Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Lömsk halka i vissa hörn, klarade mig från att lägga mig framför en bil som låg 1mm bakom mig i en kurva när jag fick sladd. Sen fick jag punka som lök på laxen, givetvis bak och då jag inte tvättat pendlaren sen i oktober såg jag ut som en sotare när jag bytt slang :-(

Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> då jag inte tvättat pendlaren sen i oktober såg jag ut
> som en sotare när jag bytt slang :-(

Har alltid ett par latexhandskar med mig för att undvika sotarhänder och för att kunna genomföra akutoperationer m h a multiverktyg, pump (för andningsassistans) och däckavtagarverktyg.

Tog på ett lager till på överkroppen, dubbla sockar och lite tjockare längdskidhandskar. Det blev faktiskt lagom varmt hela vägen. Verkar ha funnnit lagom med kläder ner till´-5 i alla fall. Inga incienter alls faktiskt. Dubbdäck är en fantastisk uppfinning. :)

Helt händelselös pendling. Såg bara ett fåtal cyklister bla en MTB med sommardäck. Där gick det inte så fort i kurvorna som ju var relativt hala. Prisa dubbdäck och skivbroms!

Det var mörkt och dimmigt klockan sex i morse. Båtarna på väg mot stadsgårskajen brölade fint, men hittar inte dimtutor på Clas Ohlson. Funderar på att jaga David Hasselhoffs störtsköna jacka från 1989 i stället.

Ebola expressen resten av veckan. Får inte till det här med cykla etc
Edit: är köldperioden över nu? Så jag slipper sätta på dubbdäck? Sen kör jag lugnt försiktigt till o ifrån jobbet. O sen samma utrustning blåsa på genom hellas etc. Det borde ju vara lika halt?

Senast redigerad av en moderator:
Jag var lika ensam som vanligt efter vägen Bjuv-Helsingborg (2 mil), ja förutom bilarna då förstås, när jag cyklade till jobbet i går... Iofs, jag mötte ju faktiskt en cyklist precis utanför Helsingborg, en vanlig damcykel. :-)

Återstår att se hur länge det blir jobb i kväll och med vädret om det blir att cykla hem i dag eller i morgon em. Det är helt klart smidigt att kunna förvara cykeln inomhus på jobbet, även om det är i trapphuset :-)

Vad säger brandskyddsmyndigheten och skyddsombudet om att förvara cykeln i trapphuset?

Stumpy skrev:
> Vad säger brandskyddsmyndigheten och
> skyddsombudet om att förvara cykeln i trapphuset?

dom gör kaos med dig!

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > då jag inte tvättat pendlaren sen i oktober
> såg jag ut
> > som en sotare när jag bytt slang :-(
>
> Har alltid ett par latexhandskar med mig för att
> undvika sotarhänder och för att kunna genomföra
> akutoperationer m h a multiverktyg, pump (för
> andningsassistans) och däckavtagarverktyg.

Smart! Det ska jag lägga ned ett par i väskan ikväll.

Slutpendlat på ett tag, blev av med jobbet igår :(
Kanske skulle höra med Geologen hur man hittar ett nytt, eller också inte.....

Kan ju iofs ckla hela dagarna nu :)

AxelSthlm skrev:
> Slutpendlat på ett tag, blev av med jobbet igår
> :(

Trist som tusan...

Stumpy skrev:

Inte okej! Speciellt inte om du har barends på riserstyre...

Stumpy skrev:

Förhoppningsvis (och troligtvis) inget, för den står under trappan; där ska ingen vara/springa när det är utrymning ändå :-P

Edit: Dessutom göms den en del iaf från insynen i trapphuset. :-)

Så ja, det blev cykling hem i dag... regnade inte så vad sjutton, det skulle ju blåsa men det skulle jag nog klara av! 15 m/s hela vägen, vinklande från rak motvind till nästan rak sidvind gjorde lite motstånd men hem kom jag till sist. Det tog runt 10 min mer än vanligt på 2 mil men då var det lite mer utmaning än vanligtvis :-)

Snabbt och säkert hem. Plusgrader. Blev förbikörd när jag stod och lät gående korsa gatan vid ett rödljus. En nishiki såklart. Är nishiki cykelns BMW?

Misärpendlaren skrev:
> Snabbt och säkert hem. Plusgrader. Blev
> förbikörd när jag stod och lät gående korsa
> gatan vid ett rödljus. En nishiki såklart. Är
> nishiki cykelns BMW?
>
Nä, den är cykelns Volvo. Ägs av gubbar med kulmage och gjord i Götelabooorjj!

(Crescent är SAAB:s motsvarighet bland cyklar. En gång i tiden ett stolt racermärke, nu dekaltrimmat utländskt guck med tvivelaktiga ägare. Och, ja, jag äger en SAAB oxå...)

Det måste ju vara nån fultysk?

Det var ganska händelselös pendling idag. Lite halt på sina ställen, men inte tillräckligt halt för att motivera dubbdäck än. Hela förra vintern gick ju att köra utan.

Äntligen lite slask, men den försvann så fort man kom innanför tullarna. Jag var första cykeln men fotspår och barnvagnsspår syntes. Framme vid nynäsvägen blev det mer cykelspår men jag såg bara två cyklister. Cykelbanan längs 73:an var plogad minsann.

Inte halt någonstans och det mest spännande var när en liten lastbil plötsligt svänger höger från strandvägen mot kajen korsandes cykelbanan. På cykelbanan kom jag cyklandes med fullt lampset, reflexväst o hela skiten. Allt gick bra dock, men adrenalinpåslag blev det.

Misärpendlaren skrev:
> Inte halt någonstans och det mest spännande var
> när en liten lastbil plötsligt svänger höger
> från strandvägen mot kajen korsandes cykelbanan.

Dom är vidriga dom där fulsvängarna, man får verkligen akta sig som cyklist det är många som glömmer bort att kolla efter oss.

STIZZE skrev:
> Misärpendlaren skrev:
> -----
> > Inte halt någonstans och det mest spännande
> var
> > när en liten lastbil plötsligt svänger
> höger
> > från strandvägen mot kajen korsandes
> cykelbanan.
>
> Dom är vidriga dom där fulsvängarna, man får
> verkligen akta sig som cyklist det är många som
> glömmer bort att kolla efter oss.
Fel STIZZE. De vet var vi är och får poäng när de plockar en cyklist. Först till hundra får ett flak fulöl..

Vill bara säga att det är INTE ok att blänga surt när man möter en cyklist och "glömmer" blinka vänster eller glömmer och glömmer förresten, aldrig lärt sig var spaken sitter nånstans överhuvudtaget och ändå så pratar kärringen inte ens mobil nä skyll dig själv tantskrälle och var glad att jag inte gick till angrepp fy FAAN!

Lite motvind idag, jag kan inte förstå varför min ciclib är så BRUTALT mycket tyngre att cykla på än räjsern. Dubbdäcken gör ju sitt till också .... Blir nog en lång vinter :(

Lugnt pendling, bara 3km från tjejen till jobbet. Såg lite konstiga cykelspår på en gång/cykelbro som svänger ganska kraftigt på slutet, flera spår gick rakt ut mot räcket, hoppas ingen gjorde sig illa, var inte halt så dom måste fått panik.

Att köpa: nya bromsbelägg fram.

Gårdagens pendling var lite väl tuff för mig. Skulle ju som sagt till Enköping och trodde vi pratade om 65 km. Lyckades virra till det Hjulsta vilket lade till några kilometer men sedan var det Tour dOetzi baklänges som gällde. Mina två stora misstag var att jag hade 11kg ryggsäck (laptop, ombyte och lite kursmaterial) och borde haft extra neoprenskydd utanpå cykelskorna. Trodde det skulle vara OK med Shimanos vinterskor men hade fel ...

Sammanfattningsvis - 83 km och 5 timmar vilket låter riktigt lusigt. Men om man tar med i beräkningen att jag småsprang delar av sträckan p g a iskalla fötter har man en del av förklaringen ;)

Mitt tips är - ha aldrig så mycket som 11 kg på ryggen och på fötterna kan man aldrig ha för mycket.

När det var 25 km kvar hade all dryck frusit och det fanns inga mackar där jag kunde stanna. Skruvade av locket och skakade ut ismoset som jag smälte i munnen...

Vid första bilden småsprang jag ganska länge eftersom fötterna var rejält kalla - vid andra bilden är det cirka 20 km kvar och jag är jättetörstig...

Dubbdäck är tråkigt men utan dubbar hade det blivit svårt mot slutet

Tror jag åker med en kollega imorgon tillbaks till Stockholm - det här var lite för tufft för mig

Bilagor

• DSC00444 - Copy.JPG
    DSC00444 - Copy.JPG
    59.9 KB · Besök: 50
  • DSC00446 - Copy.JPG
    DSC00446 - Copy.JPG
    89.8 KB · Besök: 50
Bra kämpat Perry! Och kul med lite bilder, fräsch hoj måste jag säga.

Min morgonpendling gick bra men jag har frtf inte vant mig vid stålram och dubbdäck.

Perry: Det kallar jag pendling! Allt som inte dödar det härdar!

Ofta är det ju när det varit som extra jävligast när man hållit på, som det blir extra skönt efteråt...

Första pendlingen med dubbdäck för den här vintersäsongen i går. Segt och surrigt, men man får stå ut. Bara ett halvår kvar till mer civiliserat väder.

Slaskigt eller underfruset i morse, men det mest irriterande var att det bitvis var saltat till den grad att det sved i ögonen, övervägde att stanna och skölja med det lilla vatten som fanns kvar i flaskan sensenaste träningen... :-/ T

Mr Orange skrev:
> Nä, den är cykelns Volvo. Ägs av gubbar med
> kulmage och gjord i Götelabooorjj!

Vad i h-vete!? Sån gubbe är jag inte än, och magen har jag ju fått bort nästan helt med sommarens cykling! ;)

Bortsett från det, skön cykling imorse, även om benen känndes trötta. Mötte bara en annan cykel under 1,5 mil, börjar folk ge upp?

PerryE skrev:
> Tror jag åker med en kollega imorgon tillbaks
> till Stockholm - det här var lite för tufft för
> mig

Bra kämpat.
Det går väl annars att lifta med pendel till/från Bålsta. Då är det väl bara dryga 3 mil.
11 kg packning skulle jag ta på ett annat sätt än ryggen.

Helt fantastisk pudercykling runt 06.15 i morse.
Alla liftar var öppna.

//Pand

Tille skrev:
> 11 kg packning skulle jag ta på ett annat sätt
> än ryggen.

+1, det är bara superfettot som klarar av en sådan rygga. I 20 mil dessutom...

Annars håller jag fullständigt med om att man inte kan ha på för mycket på fötterna. Eller händerna heller för den delen.

Pandy skrev:
> Helt fantastisk pudercykling runt 06.15 i morse.
> Alla liftar var öppna.
>
> //Pand

WFT!

Avis.

Globalistic skrev:
> Pandy skrev:
> -----
> > Helt fantastisk pudercykling runt 06.15 i morse.
>
> > Alla liftar var öppna.
> >
> > //Pand
>
>
> WFT!
>
> Avis.

Välkommen ut till Saltsjö-Boo! :)

Allt täckt av ett tjockt lager rimfrost imorse, dolde effektivt alla isfläckar. Jag klarade mig men såg spåren av två rejäla vurpor på vägen.

PerryE:

Det låter som du hade en tuffare resa än vad jag fick. Att ge sig iväg på 80km långpendling med W240 hade nog jag inte gjort. Man hade som sagt bara nytta av dubben den sista kilometern eller så. Då valde jag att ta det extra lugnt istället.

Jag körde med minimal packning (1,2kg dator, polotröja, byxor, kallingar o strumpor, total c:a 4 kg) och använde papperservetter för att torka mig efter duschen. Tack vare att jag körde tjocka neoprenöverdrag på SPD-skorna höll dom sig såpass fräsha så jag kunde ha dom på jobbet sen och slapp packa ner extra skor.

Sköverdrag samt riktigt tjocka (helst dubbla) vantar är nog de viktigaste plaggen under vinterturer, fartvinden kyler något fantastiskt.

Nä, uppgradera utrustningen och ge dig på´t igen! ;)

Orange - du var nog lite smartare än mig ;). Funderar på vilken typ av stor sadelväska Fikasvettot hade - skall kolla upp och nästa gång köra med det. Har faktiskt ett set Hotronic liggandes hemma men tror tjocka neopren´överdrag hade fungerat också. Tycker inte om att behöva lite på batterier för att hålla fötterna varma - om de slutar fungera kan det bli problematiskt.

Lätt snöfall, saltade vägar, en minusgrad.
Pigg första 15 men sedan försvann kraften. Förmodligen var det skogslöpningen på 80 min i går kväll som låg kvar i benen.
Har hittat min perfekta klädlösning. Skönt.

Nu seg å så är det lite socialaktivitet i kväll - det blir vilrummet i stället för niofika.

Händelselös förutom den vanliga blåsa-av-bron-känslan när det blåser mycket. Nordanvinden var kall och byig, inte riktig misärcykling utan mer som ett skoskav. Hade nog ett lager kläder för lite framtill med konsekvensen att jag frös. 10 minuter bastu efter cykelturen kompenserade dock.

Byig nordanvind, 0 grader. Lätt snö/is på vägarna

Trafikstockning på Skeppsbron. Tant skulle köra om, orkade inte och fick slå av och lägga sig bakom den andra (mkt långsamma) cyklisten.

Fortfarande helt onödigt med dubbat i stan.

Mycket bilar som stod väldigt stilla - annars blåsigt - Skanstullsbron var hård och kall mot oss i dag...

Äntligen tillbaka i 08-trafiken igen efter en tvådagarsutflykt medelst cykel till Enköping. Citypendling är så mycket roligare (ingen ironi) än mata landsväg i Banjoland med långtradare i 100 blås som enda sällskap.

Fick t.o.m. sällskap uppför Tranebergsbron av ett MTB-svetto och en ghetto-pimpad stålräser med bullhorn. Dom pinnade på rätt bra innan jag kränkte dom grundligt sista tredjedelen av backen. I löve this town!

På gränsen till kallt idag. Trötta ben över Tranebergsbron. Tog rygg på citypendlare med glansblåa tights, bruna knähöga gummistövlar och knäskydd, Belgian Blue lår. Hård snubbe!!
Annars rätt tråkig pendling...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp