Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Håller med om att snömodd är skit.

Sicksackade genom söder för att slippa kaoset på hornsgatan. Gick inte helt underligt snabbare. Lättare att köra på lite opackad snö som flyttar på sig utan att man får några kasst än hårdpackad snömoddskit på hornsgatan som spricker och gör att framhjulet hugger och hoppar iväg och valfritt håll. Lite trångt på hornsgatan ändå med alla ombyggnationer.

MickeS skrev:
-------------------------------------------------------
> Tungrullat.
> -20 och kallnordan.

Jag funderar på att dölja dina inlägg. Inget ont i det du skriver, men jag fryser så förbannat varje gång jag läser dina pendlarinlägg:)

Det blev MTB och WXC300 till jobbet idag. Overkill? Javisst! Men kul var det.

Var tvungen att låna en tändare för att få upp låset också.

Black planet skrev:
> Måste skaffa bättre däckavtagare. Fick inte på
> mina 26" w106 på crossen ;)

Gissade att det skulle bli spännande, men det är bara att ta i lite mer.

Lite trögtrampat annars kalas. Kan de inte sluta salta vägarna? Av mina 3.6 km till jobbet har jag 700 m i hopplöst saltslaskmodd bland mördarbilar resten i nästintill osaltat villaområde och cykelbanor. =)

Tyckte att det spårade läskigt mycket i snömodden på vissa gator igår kväll med tanke på bilarna som passerade en halvmeter till vänster om mig, så jag fegade ur och tog SL idag. Ångrade det bittert när jag stod på tunnelbaneperrongen och såg cyklister som rullade förbi utanför, det såg mysigt ut...

Just nu på Jakobsbergsgatan... Chemical warfare pågår och vi pendlare kommer att få sladda runt i osmält modd...

saltbil.JPG ht=725

Hemresan igår var något alldeles extra. Medvind över Årstabron, flöt fram snabbt, tyst och lätt. Helt i min egen lilla bubbla, med snödrevet dansande som älvor kring hjulen. Magiskt!

Jag gissar att det var den njutningen jag fick betala för idag. Ingen röjning alls av cykelbanan från Huddingegymnasiet till Högdalenavfarten.
Man bör alltså har två olika vinterpendlare, en med breda, svampiga skogsdäck och en med lite smalare ringar.
Fast w240-orna verkar klara snön bättre än w106-orna... Hade nog blivit ännu lite bättre om jag stannat och luftat ur lite. Men lättja och rädsla för genomslagspunka höll mig kvar i sadeln.

Nåt fel med kroppen också. I vanliga fall så fryser jag i stort sett aldrig så länge jag kan hålla mig aktiv, och moddcykling borde ju passa i den kategorin. Men idag frös jag som en hund innan jag var framme vid jobbet. Hade helt enkelt inte energi nog att trampa på tillräckligt för att hålla mig varm. Inte alls kul. Hoppas den planerade sjukskrivningen nästa vecka pga andra skäl kan fixa det här också.

evo skrev:
> Jag funderar på att dölja dina inlägg. Inget ont i det du skriver, men jag fryser så
> förbannat varje gång jag läser dina pendlarinlägg:)

Själv sitter jag mest och fnyser över alla som gnäller över 2mm snö och nollgradigt;)
Fast det börjar vara dags att köra med dubbla långkalsonger under vindbyxan kände jag imorse.

> Det blev MTB och WXC300 till jobbet idag.
> Overkill? Javisst! Men kul var det.

Det har du igen till försommaren, efter en vinter med WXC300 är man så skogsstark att kallväderskverulanterna inte har en chans. Problemet är att behålla WXC300-formen över hela sommaren:)

> Var tvungen att låna en tändare för att få upp låset också.

Pinka och slicka sen - funkar alltid på frysta lås.

Tog mördarmaskinen idag pga jobbet och kom på varför jag hatar Stockholm(are) - övervägde verkligen att mörda med maskinen.

Vad är det med dom??? Lite snö och så blir det tvärstopp i stan. Hamnar man bakom en Ford Ka med en kortklippt kärrring bakom ratten så kan man vara säker på två saker: Hon har inte dubb och hon kommer ligga i max 75% av angiven hastighet för att närma sig 0% vid minsta sväng.

Och som det inte vore nog så mässar muppen på Radio Stockholms trafikinfo: "Ta det vääääldigt lugnt därute" VA!?!? Det är ju alla friktionsdäckskramade puckon som skapar kaoset genom att stressa andra (typ mig) med sin "lugna" snigelfart. Han borde istället säga: "Om du inte har ett bra fordon, bra däck eller inte kan köra bil SÅ SKA NI STANNA HEMMA OCH SE PÅ REPRISER AV BINGOLOTTO, ERA CLAES TINGVALL-TALIBANER!"

Imorrn kan jag ta cykeln, klart bättre för blodtrycket.

MickeS skrev:
> Pinka och slicka sen - funkar alltid på frysta
> lås.

Ursäkta!?

Mr Orange skrev:
Hon har inte dubb och
> hon kommer ligga i max 75% av angiven hastighet
> för att närma sig 0% vid minsta sväng.

Går det så forten vanlig dag? Då ska man vara glad ;)

> Och som det inte vore nog så mässar muppen på
> Radio Stockholms trafikinfo: "Ta det
> vääääldigt lugnt därute" VA!?!? Det är ju
> alla friktionsdäckskramade puckon som ......

Alla vill ju köra på Hornsgatan..

> Imorrn kan jag ta cykeln, klart bättre för
> blodtrycket.

Då kommer du ha samma tant som vinglar o sms när hon cyklar framför dig :D

Edit: Själv gick det hyfsat snabbt hemåt med dubbisar. Imorgon är det nog crossen som gäller.

Senast redigerad av en moderator:
Mr Orange skrev:
> ...kom på
> varför jag hatar Stockholm(are)...

Ingen fara. Det är ömsesidigt.

Tjoho, sommarvarmt. -15 och 7m/s, rent av svettigt att cyka till jobbet.

AxelSthlm skrev:
> MickeS skrev:
> --------------------------------------------------
> > Pinka och slicka sen - funkar alltid på frysta lås.
> Ursäkta!?

Självklart är du ursäktad. Det är inte alla som vet detta. Vissa slickar först och pinkar sen. Då kan tungan fastna. Vilket inte är så skönt. Nånsin.

Orkade inte ens sätta på skärmarna på crossen idag. Men det var inga cyklister som blev sura över det ;) De fanns ju knappt ¨några ute i huvudstaden.

Fin pendling men lite blött om benen när snön envisas med att packa ihop i framskärmen och spruta ut framåt för att slutligen landa på smalbenen :)

snpendling.jpg ht=725

/Johan

Nu har jag busspendlat sedan i tisdags... ta mig fan om jag inte känner en begynnande förkylning.

I alla fall. Crossram finns på plats hemma och en trevlig gaffel på väg. Så snart har ni mig i trafiken igen!

Säljes: Stålram ca 57 i topprör C-C med kromad gaffel plus annat. :-)

Mr Orange skrev:
> Tog mördarmaskinen idag pga jobbet och kom på
> varför jag hatar Stockholm(are) - övervägde
> verkligen att mörda med maskinen.
>
> Vad är det med dom??? Lite snö och så blir det
> tvärstopp i stan. Hamnar man bakom en Ford Ka med
> en kortklippt kärrring bakom ratten så kan man
> vara säker på två saker: Hon har inte dubb och
> hon kommer ligga i max 75% av angiven hastighet
> för att närma sig 0% vid minsta sväng.

Ahh! Jag tror den (Kärring är väl könlös) kommer från Dalarna. Brukar alltid gå väldigt långsamt mellan Fagersta mot Ludvika ;).

I dag var det mysigt, ensamt och -8°C på vägarna från Tyresö mot Södermalm.

Kom äntligen iväg men släppte ut för mycket luft i bakdäcket så det slog igenom väldigt mycket. Stannade efter 7km och tog tbanan.

Mindre luft idäcken och betydligt mindre moddigt gjorde resan betydlig behagligare, kanske behöver jag inte köpa ett till hjulset. Mycket cyklister ute, det är kul.

Säljer Claes Olsson några bra cykelpumpar? Vilken isåfall?

Inte kul idag. Bara -11 på termometern men en kraftig nordan som gav en vindavkylning neråt -19. Lägg därtill kraftigt snöfall och 2 dm nysnö... Ibland saknar jag växlarna på pendlaren.

Misärpendlaren skrev:
>
> Säljer Claes Olsson några bra cykelpumpar?
> Vilken isåfall?

De säljer Zefal-pumpar. Jag har en som är rätt smidig med en infälld förlängningsslang man kopplar på. Men, den klarar inte något högre tryck har jag märkt. Så svaret på din fråga är nog: Nja...

För övrigt är jag imponerad av er som cyklar längre sträckor i 08-området nu. Själv åker jag bil.
Kruxet med att cykla nu är att det dels tar för lång tid och dels att jag inte vill plöja snömodd med SPD, och jag pallar inte byta pedaler.
I morse såg jag EN tapper cyklist längs Stadsgårdskajen, som jag sen låg jämsides med hela vägen till Norra Bantorget där vi svängde åt olika håll. Han såg frusen ut på hojen medan jag mös i varma bilen.

Är det någon här som fortfarande pendlar från Nacka-Värmdö mot city?

Bällstavägen längst bromma flygplats, ett cyklisternas Waterloo, nån som någonsin har kommit igenom förvaltningen i Stockholm och lyckats få en viss sträcka prioriterad och välskött? Tips mottages tacksamt./J :)

Idag kändes det mycket bättre nu när man tog cykeln. Bra plogat och lite folk på cykelvägarna. Kollegans Lifebike imponerade lite, framhjulsdriften gör att han tuggar sig fram i snömodden istället för att framhjulet far åt alla håll som för en vanlig cykel. Var nästan omöjligt att komma ikapp.

Luke skrev:
>
>
> . Han såg frusen ut på hojen
> medan jag mös i varma bilen.
>
> Är det någon här som fortfarande pendlar från
> Nacka-Värmdö mot city?

Japp, det finns cyklister från Nacka-Värmdo. I morse fick jag t.om sällskap .

Hade visserligen is i skägget i morse, men jag mös på cykeln.
Bilen har stått oanvänd minst en vecka på jobbet :-)

ev. randonörd skrev:
> Japp, det finns cyklister från Nacka-Värmdo. I
> morse fick jag t.om sällskap .
>
> Hade visserligen is i skägget i morse, men jag
> mös på cykeln.
> Bilen har stått oanvänd minst en vecka på
> jobbet :-)

Åh fan... Hur är förhållandena? Vilken väg kör du?

Skön morgon, min nya cykelväg från Hammarby till Handen är så gott som helt plogad. Cyklar två gånger i veckan så här långt men det vore gött att uppgradera till tre turer per vecka. Men om det kommer tjockt med blötsnö så blir det förmodligen pendeln.

Jag kör gamla värmdövägen.
Cykelbanan är bra, men mellan Gustavsberg och Norra lagnö vägen kör jag dock på alltid vägen.

Fantastisk start på dagen - barnen glada i morse - cykelvagnen rullade lätt - snövallarna forcerades med "elegans" - bilisterna stannade innan de kom fram till cykelbanan och lät mig köra på. Efter SEB blev det otroligt vackert och sista biten innan Kista var jag tvungen att föreviga med mobilkameran.

Att vara glad och positiv innan man ger sig ut i trafiken gör ofta (men inte alltid - ärkearslen bakom ratten finns det alltid men de är inte så många) att man blir bättre bemött.

Kort sagt - en av de bättre pendlardagarna i morse!

Bilagor

• DSC00462 - Copy.JPG
    DSC00462 - Copy.JPG
    77.4 KB · Besök: 41
Fotbroms och sommardäck är fantastiskt barnsligt kul så här års. Speedway-galore i varje kurva!

idag var det tungt och segt och mycket svordomar över snömodd å upp-plogade hinder. jag gissar att jag kommer få sjukt starka ben väldigt snart.

Det såg ut som att det hade varit mycket cyklister mellan Älta-Innerstad, det är bara hybrid-pendlarna som har gett upp. Första dagen med långkallingar under tightsen, det är inte bekvämt.

Känns som att denna vecka har varit bästa pendlingsveckan på länge (pendlat ~30km varje dag), vädret kan knappast bli mer utmanande... känner redan nu att jag kommer att vara mycket starkare i vår, ska kanske byta till en 52t i min mtb för att utnyttja det...

Rippa skrev:
> Fotbroms och sommardäck är fantastiskt barnsligt
> kul så här års. Speedway-galore i varje kurva!

+1

PerryE skrev:
> Att vara glad och positiv innan man ger sig ut i
> trafiken gör ofta att man blir bättre bemött.

+1

Fantastiskt trevlig pendling både igårkväll och nu på morgonen. Cykelbanorna från fruängen och in var plogade nu på morgonen så det rullade på bra i den vackra soluppgången. Igår kväll var det mer slirigt men då skulle man ju bara hem och hade intgen tid att passa så det var bara trevligt. Hoppas vintern fortsätter så här!!

dans skrev:
> PerryE skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Att vara glad och positiv innan man ger sig ut
> i
> > trafiken gör ofta att man blir bättre
> bemött.
>
> +1

-1, vad är det där för jävla attityd? Som folk som är glada på Måndag, gnäll nu lite för fan, det här är en pendlartråd.

Helt underbar! Nyplogat hela vägen och inte en centimeter saltmodd innan man kom in till stan. Kom på mig själv med att sitta och vissla glatt när jag susade fram helt ljudlöst på den hårdpackade snön. Det får gärna vara så här ända till i mars för min skull!

Men idag är det fredag och då måste det väl ändå vara OK att vara på gott humör! Dessutom tycker jag ju om när det går lite trögt och är motigt - "suffering is the fast track to enlightenment" ;)

OK, du är ursäktad. Fredag är ändå... Fredag:) Men jag har inte sett ljuset ännu, innebär det att jag måste lida ännu mer?

I ärlighetens namn tycker jag pendlingen har varit fin hela veckan. Snö, bra däck och rolig cykel gör sitt till. Fråga mig igen i Februari vad jag tycker om snön...

ev. randonörd skrev:
> Jag kör gamla värmdövägen.
> Cykelbanan är bra, men mellan Gustavsberg och
> Norra lagnö vägen kör jag dock på alltid
> vägen.

Aha, då kör vi precis samma sträcka, fast jag brukar åka träbroarna mellan ekedal och lagnökorset.
Då har du säkert kränkt mig någon morgon...
(Vit MTB, röd jacka, svart ryggsäck och svarta tights)

Jaha, pallar du så pallar väl jag. Det är väl bara att testa någon dag i nästa vecka igen då. Jag tror jag har mina kombipedaler kvar i förrådet, så jag får väl skruva på dem.

Luke : Det är SPD som gäller även på vintern...

Dansbanan utefter Farstaviken och träsket är livsfarliga och direkt olämpliga att cykla på.
Jag har brutit tummen där en gång, -det får räcka.

+1, 3 vxl skeppshult populär blir riktigt kul, tyngdpunkten långt bak förenklar snöforcering./J :)

Rippa skrev:
> Fotbroms och sommardäck är fantastiskt barnsligt
> kul så här års. Speedway-galore i varje kurva!

ev. randonörd skrev:
> Luke : Det är SPD som gäller även på
> vintern...
>
> Dansbanan utefter Farstaviken och träsket är
> livsfarliga och direkt olämpliga att cykla på.
> Jag har brutit tummen där en gång, -det får
> räcka.

Jo, det är kanske det... ändå... Kändes bara som att plattisar skulle vara säkrare när framhjulet skär iväg i en moddsträng. Men vadfan, jag kanske är en fegis.

Om dansbanan tycker jag precis tvärtom! :-) Jag har åkt vägen ett par gånger men alltid blivit så jäkla trängd av bilar och bussar, så trävägen känns säkrare tycker jag.

Provade airtrim för första gången idag... passformen är sådär vilket resulterar i luftläckage runt masken och imma på brillorna. Kanske ska köra räserfiltret tills det blir kallt på riktigt.

Lite oplogat på sina ställen och spännande personer man möter. Där det var oplogat så tog jag det lugnt när jag mötte någon och åkte ut lite i lappmöglet men huvuddelen av de jag mötte höll stenhårt det spår med nedkörd snö de hade från början...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp