Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag var tvungen att förlänga pendlingen med 20 minuter för det fina vädrets skull och för att tillrättavisa mina trötta ben (måste vara dubbelpasset på lördagen med distans och 40-årsfest). Jag borde gått upp tidigare och cyklat längre. Nu hägrar Orsabacken (eller den andra upp till Nockeby) på vägen hem, alternativt fincykling ut runt FRA.

P

Dubbelt så många bakom mig..

Bilagor

• Skärmavbild 2011-05-10 kl. 09.26.47.png
    Skärmavbild 2011-05-10 kl. 09.26.47.png
    141.1 KB · Besök: 27
Lugn pendling, igår blev det 2st extraturer runt Högdalstoppen, skoj skoj.

Morgonpendlingen förlängdes med några backar innan jag började cykla mot jobbet. Hade närkontakt med en bil vars förare inte tyckte att jag skulle cykla på vägbanan. Trots att jag låg ute i vägrenen utanför heldragen linje, ingen mötande trafik och fri sikt så lade han sig så nära att han nuddade mig och tutade länge. Det här var efter Ulriksdal ner mot Solna och jag låg i ca 40 km/h.

Gaaaaaaah!!!! Efter att ha lyckats få punktering ca. var tredje mil under våren drog jag på ett nytt färskt fälgband i förra veckan. Löste det problemet? Nä. I morse visade det sig att jag nu får punktering var sjunde mil istället.
Varför? Varför glider även det nya fälgbandet mot fälgen så slangen skavs sönder mot ventilhålet?
Är det någon som har ett bra svar på det? Och är det någon som kan rekommendera en LBS som kan fixa det här hjulet nu i eftermiddag, gärna på vägen mellan city och Nacka nånstans.

I övrigt gick pendlingen bra. Jag var dock 30 minuter sen i morse och med punkastopp på det bidde jag ca. 45 minuter senare än vanligt in i stan. Ojojoj vad många fler cyklar!!!

Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> Erstaviksomvägen hem. Får se om jag kan hitta
> på något annat istället.
Då slipper jag köra på dig ;) Det blir erstavik för mig. Och sen ta de vägar jag hittar ute i tyresta.

Kanske kan göra gemensam sak av det vid tillfälle, så kan jag guida "mina" vägar.

Yep. Nu börjar det bli varmt och ljust. Så jag kommer köra minst 2ggr på vardagar.

skräp som fastnat på insidan av däcket och som nöter hål mot slangen?

Senast ändrad:
Stumpy skrev:
> Kortärmat och korta bibshorts. Mmmmmumma!
>
> Skiftade till landsvägshjulen på crossen innan
> avfärd, så det rullade på finfint. Tyvärr
> innebär det att det nog inte blir
> Erstaviksomvägen hem. Får se om jag kan hitta
> på något annat istället.

Körde den svängen igår på racern. Nypålagt grus/flis så det var lite nervöst, men det funkade.

Det var ju fantastiskt många cykelpendlare ute i morse.. Jag som brukar hoja Ringvägen/Lundgatan/Heleneborgsgatan ser ju knappt en enda men idag när jag tog vägen via Slussen var det annat ljud i skällan... Några som hade väldigt bråttom och kryssade mellan mötande människor och vi som inte hade lika bråttom men annars var det rätt soft...

Globalistic skrev:
> Dubbelt så många bakom mig..

Erkänn att du spanade in henne i gul tröja!

Jag har kommit på lösningen för hur man kan köra tröskelträning så här års utan att riskera livet på sig själv och alla sommarfåglar som dykt upp på cykelbanan. Man kör hemifrån kl 10:30 istället för kl 7:30, simpelt! Uppträdande på sonens skola såg till att jag testade denna modell idag. Mycket nice! Ska snacka med chefen och se om jag kan få förlägga min arbetstid lite annorlunda...

Ja hon var söt! Precis som trettiofyra andra också som jag såg på väg till jobbet.
Dock är det trist att typ en hade hjälm på sig...

Selast skrev:
> Man kör hemifrån kl 10:30 istället för kl 7:30,
> simpelt!
> Ska snacka med chefen och se om jag kan få
> förlägga min arbetstid lite annorlunda...

Glöm inte att du måste kompensera den sena ankomsten med att gå tidigt i så fall.

Den andra upp till nockeby, vilken är det? Söker alltid nya backar.../J :)

cyklariskogen skrev:
> Jag var tvungen att förlänga pendlingen med 20
> minuter för det fina vädrets skull och för att
> tillrättavisa mina trötta ben (måste vara
> dubbelpasset på lördagen med distans och
> 40-årsfest). Jag borde gått upp tidigare och
> cyklat längre. Nu hägrar Orsabacken (eller den
> andra upp till Nockeby) på vägen hem,
> alternativt fincykling ut runt FRA.
>
> P

Nytt jobb hemma i Uppsala sedan en dryg vecka.

2,3 km pendling på fyra minuter är verkligen mycket bättre än 74 km på närmare en och en halv timme. (Det mesta med tåg dessutom)

Gamla
gammal_pendling.jpg

Nya
ny_pendling.jpg

För att fira nya jobbet gjorde jag en liten film i det härliga vädret. För säkerhets skull i 3x hastighet så att det inte ska synas hur långsamt jag cyklar.

/Johan

Senast ändrad:
JojjeM skrev:

> För att fira nya jobbet gjorde jag en liten film
> i det härliga vädret.

härligt, mer sådant.

johan44 skrev:
> Den andra upp till nockeby, vilken är det? Söker
> alltid nya backar.../J :)
>

Gubbkärrsvägen->nockeby kyrkväg nere från drottningholmsvägen. Har inte cyklat orsabacken (som väl egentligen heter orsavägen?) så jag kan inte jämföra.

Stumpy skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Man kör hemifrån kl 10:30 istället för kl
> 7:30,
> > simpelt!
> > Ska snacka med chefen och se om jag kan få
> > förlägga min arbetstid lite annorlunda...
>
> Glöm inte att du måste kompensera den sena
> ankomsten med att gå tidigt i så fall.

Hahahaha, blir ett svårt sälj känns det som...

JojjeM skrev:

> 2,3 km pendling på fyra minuter är verkligen
> mycket bättre än 74 km på närmare en och en
> halv timme.

Hur kan det vara bättre att cykla 2,3km mot att cykla 74km?? Jag fattar inte!

Härlig pendling hem tills man fick punka 2km hemifrån, en cyklist på en gammal Chesini-racer frågade om jag behövde låna pump, men då hade jag inte så långt kvar att gå så traskade vidare och tackade så mycket ändå. Bara för att man glömmer pumpen hemma så får man självklart punka.

En kanondag! Spännande och cykla till jobbet när alla "svensson-hurtbullar" är på cykelbanan. Gäller dock att vara lite försiktig.

I morse vid 08:45 tiden passerade jag en olycksplats där polisen var på plats. Åtminstone en cyklist var inblandad, detta hade skett strax efter Djursholms Ösby i riktning mot Danderyds Sjukhus. Cykeln såg totalkvaddad ut, men cyklisten stog på benen.

Hemfärden var lugn. Trångt vid Gamla Stan(Slussen...som vanligt.

Dagens spot: en död ekorre.

Hemvägen blev en omväg: Liljeholmen-Slagsta-färja-Tappström-Brommaplan-Åkermyntan-Viksjö

Med det härliga väder som vi hade idag kunde jag bara inte låta bli. 47 km i stället för 21 km.
Underbart!

Vågar inte använda bakbromsen fullt ut eftersom bromsytan på fälgen är väääldigt sliten, så frambromsen används flitigt.

Tyvärr träffade framhjulet något litet litet på cykelvägen idag och jag var mycket nära på att flyga över styret.
Vågade inte titta bakåk för att se om den söta tjejen sett min tabbe eller ej, måste sett ganska knäppt ut.
Sen blev jag omcyklad av en arbetskamrat, och jakten var igång(!), men icke, han försvann iväg på sin räser och jag gav upp på min trötta mtb.

Alltid kul att jaga andra cyklister, bara för att se om man kan komma ikapp :D

Tog en omväg hem. Det blev erstavik-tyresta-tyresö-flaten. Avsluta med att köra häststigen i flaten. Den är så otroligt kul att köra med cross.

Var så fint väder och de har utlovat sämre senare i veckan, så jag tog den längre vägen hem :-)
pendel110510.jpg

Lagom trevligt så här senare på kvällen, slapp den värsta ansamlingen av flanörer längs med älvstranden.

gandhi skrev:
> Vad har du för kamera JojjeM?
> /K

En Canon Ixus 300 HS. Billig och trevlig men kass autofokus vid video som synes (jagar gärna och låser på konstiga saker). Går att fokuslåsa men jag glömde idag.

/johan

JojjeM skrev:
> gandhi skrev:
> -----
> > Vad har du för kamera JojjeM?
> > /K
>
> En Canon Ixus 300 HS. Billig och trevlig men kass
> autofokus vid video som synes (jagar gärna och
> låser på konstiga saker). Går att fokuslåsa
> men jag glömde idag.
>
> /johan

Ett rödlyse... sweeeet!!

En morgonrunda via brotorp-äventyrsbanan o sen in till stan. Najs!
Inne stan var det bara att lägga sig i kön. Undrar hur man tänker att köra om ifrån k-holmen +3km i s-kurvan vid statshuset?

Färdigpendlad för ett tag... tyvärr.

På vägen hem igår gjorde jag ett pit stop hos grabbarna på Specialized concept store som kikade lite på mitt problematiska framhjul som punkterar var och varannan dag. Inte heller Rikard där kunde hitta något fel, men de misstänkte att ett för lågt tryck i kombination med Race King mot asfalt leder till att däck och slang roterar lite i fälgen. Vi tröck i ytterligare några psi i slangen och höll tummarna att det är lösningen på problemet. (Utmärkt, snabb och trevlig service i den butiken förresten!)

Cykeln i fråga är alltså min gamla Felt-MTB som efter att den gjort sitt i skogen fått tjäna som citypendlare. Den är sliten, gammal och inte perfekt underhållen. Gaffeln är kass och drivpaketet är slitet. Byte av kassett har varit på gång länge, men liksom aldrig blivit av. Istället har jag lärt mig vilka växlar som funkar och inte funkar för att minimera strul och överkuggning. Jag hojade glatt vidare hemåt i alla fall och det rullade på riktigt fint i solen.
När jag nått hem till Värmdö och hade en knapp kilometer kvar small det plötsligt till i de nedre regionerna. Det visade sig att kedjan delvis gått av och den yttre "halvan" av en länk spretade rätt ut. Den har i sin tur krokat i framväxeln och dragit sönder den. Så det var bara att promenera...

Nu står jag i valet och kvalet. Ny kassett, nya klingor, ny kedja, ny framväxel och en ny gaffel, det kommer kosta några kronor. Det vette tusan om jag inte ska skaka fram några kronor till och satsa på en ny cykel istället. En rääääser känns lockande... Och, kanske leta fram några begagnade skrotdelar till den här och få den hjälpligt rustad som en "till affären cykel" i alla fall.

Typiskt, precis när det blir kortbyxesäsong så åker jag buss och bil.. Bittert!!

Men för att svara på trådens fråga då; Jo tack, dagens pendling var trång, varm och svettig i en äcklig buss. :-(

trist läge Luke. Köp ny cykel säger jag. Då blir det roligt igen :-)

Idag full fart framåt, över broarna och allt och alla kränktes. Inte så svårt iofs, bara "vackertväder-cyklare". Tror minsann det blev rekord också - under 37 min. Formen är god.

En liten stereo gled upp och frågade vad jag hade för utväxling. I övrigt ren propaganda;) 05.40 slipper man trängas.

Tack för sällskap Thomas

Hörde från en kollega att det smällde ordentligt på cykelbanan vid Birkaterminalen igår eftermiddags. En cyklist försökte köra om samtidigt som möte förelåg. Hon som blev påkörd klarade sig hyfsat, men han som körde om bröt armen, spräckte hjälmen och fick hämtas med ambulans. Tråkigt!

Imorgon är det "bike to work day" i San Francisco. Finns det ingen motsvarighet i Svedala?

Stumpy skrev:
> Hörde från en kollega att det smällde
> ordentligt på cykelbanan vid Birkaterminalen
> igår eftermiddags. En cyklist försökte köra om
> samtidigt som möte förelåg. Hon som blev
> påkörd klarade sig hyfsat, men han som körde om
> bröt armen, spräckte hjälmen och fick hämtas
> med ambulans. Tråkigt!

jag förstår inte, hade det varit bättre om tjejen som blev påkörd hade skadat sig och retarden som körde om klarade sig hyfsat?

vari ligger det tråkiga? att idioten skadade sig eller att idioten körde om trots möte?

Dagens pendling sög..
Otroligt seg efter gårdagens träning så det gick väldans lugnt genom Hagaparken. I höjd med cityterminalen blev det dock dramatiskt värre. Bilkö utanför Arlanda Express terminalen, glider enkelt förbi på cykelbanan när plötsligt en taxi kommer ifrån vänster och klipper mitt bakhjul. Tydligen hade han fått öppen bom in på taxiparkeringen vilket i hans värld innebar full fart framåt. Som tur var han jag vika av åt sidan och kasta mig in på taxiparkeringen men bakhjulet han inte riktigt med utan fick sig en ordentlig påkörning. Ifrågasatte givetvis hans yrkesval. Dumfan käftade till en början emot tills han insåg att cykelbana och högerregeln kanske gällde även för honom.

Fick lite extra träning sista biten när bromsen låg emot fälgen. Tveksamt om det går att rikta, någon som säljer ett par billiga 26" hjul?

mattel skrev:
> vari ligger det tråkiga? att idioten skadade sig
> eller att idioten körde om trots möte?

Du tror inte att han menade tråkigt med olyckor överhuvudtaget?

mattel skrev:

Tråkigt att folk skadar sig, oavsett om de gjort fel eller ej. Mindre dåligt dock att den felande skadar sig än den som gjort rätt.

en och annan på happy läser alla inlägg som fan läser bibeln... lite trist./Johan

mattel skrev:
> Stumpy skrev:
> -----
> > Hörde från en kollega att det smällde
> > ordentligt på cykelbanan vid Birkaterminalen
> > igår eftermiddags. En cyklist försökte köra
> om
> > samtidigt som möte förelåg. Hon som blev
> > påkörd klarade sig hyfsat, men han som körde
> om
> > bröt armen, spräckte hjälmen och fick
> hämtas
> > med ambulans. Tråkigt!
>
> jag förstår inte, hade det varit bättre om
> tjejen som blev påkörd hade skadat sig och
> retarden som körde om klarade sig hyfsat?
>

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp