Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Frös ihjäl på väg till jobbet. Det är en extremt dålig idé att cykla med slicks och inga skärmar. Efter 3km stoppade jag ner en plastpåse mellan röven och verkligheten, det blev varmare men baksidan lår tinade inte upp förrän vid lunch. Jag skäms lite för när det var -17 i januari lyckades jag cykla utan att frysa men idag var det riktigt svinigt.

Inte blev det bättre på vägen hem heller. Gläds dock åt att det ingen is ligger.

Update: det skrapar som fan från frambromsen. Det blir tyst när jag bromsar men väsnas när jag inte bromsar. Vad behöver jag göra?

Senast ändrad:
NLC: Var hemma 1830 så borde ha sett det, var nog för trött för att märka något :)

0-gradigt och motvind men i alla fall sol och, när fingrarna väl tinat upp, ganska skön tur.

Dock "kränkt" av 2 tomtar på hybrider i Arlöv, om det nu räknas som kränkning när de låg ute på vägen (genom ett gäng rondeller och annat, de fick desutom 5 bilar att stanna på en 70-väg när de skulle korsa vägen för att komma till cykelbanan när de var igenom samhället) och jag på cykelbana till vänster om vägen. Tappade ungefär 100 meter genom Burlöv och försökte köra ikapp för att skälla på dem, hade ca 30 meter kvar men då kom ett rödljus och ni kan ju gissa om de stannade för det. Gav upp efter det. Med tänke på stämmning bil/cykel i Skåne just nu skadar det nog inte att visa lite god vilja ett tag, särskilt i pendlingstid...

Några happiter som är de skylldiga?

Kollade av Götgatan på väg till jobbet. Kö hela tiden. Undrar hur det ser ut vid solsken?
Jag vill ha tillbaka värmen.

kallt, ensamt och en shakti/yantramatta i ansiktet samt sprut i röven

Helt ok till jobbet förutom att mina fingrar försvann någonstans på Ringvägen. Ingen långrunda hem idag.....

En kort hagelskur satt som spikar i kinderna, i övrigt händelselöst och ordinärt...

Funderar på att kanske byta ut mina Race Kings mot något som är ytterligare lite mer pendelvänligt. Förslag?

Efter gårdagens missärträning stod SL för transporten. Om man börjar klockan sex på morgonen är det ju ganska funkis - rikligt med sittplatser, snabbt och punktligt

Mr Orange skrev:
-------------------------------------------------------
> Uppenbarligen var man inte intresserad av det
> skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon eldade löv i närheten av Birger
> > Jarlsgatan.
> >
> Nja, kanske lite mer än löv.
>
> http://www.dn.se/sthlm/brand-pa-kth-i-stockholm

Oops, röken stack rätt ordentligt i näsan och halsen. Skönt att ingen blev skadad.

Sommaren är på väg. Nu gräver vi upp alla vägar som finns!
Hornstull är ett allmänt kaos. Annars kränkte jag en svettopendlare 3 gånger som inte brydde sig om andra utan körde på som en gnu.

Kolfiberfinhojjen är smutsig nu :-( Blä för regn.

Men ikväll blir det första träningen på många veckor. Det är bra det :-)

stillsam först, sen trycka på lite för att passera den andra av två cyklister på min väg.. mötte någon på en cx som hellre gick ut i gräset än att byta från vänster till höger sida.

lugn start på dagen..

Blev omkörd av en vägbanenisse på vägen hem också. Men när han behagade använda cykelbana kränkte jag honom på rakan vid sydsvenskan. Fast det kanske inte räknas då jag använde tempostyre?

Punkade i utkanten av Lund också, annars en fin tur för en gång skulle utan motvind (5 m/s från sidan istället).

Edit:
Stötte på 2 riktiga genier på civila cyklar ocskå. De står i bred och blockar vid rödljuset vid Entre (allt trafik som kommer av motorvägen in mot centrala Malmö ska förbi där. När det blir grönt tar de god tid på sig och cyklar sedan i ca 4 km/h över vägen så att det är omöjligt att komma förbi (man får direkt rejält med mötande cyklister om man start så långsamt som de gjorde). När de precis lämnar vägen kör upp på cykelbanan så stannar båda två (de skulle svänga höger och det var rött).

Resultet blir att 20 cyklister blir kvar ute korsandes stora vägen utan möjlighet att komma fram.

Jag börjar få sympati för bilister som hatar cyklister...

Senast ändrad:
Åt helvete! Kom med lite för hög fart i ett hörn där jag skulle svänga höger in på en annan cykelbana när jag såg att det kom en tjej från höger på den cykelbana jag skulle in på. Ingen chans att få stopp eller lägga ner och slinka till höger om henne utan jag tog en chans och körde till vänster. Hon väjde också till vänster såklart och drog med full fart in i mitt bakhjul. Lycklingtvis gick ingen av oss backen och hennes cykel gick inte heller sönder. Mitt bakhjul blev inte så snyggt dock:
Crossbowkrasch.JPG

Tror Ni att det går att rikta upp? ;-) Fick bära hem cykeln de cirka 5 km jag hade hunnit och sätta på mitt vinterpendlingshjul och flytta över kasetten. Vinterhjulet var skott med ett Racing Ralph CX däck så det blev en något udda däckscombo, Conti GP 4 Season 28mm fram och Racing Ralph Evo bak... Men jag övervann latmasken i mig som skrek Taxi Taxi Taxi hela vägen hem, alltid nått.

heklamama skrev:
> Selast:
> Fälgen är nog död....
> (svårriktat)(omöjligt)

Tror du har rätt, försökte vara ironisk och det funkar ju som bekant inte på internet. Synd på ett fint hjul, Dura Ace nav, DT Comp ekrar och en CXP33 fälg.

Men navet borde väl gå att återanvända i alla fall. Om du vill bygga själv alltså.

Min pendling var händelselös. Lunkar på i samma takt som alltid. Orkade inte ens bli irriterad när jag mötte en lax som cyklade på gångbanan när jag körde ner för Götaälvbron. Det har hänt för ofta på sista tiden.

Selast skrev:
> heklamama skrev:
> -----
> > Selast:
> > Fälgen är nog död....
> > (svårriktat)(omöjligt)
>
> Tror du har rätt, försökte vara ironisk och det
> funkar ju som bekant inte på internet. Synd på
> ett fint hjul, Dura Ace nav, DT Comp ekrar och en
> CXP33 fälg.

1. Köp en ny cxp33.
2. Tejpa ihop med gamla hjulet (text åt samma håll ventilen på samma ställe).
3. Flytta över eker för eker (byt ev. till nya nipplar).
4. Rikta enligt konstens alla regler
5. Klart

heklamama skrev:
> Selast skrev:
> -----
> > heklamama skrev:
> >
>
> > -----
> > > Selast:
> > > Fälgen är nog död....
> > > (svårriktat)(omöjligt)
> >
> > Tror du har rätt, försökte vara ironisk och
> det
> > funkar ju som bekant inte på internet. Synd
> på
> > ett fint hjul, Dura Ace nav, DT Comp ekrar och
> en
> > CXP33 fälg.
>
> 1. Köp en ny cxp33.
> 2. Tejpa ihop med gamla hjulet (text åt samma
> håll ventilen på samma ställe).
> 3. Flytta över eker för eker (byt ev. till nya
> nipplar).
> 4. Rikta enligt konstens alla regler
> 5. Klart
Det är min plan precis, bytte fälg på mina kinesplast hjul förra året på det sättet och det funkade kanon. Ska försöka hitta nätets billigaste CXP33 fälgar först :-)

Undrar var mina classe lampor ligger? Tårtomväg efter jobbet till det fruktade norrort. Fick drag hjälp upp på Tranebergs bron av en hovet cyklist på en focus räcer eller cx. Sen kom jag på att dumt att komma svettig till tårtkalaset eller var min ork?

Senast ändrad:
Selast skrev:
> Åt helvete! Kom med lite för hög fart i ett
> hörn där jag skulle svänga höger in på en
> annan cykelbana

WTF!!!!

Dagens pendling till Helenelund var behaglig...ganska skönt när dte är lite kyligt.

Pendlare i vad som såg ut som tidig 90-tals utstyrsel med tidstypisk cykel kom i lite för hög fart rakt emot mig. Många hade i detta läge svurit och skrikit men eftersom jag eftersträvar att behålla en positiv grundsyn under pendlingen kved jag bara ett lågmält "oops". Stort plus i kanten för det till medpendlaren som bad om ursäkt i farten.

Tränade på väg till jobbet, hann med 4 set a' 5 igångdrag och nu är benen härligt slitna :-) T

rullade värdigt och lätt genom stan. En bra morgon.

Blev totalförnedrad igår på väg hem av tre temporaketer som superkränkte mig, den första hängde jag med en stund men de två andra orkade jag inte ens ta rygg.

Vad säger reglementet här? Räknas det som kränkning om man blir omkörd av en riktig tempostrut med diskhjul och hela tjofadderuttan när jag bara sitter på en vanlig kolfiberraket? Eller är det som för mig, inga kränkpoäng för damcyklar och hybrider, utan det krävs minst en bock för att det skall räknas?
Antar det bara är att skämmas, jag trodde ju i någon millisekund att jag skulle kunna hänga på - och kränkt känner jag mig ju alltid för alla som kör förbi.

I all misär blev dock den magiska tidsvallen sprängd, första gången under 40min! Har nog tempogalningarna att tacka för det, som visade att man skall trampa mer och fundera mindre.

när solen skiner
trädens grönska, fågelsång
cykel är som bäst

För snart två år sedan blev råkade min sambo ut för en ganska läskig cykelolycka http://happymtb.org/forum/read.php/1/1190558/1230173#msg-1230173, en olycka som hon fortfarande har fysiska men av. Det som hände var att en svettopendlare prompt skulle köra om på ett ställe som var alldeles för trångt, antagligen för att han kom med alldeles för hög fart i förhållande till trafiksituationen. Selast olycka påminnner mig om detta, och framför allt gör den mig nästan lika irriterad faktiskt, när vissa pendlare verkar helt oförmögna att bedöma hastigheter i förhållande till omgivningen. I det här fallet slutade det ju bra, den stackars tjejen som Selast körde in i klarade sig vad vi vet, men varför ska det hetsas och köras långt över den personliga förmågan när man kör bland en massa andra oftast ovana cyklister begriper inte jag.

Senast ändrad:
trevlig morgontur genom stan innan jobbet. Med gott om tid på mig lade jag mig i damcykelklungan istället för att hetsa efter svettopendlarna som solokörde. Lågpulspendling hela vägen.

Fick draghjälp av en traktor med släp på Flatenvägen. Jag och en annan racer-pendlare kunde ligga och rulla på i 35km/h utan att trampa nästan. Trevligt

Totteman skrev:
> Selast skrev:
> -----
> > Åt helvete! Kom med lite för hög fart i ett
> > hörn där jag skulle svänga höger in på en
> > annan cykelbana
>
> WTF!!!!

Så här ser platsen ut (sorry för usel paint grafik)
Pendelkrock.JPG

Jag är röd pil och tjejen är grön, båda har utförskörning mot krockplatsen (gult kryss). Staketet som man satt upp omöjliggjorde för mig att köra rakt fram ut på bilvägen och undvika krocken och gruset som ligger i hörnet gjorde att jag inte kunde tvärbromsa eller lägga ner och slinka till höger om tjejen. Jag tog en chans och försökte gå till vänster om henne vilket, i efterhand, inte var så smart eftersom hon reflexmässigt körde åt höger. Helt klart mest mitt fel även om även hon också är skyldig att inte hålla högre fart än att hon kan stanna för hinder i vägen. Jag har kört detta hörn hur många gånger som helst och vet att det kan dyka upp cyklar där som man ser rätt sent. Jag har mao. rätt ont om bra ursäkter förutom att det är en idiotiskt konstruerad korsning och dessutom undermåligt sopad vilket ju är vardagsmat för oss cyklister.

Jag mötte samma tjej igår eftermiddag på vägen hem otroligt nog och frågade henne hur hon kände sig. Hon var fortfarande helt OK och cykeln hade inte gått sönder så det hela slutade lyckligt.

Imorse gick det utan incidenter, skönt att kunna köra med knickers igen!

Selast skrev: Jag tog en chans och försökte gå till vänster om henne vilket, i efterhand, inte var så smart eftersom hon reflexmässigt körde åt höger. Helt klart mest mitt fel även om även hon också är skyldig att inte hålla högre fart än att hon kan stanna för hinder i vägen. Jag har kört detta hörn hur många gånger som helst och vet att det kan dyka upp cyklar där som man ser rätt sent. Jag har mao. rätt ont om bra ursäkter förutom att det är en idiotiskt konstruerad korsning och dessutom undermåligt sopad vilket ju är vardagsmat för oss cyklister.

På vilket sätt har hon skyldighet att på en raksträcka stanna för att undvika att du kör in i henne när du kör för fort och inte klarar hålla dig på din sida ? Cykelbanor är inte konstruerade för högfart och om du brukar pendla denna sträcka utan att ha förmågan att anpassa farten på platsen kan väl knappast denna kvinnliga cyklisten ha någon som hellst skuld. Du vet att platsen är triksig, anpassar du dig inte efter det och dessutom väjer vänster hoppas jag att jag slipper möta dig på någon cykelbana... :-/ T

Little Stereo skrev:
> På vilket sätt har hon skyldighet att på en
> raksträcka stanna för att undvika att du kör in
> i henne när du kör för fort och inte klarar
> hålla dig på din sida ? Cykelbanor är inte
> konstruerade för högfart och om du brukar pendla
> denna sträcka utan att ha förmågan att anpassa
> farten på platsen kan väl knappast denna
> kvinnliga cyklisten ha någon som hellst skuld. Du
> vet att platsen är triksig, anpassar du dig inte
> efter det och dessutom väjer vänster hoppas jag
> att jag slipper möta dig på någon cykelbana...
> :-/ T

Det är faktiskt så att alla trafikanter har skyldighet att hålla den hastighet som gör att man vid varje givet tillfälle kan stanna för oväntade hinder. Min far körde för många år sedan rakt in i en helt mörklagd bil som stod med motorstopp i en skymd kurva uppe i norrland. Han bestred polisens åsikt att han varit delaktig i vållandet till olyckan och drev det i domstol där han förlorade. Lagen var tydligen solklar på denna punkt.

Om du läser mitt inlägg så tar jag på mig skulden för det inträffade och lägger ingenting på tjejen, hon gjorde det enda rätta och väjde till höger punkt slut. Mina alternativ var som jag såg det då att tvärbromsa på gruset och högst troligt kraschat vilket säkert hade involverat även tjejen eller att dra rakt in i staketet vilket säkert också hade inneburit en betydligt större krasch för alla inblandade. Självklart bromsade jag så hårt jag vågade men eftersom det hela utspelade sig på några sekunder är det väl naturligt att man inte hade tid att göra en fullständig riskanalys av alla möjliga alternativ. Att väja till vänster är självklart inte SOP för mig men något var jag tvungen att göra och vid tidpunkten kändes det som det minst dåliga alternativet, fel eller rätt...

Firade fredag med nytt fälgband på framhjulet i morse. Efter senaste veckornas fem punkteringar håller jag tummarna att detta löser problemet.
Nya fälgbandet verkade funka bra, jag kapade tiden till jobbet och kom för första gången under 60 minuter*. Jippi!

*Nej, jag tror inte att fälgbandet har med det att göra alls. Jag försökte skoja till det lite, det är ju ändå fredag.

den stora frågan är ju om alla dessa incidenter leder till ett lugnare beteende på pendlingen, eller om de ses som en naturlig del av att cykla till jobbet...

Selast skrev:
> Det är faktiskt så att alla trafikanter har
> skyldighet att hålla den hastighet som gör att
> man vid varje givet tillfälle kan stanna för
> oväntade hinder.

Det där är en riktigt j-a korkad lag tycker jag, skulle man följa den i praktiken skulle både bil och cykeltrafik nästan stå still, för då ska du gardera dig mot att någon plötsligt inte hoppar/kör ut precis framför dig sekunden innan du passerar. Den används väl rätt sällan dessutom, jag har tex svårt att se att om A har väjningplikt för B, men A ändå kör ut så de krockar, så brukar väl inte ansvaret delas då A har brutit mot väjningsplikten även om inte B hunnit stanna..

stefan. skrev:
> Selast skrev:
> -----
> > Det är faktiskt så att alla trafikanter har
> > skyldighet att hålla den hastighet som gör
> att
> > man vid varje givet tillfälle kan stanna för
> > oväntade hinder.
>
> Det där är en riktigt j-a korkad lag tycker jag,
> skulle man följa den i praktiken skulle både bil
> och cykeltrafik nästan stå still, för då ska
> du gardera dig mot att någon plötsligt inte
> hoppar/kör ut precis framför dig sekunden innan
> du passerar. Den används väl rätt sällan
> dessutom, jag har tex svårt att se att om A har
> väjningplikt för B, men A ändå kör ut så de
> krockar, så brukar väl inte ansvaret delas då A
> har brutit mot väjningsplikten även om inte B
> hunnit stanna..

Grymt korkad! Min far försökte hävda orimligheten i att om någon okänd ställde ut ett svartmålat betongblock mitt på en motorväg utan belysning är det dom som kör in i klumpen som är ansvariga för sina skador. Men han förlorade mot sitt försäkringsbolag i tingsrätten ändå...

Nya lägenheten betyder att min pendling innebär 2-300 vertikala meters klättrande när jag ska hem från jobb, å andra sidan är det skönt att bara glida med när man ska till jobb..

Cyklade om en trött landsvägscyklist, han hade sin nya fina kolfiber-raket och pustade så pass mycket att jag trodde han skulle kollapsa i uppförsbacken, där jag kom på min 15-16kg bly mtb.

Stolt icke-rökare sedan -89

Jag gick i backen i morse. En gående gick rakt ut i cykelbanan utan att titta, när hon var ett steg typ från att ha kommit över vrider hon på huvudet och får syn på mig. Samtidigt får hon för sig att det är en bra idé att vända tillbaks dit hon kom ifrån. Resultat: virrig dam som stod mitt i cykelbanan. Jag tvärnitade och fick ner farten hyfsat, men inte tillräckligt. Försökte väja och lyckades nästan, men då blev jag anfallen av en kantsten som satte stopp för cykeln. Jag fortsatte och landade på mage.

Resulterade som tur var bara i ett skevt framhjul som gick att cykla vidare på och som blev hyfsat rakt efter att ha riktat det snabbt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp