Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Bevisade min egen tes att alla på kommunala färdmedel är sjuka, vaknade förkyld och åkte T-bana. Befriande lite folk dock, måste bero på sportlovet.

Kommer man ner på isen nånstans vid bergshamra? Man kanske skulle strunta i att cykla förbi universitetet och ta ice trucker road istället.

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Kommer man ner på isen nånstans vid bergshamra?
> Man kanske skulle strunta i att cykla förbi
> universitetet och ta ice trucker road istället.

Va??? Varför skulle du vilja undvika universitetet? Tveksamt om det finns någon ice trucker road i sundet mellan Danderyd och Solna, ser rätt uppbrutet ut tycker jag. Sen ska du runt hörnet vid Ålkistan och Värtan och där ligger inte isen...

Jag tänkte mera Brunnsviken, mot Järva till. Sen ner till Haga norra.

Funderar om man som skåning ska kränga av dubbdäcken nu.
Någon skåning som lagt på sommar sulorna redan?
Var till och med sopat på cykelbanan idag på vissa ställen.

orpon skrev:
> Funderar om man som skåning ska kränga av
> dubbdäcken nu.
> Någon skåning som lagt på sommar sulorna
> redan?
> Var till och med sopat på cykelbanan idag på
> vissa ställen.

Arrrrgh, vi 08:or lär få vänta till maj på sopbilen.

Idag var pendlingen ungf som igår. Dvs lite sådär. Men plusgrader i några dagar så skulle den mesta snön vara borta, så det kan man ju alltid hoppas på.

orpon skrev:
> dubbdäcken nu.

Känns lite tidigt. Det utlovades snö till helgen (även om dom verkar ha ändrat sig just nu). Men visst skulle det vara skönt att slippa bullret av dubbar mot grus. Du får väl ha dubbat på en cykel och odubbat på en annan, och låta dagsformen avgöra.

Lite i efterskott men ändå ... i fredags cyklade jag hem från Bro efter tre dagars kurs. Ditresan var tung p g a -20 grader och lite omvägar - 45 km blev det och sista halvtimmen var elak mot tårna. Hemresan tog jag bättre vägar och då blev det bara 34 km i värsta värmen - omkring nollan var det. Sned motvind stora delar av vägen men ganska OK. I alla fall slapp man släpa cykeln i snödrivorna som vissa andra entusiaster gjorde i en aktuell RR ;)

Fungerar jättebra att ha dator och lite annat i Carradice stora sadelväska samt lättare prylar i ryggan.

Bilagor

• DSC00714 - Copy.JPG
    DSC00714 - Copy.JPG
    43.8 KB · Besök: 27
JLarsson skrev:
> Kommer man ner på isen nånstans vid bergshamra?
> Man kanske skulle strunta i att cykla förbi
> universitetet och ta ice trucker road istället.

Jag cyklar på andra sidan Brunnsviken, sidan mot Hagaparken. Jag svänger ner vid SAS kontoret i norr och upp vid Bellevueparken i söder. Det syns dock folk som går kors och tvärs över isen så man kan nog komma ner på många platser. Var lite försiktig allra längs norr ut precis bedvid E18, jag tror det är något utlopp där som gör isen svagare, om det är ett problem nu när det varit så kallt vet jag inte.

Hur kul som helst att cykla på isen dock!

/* Jörgen */

Egentligen börjar jag inte pendla förrens på fredag, men jag behövde köra in till Helsingborgs skattekontor för att få några papper påskrivna nu innan jag åker till norge imorgon.

Dock var jag nära att krocka 3 gånger:
1: raksträcka, 2 bilar kör framför mig och jag ligger 15-20m bakom den sista.
En svart bil står till höger om mig och ska köra ut från en väg och tittar mig rakt i ögonen när bilen framför mig har kört förbi.

När det är 5 meter mellan mig och bilen som vill köra ut, då trycker han gasen i botten, varpå jag ställer mig på bromsen för att inte köra in i hans sida, jag gör lite gester till honon när han kör förbi mig och småler

2: raksträcka, jag kommer fram till en korsning där det gäller väjningsplikt på båda sidor om mig.
Jag ser en vit suv som kommer i hög till höger om mig mot korsningen, han tvärnitar när hans front når stopp-linjen.
Blir smått förbannad.

3: 500 meter längre fram ligger en liten rondell som agerar som korsning och jag vet att folk beter sig som svin i den korsningen, dessutom är sikten från utfarten till höger ganska dold.
Jag bromsar in och börjar min inkörning i den lilla rondellen, varpå en taxi drar ut sin front till mitten av mitt körfält.
Jag blir riktigt förbannad och drar ratten mot höger för att skrämma taxijäveln, han såg ganska skrämd ut och jag körde vidare fortfarande förbannad.

Tycker inte om att köra bil egentligen, men ibland måste man om man bor långt från närmsta större stad.

Det var länge sedan jag såg något skoj i cykelväg längs min sträcka men idag spottade jag i alla fall en Guercotti-cross vid Pampas Marina.

Kul med omväxling till Nishikihybriderna.

/johan

Bästa pendlardagen på ett tag, -6 grader och blå himmel. Då kunde man ta fryst modd och singletrack på cykelbanorna. Tur att det var få möten. Fick ihop 18 km i morse. Lika mkt blir det hem.

zodah skrev:
> Bästa pendlardagen på ett tag, -6 grader och
> blå himmel. Då kunde man ta fryst modd och
> singletrack på cykelbanorna. Tur att det var få
> möten. Fick ihop 18 km i morse. Lika mkt blir det
> hem.

Otroligt att cykelbanorna är mycket sämre den här veckan än förra, och mera isbucklor på vägarna. Tur jag har betydligt kortare än 18 km, annars skulle jag ha hunnit bli ordentligt förbannad på vägen..

Skön pendling idag på mountainbike, cyklade lugnt och harmoniskt till en skillnad med hur det brukar se ut. Skönt att vakna upp med så fint väder och få ta en liten cykeltur..

Sl idag och imorgon. Imorse kände jag mig förkyld. och bena var stumma. SL innebär att det kan köpas semla på vägen hem :D

DanielS skrev:
> zodah skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bästa pendlardagen på ett tag, -6 grader och
> > blå himmel. Då kunde man ta fryst modd och
> > singletrack på cykelbanorna. Tur att det var
> få
> > möten. Fick ihop 18 km i morse. Lika mkt blir
> det
> > hem.
>
> Otroligt att cykelbanorna är mycket sämre den
> här veckan än förra, och mera isbucklor på
> vägarna. Tur jag har betydligt kortare än 18 km,
> annars skulle jag ha hunnit bli ordentligt
> förbannad på vägen..

Ja, faktiskt, det har liksom pressats ihop och isat till sig. Man får hoppas att dagens sol värmer och smälter en del.

orpon skrev:
> dubbdäcken nu.
> Någon skåning som lagt på sommar sulorna
> redan?
> Var till och med sopat på cykelbanan idag på
> vissa ställen.

Jag har pendlat med racer i lite mer än en månad nu, men vid senaste snösvängen blev det några dagar med MTB:n (med RaceKing(. Det är förvisso rätt OK sopat i stora delar av Malmö, men i Lund är det fortfarande drivor av grus på vägbanor och "cykelstigar" så det dröjer innan de fina racerslicksen kommer fram...

Gick idag från att pendla på mtb till racehybriden, wow vilken skillnad i rullmotstånd!

Glädjen försvann dock när jag fick samtal från tjejen som också skulle cykelpendla idag om att hon bara kommit halvvägs och nu stod med trasig cykel. Efter lite beskrivningar kom vi fram till att växelörat tycks ha gått av! Hur f-n kan det bara göra det helt plötsligt!? Hon trampade som vanligt när det plötsligt bara smällde till därbak. Suck, blir att hämta med bil i eftermiddag..

Ja, oj vad solen sken imorse.
Cykelpendlade för första gången sen oktober, just för att det skulle vara blå himmel.
Så var det inte riktigt.

första pendlingen efter att ha gett upp för 2 veckor sen. Lika illa nu, jag hatar snö.

Jag tog crossen till jobbet i lugnt och skönt tempo. Blev lite fuktig om stussen men klarade mig utan att lukta illa så jag slapp duscha när jag kom fram helt enligt plan.

Vägen utmed årstaviken är så skön att luffa fram på nu såhär vintertid när det är rätt folktomt.. På hemvägen blir det södra sidan och alla backarna, för lite extra träning efter backträningen är klar i nybohovsbacken..

Körde rätt lungt i morse. Ca 40 min. På hemvägen blev det en timma med inslag av rejäla fartökningar på låg kadens. Ja nu bygger vi upp musklerna ordentligt!!
I helgen åker nog dubbdäcken av. Längtar tills man kan pendla på finracern

någon mer än jag som får lite puls av de där glaciärliknande formationerna som glider ut på cykelbanorna under nätterna? Höll på att klota rejält ett par gånger idag när bakhjulet prompt bestämde sig för att ta en annan väg än resten av ekipaget... Spänning i vardagen! :-)

Normal pendling. Olika orsaker gjorde att jag körde bägge milen med bara jeans, inga täckbrallor inget underställ. Men det gick bra ändå. Otroligt härlig hempendling med skön och varm sol. Snart smälter väl skanstullsbrons snö i södergående riktning också bort - då är vi i paradiset igen.

Fick beröm för min kompislapp vid slussen i eftermiddags!

Bilagor

• IMG_0196.jpg
    IMG_0196.jpg
    45.1 KB · Besök: 36
Senast redigerad av en moderator:
Jag kände lite vårkänslor på vägen hem i dag. Solen sken och så luktade det av hundbajs på gångvägarna. Snart kanske man sliper modd och is också. Har glömt hur det är att cykla utan rrrrrr så jag väntar med dubbfritt ett tag till.

En bra dag. Mindre bra är dock alla "vårcyklare" som finns på cykelbanorna, som vinglar omkring i uppförsbackarna.

Nåja, det är väl bara och vänja sig. Värre blir det. Det positiva är att jag kan dela ut mängder av kränkningar.

Årets bästa!

Delar av cykelvägen var grusfri, fantastiskt. Cyklade långsamt och bara njöt. Det här torde vara början på skalan som slutar med snö och temperaturläget i januari.

TILLFREDS.

PS. Osså e de freda! DS

Johan A skrev:
> Dags att beställa dom där GP 4-Season nu tror
> jag..

+1. Sitter och hovrar över köpknappen. ELler Gatorskin. Eller vittoria Open Pave CG.
Snart ingen snö, istället grusmatta.

Tur man spände på en raceblade över bakhjulet i morse. Lär bli grisigt hem.

kul men dyr hempendling, lade handpenning på en av vissa kallad "fattigmansräser".

tur man köpte mördarmaskin-kombi igår så jag kan köra hem den genom slasket.

men det är ju nästan barmark i stan! gött! det finns hopp om livet tjohooooo!!!

nollgradigt regn. Hade nästan glömt bort hur pissigt det känns. Vintern - kom tillbaka! Allt är förlåtet!

Kul med regn istället fär snöstorm. Mindre kul var dock den frysta modden nu på kvällen, inga vurpor dock. Kände i morse att jag dragit på mig en lättare förkylning, så det blev och cykla "misärlångsamt" till och från jobbet. Tur att helgen är här så jag kan vila lite.

Drog av kedjan 200 meter från jobbet med påföljande smärtsamt möte mellan topprör och känsligare delar...

Fram tills dess var det en av årets bästa, soligt och en antydan till värme.

Senast redigerad av en moderator:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp