västerbron. Inga allvarliga incidenter och otroligt fin och klar luft.

Kalla mig svetto men det är kul att cykla fort...

staine skrev:
-------------------------------------------------------
> >
> Skeppsbron i morse

Turistinvasion med så många utländska bilar?

Ny på forumet, men glatt överraskad. Vilken trevlig tråd just detta var. Dagens pendling var kall, men klar och vacker. Lite surt dock när man kommer fram till jobbet och upptäcker att det låsta cykelförrådet är fullt och att plats tas upp av en handfull skitcyklar.

Rätt läskig faktiskt.. Hade helt glömt bort hur bråttom många har på trånga cykelbanor och gärna ligger till vänster och ska köra om mitt i en dold högersväng.

Cyklar fördummar ibland...

MattiasK skrev:
> "Ja, det går lite snabbare
> uppför när man inte har några växlar"

Katching!!!

Mötte en herre på väg in mot stan, iklädd Assos, på racer, i mynningen på Londonviadukten vid 9-tiden. Han höll ut i en viiiiid sväng, ut över motsatta cykelfältet och ut i gångbanan, innan han snabbt, utan att tappa fart, dök in i tunneln. Hur fan vågar man? Ville han inte slita bromsgummi eller tyckte han månne att han behöver träna tangeringspunkter inför något GP?

En av cyklisterna som försökte vinna en sekund genom att köra om det långa tåg av cykelpendlare på Vasabron och hade lite liten marginal mot mötande cyklister fick möta en farbror som var less. Farbrorn såg till att trycka till rejält med armbågen mot den mötande dåren. Som tur var för oss som låg i långt led bakom föll ingen omkull.

Själv har jag börjat inse att det bara är att acceptera tempot längs med hela Gamla stan. Vad gör några sekunder hit eller dit?

Rödvitgrön skrev:

>
> Själv har jag börjat inse att det bara är att
> acceptera tempot längs med hela Gamla stan. Vad
> gör några sekunder hit eller dit?

+1 Hade varit najs om folk körde bil likadant så fort det är kö..

mugge skrev:
> Ny på forumet, men glatt överraskad. Vilken
> trevlig tråd just detta var. Dagens pendling var
> kall, men klar och vacker. Lite surt dock när man
> kommer fram till jobbet och upptäcker att det
> låsta cykelförrådet är fullt och att plats tas
> upp av en handfull skitcyklar.

Välkommen till Happy och pendlingstråden.

Fin hempendling, mycket folk även på hemvägen. Jag gladde mig åt att sanden i kurvan på Arsenalsgatan nu är spridd så att de flesta mellanrummen mellan gatustenarna är borta.

42Hz skrev:
> staine skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > >
> > Skeppsbron i morse
>
> Turistinvasion med så många utländska bilar?

Alltså den i Dehli juh, var nu inte så stockholmsfixerad ;-)

Höll på att orsaka en kollision på en grusväg i Ursvik, strax efter Kista, och där är det inte särskilt trångt.. Körde om utan att uppmärksamma att den andra cyklisten just skulle svänga vänster. Mumlade ur mig ett "ursäkta" och fick ett ohörbart svar (kunde lika vara ett "ditt jävla UFO, skärp dig" som ett "helt ok, ingen fara")!

//Bruce på hemväg på CX iklädd signalgul vindjacka.

Mycket fin gryning med uppfriskande 5 plusgrader. Så det blev långärmat samt lycraben under shortsen. Till och med korta handskar.

På hemvägen blev man däremot ångkokt som vanligt, trots kortkort.

Johan A skrev:
> MattiasK skrev:
> -----
> > "Ja, det går lite snabbare
> > uppför när man inte har några växlar"
>
> Katching!!!

Ja, jag vet... men som äkta sjöstads-hipster vet du ju vad jag menar.

Ridley skrev:
> > Helt ok, svalt.

Vilken färjetur? Jag åkte med 6 färjan från Ekerö men fuskade och använde bil. Mina arbetskollegor i Nyköping med omnejd fick skrapa rutan i morse. Det behövde inte jag, det är rejäl värmebuffert i Mälaren så här års.

Bra att de skrapar rutorna, jag tänkte i morse att snart är iglooförarna här...

Hasse#7 skrev:
> Ridley skrev:
> -----
> > > Helt ok, svalt.
>
> Vilken färjetur? Jag åkte med 6 färjan från
> Ekerö men fuskade och använde bil. Mina
> arbetskollegor i Nyköping med omnejd fick skrapa
> rutan i morse. Det behövde inte jag, det är
> rejäl värmebuffert i Mälaren så här års.

Dimma, glasögonen bara immade igen hela tiden, såg bättre utan än med, i övrigt en mkt behaglig tur. Längtar nu efter solen som skall komma i eftermiddag...

Tänk vad en förkylning kan göra kaos med kroppen. INte helt kry uppenbarligen, kraftlös och menlös. Blä.

Lagom varmt imorse och nästan tomt på cykelvägarna. Dagens pendelskratt;

1. Herre på Götgatsbacken som tappade sin stora ramväska och typ allt ramlade ut
2. Ledsen farbror som jag cyklade om typ fyra gånger mellan globen och skeppsbron som sa "Men vad tusan, du igen...". Det gjorde säkert inte saken lättare för honom att jag visslade på nån glättig melodi vid varje omkörning. Varför ska de stressa så förbannat så fort det lutar lite nedåt eller typ bli nästan överkörda vid rödljuskörningar?

kalis skrev:
> 2. Ledsen farbror som jag cyklade om typ fyra
> gånger mellan globen och skeppsbron som sa "Men
> vad tusan, du igen...". Det gjorde säkert inte
> saken lättare för honom att jag visslade på
> nån glättig melodi vid varje omkörning. Varför
> ska de stressa så förbannat så fort det lutar
> lite nedåt eller typ bli nästan överkörda vid
> rödljuskörningar?

Haha +1 på den!
Har själv försökt vissla några gånger, men jag antar att jag har lite för hög andnöd och att vindbruset dränker det lilla ljud mina torra läppar pressar fram.

Övrigt fin och varm morgon, hade varit perfekt om man inte hamnat bakom två gamla mopeder med blårök. Speciellt i uppförslutet från Gröndal till Essingen.

Behagligare temperatur idag.

Nytt rekord till jobbet (vilket innebär att jag hade tur med rödljusen :-)).

Kom precis bakom två cyklister som körde ihop strax efter hornstulls busshållplats (vid bygget). Måste varit en rikigt vurpa då den ena cyckeln stod uppochner men ägaren verkade ok.

Gissar att olyckan berodde på en snabb inbromsning på grund av mötande fotgängare på cykelbanan. Vet inte varför men senaste veckan har det ofta varit fotgängare där.

Mötte två cyklister med dubbdäck på Munkbroleden idag. Liite tidigt, tyckte jag som fick ta av mig jackan och fortsätta i t-shirt.

Hasse#7 skrev:
> Ridley skrev:
> -----
> > > Helt ok, svalt.
>
> Vilken färjetur? Jag åkte med 6 färjan från
> Ekerö men fuskade och använde bil. Mina
> arbetskollegor i Nyköping med omnejd fick skrapa
> rutan i morse. Det behövde inte jag, det är
> rejäl värmebuffert i Mälaren så här års.

Hmm, kl 07.00 +-5min.
Det var frost på gräset hemma, frost på bilrutorna vid Nockeby. Normalt sett så brukar man känna lite mer kyla över broar etc. Men som du säger så när jag trampade över Nockebybron så höjdes temparaturen säkert tio grader, så värmen är kvar i vattnet.

Tycker det går grymt att cykla strax efter sju-halvåtta. Bara proffspendlare, såväl kvinnor som män då. Däremot hem strax före fem är totalt kaos, så till den grad att jag blir irriterad.

Förlåt någon för att jag cyklade om så nära på Liljeholmsbron. Det är inte likt mig att göra, bara så att du vet. Trodde att du skulle vika av till höger snabbare efter din omkörning.

sönderkränkt av mtbare på vuältan, du var fanimej snabb, grattis! (nåt skumt märke på hojen, typ Biffo el Miffo?)

adrianm skrev:
> Vet inte varför men senaste veckan
> har det ofta varit fotgängare där.

Fanns det inte en gångbana innanför betongbarriären tidigare, som nu tagits bort? Står en skylt "fotgängare hänvisas till andra sidan" vid övergångsstället.

Tog en alternativ väg hem igår via Stadshuset-Tegelbacken-Slussen.

AMAJJGADD!
Som att köra fyrfilig motorväg med fri fart, utan barriärer och räcken, där trafikanterna har fått för sig att köra åttafiligt.
Ett under att inte fler skadar sig i rusningstrafiken.

Imorse som vanligt.

Pendlarcykel, korta ben och lösa armar, klart varmare än igår, lite blött ute på Ingarö innan man kom in till stan, men helt klart en bra morgonpendling.

Hem i går genom hagaparken, otroliga mängder joggare ute vid halv sex snåret. Incidentfritt trots detta.
Grymt skönt i morse, enda lilla problemet var att det var alldelses för varmt med benvärmare.. blir kortbenat hemår i em. /Fredrik

Igår blev det 3 punkteringar på vægen hem. Danskar verkar ha en førkærlek att krossa glas på cykelstigarna. Annars fungerar pendlingen bættre dag før dag.

Lite kallt om händerna för första gången efter sommaren, men fint och klart väder. Glömde låset hemma, så det är tur att det finns en stor källare på arbetsplatsen där man kan ställa cykeln i nödfall.

Imorse så var det dax att ta cykeln till jobbet igen gjorde det dagen inann midsomamar, tänkte inte på att solen inte hade gått upp kl 05:00 imorse så som den hade gjort förra gången!!

Så fick starta en timme senare. Och denna gång tog det tio minuter längre än sist :-(
Uppsala-Frihamnen 8 mil. Det går bra fram till Rotebro sedan har jag inte hittat någon väg som känns bra. Cyklar jag på cykelbanorna så kommer jag fel hela tiden men jag hoppas jag hittar en bättre väg hem idag.

Tillbaka
Topp