Har inte skrivit i tråden på länge. Vardagspendlingen börjar ju bli lite enahanda mellan Vällingby och City. Men idag fick jag två aha-upplevelser minsann!
Kände mig skum i luftrören igår kväll, som astmakänning ungefär. Tänkte väl att nu är det dags - höstförkylning på G... Likadant när jag vakna, men pigg i övrigt så det var bara att rulla ut pendlarn och bege mig. Och gissa om jag var slö, kort i andningen och snabbt mjölksyrekänning. Men det var väl bara att ta tjuren vid hornen och trampa på, fast lite lugnare än vanligt. Sen kommer Tranebergsbron - och där kan man ju inte bara fisa sig upp. Sagt och gjort - lite tryck på pedalerna och syran/anfådheten kom som ett skott, men utför kommer man ju få vila lite. Och se: precis på krönet hostar jag upp en hel jordnöt! Förmodligen precis samma som jag satt i vrångstrupen framför tv:n igår kväll. Gissa om livet kändes lättare när nöten eskorterad av en del mucus lämnat kroppen. Sensmoral: allt man hört stämmer - man skall INTE äta jordnötter halvliggandes i soffan!
Den lite tristare upptäckten är att drivlinan är slut. Det rasslar och smäller när man trycker på. 580 mil, varav 160 under förra vintern, är tydligen den empisriska livslängden på en (1) deore-kassett och kedja.