Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del fyra

Jag förutspår att "gult" blir eftermiddagens cykelmode.

Vilket fiasko. Från "det är jobbigt att cykla" med sockerpiller (väldigt symboliskt) till dagens "det är farligt att cykla" .

silverman834 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jobbig enbenscykling idag, speciellt
> göteälvsbron var motig. I lördags klantade jag
> mig och fick sy tolv stygn i ett underben, men
> läkarna sa att det inte borde påverka min
> cykling så det är väl bara att köra på.
>
> Då ni i sthlm idag får godispåsar av staden så
> fick vi på min arbetsplats påsar av Unionen,
> antagligen samma sak men där cykeltipsen var
> utbytta mot fackliga tips.

Blir det maktskifte i 2014 kanske vi får ringklockor som spelar Internationalen i cykelpåsen om några år:)

Att de satsar på parkeringsgarage öppnar i.o.f.s. att man kan få mer plats på vägarna för bl.a. cykelbanor när man förbjuder parkering.

Senast ändrad:
Alla får påsar som sagt

IMG_1581.jpg

IMG_1582.jpg

Konstigt risigt humör hela vägen, trots en fin morgon och att inget annat än normalt irriterande incidenter hände. Vad är det för fel på mig? Behöver jag redan semester? Behöver jag köpa en ny cykel?

Lola skrev:
> Jag fick ingen påse... Var exakt står de?

HOrnstull och Alvik var de jag såg.

Lola skrev:
> Jag fick ingen påse... Var exakt står de?

Dom står på en massa ställen. Bla. skulle dom stå vid Skanstull och Slussen, men när jag kom vid 8:30 var det inga där så jag misstänker att påsarna var slut (där i alla fall).

Kan dock inte säga att jag blev särskilt olycklig av det. Västen och kortet ser jag nästan som en skymf eftersom det bara (som vanligt) problematiserar oss cyklister. "Ni uppträder fel och ni syns inte - ni är ett problem". Rimligtvis borde de väl stå och dela ut lite uppförandelappar till bilisterna också?

Varför inte satsa på något som hjälper dig som cyklist? Kedjeolja (skulle många behöva), multiverktyg, lagningslappar, etc?

Fick ingen påse, känner mig kränkt! Annars var det en fin pendling, kränkte ett gäng tanter med blomlådor på styret, helt enligt bilden.

Lyckades få en påse vid Nortull, en reflexväst, cykelkarta och 20% rabatt på Cykloteket.... Precis vad jag behöver.... Fast varför gnälla, killen som gav mig påsen sa "Tack för att just du cyklar" i alla fall. För övrigt är jag nu djäkligt trött på att ha hela huvudet fullt av snor och två ben som känns avlidna!

Påsar med saker, cykelpumpar på stan och ickefungerande cykelkarta på nätet är extremt billiga åtgärder för att verkar cykelvänlig jämfört med alternativet att skapa fungerande cykelinfra.

izar skrev:
> kränkte ett gäng tanter med
> blomlådor på styret, helt enligt bilden.

Tanter på herrcykel?

staine skrev:
> Va? Ingen KANELBULLE? eller ens en banan i påsen?

Ja var är bullarna och kaffet? det skulle bli en hit. Ett tips är att i december dela ut glögg och pepparkakor. Men som Fikasvettot twittar om. Vad kan man tänka att billovers vill ge?
Åkte på tub istället i tuben till jobbet. Så det var en skön morgonpendling.
@JMT Varje garage kostar ca vad de satsar på cykling på 5 år. Dyrt! 8 garage är väl hela tunnelbannesatsningen till Nacka. Inga källor ;)

http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/trangt-nar-allt-fler-vill-cykla-fort/

Artikeln kan väl sammanfattas såhär:
Fotgängare hatar cyklister för att de körpå cykelbanan
Bilister hatar cyklister för att de kör på vägen

Extra roligt att hon som är upphov till artikeln och tycker det är så hemsk med att folk cyklar så fort är en av skånes värsta syndare när det gäller att inte klippa ner sin häck så att man har absolut noll sikt mot den korsande vägbanan (har själv krockat där...)

Black planet skrev:

> @JMT Varje garage kostar ca vad de satsar på
> cykling på 5 år. Dyrt! 8 garage är väl hela
> tunnelbannesatsningen till Nacka. Inga källor ;)

Det jag menar är att man kan se att få undan parkerade bilar från vägen som en satsning som ger mer utrymme för cyklister. På många platser är det inte framkomligheten först och främst en fråga om pengar utan om utrymme. Även om man satsar en massa pengar så nyttjas på många platser idag allt utrymme mellan husen av gångtrafikanter, cyklister och bilar. Utnyttjas en del av utrymmet av parkerade bilar kan man flytta dem och ge mer utrymme för fordon i rörelse, exempelvis cyklar. Det är heller inte helt otroligt att man kan ta mer betalt för bilar parkerade i ett parkeringshus och därmed få avkastning på de investerade pengarna, eller helt enkelt sälja parkeringshusen till privata ägare som tar marknadspris för parkeringsplatserna.
Om man inte tar bort några parkerade bilar stämmer förstås inte mitt resonemang.

JMT skrev:
Det är heller inte
> helt otroligt att man kan ta mer betalt för bilar
> parkerade i ett parkeringshus och därmed få
> avkastning på de investerade pengarna, eller helt
> enkelt sälja parkeringshusen till privata ägare
> som tar marknadspris för parkeringsplatserna.
> Om man inte tar bort några parkerade bilar
> stämmer förstås inte mitt resonemang.

Våran stad är duktiga att satsa skattepengarna o sen skänka det till privatägande för de ska ta in pengarna. De kan även ifrån början bara ge tillstånd och privata bygger ifrån början.
Klart det går lösa detta med alla idiotparkeringar etc. Bara viljan finns ifrån politiskt håll. Allt för att få en trevlig stadsmiljö människorna i staden.
Hmm de gjorde väl en satsning på sådant miljöförsök i någon ny stadsdel. Där de skulle åka kollektivt, bilpooler etc. Vad hette nu igen.. Slöstan var det visst. Mycket bilar där..

Thorrez skrev:
> http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/trangt-nar-all
> t-fler-vill-cykla-fort/
>
> Artikeln kan väl sammanfattas såhär:
> Fotgängare hatar cyklister för att de körpå
> cykelbanan
> Bilister hatar cyklister för att de kör på
> vägen
>
> Extra roligt att hon som är upphov till artikeln
> och tycker det är så hemsk med att folk cyklar
> så fort är en av skånes värsta syndare när
> det gäller att inte klippa ner sin häck så att
> man har absolut noll sikt mot den korsande
> vägbanan (har själv krockat där...)

Du som har förstahandsuppgifter på det borde upplysa om det i en liten kommentar till artikeln ;-)

Black planet skrev:
> JMT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Det är heller inte
> > helt otroligt att man kan ta mer betalt för
> bilar
> > parkerade i ett parkeringshus och därmed få
> > avkastning på de investerade pengarna, eller
> helt
> > enkelt sälja parkeringshusen till privata
> ägare
> > som tar marknadspris för parkeringsplatserna.
> > Om man inte tar bort några parkerade bilar
> > stämmer förstås inte mitt resonemang.
>
> Våran stad är duktiga att satsa skattepengarna o
> sen skänka det till privatägande för de ska ta
> in pengarna. De kan även ifrån början bara ge
> tillstånd och privata bygger ifrån början.
> Klart det går lösa detta med alla
> idiotparkeringar etc. Bara viljan finns ifrån
> politiskt håll. Allt för att få en trevlig
> stadsmiljö människorna i staden.
> Hmm de gjorde väl en satsning på sådant
> miljöförsök i någon ny stadsdel. Där de
> skulle åka kollektivt, bilpooler etc. Vad hette
> nu igen.. Slöstan var det visst. Mycket bilar
> där..

Det är klart att man kan helt enkelt förbjuda parkering och inte bygga parkeringshus. Många av bilisterna har rösträtt och vill kunna parkera sina bilar någonstans. Bilisterna tycker inte att en trevlig stadsmiljö är förenligt med en avsaknad av parkeringsplatser.

johan44 skrev:
> Påsar med saker, cykelpumpar på stan och
> ickefungerande cykelkarta på nätet är extremt
> billiga åtgärder för att verkar cykelvänlig
> jämfört med alternativet att skapa fungerande
> cykelinfra.

Väldigt sant. Om det är värt att satsa skattepengar på att tacka någon för att de väljer att cykla är det väl uppenbart att uppoffringen är för stor och att det hade varit bättre att satsa pengarna på att faktiskt bygga bort hindren.

Har cyklat i ett drygt år i Stockholm men börjar redan bli lite cynisk. Min känsla är att cyklism ses allmänt som en lite barnslig verksamhet vid sidan av de riktiga transportmedlen. Då kan man ge presenter till cyklisterna(barnen) så blir de glada och dessutom kanske man kan ge dem lite tips så att de inte är i vägen så mycket när man ska sätta sig i SUV:en och köra till jobbet...

Att använda cykelinfrastrukturen i Stockholm tycker jag visar hur det byggts ut utan övergripande plan eller rimlig strategi. Ogenomtänkta omvägar, cykelbanor som plötsligt upphör eller kräver vägövergång, skarpa kurvor, hörn och skymda hinder o.s.v. vittnar om att synen på cyklisten är den som tar sig fram i knapp styrfart med picknickkorgen på styret på väg till badplatsen en söndag. Det verkar som det är en otacksam sidouppgift för trafikplanerare att få cykelfrågor på sitt bord, det handlar ju inte om "den riktiga trafiken som spelar roll". En miljard i cykelsatsning skryts det med i Stockholm, men det är fram till 2018, vilket blir 140 mkr per år. En droppe i havet i förhållande till behoven som skapats av den nuvarande ökningen av cyklister och utifrån hur eftersatt den befintliga infrastrukturen är. Medlen är också små om man jämför med vad som spenderas rutinmässigt i andra verksamheter. Att kalla det satsning känns som ännu ett sätt skapa en illusion om att cyklismen är prioriterad när det egentligen bara handlar om att ge godis till barn.

Enber skrev:
> johan44 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Påsar med saker, cykelpumpar på stan och
> > ickefungerande cykelkarta på nätet är
> extremt
> > billiga åtgärder för att verkar cykelvänlig
> > jämfört med alternativet att skapa fungerande
> > cykelinfra.
>
> Väldigt sant. Om det är värt att satsa
> skattepengar på att tacka någon för att de
> väljer att cykla är det väl uppenbart att
> uppoffringen är för stor och att det hade varit
> bättre att satsa pengarna på att faktiskt bygga
> bort hindren.
>
> Har cyklat i ett drygt år i Stockholm men börjar
> redan bli lite cynisk. Min känsla är att cyklism
> ses allmänt som en lite barnslig verksamhet vid
> sidan av de riktiga transportmedlen. Då kan man
> ge presenter till cyklisterna(barnen) så blir de
> glada och dessutom kanske man kan ge dem lite tips
> så att de inte är i vägen så mycket när man
> ska sätta sig i SUV:en och köra till jobbet...
>
> Att använda cykelinfrastrukturen i Stockholm
> tycker jag visar hur det byggts ut utan
> övergripande plan eller rimlig strategi.
> Ogenomtänkta omvägar, cykelbanor som plötsligt
> upphör eller kräver vägövergång, skarpa
> kurvor, hörn och skymda hinder o.s.v. vittnar om
> att synen på cyklisten är den som tar sig fram i
> knapp styrfart med picknickkorgen på styret på
> väg till badplatsen en söndag. Det verkar som
> det är en otacksam sidouppgift för
> trafikplanerare att få cykelfrågor på sitt
> bord, det handlar ju inte om "den riktiga trafiken
> som spelar roll". En miljard i cykelsatsning
> skryts det med i Stockholm, men det är fram till
> 2018, vilket blir 140 mkr per år. En droppe i
> havet i förhållande till behoven som skapats av
> den nuvarande ökningen av cyklister och utifrån
> hur eftersatt den befintliga infrastrukturen är.
> Medlen är också små om man jämför med vad
> som spenderas rutinmässigt i andra verksamheter.
> Att kalla det satsning känns som ännu ett sätt
> skapa en illusion om att cyklismen är prioriterad
> när det egentligen bara handlar om att ge godis
> till barn.

Håller med fullständigt.

I t ex Upplands Väsbys trafikstrategi kan man läsa att cykelpendlandet är prioriterat. Men tjänstemännen som trots allt planerar och bygger infrastrukturen, bygger in hinder på cykelbanor, t ex 90-graderssvängar, för att de tycker att cyklisterna cyklar för fort. Hur rimmar det med trafikstrategin?

Sollentuna bygger kombinerade gång- och cykelbanor på trottoarerna, allt för att få bort de som cyklar från vägarna. Och detta utefter de stora pendlarstråken."Vi satsar x antal miljoner på cyklismen" blir endast ett slags alibi. För oss, eller i vart fall mig, som pendlar i 30 km/h, är dessa trafiklösningar endast ett hinder.

Sedan en tid har Solna delvis stängt av Kolonnvägen och lagt om gång- och cykelbanan, med 4st 90-graders böjar. För att få ned hastigheten, eller vad?

MattiasK skrev:
> Varför inte satsa på något som hjälper dig som
> cyklist? Kedjeolja (skulle många behöva),
> multiverktyg, lagningslappar, etc?

Ett par tubhjul till??

Fick en påse vid alvik runt 0700. (ovetandes om innehåll) Samtliga cyklister jag såg (vi var en klase vid rödljuset) var rätt så "kittade", dvs beyond reflexväst. Det blir lite tokigt när de som cyklar mest får en såndär väst när i princip samtliga sitter på cyklar för + 8000 och är rätt välutrustade.

Dem som vill synas har redan en väst (eller likvärdigt plagg), övriga kommer inte sätta på den ens om de fick ersättning. = fail.

Kan inte komma på vilken premie (varför man nu skall ha fiskdamm för cyklister) som skulle göra alla glada, kanske godis? Strumpor? cash?

Pendlingen var som vanligt, alldeles för mycket fotgängare på söder. på väg hem från morgonrundan strax inna så blev jag dock omåkt av en snubbe i störtkruka, tights och axelväska strax innan västerbron som jag inte iddes kränka tillbaka. Ångrar det nu.

Hittade några roliga och intressanta ljudklipp på "SR Minnen" som handlar en hel del om pendling och dåtidens "problem" med cyklister. I Klippet från 1966 får man också höra storstadscyklisternas syn på dåtidens bilister.

Ett klipp om Cykelvett från 1936

http://sverigesradio.se/api/radio/radio.aspx?type=db&id=3854631&codingformat=.m4a&metafile=asx

Och här programmet Sveriges cykelradio 1966

http://sverigesradio.se/api/radio/radio.aspx?type=db&id=3854741&codingformat=.m4a&metafile=asx

Här en länk till alla ljudklipp:

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=1602&grupp=7402&artikel=5044806

Senast ändrad:
Idag cyklade jag riktigt långsamt pga skada och blev ju omcyklad gång efter gång varav ett par på fel sida. Utan att tänka mig för så ropade jag åt en att man ska cykla om på vänster sida. Kommer jag bli rättshaverist då jag blir gammal? Jäklar vad fånig jag kände mig då han stannade upp och frågade mig vad jag sa.

Fikasvettot skrev:
> Döderben.

Ta av dig den gula tackförcyklarvästen så går det lättare att trampa. Eller gör de ett snabb stopp på stikkinikki för orka cykla hem.

Varit fint hela dagen, sen på vägen hem så kom det en rejäl skur sen blev det sol igen. Hade sällskap av en på vit fixie från Årstaberg till Stureby då vek jag av mot Örbyleden, såg blött ut utan skärmar.

Glömde skriva att jag under någon veckas tid gett mig fan på att hinna med det jävla rödljuset från skanstull till folkungagatan. I morse hade jag en paddywagon* framför, han hade bra klippa i benen och körde 20 meter framför mig mot gröngult vid folkungaljuset. Själv fick jag stanna och tur var väl det, dålig korsning att få hjärtattack i.

Nåväl, nu vet jag att det går iaf, så det blir nya målet att uppnå.

PS. Killen som 'vann' hjälpte mig stoppa ned presenten i röda cykelväska vid skanstull, någon här?

* Det kan ha varit nått annat också

Senast ändrad:
Vad trist attityd till de där påsarna. Jag kör själv rätt osynligt men drog några stripes med vit reflextejp på hjälmarna inför höstmörkret. Jag var likadan själv när jag körde MC. "Inte fan ska jag ha nån jä*la väst". Var ju ingen som tvingade mig så jag körde utan men nog syns de lite bättre än vi som kommer farande som Spökplumpen helt i svart på kvällarna.

Blev kort cykling idag. Bil med cykelställ till glasmästaren, cykel till jobbet och sen åter glasmästaren där bilen stod med ny vindruta bra nog. Blir lite omväxling med tung ryggsäck och ripjakt i fjällen nästa vecka. Kul!

Otroligt tungt idag, storförkylning på gång? Annars hyfsat fint. Tog det rätt lugnt uppför sahlgrenskabacken mot tolltorp. Då kom naturligtvis en tävlingsdåre/hybridpendlare och körde om innan krönet sedan låg han och fegrullade hela vägen nerför, tröttsamt kunde bränna om honom först långt senare. Inga gratis reflexvästar i Göteborg vad jag såg. :(

federico skrev:
> Snabba väderväxlingar på hemvägen.

Faaantasstissk nedre bild!!!! Kvalité ala federico!

federico skrev:
> Snabba väderväxlingar på hemvägen.

Vilken fullträff på nedre bilden. Det blir bättre bilder när kameran alltid är med:)

Cyklade till en inte allt för avlägsen kund på eftermiddagen.

Blev c:a 15 km långsam finpendling i byxor och skjorta hem. 15 grader i luften, blå himmel och sol (hann hem innan skuren).

Indiskt till middag och hemmagjord gräddtårta till efterrätt (fast det finns visst en egen tråd för det). Gissa om jag är nöjd med dagen?

Såg 3 personer med västarna som delades ut igår, en av dem verkade dessutom lyssna på Rammstein i hörlurar, givetvis körde hon mot rött.

Seg mil idag, var det lömsk blåst tro? Höll på att smälla in i en dam som inte ansåg det nödvändigt att blinka när man ska svänga. Småkyligt, skoteroverall är kanske inte då dum ide ändå...

Ibland måste man anpassa farten för att slippa vänta och/eller att undvika olyckor. Då blir taktiken "inte bli svettig" sekundär.
Småkyligt, sa Bull.

Tillbaka
Topp