Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tyckte jag mötte en KBCK cyklist på cross imorse strax efter 7 på Frestavägen nära Täby Kyrby, kan det stämma? Du vinkade så morgontrevligt och jag hann knappt få upp handen!

/E

Snöblandad motvind på vägen hem. Karaktärsdanande antar jag.

Ytterby - Volvo Torslanda - Ytterby. Lite +grader och motvind på morgonen. Underlaget helt ok. Medvind på hemvägen, lyckades snitta 27km/h med mina Nokian W240. Känns som det är långt kvar till sommarformen. Nu går det iallafall cykla ute. Spinning varje kväll började smaka träflis... yr.no lovar +grader hela veckan, gäller att passa på.....

Fin morgon och tog det lugnt - infektion i kroppen. Men hellre långsamcykling än trängas i tunnelbanan

Att ett Nexus-nav skulle vara underhållsfritt är en av jordens största myter. Det senaste året har jag trots regelbunden service haft massor med strul med skiten. Växlar som fryser fast, växlar som inte synkar trots vajerjustering, m.m. Och imorse bestämde sig en oidentifierbar del av växeln att lossna när jag körde på en liten iskant, vilket fick till följd att bara 1:ans växel funkade. Fick skamcykla sista delen genom city iklädd lycra med benen snurrande som ett ekorrhjul samtidigt som gamla tanter körde om mig.

Men det kunde varit en värre morgon. Som för den här Porcheägaren vid karlaplan som jag spottade när jag cyklade förbi med 200 i kadens.

IMG_20110201_080246.jpg ht=480

ähfyfan.. det där är inte ok att göra mot en porsche.

min pendling var magiskt seg, gårdagens pass satt kvar i benen, men äntligen börjar jag få nytta av mina dubbdäck när det är runt nollan och smältfrysperioden drar igång.

Jag åker från Täby men över Djursholm men den vägen är det inga stora problem. Lite isknaggel här och var och ungefär när man passerar Stocksunds station är det spårigt där en stor vattenpöl har frusit. Annars helt ok.

Min tydligen eminenta kompislapp fick beröm av en annan pendlare i morse.

/E

Ecke skrev:
-------------------------------------------------------
> Tyckte jag mötte en KBCK cyklist på cross imorse
> strax efter 7 på Frestavägen nära Täby Kyrby,
> kan det stämma? Du vinkade så morgontrevligt och
> jag hann knappt få upp handen!
>
> /E

Tror det stämmer, det var ju jag som börjat köra en omväg till jobbet :)

JLarsson skrev:
> Selast, kommer du inte från täbyhållet? Hur är
> cykelbanan från Roslags
> Näsby-Mörby-Roslagstull? Tänkte hoja i morgon.
> En bit i alla fall.

Sorry Johan, lider av dåligt med internet hemma pga en renovering så jag såg inte detta förrän nu. Jag åker från Täby till stan och körde igår både via Mörby Centrum och Djursholm. Båda vägarna är helt OK röjda förutom de tidigare nämnda partierna vid Stocksundsstation som dock är lättforcerade om man håller ut mot kanten av cykelbanan. Vägen över Mörby C är något bättre röjd enligt min uppfattning men båda är bra. Sämsta biten är sträckan från Enebybergsstation till Täby Kommunalhus där man struntat i att snöröja hela vintern och underlaget nu har ganska kraftiga isvallar och är buckligt som sjutton. Men jämfört med helvetet som rådde tidigare i vinter är det perfekta förhållanden! :-) Lycka till

Fy för "kompetensutveckling" - 3 dagars kurs i internatform med kakbuffér och annat svull sätter sina spår. Toppa det med lite VAB och benen protesterade högljut i morse.
Värmebölja på pendlingsvägen, och medvind. Hur länge håller detta i sig?

iNstabl3 skrev:

> Dessutom kilade kedjan fast sig mellan lilla
> drevet och ramen, tror jag lyckades böja ett par
> tänder i mina försök att få loss skiten igen.

Jag brukar använda en tång eller ett multiverktyg för att dra loss kedjan. Då slipper man få olja i munnen.

;)

bjorre skrev:
> Ecke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tyckte jag mötte en KBCK cyklist på cross
> imorse
> > strax efter 7 på Frestavägen nära Täby
> Kyrby,
> > kan det stämma? Du vinkade så morgontrevligt
> och
> > jag hann knappt få upp handen!
> >
> > /E
>
>
> Tror det stämmer, det var ju jag som börjat
> köra en omväg till jobbet :)

Aha! Trevligt. Då möttes vi imorse också! Denna gång hann jag svara på hälsningen. Ses imorgon!

Blä, oklart om jag kommer kunna cykla till anställningsplatsen i fortsättningen pga kontorsflytt :(

rikard skrev:
> Jag brukar använda en tång eller ett
> multiverktyg för att dra loss kedjan. Då slipper
> man få olja i munnen.
>
> ;)

Hmm, antar jag bjöd på den.. =P
Var dock tänderna på klingan jag menade. Oljan nöjde jag mig med att få på handskarna.

slant på äggvispen när jag skulle klicka i utanför kontoret & fick käka grus. Kul kläderna ser ut efter att ha hälsat på tö-slasket.

Härligt hur värmen tar på det vita helvetet! Nu var det mest barmark mellan Stockholm och Täby, mindre oceaner hade bildats på vissa ställen som var lite läskiga att åka igenom. Måtte denna värme hålla i sig länge nu!

Nytt årsbästa i morse.
Varmt och blött och skitigt. Vägra stänkor!

Tog årsbästa till jobbet med crossen i morse, 18:49 utan rödjuskörningar Sjöstaden-Loudden :-) T

Ligger däckad i influensa sedan 4 dagar tillbaks - enda cyklingen som sker är i mina feberdrömmar - och den är grym ....

Ökade från 2,5 bar till 4 bar i däcken, kapade 15 minuter till jobbet.. hoppas vi slipper mer snö

piggare ben idag, saknar snön som lyser upp och är 'ren'. men det är ju bara andra februari, det kommer mera.. :)

4,5 bar istället för 2,5, det är vårkänslor det!
Lite isvallar som gör att man kan njuta av dubbdäcken, annars är ju däck kataloger lektyren för tillfället.

Det måste vara mina Marathon Winter som gör att det går lite tungt ibland, det är ju en prylsport.

Solen och vattnet som möter vid slussen på morgonen är ju fantastiskt, skön syn efter att ha jagat uppför Hornsgatan.

Imorse hade man nytta av alla dubben i däcken, vägarna var täckta av lömsk svartis i hela norrort. Lite läskigt när man inte har en aning om att det är halt och ställer sig upp och börjar bryta i en uppförsbacke och det bara spinner loss. Annars går det ju att ösa på bra nu och det känns som pendlingen ger lite i träningsväg nu igen efter vinterns överlevnadsträning.

Vad blir det för pendlar slicks i år?
Punkafritt till cx?

Lite sen till möte i morse men hade det inte varit för att jag fortfarande har infektion i kroppen hade det nog gått bra ;)

Otroligt vilka vårkänslor man får!

Slicks, vår, årsbästa, däckskataloger, 4,5 bar. Sakta i backarna nu. Än är det många snöstormar kvar den här säsongen, vintern är ju bara halvvägs. Permafrosten består säkerligen tom april eller så.

Ljust enda till jag svängde in på gatan hemma idag, vilken skillnad mot förra veckan ! :-) T

Gårdagens plusgrader i kombination med nattens -10 hade gjort kaos med min kedja. Kändes som kedjan var gjord av armeringsjärn och skulle drivas framåt med fyrkantiga drev....

Blev påkörd av en bilist på väg hem.
Sitter nu i telefonkö tll polisen för att göra en anmälan, -för smitning.

Polisanmälan fixad. Den mobilpratande kvinnan kommer få lägga ner lite tid på polisen ...

Senast redigerad av en moderator:
Aj aj ev. randonörd,ilskan kommer nog att sitta kvar länge,hur gick det till?

Själv tyckte jag att det var svårt att cykla i morse pga att det är svårt att avgöra var isen är på skitiga cykelbanor, på vägen hem var det mycket bättre.

Det stod en bil PÅ ett övergångställe, när jag passerade framför bilen på cykelbanan körde den mobiltelefonpratande kvinna. Hon träffade min högra sida och bakdelen på cykel.
Bakhjulet flyttade på sig en halv meter. Som tur var det halt, annars hade jag nog ramlat om bakdäcket hade huggit tag i asfalten.

Kärringen drog i väg med en jäkla fart, men jag hann ta reg-nummret....

Hade hon stannat och frågat hur det gick, så hade jag accepterat händelsen. (Alla gör misstag)
Men när kärringen smiter, då blir jag förbannad !!!!

Little Stereo skrev:
> Ljust enda till jag svängde in på gatan hemma
> idag, vilken skillnad mot förra veckan ! :-) T

Jasså! Har du tröttnat på promender nu när knöglet nästan försvunnit. Blir lit bitter när andra kan börja pumpa hårt och skippa dubb. Drygt 5 km är fortfarande belaggd med IS knögel på min pendlarväg. Fast benen känns starkare nu så jag får väl hoppas att det bara är mentalt negativt att fortsätta trottsa underlaget;).

mr Lindwall skrev:
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> > Ljust enda till jag svängde in på gatan hemma
> > idag, vilken skillnad mot förra veckan ! :-) T
>
> Jasså! Har du tröttnat på promender nu när
> knöglet nästan försvunnit. Blir lit bitter när
> andra kan börja pumpa hårt och skippa dubb.
> Drygt 5 km är fortfarande belaggd med IS knögel
> på min pendlarväg. Fast benen känns starkare nu
> så jag får väl hoppas att det bara är mentalt
> negativt att fortsätta trottsa underlaget;).

Trampa på ordentligt nu så ses vi på startlinjen till HHXC :)

orm skrev:
> slant på äggvispen när jag skulle klicka i
> utanför kontoret & fick käka grus.

Tagen ur sitt sammanhang skulle den meningen vara helt obegriplig! :D

Helt jävla sjukt halt i stockholm idag, duggregnet i natt har frusit på och lagt sig som en osynlig ishinna och bitvis gick det knappt ens att gå. Min 1,5t promenad tog nästan en kvart längre än vanligt, cykla skulle jag inte ens överväga idag med facit i handen... :-/ T

Hakkorna fick jobba idag. Om någon hittar Rippa i ett dike på förmiddagen blir jag inte förvånad för idag räknades varje dubb.

Bitvis halt, men mest blött. Har monterat iphone-hållare på styret så jag ser hastighet och sträcka bland annat, milt stressande!(och rätt nördigt)Har "Sportypal" som cykel-app, någon som vet nånn app där man kan tävla mot sig själv, där man kan se tex gårdagens pendlig och tävla mot "sin skugga"? Helt slut när man kom fram till jobbet. Måste lära mig att hålla munnen stängd när det blir kämpigt, hela svalget fullt med vägsalt.....

Be careful out there. Fuskade med promenad och t-bana idag. Vansinnigt halt i Mörby - fick gå på plogvallarna för att få fäste...

Tokhalt, det blev en lågfartsvurpa trots dubbdäck. Det hjälpe inte att sätta ner foten, den halkade också.
Cykelbanorna oanvändbara.

Sanslöst halt idag, värsta jag varit med om hitintills.. Ett antal gånger bakhjulet spann när man trampade, trots dubbat. Gick lite långsammare än vanligt.

nu kommer mildluften med stormvindar har 22 km helt öppen väg på västgötaslätten, till o från jobbet,DET är karaktärsdanande!!Innebär bita i styret o styra med kablarna för att inte stå helt still.Längtar tillbaka till januaris vindstilla dagar med 10 minus.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp