Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Igår genomfördes årets sista pendling för min del. Nu är det ledigt i några veckor. Tror att jag eventuellt spottade coypu på backaplan när jag cyklade hem runt lunch.

Trots skidhjälm, skidglasögon och 29er kom jag inte riktigt hela vägen fram.

photo.JPG ht=480

riktigt bra pendling idag. :)

solna förvånade med att ha välskrapade GC den väg jag körde.

Nä, Bällstavägen längst bromma flygplats var inte bra idag heller, jag tror att ansvarig tjänsteman heter Cin Nilsson, tfn: 508 269 26. 0761226926 och nu ska jag börja ringa för att förhoppningsvis få tag på människa som har ansvar, all hjälp av vänner på sträckan mottages tacksamt./Johan

Nice pendling. Väldigt tyst, känndes som om jag var sista människan på jorden ett tag tills jag kom ikapp en äldre kvinna på damcykel och smala sommardäck. STARKT!
Hoppas att någon vänlig släkting ger henne lite dubb i julklapp.

STYRKA -1
HUMÖR +1
KARMA +2 (Puttade loss två bilar)

Som vanligt är de första 300m som är värst. Bitvis var det väldigt halt tror jag. Men funkade racing ralph igår så...

Skitkul pendling idag! Kan visserligen bero på att jag tjackade ny mtb i lördags så detta var alltså premiärturen! Kunde inte ha valt en bättre dag att testa cykeln. Min nya fina CUBE forcerade snöhindren med lätthet och dubbisarna var det inge fel på heller (54 mm Nokian Extreme).

Men glest med cyklister var det... ;-)

+ Gott om utrymme på cykelvägen där den existerade
+ Utmanande
- Läste fel på den sneda termometern (kallllllt)
- Drygt en halvtimme (pers 13 min)

Det finns vissa dagar - trots att man är en hängiven cyklist - då man ändå tvingas kasta in handduken och låta cykeln stå; idag var inte en sådan dag...

Skön cykling om än mkt omväxlande före. I vissa fall (läs Skanstullsbron in till söder) var det välplogat och fint sedan verkar allt ta slut - kunde inte hitta cykelbanorna inne i city.

På äventyr i västerort med ny pendlingsväg; Vby - Kista.
Tämligen oplogat över Tensta/Järvafältet, men skönt ändå. Tyckte det inte var så kallt, snarast milt, men tårna tykcte helt annorlunda i duschen...

Väldigt välskötta cykelvägar in från fruängen till Kungsholmen. Lite slirigt förbi Hornstull. Lagom temperatur så på det hela taget en trevlig pendling trots att det är måndag.

En bra dag, bra klimat , dock var inte en cykelbana var plogad 05:30 när jag drog hemmifrån, fina sladdar blev det med hojen iallafall. Sträckan Täby- > Solna tog längre tid än vanligt. Nokia däcken med 160 dubb funkar skitbra i djup pudersnö.

Cin ringde upp, kors i taket! Visade sig vara trevlig asiaisk kvinna (jag hade väntat mig sur gubbe, vet inte riktigt varför) som förstod problemet men jag är inte säker på att jag fullt fick fram budskapet att bällstavägen längst bromma flygplats är ett prolem...

johan44 skrev:
-------------------------------------------------------
> Nä, Bällstavägen längst bromma flygplats var
> inte bra idag heller, jag tror att ansvarig
> tjänsteman heter Cin Nilsson, tfn: 508 269 26.
> 0761226926 och nu ska jag börja ringa för att
> förhoppningsvis få tag på människa som har
> ansvar, all hjälp av vänner på sträckan
> mottages tacksamt./Johan

Skeppsbron södergående måste vara Stockholms sämsta/farligaste plats att cykla på, episkt hal is under tjocka moddstränga mellan fulparkerade taxibilar utan för reisen och personbilar som försökte passera i 50km/h -lägger man till dom halv/helfulla åalndsresenärerna som inte ser längre än näsan framför sig är det i det närmaste läskigt att cykla där nu. I morrn skarvar jag nog runt Munkbron på hemvägen, det är ju endå årets sista pendlardag då :-) T

Oj vad tomt det var nu vid 8 snåret i söderort. Skönt vinterunderlag hela vägen ifrån gröndal. Nästan så jag bara hämtade pannlampan o drog ut i hellas.

Lyckades med konststycket att tappa cykelnyckeln mellan grönkserna och brödavdelningen när jag var och handlade på konsum i västberga.

Tur i oturen hade jag parkerat cykeln strax utanför Cykloteket i nämnda område. De ryckte ut med vinkelslip och förlöste mig och cykel ifrån den nedriga situationen.
Stort Tack!

/E

Little Stereo skrev:
> Skeppsbron södergående måste vara Stockholms
> sämsta/farligaste plats att cykla på, episkt hal
> is under tjocka moddstränga mellan fulparkerade
> taxibilar...

Njaa, jag håller ännu på `Yngves dropp´ ;D

http://happymtb.org/forum/read.php/1/425717/page=1

Premiärpendling med ersättaren till stulna Crescentfixin (det blev en beggad MTB). Skönt med växlar och breda däck där det var löst och spårigt men det kändes tungcyklat där underlaget var bättre. Konverterar nog till enväxlat ändå.

/Johan

Visst fanns det en visa din pendlare-tråd?

Skit samma. Min nya ram från bike-components plus de gamla delarna från förra pendlarn:
20101221185.JPG ht=544

(och en del nytt också)

Haft uppehåll senaste månaden så det var riktigt ovant med frusen modd och snö. Lite oväntade totalstopp pga överskottade cykelbanor. Även trångt och samsas med gående. Men det var kul:-)

I källaren fanns Nokia 106 som sitter fram och Ritchey Excavader som sitter bak. Mini v tar skitdåligt...kanske pga dålig kombo med 105-handtagen. Sadel för lågt och för långt fram. Ev lite kort stam men den får nog sitta för jag har ingen annan liggandes.

Tyvärr verkar kedjespänningen vara för dålig så det "rappar" över om man tar i. Kanske tar en kedjespännare hand om det? Får ser hur jag gör. Planen på lite sikt är att köra 1x10 men det kräver att jag bygger ett nytt bakhjul. Så, nu har jag skrivit av mig lite :-)

Det var en cykelstad i söder som hette Lund
där la man på snöröjning inte ett pund
Hur mycket det än braska
satt man i fikarummet och maska
'Snön försvinner nog av sig själv om en stund!'

Pata2 skrev:
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skeppsbron södergående måste vara Stockholms
> > sämsta/farligaste plats att cykla på, episkt
> hal
> > is under tjocka moddstränga mellan
> fulparkerade
> > taxibilar...
>
> Njaa, jag håller ännu på `Yngves dropp´ ;D
>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/425717/page=1
--------------------------------------------------------
Fast där behöver du knappast köra dagligen på väg tof jobbet väl ? ;-) T

Jävla pissmorgon, fick möte med en idiot till fotgängare i backen ner från Danviksbron på den relativt smala cykel/gångbanan, tyvärr skulle idioten gå i mitten och stödda sig med händerna i fickorna och armbågarna ut så jag fick framhjulskärning i lössnön närmast plogdrivan när jag försökte undkomma fotgängare som tyckte sig behöva 4/5-delar av gatans bredd... Självfallet landade jag på vänster höft i iskrovlet och tappade luften, möts vi i morrn ska jag mula honom till han skiter snö :-% T

Little Stereo skrev:
> Jävla pissmorgon, fick möte med en idiot till
> fotgängare i backen ner från Danviksbron på den
> relativt smala cykel/gångbanan, tyvärr skulle
> idioten gå i mitten och stödda sig med händerna
> i fickorna och armbågarna ut så jag fick
> framhjulskärning i lössnön närmast plogdrivan
> när jag försökte undkomma fotgängare som
> tyckte sig behöva 4/5-delar av gatans bredd...
> Självfallet landade jag på vänster höft i
> iskrovlet och tappade luften, möts vi i morrn ska
> jag mula honom till han skiter snö :-% T

Aj aj aj. trist. Bävar för de gånger jag måste tampas med fyllona från Finlandsbåtarna. Cykelbanan/gångbanan är vådligt smal för tillfället.

Var tvungen att åka kommunalt och utsättas för diverse blandat äckel då vi ska ut med jobbe på säsongsavslutning ikväll, fin timing... Dessutom sitter tre kollegor och hostar lungorna ur sig, på jobbet! Djävla idioter!

Max 5 knop sista biten mot Sumpan :)

5_knop.jpg ht=544

Kommer inte överens med sittställningen på "nya" pendlaren. Känns ineffektiv och jobbig. Ska prova flytta fram sadeln. Får bli ett litet lunchprojekt

/Johan

Mötte inte en enda cyklist på 4 mil genom vintermagiska Södertörn. En sån pendling som kommer fastna i minnet!

ngn som har tips på bra glasögon???
googles är för stora med hjälm och airtrim

jag har sett andra slags skidglasögon som sitter tätt med ser mer ut som vanliga dvs två separata glas

bollen skrev:
> ngn som har tips på bra glasögon???
> googles är för stora med hjälm och airtrim

prova ett par yahoos, de är lite mindre.. ;)

-22 imorse, känseln i fingrarna försvann efter 3km trots dubbla hanskar. Höll på att dö och fick stanna och försöka och få lite liv i fingrarna några gånger. Men soligt å fint!

johan44 skrev:
....bällstavägen längst bromma flygplats är ett problem...

Alltså, vafan. Med all respekt, men vi måste hålla stilen lite här på Happy. "Längst in i hörnet" och "längst bort i skogen" men "längs" (med) Norrlandskusten och Bromma flygplats.

05:15 -16 grader.

Cykelbanorna var plogade, mötte ingen cyklist varken på dit- eller hemvägen från jobbet.
Kallt som bara F*N om fötterna, dags att sluta snåla och köpa vinter-spd skor kanske.

Nu var det färdigcyklat till efter julhelgen för min del. Dags att bulka upp med lite julmat.

Min bävan hörsammades. En millijarrd finlandsresenärer att tampas med utmed stadsgården.

"ursäkta, tack"
"pling, pling, tack"
x10

Måste skaffa kedjespännare, kan inte trycka på ngt alls utan att det rappar.

Fick även en medcyklist bland turisterna. En mtb som låg på väl avvägt avstånd bakom.

Skiter i att cykelpendla i morrn som blir årets sista arbetsdag, först uttvingad i lössnön med påföljande lårkaka i morse och sen fyllskalle vid vikingline som började slåss när jag skulle passera trotts ett käckt och ljudligt hepp hepp i god tid innan jag kom fram, tur hans fyllekompisar lyckades dra undan honom innan mitt adrenalinpåslag gick överstyr... Blev fan arg så jag skakade innan jag tog förståndet att trampa hem i stället. Den 15-gradiga kylan han svalka ner tempramentet ordentligt sista biten hem :-/ T

Kallt om ansiktet nerför Västerbron. I övrigt höll jag värmen hela vägen hem.

Årsavslutning med packad snö, bra rull, tomma cykelbanor = Skön cykelpendling! Enda smolket i glädjebägaren är gatorna i Sundbyberg som är ett inferno av snö-salt-smet med underliggande is...
Att se stillastående bilköer vid bankhuset i Rissne gjorde pendlingen än mer underhållande!

Stau.JPG ht=542

"Cykelpendling" vs. "bil-till-jobbet", 1-0

Har inte cyklat på fem dar nu. Känns tragiskt, men hur ser götgatan och skeppsbron ut nu? Jag var uppriktigt rädd när jag cyklade söderut på skeppsbron förra veckan.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp