Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Medvind hem. Kändes bra.

Ser ut som motvind i morgon bitti....

Det var fint väder när jag cyklade hem idag, men jag åkte lite sent och hade inte tillräckligt med kläder för någon långrunda. Det var skönt ändå, om än lite kallt om rumpan.

Strax innan jag var hemma råkade jag ut för en bilist som tyckte det var en bra idé köra in lite på cykelbanan i en korsning, i stället för att vänta på att bilen framför fått svänga vänster. Jag insåg som tur var att han/hon mycket väl kunde göra så, så jag körde sakta och hann bromsa. Jag kör ibland också förbi andra bilister på högersidan i korsningar (när jag kör bil alltså), men inte när där finns cykelbana och inte utan att både titta i backspegeln och vrida på skallen ...

Nåja, hoppas det fina vädret håller i sig till helgen. I så fall blir det lite längre cykling (med varmare kläder än idag).

Noterade två nya upplevelser på hemvägen igår; en sån där Napoleon-cyklist och att jag hade medvind. Höll tyo 40 genom hela stan.

Idag var det kännu kallare än igår. Mellan slöstan och Danvikstullsbron cyklade jag om en tjej som cyklade otroligt sakta, sänkte sin fart och drog sig mot högerkanten. Jag var ungefär mitt i vägen, i övrigt var det tomt på trafik, och hade alltså, säg, tre meter marginal mot henne. Ändå undslapp hon ett "PLINGA!" med tydligt påtaglig irritation i rösten.
Suck.
Skulle jag ha tutat om jag hade kommit bil kanske?

Börjar bli kyligt men mina MC-strumpor från Lidl håller vinden borta än så länge så nu när det är torrt blire sommarskorna. Blir det kallare än de tre grader som var i dag får det bli tunna skidhandskar och yttertumvantarna i Goretex för fingrarna var lite stela när jag kom fram. Eller så är de tväl bara att köra hårdare...
Nu är det officiellt vintersäsong. Min automatiska B&M-lampa slog aldrig av lyset nu på morgonen. Lampa tänd=mer träning!

Annars lugnt och skönt, bara en buss som av någon anledning inte höll ut utan svepte tätt förbi. Vägverket lovar cykelbana 2013. Vägrar längta efter någonting så långt bort utan hoppas kunna njuta av massor av annat under tiden.

Vilken morgon!

Tog räsern och finkläderna i morse pga service på pendlarhojjen. Lite småkallt med kortbyxor i början, men perfekt efter 10 min. Annars var det klar himmel, hög luft och vackra färger överallt. Nu sitter man med en macka och kaffe vid skrivbordet...

Jag blir alltid lika förvånad över hur lättcyklad min räser är jämfört med pendlarn, orkar hålla 5-7 km/h högre snitt med den.

Mr Orange skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag blir alltid lika förvånad över hur
> lättcyklad min räser är jämfört med pendlarn,
> orkar hålla 5-7 km/h högre snitt med den.

Det där har jag tänkt mycket på också. Man går ju och funderar på hur en perfekt pendlare borde se ut. Skivbromscross hit och dynamonav dit, liksom. Men faktum kvarstår: Allt annat än racern blir ju tungt och tråkigt att cykla på!!!

Nu har jag gammelracern som pendlare (en alu bianchi från 2001 med Campa mirage). Också den känns tung och tråkig jämfört med nyracern...

Jag längtar till när kardanracrar används på touren...

Fast det var fint på västerbron imorse!

Svalt men ack så vackert ,om folk visste vad dom missar när dom sitter i tunnelbanan skulle vi ser fler cyklister tror jag.

Först ett kort trainerpass i förrådet, därefter dusch och lugn cykling in till jobbet i "civila" kläder (inte ens SPD-skor).

Vid rödljuset efter Skanstullsbron stod en cool kille i kostym på en ball röd fixie med gamla högrofilsfälgar i aluminium (26" tror jag) och bullhorn-styre. Någon här på happy?

Strax därefter brände ett svetto förbi, och jag tog rygg fram till Folkungagatan där vi stannade för rött och det visade sig att svettot var PN-rider.

bossjo skrev:
> Svalt men ack så vackert ,om folk visste vad dom
> missar när dom sitter i tunnelbanan skulle vi ser
> fler cyklister tror jag.

+1

Morgon seg som vanligt. Och morgon snorig var jag på köpet. Tur att jag fick drag hjälp fram till Årstaberg. Tack! Det var otroligt vackert över staden ifrån Västerbron.
Förra året körde jag flera morgonrundor. I år har det inte blivit en någon runda på hösten. Nu som det är så vackert. Men får köra kvällrundor istället. Men oj vad det blir mörkt fort nu. Stötte på en mtb i hellas igår som behövde ny kroppsdelar av modellen fingrar. Gick det bra sen?

Min plan att gå upp tidigt och ta en runda innan jobbet sprack, vilket är lite irriterande med tanke på det fina vädret. Kallt ja, men soligt och fint.

Black planet skrev:
"Tur att jag fick drag hjälp fram till Årstaberg. Tack!"

Tack själv! Om det nu var vi som slog följe? Du på en Focus och jag på en skärmad Ridley.
Härligt med en liten pulshöjare på morgonen.

/E

Efter gårdagens 4 mil pendlling var jag tillbaka i gamla hjulspår. Alldeles för kort men fint ändå. Och så glömde jag datorn hemma....

moody skrev:
> Black planet skrev:
> "Tur att jag fick drag hjälp fram till
> Årstaberg. Tack!"
>
> Tack själv! Om det nu var vi som slog följe? Du
> på en Focus och jag på en skärmad Ridley.
> Härligt med en liten pulshöjare på morgonen.
>
> /E
Yep. Och det går köra skapligt bra tempo just till Årstaberg. Vi ses.

Bra pendling fram till Rålis där cykelvägen var omdragen = massa vilsna cyklister, framhjulet släpte lite skönt på en grusplätt, slapp markkontakt och fortsatte dom 3km som var kvar till jobbet. Härligt väder också. Mötte en i shorts och t-shirt, lite väl kallt, kan ha varit en brevbärare i civilkläder.

Riktigt nijs i morse. Startade lite senare än vanligt och så att det är gott om cyklister ute.

En fråga: Vid cykelpumpstationen i Slussen...kan man pumpa racerventil där? Bara undra lite...jag har en punp med mig, men med den fina servicen där så kanske det även finns moderna saker där.

Kommer inte ihåg hur hempendligen var förutom klart och vackert höstväder... :-) T

Härligt väder på vägen hem. Perfekt för en cx runda.Men lusten o kraften bara försvann vid vikingline terminal..

Efter att ha satt på 37 mm gummi så vidgas ju möjligheterna till vägval...

Bild0394.jpg ht=544

...och då kan man stöta på så här konstiga djur på vägen hem

longhorn.jpg ht=336

Blev plötsligt sugen på medium-rare och immig öl!

Har vid ett gäng tillfällen mött det där konstiga djuren då de varit ute på vandring på fel sida stängslet. Svårt att säga om de varit sugna på en medium rare cyklist eller bara nyfikna.

//j

@rippa: varit ute på järvafältet? :)

bra pendling idag annars, fint väder och hela det kitet..

@Mattel: Japp, hittar nya stigar att köra vilse på mellan Kista o stan hela tiden. Slapp hamna på endurospåren idag i alla fall.

Gårdagens pendling var helt ok, men lite kort med sina 15 min...
IMAG0086.jpg ht=483

IMAG0083.jpg ht=483

IMAG0089.jpg ht=483

Dagens grus/lvg-sväng bjöd på tokigt fin utsikt och roliga vägar, glömde helt bort att jag kunde fotat...

Idag var det dimmigt!

Hade en nära döden upplevelse på Lidingöbron när jag mötte en svartklädd ninja som dök upp ur dimman. Hur man vågar cykla utan belysning i denna tjocka är för mig en gåta.

0,3 grader varmt kl 0600 i morse i Huddinge. Lite kyligt, en helt ok. Dimmigt på sina ställen. Men soluppgången över Stockholm sett från Västerbron var helt underbar !!

Senast redigerad av en moderator:
Låt mig gissa att ebolasnöret är trasigt idag då halva stockholm gick på tranebergsbron. Annars var det härlig pendling, en mössa under hjälmen istället för cykelkeps hade inte skadat.

From idag är det officiellt kallt i Sthlm. Mkt dimma.

Vilken fantastiskt vacker morgon! Saltsjön liknade mer en drömsk skogstjärn där den låg klädd i ljus dimma.

En cykelbyxa försökte tävla uppför Sturegatan. Plötsligt reser han sig upp och försöker sig på någon form av spurt. Det han i sin desperation glömde var att i en pendlarduell är att ställa sig upp lika med omedelbar game over. Det slutar med att han kör mot rött tvärs över en tvåfilig väg. Ungefär då borde hans mamma ha tagit ifrån honom handkontrollen.

Note to self: köp ett par handskar.
Körde Napoleon style i dimman :)

pendlardimma.jpg ht=544

/Johan

Frost på bilarna! Svor över att båda mina buffar ligger i stugan. Det skulle varit skönt att ha.
Oj vackert det var att se staden i morgon ljuset ifrån Västerbron. Vilket kaos det var med bilar o folk som väntar på bussar..

-1 grad i Tullinge i morse vinter kläder fram. Skön pendling i dimman.

Snart kommer det vara halt på väg till jobbet på morgonen... Lite underkylt så kommer dimman att frysa på toppen av Tranebergsbron.

Jag var förresten en av dem som inte kom med tricken idag, så jag tog tillfället i akt och promenerade till jobbet istället.

+1 grad imorse när jag drog så jag bytte cykelkepsen mot en buff och tog en vindväst. Borderline för kallt för 3/4 långa byxor dock, var rätt röd om smalbenen när jag kom fram och frös som fasiken om tårna! Ente skönt i duschen efteråt...

Flossade (nalle)byxor premiär, Whiiie vad skönt det var...-1 i Tyresö, när kommer snön?

Jag har tappat en del runt kaggen...känns så himla bra att tappa vikt utan att anstränga sig. Jag menar, utan att behöva tänka på det. Me like pendling!!

Jag bröt mot lagen imorse då jag vid 3 tillfällen cyklade på vägen istället för på cykelbanan. Jag funderar på att polisanmäla mig själv.

Liten omväg via Bornsjön, satan vad dimmigt och fuktigt det var. Man fick torka glasögonen stup i kvarten. Vägen ner till Tumba var lite trist som vanligt, men solen sken (fast den värmde inte direkt...).

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp