Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Klart bistert ute idag, åkte iofs buss till och gick hem från ögonmottagningen men Skanstullsbron var klart oskön till fots :-/ T

Luke skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu sitter jag och försöker förbereda mig
> mentalt för hemfärden i eftermiddag. Den kan bli
> jobbig tror jag.

Jag hejar på dig! Du klarar det! :-D

2 punkteringar, kuling, kallt, och en massa regn. Annars var det ok. Kulingen satt i ryggen sista 10km och det gør det ju lite roligt:)

Ser ut som det är ishalka utanför fönstret, folk slår på a-slet till höger och vänster. Jag har inga dubb. Spännande...

Inga dubb här heller. Spännande vet jag itne. Pulshöjare och adrenalinkran. fick just samtal från frun att alla bussar i stan måste köra extra sakta för folk ramlar till höger och vänster ut i körbanor och när de gå över övergångsställen.

Så kära vänner, rulla försiktigt.

Påminner om just Icestorm ute på gatan. Tog en god espresso nu på em fikat. Rena isgatan! Spännande? Undrar hur det går köra cx i kväll i hellas. Ska väl komma hem utan dubb ;)

Ser fram mot hemresan. Det verkar blåsa medvind ut mot Ekerö.

Det ÄR mycket halt - folk halkar runt som om de vore druckna .....!!

Pendlartraden_dubb.jpg ht=276

1 cm is, inte snö. PANIIIIK.

Men det var rätt roligt :-)

Jag höll på att krocka med slottet då det var stört omöjligt att svänga vänster vid bron där vid riksdagshuset (Norrbro? Slottsbron?) utan att vurpa. 1-2cm is och inga dubb. Det var likadant överallt. 3-milarundan krympte 2 mil.
Trottoarerna rekommenderas då det är mer snö än is där.

Så länge jag slappp sätta ned nån fot så gick det bra. Imorgon blir jag nog så illa tvungen att åka t-bana. Första snökaosdagen för säsongen, sällsynt illa vald dag.

Götbacken var intressant uppför. En lugn hemfärd. Hämtade paket på lokala Ica. Tog crossen utan dubb. Kändes säkrare än att gå. Imorgon SL pga att jag har planeringsdag. Undrar varför jag inte tog mtb imorse med dubbisar?
Nu ska jag sänka trycket i däcken o ut köra med Stizze i hellas flaten. Psykakuten nästa?

Slicks var så spännande vid busshållplatserna på Odenplan att jag bestämde mig för att lägga mig ned och titta närmare. Eftersom jag hade sällskap av några gångtrafikanter blev det rätt mysigt.

Tille skrev:
> Slicks var så spännande vid busshållplatserna
> på Odenplan att jag bestämde mig för att lägga
> mig ned och titta närmare. Eftersom jag hade
> sällskap av några gångtrafikanter blev det
> rätt mysigt.
Ni låg med varandra på busshållplatsen ? :-/ T

Herreminje vilken hemfärd... Aldrig har 25 kilometer känts så långa.
1:40 tog det och det berodde på att jag bitvis stod nästan still i motvinden.
Skurubron var ingen lek... Jag åkte som en flipperkula mellan räckena.
Dessutom var det första turen som dubbdäcken verkligen fick sättas på prov, så jag vågade ju inte riktigt lita på att jag hade fäste. På gatan utanför jobbet hade jag i vart fall NOLL fäste gåendes i cykelskorna, jädrans så halt det var.

Nä, det här var kanske sista turen för säsongen. När pendlingen börjar ta så här mycket tid får jag inte ihop det. Och ska det fortsätta vara under nollan är mina skor alldeles för kalla.

(note to self: ALDRIG ALDRIG ALDRIG mer is-cykla i styv kuling!)

Lugn och fin hemresa. Skall försöka hitta varma fingervantarna ikväll - trött på kalla händer. De sträckor jag hade sidvind var spännande - otroligt stark vind

Hell er pendlarhjältar!!
Själv sitter man på ebolasnöret och får inte cykla då doktorn skurit lite i min mage. Men snart så!!

Bor vi i samma stad? Torrt, fint och medvind på norra sidan av Stockholm.

//j

Ishalka var dagens tema för hempendlingen. Höll mig på trottoarerna i stan där fanns det lite snö. Tog dubbelt så lång tid hem som normalt men ramlade inte i alla fall.

Va f-n e det här. Här har man mentalt laddat för värsta ovädret, så blir det bara lite byig vind och halt. I stort sett helt odramatiskt. Hoppas det blir lite värre i morgon!

Kanonpendling idag.
Från sängen, via frukostbordet, till arbetsrummet. Tar samma runda imorgon.
Var dock tvungen att hämta dottern i skolan och ångrade att jag inte tog Icebugsen. Skridskor hade funkat på vissa vägar.

jag höll på att döööö av all is!
Nä, skämt och sido, det gick utmärkt även hem med mina 25 mm odubbat.

Glashalt va ändå ordet för dagen. Vågade inte svänga väster in på GC vid Operan så jag körde rakt in i den i stället.
Kändes så i alla fall...
Regeringsgatan var en enda stor hockeyrink.
Förtst ute på stadsgården ordnade det upp sig lite, där var det mer snö än is.
Ingen vurpa.

Stumpy skrev:
> Kanonpendling idag.
> Från sängen, via frukostbordet, till
> arbetsrummet. Tar samma runda imorgon.
> Var dock tvungen att hämta dottern i skolan och
> ångrade att jag inte tog Icebugsen. Skridskor
> hade funkat på vissa vägar.

Jag tror jag tar mina http://www.icebug.se/Product.aspx?m=434 i morrn...

Rena rama isgatan ända från stan till Handen men med dubbdäck funkar det ju riktigt bra, medvind hela vägen kändes ju skönt!

och nu hittade jag äntligen mina varma cykelhandskar! Efter ett par veckors letande fann jag ett par kanonvarma Gore varmfodrade handskar samt ett par Hestra lobster - nu är jag rustad för kyla och vinter!

Skrattfest deluxe, det var tomt på vägarna under mina 15 km imorse. Får lite vanligt vinterväder folk att stanna hemma?

Riktigt busväder men tack vare att det var några grader kallt så blev det inte moddigt och jobbigt utan ett fint puder täckte isen. Den nordliga orkanen kändes skön i ryggen, blir antagligen lite jobbigare hem ikväll... Perfekt väder för Nokian W106 dubbdäck skulle jag vilja säga. Verkligen inget episkt lidande i alla fall.

Vinden har piskat omkring snön rejält här i Jönköping, praktiskt med ett snöcykelställ utanför garaget i morse. Påbörjar min tur till jobbet med ca 1 km nedförsbacke genom en park som oftast har en plogad cykelväg, dock ej i morse vilket gav lite mer spänning än vad jag var förberedd på.
Periodsvis väldigt konstigt före, 1 dm halvfrusen snö/ismodd och på det 2 dm halvpuder, slutade man trampa så kunde man sitta kvar på cykeln stillastående utan att välta.

Nere i stan så var det bättre plogat, bitvis väldigt isigt, måste säga att jag är otroligt inponerad av mina vinterdäck, Schwalbe marathon winter, kändes hur stabilt som helst även i stadstrafiken och blev mest irriterad på bilister som tutar typ "Idiotjävel som cyklar" trots att jag uppenbarligen hade bättre grepp på vägen och kunde hålla samma tempo som bilisterna (bilarna som körde dubbfritt hade verkligen stora problem idag)

Bilagor

• nov.jpg
    nov.jpg
    61.5 KB · Besök: 36
Helt ok väder. Kör fortfarande odubbad, verkar funka men funderar på att plocka av spd så man kan speedwaysladda. Hade lite oroväckande köldskador på händer och fötter när jag kom in till kontoret men annars händelselöst pendling. Ingen ute, alla fått punka?

Rätt ok morgon trots snö och blåst, tills jag var nästan framme.
Passear en byggarbetsplats, fokus på en lastbil enbit fram som står som om han ska korsa vägen. Alldeles för sent ser jag byggstaketet som blåst omkull tvärs över vägen.. Blev en liten flygtur framåt, aj...

Spräckte bakfälgen i torsdags så det blir tricken o Roslagsbanan i väntan på att Cykelcity skall bygga nytt hjul. Pga rastlösa ben knallade jag mellan Aspudden & Mariatorget imorse. Väl framme vid Zinken står jag och väntar på att korsa Ringvägen när killen bredvid mig plötsligt är på väg att kliva ut rakt framför en mördarmaskin. Akta! Skriker jag och han stannar. Han tackar mig och jag säger att får lov att se upp. Man vill ju inte starta morgonen med att se en medmänniska bli manglad av en mördarmaskin....dessutom får åtminstone jag litet adrenalinpåslag och blir förbannad när jag ser sån där klantighet (bilarna hade grönt). Sen missar jag bussen. Väntar på nästa buss, hoppar på och inser att det är fel buss när den svänger vänster på Hornsgatan. Ner i tricken dårå och där kommer samma kille fram till mig igen. Han vill skaka hand och veta vad jag heter. För jag har ju räddat hans liv.
Nu vet ni. När jag inte cykelpendlar räddar jag liv på Stockholms gator.
Småpotatis för en kille som jag, hoho.

"CYKLAR DU NUUUU?!?!haru DUBBdäck ELLLLER?!?!?!"-säsongen har börjat. Dom frågade ju förra året.. jobbar jag på ett demensboende? ;)

Lite snö, noll kaos, men en jäkla vind. Det är inte utan att man är lite nervös för att blåsa omkull uppe på Västerbron. En by och en isfläck sen ligger man. Men det är ju härligt med lite vinter!

Snökaos pffffff....
Har dock sulat om till Nokian Hakka.
Inte så trångt på cykelbanan.

både SJ och SL levererar förseningar man kan lita på. Det är ju trots allt minusgrader.

Tågkaos!!!

/johan

Är det inte nu som cykling börjar på riktigt?

Stod typ still i motvinden på bron mellan Ärsta och Söder här i Stockholm med ett leende fastfruset på läpparna.

Bör man söka hjälp om man gillar att plåga sig på detta sätt?

Vad säger doktor Phil?

Att cykla idag är lite som att klättra upp på lillskutan i snålblåst.

garpa skrev:
> "CYKLAR DU NUUUU?!?!haru DUBBdäck
> ELLLLER?!?!?!"-säsongen har börjat. Dom frågade
> ju förra året.. jobbar jag på ett demensboende?
> ;)
+1 :-) T

Trevlig pendling från fruängen och in till stan. Dagens ord: Rullmotstånd. :)

garpa skrev:
> "CYKLAR DU NUUUU?!?!haru DUBBdäck
> ELLLLER?!?!?!"-säsongen har börjat. Dom frågade
> ju förra året.. jobbar jag på ett demensboende?
> ;)

När jag kom in med rosiga kinder lätt eftersvettig imorse möttes jag av följande klassiker: "Cyklade du idag??? Du är ju för fan dum i huvudet, jag höll på att frysa ihjäl när jag gick utanför dörren!!!" Jag jobbar på gipskattsfabrik :-)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp