Färdigpendlad för ett tag... tyvärr.
På vägen hem igår gjorde jag ett pit stop hos grabbarna på Specialized concept store som kikade lite på mitt problematiska framhjul som punkterar var och varannan dag. Inte heller Rikard där kunde hitta något fel, men de misstänkte att ett för lågt tryck i kombination med Race King mot asfalt leder till att däck och slang roterar lite i fälgen. Vi tröck i ytterligare några psi i slangen och höll tummarna att det är lösningen på problemet. (Utmärkt, snabb och trevlig service i den butiken förresten!)
Cykeln i fråga är alltså min gamla Felt-MTB som efter att den gjort sitt i skogen fått tjäna som citypendlare. Den är sliten, gammal och inte perfekt underhållen. Gaffeln är kass och drivpaketet är slitet. Byte av kassett har varit på gång länge, men liksom aldrig blivit av. Istället har jag lärt mig vilka växlar som funkar och inte funkar för att minimera strul och överkuggning. Jag hojade glatt vidare hemåt i alla fall och det rullade på riktigt fint i solen.
När jag nått hem till Värmdö och hade en knapp kilometer kvar small det plötsligt till i de nedre regionerna. Det visade sig att kedjan delvis gått av och den yttre "halvan" av en länk spretade rätt ut. Den har i sin tur krokat i framväxeln och dragit sönder den. Så det var bara att promenera...
Nu står jag i valet och kvalet. Ny kassett, nya klingor, ny kedja, ny framväxel och en ny gaffel, det kommer kosta några kronor. Det vette tusan om jag inte ska skaka fram några kronor till och satsa på en ny cykel istället. En rääääser känns lockande... Och, kanske leta fram några begagnade skrotdelar till den här och få den hjälpligt rustad som en "till affären cykel" i alla fall.
Typiskt, precis när det blir kortbyxesäsong så åker jag buss och bil.. Bittert!!
Men för att svara på trådens fråga då; Jo tack, dagens pendling var trång, varm och svettig i en äcklig buss. :-(