Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Riktigt bra cykelvägar mellan Hässelby och KTH en del is men inte mer än W106:orna kunde hantera. Lite medvind gjorde det snäppet behagligare.

-20.
Igen.
Relativt nöjsamt när jag väl fick upp värmen.
Nu efterpulserar det så där härligt i tår och fingrar.

Otroligt händelselös pendling med bra kraft i benen. Bästa på länge.

heklamama skrev:
-------------------------------------------------------
> Grå.
> Som en måndag.
+1 Tyvärr
Hoppas att hinna ta en liten omväg via Älta på vägen hem.

Första pendlingen efter att varit sjuk i ca en vecka - tungt...!!
Kommer man någonsin få kraften tillbaka?

Med helgens kick-off fortfarande i kroppen, var jag tvungen att stanna halvvägs och "andas".
Klarade mig ända fram helskinnad...

Spårtrafikpendlade med ett bakhjul i näven. Gick förvånansvärt bra.

orm skrev:
-
> Varför i hela friden händer det där?
> Skön timing med två likadana haverier.

Eller tre. Ett förtydligande; det finns tillfällen när det inte beror på att man klantat sig. Det kan ha att göra med omslag i vädret, luftfuktighet eller onda andar. Som t ex igår.

skällde ut en pensionärstant som kom i 60-70 på 30-vägen mellan skola/dagis och som stannade med en fyrhjulssladd när vi gärna ville över vid övergångsstället.
Annars härligt, bilköer gör cyklistlivet värt att leva./J :)

Det var mycket trevligare när tempen låg precis under nollan än när den som nu ligger precis över.

Anders H skrev:
> orm skrev:
> -
> > Varför i hela friden händer det där?
> > Skön timing med två likadana haverier.
>
> Eller tre. Ett förtydligande; det finns
> tillfällen när det inte beror på att man
> klantat sig. Det kan ha att göra med omslag i
> vädret, luftfuktighet eller onda andar. Som t ex
> igår.

Jag har ägnat helgen åt att fundera på detta och jag har kommit fram till att en möjlig orsak, i alla fall för mig, kan vara att det extremt knöggliga underlaget kan ha bidragit till att bakväxeln gick i bakhjulet. Jag är 110% säker på att mitt L ändläge var justerat korrekt men om man betänker i princip dagligt studsande på oröjda gator tillsammans med eftersatt tvätt och smörjning av kedja och växel kan ha gjort att växeln/växelörat böjts inåt lite vilket fick växeln att ta i bakhjulet. Min teori stärktes när jag skruvade loss det böjda växelörat och märkte att det var gjort av aluminium och i princip inte vägde något alls, inte så att man böjde den med fingrarna men nästan...

Iofs ingen pendling, men enbart formellt eftersom målet var identiskt med starten (hemma). Årets första utomhuscykling. Drivor med dödsgrus överallt. På många ställen gick det inte att avgöra om det var en grusväg eller en asfalterad väg. 20-22 km/h var det snabbaste som var säkert att röra sig med på gruset.

Men det var ändå härligt att äntligen cykla utomhus igen. Får nu bara ärkenötterna på trafikkontoret lite ordning på sig och sopar upp alla miljoner ton grus, så blir det nog riktigt trevligt!

geologen skrev:
> Iofs ingen pendling, men enbart formellt eftersom
> målet var identiskt med starten (hemma). Årets
> första utomhuscykling. Drivor med dödsgrus
> överallt. På många ställen gick det inte att
> avgöra om det var en grusväg eller en asfalterad
> väg. 20-22 km/h var det snabbaste som var säkert
> att röra sig med på gruset.

du skulle behöva prova ett par försiktiga steg utanför din komfortzon tror jag. dödsgrus?

> Men det var ändå härligt att äntligen cykla
> utomhus igen. Får nu bara ärkenötterna på
> trafikkontoret lite ordning på sig och sopar upp
> alla miljoner ton grus, så blir det nog riktigt
> trevligt!

du vet om att det är den 7:e februari idag?

mattel skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Iofs ingen pendling, men enbart formellt
> eftersom
> > målet var identiskt med starten (hemma).
> Årets
> > första utomhuscykling. Drivor med dödsgrus
> > överallt. På många ställen gick det inte
> att
> > avgöra om det var en grusväg eller en
> asfalterad
> > väg. 20-22 km/h var det snabbaste som var
> säkert
> > att röra sig med på gruset.
>
> du skulle behöva prova ett par försiktiga steg
> utanför din komfortzon tror jag. dödsgrus?
>
> > Men det var ändå härligt att äntligen cykla
> > utomhus igen. Får nu bara ärkenötterna på
> > trafikkontoret lite ordning på sig och sopar
> upp
> > alla miljoner ton grus, så blir det nog
> riktigt
> > trevligt!
>
> du vet om att det är den 7:e februari idag?

Ja, men det finns ingen ursäkt för att låta 2-3 cm grus ligga på cykelbanorna. Att de vill ha strödda korn ute är en sak, och inget större problem, men nu handlar det om drivor som gör att framhjulet slirar runt och glider åt alla möjliga håll när man svänger.

Det är dom där grusdrivorna som gör att fler och fler väljer att cykelpendla med högprofilhjul va?

bjorre skrev:
> Det är dom där grusdrivorna som gör att fler
> och fler väljer att cykelpendla med
> högprofilhjul va?

Haha!

bjorre skrev:
> Det är dom där grusdrivorna som gör att fler
> och fler väljer att cykelpendla med
> högprofilhjul va?
Man har en cross är bara hoppa av och göra en snabb språngmarsch genom gruset.
Jag klagar på isen nu och gruset i april om det är isfritt.
Det var skönt med en extra runda via Älta o hem till Enskede.

En utmärkt dag! ingen snöstorm och över 10km barmark på pendelsträckan. Torrt underlag och plusgrader. Idag var det roligt att cykla! Jag hörde till och med fågelkvitter!! Skulle önskat en snabb hybrid eller cyklocross, då skulle turen vara fulländad. Men men, jag kör runt på min gamla cykelringen mountainbike. Den funkar så varför klaga? Trotjänaren har faktiskt rullat 500 mil 2010.

Passa på och njuta nu era gnällspikar, för när Svensson får för sig att cykla till jobbet nu i vår blir frustrationen stor! :)

Dagens hempendling var en grym besvikelse. Kände mig pigg i benen och GPS:ade för att kolla hur fasligt fort jag körde. Trampade på rätt bra tyckte jag men gps:en visade nesliga 23,6 i snitt :)

Tror jag lägger ner att mäta och kör på känsla istället. Går fortare så :)

/Johan

Jag har också cyklat i dödsgrus-KAOSet idag! Cykelbanan längs Viktor Rydbergsgatan är det nog 5cm grus på. Dock är det ju inga problem att blåsa på ordentligt. 20km/h är ingen fara att hålla. Det var ruskig motvind men jag kände mig stark och trampade på ordentligt. Vinterpendlingen ger resultat intalar jag mig...

Efter att ha åkt tunnelbana alldeles för ofta i januari (typ 80%) cyklar jag numer, precis som förra året. Milsresan gick bra, men mycket dålig kondition vilket märktes när man i det snöfria underlaget kunde stå på ordentligt. Trögt och segt och med 2kg i marathon winter däcken får man trampa även nerför skanstullsbron.

Fyllde upp till 5 kg igårkväll och gick i snöyra från garaget. Skall det frysa på nu igen?

Gränsfall för dubb om man ville stå på i kurvorna idag.

Pulsig, i dubbel bemärkelse, forcera ~2 decimeter snö...

Fikasvettot skrev:
> Slask på marken. Horisontellt slask i luften.
Du glömde motvinden. Slasket bildade en fin sörja på baknav o växel. Så det blev köra på få växlar. Min fundering om att ta regnbyxor stannande vid just en fundering. Dumt?

Cykelbanan intill Munkbroleden i Gamla stan kl 08.00:

Jag: cyklar norrut in mot stan. STORA vattenansamlingar på intilliggande vägen. Ser en Volvo SUV, han ser mig. Jag tänker: bilen bromsar för att inte skicka denna kaskad av smältvatten mot oskyddad cyklist.

Han: Gasar, svänger för säkerhets skull ännu närmare cykelbanan och för att inte missa något vatten.

Jag: Tittar upp, ser en vägg av någon grå massa kasta sig över mig. Tack!

Må denna Volvo SUV-ägare få ett livslångt lidande i det allra mörkaste SUV-helvete som kan finnas i denna jords innandöme. Slå honom i gamla uttjänta cykelkedjor, prygla honom med gamla Biltemaslangar, kör upp ett oversizedstyre på en plats där solen aldrig skiner och låt Floyd Landis bli hans peronliga apotekare....

Nu känns det bättre!

En kopp kaffe kanske.......

Tackar som frågar, sämst i år. Det måste varit perfekta förhållanden för kassettpåfrysning, för efter en kilometer hade de sex yttersta kransarna blivit släta. Som tur var hann bara en till frysa till på den återstående vägen, så jag hade några pinnar att välja på. Tur att det var sån motvind så det inte behövdes så tunga växlar... Men ja' ä'nt' bitter!

Combat-pendling idag. Blod och mörker.
Jag trampar i fullt ursinne ned för tranebergsbron när jag ser en snubbe stå och skaka sin mtb, stirrandes på sin bakväxel. Strax därefter ser jag en råtta nästan delad i två delar liggandes mitt i cykelbanan....någon härifrån? :)

Annars blöt och äcklig pendling. Spännande om det blir minusgrader när man skall hem.

ja jävlar vilken misär. bakväxeln frös efter ca 2 km så sen gick det väl sådär... Min enda tröst var att jag egentligen hade planerat att springa till jobbet idag och det rimligtvis varit ännu jävligare.

måste komma ihåg att ställa in cykeln i receptionen några timmar innan hemfärd. Lär väl inte vara alltför populärt men jag måste ju ta mig hem!

Bil till jobbet för första gången sen början av november pga liten förkylning.. f-n vad trist.. :(

Växla på vintern är fegt.
Välj en växel på senhösten och håll dig till den, så strular det inte och så bygger det pannben.
Jag har inte växlat sen i November.

Gäller å passa på när det är så fint väder, fick bli omvägen till jobbet idag.
Skönt å slaska tillsammans med alla mördarbilister.

Cement i kassetten av all snö, dom 3 tyngsta (minsta) kransarna var obrukbara. Längesedan det var sådant här förhållanden, annars brukar det vara standard-(vinter)före här i Sthlm. Jag misstänker att det är dagar som denna som käkar upp min drivlina. Det brukar gå att köra ca 2 vintrar innan drivlinan är FUBAR.

Dagens pendling går under kategorin "Mental Härdning".
Efter ha cyklat från Värmdö i slasket och motvinden så mötte
jag en liten plogtraktor vid Hammarby Sjöstad.
Hoppas hemresan blir bättre.....

Var väl inte roligaste pendlingen den här vintern. Lyckades även duscha barnen med bakhjulet när jag åkte igenom en vattenansamling med cirka 2 dm djup ... Får nog fixa till en rejäl kompislapp nu!

Kändes så skitigt att cykla idag!

Pelle S skrev:
> Combat-pendling idag. Blod och mörker.
> Jag trampar i fullt ursinne ned för
> tranebergsbron när jag ser en snubbe stå och
> skaka sin mtb, stirrandes på sin bakväxel. Strax
> därefter ser jag en råtta nästan delad i två
> delar liggandes mitt i cykelbanan....någon
> härifrån? :)
>
> Annars blöt och äcklig pendling. Spännande om
> det blir minusgrader när man skall hem.

En råtta nästan delad i två delar. Det måste ha varit jag! Jag känner mig lite tudelad.

Mindre kul att cykla hem när det börjar frysa till. Måste nog fixa ett dubbdäck till bakhjulet om det ska vara så här isigt. Nu ska det minskas på lufttryck så det går köra lite kvällscross. Få se om det finns tappra själar vid HBB.

Black planet skrev:
> Mindre kul att cykla hem när det börjar frysa
> till.

Det kan bli spännande på hemvägen idag alltså. Slicks ftw!

Sida-med i kulingstyrka på väg till jobbet. Höll på att blåsa in i ett hus, ur en rondell och ner i ett dike. Och det när cykeldatorn visade runt 40 km/h. Läskigt. Inte lika läskigt hem dock, sned motvind så det sjöng om det och fullt tryck i pedalerna för att hämta sjuk son på dagis. Men det fick iaf upp pulsen lite.

Ja, man fick ju som sagt inte ha bråttom hem. Första dagen denna vinter jag upplevde underlaget som rejält halt, med 480 dubb i däcken ska väl tilläggas.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp