Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tog bussen.
Någon slags branchfest med prisutdelning ikväll.
Då kan man tydligen inte komma med cykelkorg.

Kallt och halt på säsongsbästa med crossen i morse, lite småspännande där det var fruset på backen... Straxt kall hemcykling, om så renare och finare :-) T

Har de inga omklädningsrum hos Google? Stackars Sergey Brin tvingas ta presskonferens i pendlarutstyrsel...

google-eric-schmidt-larry-page-sergey-brin.jpg ht=300

Hemresan helt utan incidenter.

Blev förbikörd av sex cyklister under rödljusväntan på götgatan. (Jag kör också mot rött om övergångsstället är tomt, vilket det inte var. Var i övrigt inte nära att bli påkörd av vare sig personbil eller lastbil. Känns bra någonstans när normalstatus börjar bli att alltid vara nära döden en gång per dag.

En måndag och det snöar/regnar. Ska väl sätta på dubbisarna ikväll på vinter hojjen. Men brukar det vara så här i november i Sthlm? Dåligt minne :(

Fegade ur och tog pendlarhärket med dubb. Dumt, inte halt och i stan var det barmark. Mörk, snöblandat regn och -2 vid 06:15 i morse, skulle stannat i sängen.

Trist pendling, trist väder, trist trist trist...

Lite blött i rumpan då man inte har några stänkskärmar på mtbn men annars var inte för kallt och inget regn.

Bistert men inte kärvt.
Isdis i nyllet hela vägen.

Kom iväg väldigt sent så det var ordentligt uppkört på cykelvägarna. Inga bilincidenter förutom en BigBaglastbil som använda cykelbanan som vändzon.

Snoozade tre kvart extra och tog SL till jobbet. Var sschuukt trött efter helgens träningspass plus Kompiscrossen igår.

Jag tycker det var lite småmysigt imorse, hela norrort pudrat i ett tunnt, tunnt lager puder och runt noll grader och lite lätt medvind. Ungefär så mycket snö som min tekniska inkompetens klarar av :-) Blir nog lite värre framåt veckan om "Köldexplosionen" som kvällstidningarna ylade om i helgen blir av...

Seeeeeega ben efter helgens förkylning... Suck vad långsamt det gick. I övrigt odramatiskt.

Morgonpendlingen gick fint. Hoppas det blir torr snö som ligger i eftermiddag och inte 4cm slask.

Rullade på skapligt. Har lite ont efter en vådlig vurpa under kompiscrossen i går. Har äntligen hittat riktigt mysiga kläder för ruskvädret så det väger upp i missären. Nu är det bara någon form av antifogg-medel till glasögonen/nya glasögon som ska provas ut.

Vinterutväxlingen var bättre matchad till nuvarande kedjelängd, så jag slapp fippla med halvlänkar och sånt. Det var det enda positiva som fanns att säga idag.

Gick riktigt bra, lika ensam som vanligt men jag tog igen att det tog längre tid med motvinden i onsdags; i dag gick det ovanligt fort :-)

Misstänker att det var en av de sista pendlingarna i år, nu ska det ju bli minusgrader och då tror jag mina kläder/skor tryter. Med storlek 50 i skor finns vissa begränsningar över vad man hittar tyvärr... men får se, rätt vad det är så hittar jag något eller klarar inte av att hålla mig bara :-D hur som helst så lär det bli fullständig genomgång av cykeln först. Tror jag. :-)

Edit: Just ja, tittade lite i tråden och kom på att jag inte har köpt dubb-/crossdäck så det kanske gör sig självt med vinterpendlingen...23 mm Conti Ultra Sport göre sig knappast besvär när vintern väl når Skåne misstänker jag ;-)

Senast redigerad av en moderator:
Använde mig av SL idag pga hockey ikväll, men vad händer då. Stopp vid Hallonbergen pga "trafikstörning". Skulle ta 15-20 min enligt första informationen, efter 30min hade det beställts ersättningsbuss som kom efter 50min, då var tuben igång igen men jag tog bussen för ALLA som stod och väntade gick ner i tunnelbanan igen.

Dålig dag

Hade tänkt att cykla cross idag, men efter närmare dygnet på toa och drygt 3kg lättare orkar jag bara skriva i pendlartråden... :-/ T

Ännu en helt vanlig vinterpendlingsmorgon. Lagom kallt, lagom med snö, lagom med vind. Helt enkelt inget att skriva om de senaste veckorna.

Fick draghjälp av en finfin ss i titan(?) med navdynamo fram och rostfria skärmar över västerbron. Tack. Nån här?
Annars var det rätt miserabelt imorse. Kalla tår och bajsnödig i nästan alla 3 milen.

OJ!
Ta det lugnt!
Det gjorde inte Selecta (vit folkabuss) på Tegelbacken i morse. Kl. 7.41.
Dammade på mot rött, fotgängare gick mot grön gubbe, han tutade, de fick hoppa undan och jag hann bromsa.
Tack Selecta för det uppvaknandet!

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Hade tänkt att cykla cross idag, men efter
> närmare dygnet på toa och drygt 3kg lättare
> orkar jag bara skriva i pendlartråden... :-/ T

Smitta ned dina kollegor? O alla i ebolaexpressen?
Nä att köra cross efter en sådan släng brukar jag inte heller vilja göra.
När jag kollar in vädergudarna spådomar verkar det bli en härlig vecka att bli idiotförklarad på jobbet att man cyklar.. Kanske ska kolla på Icestorm när jag kommer hem.

zodah skrev:
> Intressant vecka framför oss.

Sida med till jobbet, sida mot hem; borgar för stukad träningsmotivation kvällstid.

zodah skrev:
> Intressant vecka framför oss.
>
>

Hela veckan i YRs långtidsprognos säger snö från nordväst och minusgrader, eventuellt får man plocka fram längdskidiorna... :-) T

Pendlingen hem över skåneslätten i 5 graders värme, småregn och sidvind förgylldes med bakhjulspunktering med ca 8 km kvar (och 24 km från starten). Harvandet på de leriga vägarna hade grisat ner cykeln ordentligt men tur i oturen så hittade jag glasbiten direkt det främmande föremål som penetrerat däöck och slang direkt när jag vände upp-å-ner på cykeln. Imorgon åker det med ett par diskhandskar i väskan...

Lugnt och fint både till och från skolan. På vägen hem mötte jag en liggist vid wiezelgrensplatsen, någon här?

Det där med att det gick fortare än vanligt i går morse var knappast för att ta igen förra onsdagen lärde jag mig på hemvägen i går... kanske lite möjligtvis. Det regnade och blåste en hel del även på slätterna uppe i Helsingborgstrakten, skön kombination att cykla i! Vad är det för fel på en när man lyckas njuta av sådan misärpendling?

Jag funderade på att ta tåget men hade oväntat lätt att tänka om och fortsätta cykla hela vägen hem...vad f*n, jag ska inte gilla sådant väder och allra minst att vara ute och cykla i det?!!

Nu väntar fullständig genomgång av cykeln och sen får vi se om det blir något dubbdäcksinköp eller om det blir att vänta på att det går att cykla med racerdäcken.

Åh just ja, jag tog en liten extratur innan det började regna och fick se någon mer som cykelpendlade, plötsligt låg någon bakom mig för att en stund senare kränka mig...jag tröstade mig med att jag har en stålracer med 12 ramväxlar, hans cykel såg aningen nyare ut på kassetten. :-)

Flöööög fram i medvinden. Och inte var det halt heller. I övrigt händelselös och mörk och kall.

Det blåste. Crossen blåste nämligen omkull när jag byte slang. Imorgon är det SL som gäller.

Måste bara rapportera och sjunga den sk DX-lampans lov. Som pendlarvän är den fantastisk. Jag kör bara på halvljus i stan och alla, jag menar verkligen alla, verkar se mig. Bussar, bilar, gående och andra cyklister.
Det är lite som att köra bil, fast man cyklar.

Dagens gåta: Cyklistens ovän, börjar på M - sju bokstäver?

Just det: motvind!!

Kan nu bara se fram emot cyklistens bästa vän, börjar på M och även det sju bokstäver....

usch. snö i luften, isande vind. dubbdäckade vintercykeln är inte snabb eller härlig.

men det är bättre än spårvagn.

Inget speciellt men va deprimerad så tog på mig reflexvästen för lite uppmärksamhet.

Grattis alla pendlare. Jag har just tillverkat ny kompislapp (och egolapp)......!!
Slut på stänk och blöta fötter.....

I Göteborg blåste det styv kuling rakt i ansiktet längs med kajen från majorna mot centrum, det plus några centimeter slasksnö att spåra fram genom gjorde att det kändes som att cykla i sirap. Håller tummarna för att Petter har fel och vinden inte vänder lagom till hemfärden.

Motvind och snöspik i ansiktet. Medvind hem får man hoppas.

Grattis alla jobbpendlare i Sthlm, idag kommer lidandet! hahahahah...

//Hemma i värmen

Hemfärden igår gick bra, men långsamt.... Oerhört långsamt! 1:08 körde jag hem på förra veckan och nu tog det 1:18. Benen är trötta!

I morse hörde jag vinden yla runt husknutarna redan när jag slog upp ögonen. Jag hade lång och svår beslutsångest över huruvida jag skulle cykla eller inte, men bestämde mig till slut för att plåga mig lite. Enligt vädertjänsterna borde det nämligen vara medvind.
Så, jag gav mig iväg men konstaterade snabbt att vinden snarare kom från sidan. Lika trötta ben igen.. 1:19 tog det in till jobbet, att jämföras med 1:01-1:05 för ett par månader sedan. Okej, dubbdäcken sitter på nu, men ändå...
Nu sitter jag och försöker förbereda mig mentalt för hemfärden i eftermiddag. Den kan bli jobbig tror jag.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp