Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
31 i snitt och 21min12sek idag ... målet är <20 innan sommaren. Får hoppas på medvind!

Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Efter en veckas frånvaro sitter det fortfarande
> ett dubbdäck fram! Och pyspunkan bak är
> fortfarande inte tät! Vad är det här? Skall det
> vara så här
Det är snart vinter igen ;)

Vackra vindvästen värmde velocipedören. Vilken vecka.

Som många andra, premiärpendling på fincykeln. Woohooo!!
Mycket roligare än crossen med crossdäck och osmord drivlina.

Längtar till hemvägen.

Är det redan helg? Nästan tomt hela vägen från Trollbäcken till City mellan åtta och nio. Det blev crosstempolopp i krispigt aprilväder. På hemvägen skall det bli en omväg via Erstavik och kanske en sväng ner i Tyresta. Ser fram emot det. Då kanske man kan slippa överdragstights och skoöverdrag också.

Knickers men med överdragsben. Sommartunna vantar. Perfekt klädd. Åt helvete för trångt på cykelbanorna, vi borde göra revolution och ta bilfilerna när cykelbanan är trång. Sedan börjar jag luta åt körkortskrav för cyklister; ingen cyklist är en ö. Vi pendlare bryter mot en massa regler men det är sällan det gör att någon annan måste agera. Sommar/vår/fincyklisterna verkar göra precis allting förutom att vara trafikanter. Enough ranting. Jag återgår till min 05:30 pendling på morgonen.

Både igår och idag blev det cykling genom Ursvik - imorse var det ruggigt vackert! Jämför med hur det var för ett litet tag sedan är ju kontrasten minst sagt stor.

Bilagor

• DSC00755.JPG
    DSC00755.JPG
    160.8 KB · Besök: 27
  • DSC00714 - Copy.JPG
    DSC00714 - Copy.JPG
    43.8 KB · Besök: 31
Glassplitter även på Stadsgårn - men med mina Marathon Plus Kevlar Flatless så bryyyyyyyyyr jag mig ej :-)

å så var det kallt igen, 3 grader. Men jag trotsar vädret och kör på med mina korta byxor och knävärmare. Funkar bra.

PerryE skrev:
> Både igår och idag blev det cykling genom Ursvik

Ser trevligt ut på båda bilderna...

Det gick fort! Fast än fortare för snubben på racer som kränkte mig vid universitetet....

/H

Vårpendlare med hörlurar är farliga. En höll på att klippa två snabbare cyklister uppför Liljeholmsbron. Noll koll. Det är rätt irriterande när man plingar och prater med personen i fråga och dom inte hör för dom har musik på.

Döva då? Riktigt irriterande när de inte flyttar på sig trots att jag skriker "Håll höger!"

Premiär post på happy efter årets premiärpendling igår.

Malmö-Lund, 4-5 grader och soligt med lätt medvind. Hem var det 15 grader och soligt, årspremiär utan arm och benvärmare. Ibland är livet gött :)

Tempot var väl inte mycket att hurra för, men behöver mest få mil i benen och årets första mål får bli att inte dra några rödljus under pendlingen. Klarade det men det är sjuk frustrerande att bara stå och titta, särskilt när folk man precis kör om dra rakt ut utan att blinka.

Premiärpendling(cykling) på fastnavs-hojjen. Jag fattar inte grejjen. Blir nog ett frihjul & en bakbroms snart ;)

orm skrev:
> Premiärpendling(cykling) på fastnavs-hojjen. Jag
> fattar inte grejjen. Blir nog ett frihjul & en
> bakbroms snart ;)

Du vänjer dig :D

Tille skrev:
> Döva då?

Döva har laga skäl att inte uppmärksamma cyklande plingare/hojtare, men rör man sig i trafiken (eller i andra sammanhang där ett samspel med omgivningen krävs) med lurar i öronen så man inte uppfattar övriga trafikanter så har man förverkat sin rätt till ett hedersamt bemötande.

Tille skrev:
> Döva då?

Döva skall ha följande symbol på sin reflexväst:
120px-11_21_svg.png ht=103

och synskadede denna:
120px-11_20_svg.png ht=58

kking skrev:
>... rör man sig i trafiken (eller i andra sammanhang där ett
> samspel med omgivningen krävs) med lurar i
> öronen så man inte uppfattar övriga trafikanter
> så har man förverkat sin rätt till ett
> hedersamt bemötande.

Samspelet som verkar eftersträvas oftast är att alla långsammare fordon ska flytta sig när JAG kommer. Ger det rätt till ett hedersamt bemötande?

Vidrig pendling i morse, av benen var det köttmos efter gårdagens träning och dom vägrade nästa att trampa helt :-( Inte blir det bättre om några minuter när jag ska hemåt heller :-/ T

zodah skrev:
> Glassplitter även på StadsgårN

Mycket glassplitter längs 73:an också faktiskt.

Tille skrev:
> Samspelet som verkar eftersträvas oftast är att alla långsammare fordon ska flytta sig när JAG
> kommer. Ger det rätt till ett hedersamt bemötande?

"Vatten, dela dig" är så klart föredraget beteende...

Eller snarare: insikt om sin egen påverkan på övriga trafikanters situation, uppmärksamhet på vad som försiggår runt omkring, en vilja att framföra sitt fordon i samklang med omgivningen, detta speciellt om ens hastighet avviker mycket (uppåt eller nedåt) från omgivande trafikanters.

Jag såg inget glassplitter på Stadsgården varken till eller från jobbet, däremot en trashad ölflaska på Skeppsbton norrgående straxt efter Reisen... :-/ T
-----------------------
zodah skrev:
> Glassplitter även på Stadsgårn - men med mina
> Marathon Plus Kevlar Flatless så bryyyyyyyyyr jag
> mig ej :-)
>
> å så var det kallt igen, 3 grader. Men jag
> trotsar vädret och kör på med mina korta byxor
> och knävärmare. Funkar bra.

Jo tack, lite sisådär. Eller rättare sagt rätt i backen. Vid omkörning av långsammare pendlare vid Liljeholmsbrons fäste valde gaffelröret att gå rakt av när jag ställde mig upp för att bryta förbi. Detta på en två år gammal Focus-cross, inte riktigt vad jag förväntat mig. Pang i backen, ganska överraskad!

Dyrt blev det också, Garmin-GPS:en, favoritjackan och det nya ullunderstället gick åt pipan. Tur i oturen att det var kortbyxeläge så att knäna tog smällen istället för knickersarna... Men de är å andra sidan inte så snygga just nu... Aghhaaa!

Kolla med hemförsäkringen, med tanke på att det var dyra saker kanske några kronor kan vara plåster på såren ? :-/ T
---------------
kking skrev:
> Jo tack, lite sisådär. Eller rättare sagt rätt
> i backen. Vid omkörning av långsammare pendlare
> vid Liljeholmsbrons fäste valde gaffelröret att
> gå rakt av när jag ställde mig upp för att
> bryta förbi. Detta på en två år gammal
> Focus-cross, inte riktigt vad jag förväntat mig.
> Pang i backen, ganska överraskad!
>
> Dyrt blev det också, Garmin-GPS:en, favoritjackan
> och det nya ullunderstället gick åt pipan. Tur i
> oturen att det var kortbyxeläge så att knäna
> tog smällen istället för knickersarna... Men de
> är å andra sidan inte så snygga just nu...
> Aghhaaa!

kking skrev:
> ... valde gaffelröret att
> gå rakt av när jag ställde mig upp för att
> bryta förbi. Detta på en två år gammal
> Focus-cross, inte riktigt vad jag förväntat mig.
> Pang i backen, ganska överraskad!

Ouch, det lät inte bra. Så ska det inte bli.

Lyx, sa Bull.

erstavik1.jpg ht=360

erstavik2.jpg ht=360

Klart värt en omväg via Erstavik på vägen hem. Det började dock bli lite kallt, så Tyresta skippade jag idag.

Little Stereo skrev:
> Kolla med hemförsäkringen? :-/ T

Precis, jag har redan kollat, och min Stora villa otur (jo tack) verkar täcka det hela. Icke desto mindre så rök en favoritjacka som verkar svår att få tag på, en onödigt ny undertröja och pulsmätaren (så man missar att logga nån/några veckors träning).

Brottet på gaffelröret var precis i underkant av styrstammen, och det syntes att det varit en spricka där en tid för det var inte ett färskt brott hela varvet runt. Inga skarpa kanter funna på styrstammen, men det är en Truvativ med en spännskruv i bakkant som man får dra åt ganska hårt för att den skall sitta, kanske vi har boven där? Eller så är det helt enkelt två års åretruntpendling som lett till utmattnignsbrott, det har ju varit ordentligt stötigt stundtals både i denna vinter och den förra. Hmmm, skall man nånsin kunna lita på en cykel igen?

Tillfällig placering i Borås till och med den sista juni betyder pendling från Hisingen 2-3 dagar i veckan. Välbehövliga 73 km enkel väg via Göta Älvbron, Boråsbacken, Landvetter, Hindås och Bollebygd. Idag var det ganska vindstilla dock lite kallt i morse. Började med korta byxor på hemvägen men stannade efter Landvetter och tog på långa ben. Pendlingen tar cirka 2.20-2.30 timmar enkel väg. Enda störande inslaget idag var fotbollshulliganerna utanför gamla Ullevi.

S.Englund skrev:
> Tillfällig placering i Borås till och med den
> sista juni betyder pendling från Hisingen 2-3
> dagar i veckan. Välbehövliga 73 km enkel väg
> via Göta Älvbron, Boråsbacken, Landvetter,
> Hindås och Bollebygd. Idag var det ganska
> vindstilla dock lite kallt i morse. Började med
> korta byxor på hemvägen men stannade efter
> Landvetter och tog på långa ben. Pendlingen tar
> cirka 2.20-2.30 timmar enkel väg. Enda störande
> inslaget idag var fotbollshulliganerna utanför
> gamla Ullevi.

Imponerande måste jag säga. Själv tycker jag att jag är duktig som åker 3,6 km enkel resa :==)

Svalt och skönt.

Körde om tre st som inte visste om de skulle ligga på vänster sida eller höger sida.

Det blir mer och mer sopat, men mellan Flatenbadet och Blåsut är de inte snabba med att sopa.

Hmmm, jag trodde att stopplikt betyder stanna bilen. Fick lite extra puls (trodde inte det var möjligt) vid Helenelund efter att ha trampat uppför från Sheriffakademin. Satan vad nära det var, jag har inte mycket tur med högersvängande bilar som bör stanna...

Trampade på fint uppför 73:an vid globen norrgående med en fredrikshofsklädd racer strax bakom mig. Han kör förbi vid skanstull och jag ser det oranga vaude regnskyddet på ryggsäcken. Ligger bakom hela vägen till nybroviken där jag låter honom fara vidare. Jag var ganska matt, han kändes extremt stark :)

Få andra cyklister ute vilket är skönt.

Äntligen dags!! för pendling igen. Första sedan sent i höstas. Gick bättre än jag trodde. Skönt att vara på "banan" igen. Och konditionen får jag gratis på vägen till jobbet.

Cyklade jag ens? Jo, jag spände ju tom kedjan lite på vraket innan. Sen var det intervju under frullen på jobbet.
"Har du cyklat hit?" -Ja.
"Hur långt är det?" -6-7 km tror jag.
"Hur lång tid tar det?" - Typ 20 minuter
"Gud vad du är duktig. Får du inte ont i baken?" -Det kan hända någon gång om jag cyklat ovanligt långt. Men inte på väg hit.
"Får man valkar i baken?" -Nä, man vänjer baken tydligen.
"Har du sådana byxor med sånda där stoppning." -Ja
"Har man kalsonger under?" -Det händer.
Vad har du för hjälm?" -Någon gammal
"Har du cyklat vätternrundan?" -Nej. Vad är det?

Kränkte stinkande mopeder på löpande band i uppförsluten.
Förarna ser alltid lika förvånade ut bakom sina visir när man kommer smygande.
Va? Är jag inte ensam och snabbast här? VA!?
Fartdåre!

/E

Från att glädjas åt sub 40 minuters turer till jobbet när "lappmöglet" låg på backen , satsar jag nu på sub 30 minuters turer.

Av att döma av inläggen har enbart inte jag problem med fotgängare. Igår höll det på att gå riktigt illa, jag plingar med ringklockan i god tid, personen verkar flytta sig från cykelbanan. Precis i ögonblicket när omkörningen skall ske går människan rakt ut i cykelbanan. Vilket innebär att jag inte hinner bromsa utan enbart väja. Barendsen griper tag i personens jacka, men ingen fysisk skada inträffar. Dock i sedvanlig ordning blir det ett hetsigt verbalt utbyte.

Min favvotuta vid såna situationer (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=20105), gärna dra den ca två meter innan. Funkar även på folk med lurar i öronen :). Med ett pund under 10:- är det bara att slå till. Funkar på fyllbultar på Stadsgårn, heldragenlinjekörande taxichaffisar, bilister som inte kan högerregeln och annat löst drägg på din pendlingsväg.

Jämför min cykelpendling i Stockholm med min pendling i Köpenhamn.

I Köpenhamn är det typ dödsstraff på att blockera cykelbanan. Om någon gjorde det så fanns det strax en lynchmobb samlad. I Stockholm väjer jag hela tiden för bilar som parkerat på cykelbanan och folk här verkar acceptera det.
I Köpenhamn cyklar alla tvåfiligt, dvs långsam till höger och snabb till vänster. Här vinglar de flesta kors och tvärs och svänger när det passar.
Att det finns grön våg för cyklister, bättre cykelbanor osv osv behöver jag väl knappast skriva. I STO känns det som många lösningar är riktiga nödlösningar.
I det stora hela finns det en helt annan respekt för pendlande cyklister i Köpenhamn än vad det gör i STO. Trist att se när man vet hur det skulle kunna fungera...

Fast jag överlevde dagens pendling trots hantverkarbilen som blockerade HELA infarten till cykelbanan.

Men va det gnälls då!

Nu är det min tur. Jag har en jävla asjobbig förkylning som hindrar mig från att cykla. Lungorna hostas ut och näsan rinner. Bomull i huvet och allmänt seg.

Ni har tur som kan cykla :-)

Senast redigerad av en moderator:
cruelster skrev:
> Jämför min cykelpendling i Stockholm med min
> pendling i Köpenhamn.
>
> I Köpenhamn är det typ dödsstraff på att
> blockera cykelbanan.

Jag har själv ofta funderat på om det vore bättre att ställa lastbilen som skall lossas i bilfilen istället för cykelfilen. Hur argumenterar de, rent sakligt, i Köpenhamn?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp