Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hem igår gick bra. Idag bil, och därför blir det färd hem lite tidigare...får väl jobba lite hemifrån i em. Ogilla köerna i Sthlm.

Första cykelpendlingen efter 6 veckors semester!
Det gick bra, men vart kom allt folk ifrån?? Knökfullt!

Var jag lite senare än vanligt kanske, eller är det många som har "efter-semestern-ångest-över-kilona"?

I morse fick sällskap med en snabb cyklist på Canondale-racer från Huddinge in till Skanstull. Någon här på happy?

Kul att stötat på en pendlare som håller samma tempo, kan inte minnas när det hände sist.
Men konditionen är inte vad den en gång varit märker jag, aldeles för lite cykling i år + att man blivit lite semesterfet. Märks mest på återhämtningen, efter att ha spurtat (finns inget annat sätt att ta backarna med SS 57-16) från Årstafältet upp till Bolidenplan tog det hela vägen till Gullmarsplan innan jag var mig själv igen.

Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------

> (finns inget annat sätt att ta backarna med SS 57-16)

Fick läsa tre gånger innan jag fattade att det verkligen stod 57-16!

Respekt.

Själv cyklade jag i sakta mak, jag skulle ju bara till jobbet liksom.

Omega skrev:
> 16 är inte det ganske stort?

Minsta som finns (vad jag vet) med frihjul.
Ser maffigt ut med 57-klinga, men det blir inte så jättetungt då det är 16 kugg bak. Motsvarar ungefär 53-15 eller 50-14. Lagom för mig (som gillar låg kadens) på platten. Och bra träning uppför. Men det kräver SPD-pedaler. Körde med gympadojor en gång hem från jobbet och fick gå upp för götgatsbacken. Pinsamt, det gör jag aldrig om.

Som patrullant på ett större odefinierat geografiskt område på södra sidan samt i city kunde jag i dag glädjande nog märka att flera av er verkligen cyklade. Ni som jag inte såg och ändå hänger här, vad har ni för bevis för att ni faktiskt gjorde det, alternativt ursäkt?
mvh/staisi

Grabben hade slarvat med sin cykelvård så kedjan hoppade flera gånger tills jag tröttnade och skällande fick leda honom till busshållplatsen jämrans unge ska det va så svårt att hålla reda på sina grejer 9 åring och allt??
Straffet kom 500 meter senare då framväxelvajern gick av och rundan fick kortas med 2 mil.

Lite småseg i benen efter att under 90km hållt rullen på and3x igårkväll.
/E

Nytt rekord i ouppmärksam fotgängare:
Cyklar på den smala cykelbanan på Vallhallavägens trottoar.
Möter en kille som går och tittar ner i sin mobiltelefon (verkar sms:a).
Saktar ner och plingar. Ingen reaktion.
Stannar ett par meter framför killen med en "trackstand". Ingen reaktion.
Sätter ner foten (är inte så bra på längre trackstands). Killen går in i mitt framhjul.
"Oj då" säger han och tittar upp.

Senast ändrad:
Onsdags bakhjulspunktering. Igår framhjulspunktering. Tog det rätt soft, varenda sten på stigen trodde jag skulle orsaka ytterligare en punktering, men det gick bra!

Idag dök de upp, för första gången på länge. De som cyklar i långa tights och långärmat. Det var ju ändå ca 15 grader så ...

Första cykelturen till jobbet på ett halvår. Mycket trevligt. Helt klart värt att cykla hem i kvällen regnväder.

Bild.jpg

Fantastisk!

Till jobbet efter nästan ett års mammaledighet. Det bästa med att jobba är banne mig pendlandet.

Ännu en underbar morgon för att cykla till jobbet! Härligt! Gav mig iväg hemifrån runt halv sju-snåret och hade lite lagom tempo genom stan. Med bara några km kvar till Kista så hände dock något jag inte hade planerat. Det blev instant chickenrace i kurvan precis norr om Ulriksdals Golfklubb. Ni kanske vet den där s-kurvan bara 100 m från deras klubbhus (eller vad man kallar det).

Mötte en kille i full kareta som jag tror var i färd med att köra om några rullskideåkare. Vi möttes i ca 25-30 km/h vardera i kurvan och körde head mot head bokstavligt talat.

Resultatet? Min framgaffel lossnade. Lossnade! Och det gjorde nästan hans också.

Min numera döda hoj:
20110819087.JPG

Suddig bild, men här är hans:
20110819088.JPG

Min fellow cykelkombatant fick en rejält blödande näsa och själv blev det fyra stygn ovanför ögat, en fet lårkaka och diverse skrubbsår. Har lite dåligt samvete nu för att jag blev så jäkla arg på honom först när jag fick luft i lungorna och kunde snacka igen :) Sorry sorry!

Din numer döda cykel såg jag liggandes i gräset imorse. Funderade ett tag på vad som hänt... nu kom svaret!

Min gissning var att någon haft närkontakt med någon backande bil från parkeringen. Låter som ni kom undan med rätt så lindriga personskador ändå.

Ojojoj... vicken smäll!! Tur att det gick så pass bra ändå!
Nu får du ju nöjet att skaffa ny hoj!

Pendlar med pendeln idag.

Vid Ulriksdals golfklubb, eller antagligen där ovan olycka hände, tycker jag att det är lite läskigt med alla löven. Väntar bara på att dra omkull där.

keyzersoeze skrev:
> Mötte en kille i full kareta som jag tror var i
> färd med att köra om några rullskideåkare. Vi
> möttes i ca 25-30 km/h vardera i kurvan och
> körde head mot head bokstavligt talat.

SHIT, vilket smäll!

Usch! ÖSREGN!!!!

Sitter på kontoret och tittar ut, det har hällregnat i 5 timmar och jag har cykel utan skärmar och ingen regnjacka. Jobbar en stund till och håller tummarna för att det spricker upp.

Dagens pendling blev en flopp, se tidigare inlägg. Var lugn trots allt.
Näsan fick sys innefrån, rekommenderas inte för det gjorde jäkligt ont, klart värre än smällen.
Efter 1,5 timmar på operationsbordet lyckades de i alla fall få stopp på blödandet och räta ut näsan.
Cykeln blev brasved:
img_6240_1024x768_.jpg

Skönt att ni överlevde! Vilken smäll! Så vad lärde vi oss av detta? Cykla inte vid golfbanor! Sy inte i näsan!

Ouch! Tack för påminnelsen om att ta det lugnt under pendlingen.

Aj det där såg ont ut ja. Var med om nått liknande förra året fast klarade mig med klämd hand och skrapsår. Killen som körde om mitt i en kurva fick taco-hjul och mer ont än mig. Krya på er.

Ouch!

Vilken sjudjävlars smäll!

Krya på er.

(tur att man bara cyklar till jobbet...)

Uj, det det såg riktigt illa ut. Tur att ni klarade er så pass bra.

I övrigt så börjar regnet så smått här i Sthlm. Ser ut att kunna bli riktigt, riktigt, blött.

Kanman få hoppas på en riktig MISÄRPENDLING hem kanske?

MISÄRPENDLING är detsamma som två timmar i bil till Örebro för 1,5 timmes gafflande och sedan två timmar tillbaka, i ösregn. Ge mig några mil på överfulla cykelbanor!

EDIT: stavfelsnisse

Senast ändrad:
Blev kränkt och förnedrad på vägen hem genom regnet igår. Hade en MTB på rulle genom Tanto. Uppför backarna mot Årstabron skrattade han sig om mig. Kom ikapp uppe på bron (men tror att han väntade in mig). Han sa att han var snabbaste motionär på Cykelvasan. Någon som känner sig skyldig?

Dags att banta bort tempomagen och underhålla cykeln lite bättre så att jag kan lita på bromsarna även när det regnar så kanske fler förnedringskaosincidenter kan undvikas.

Ett ljumet sensommarregn var allt som behövdes för att trolla bort 98% av alla dagsländependlare! Befriande ensamt på cykelvägen igen och lika tvärtjockt på E18 in mot stan... Suckers! Dom fattar inte att nu börjar den bästa tiden :-)

Bakväxel i bakhjul förra veckan resulterade i en tunnelbanedag men nu cyklar jag damcykel, eller ja, det är en 8 år gamnmal Crescent men med lite växlar etc. Tung, mjuk och stabil. Jävligt mycket jobbigare än min vanliga hybrid så det blev fin träning.

Sen är det ännu roligare att kränka i uppförsbackarna med dylik cykel, om än oändligt mycket jobbigare.

"Raindrops keep falling on my head" men hyfsat varmt ändå. Skönt att det inte var så många yrbollar på vägarna ;)

Jag tror 'ångkokt cyklist i eget spad' stod på frukostmenyn på många arbetsplatser idag.

Fikasvettot skrev:
> Jag tror 'ångkokt cyklist i eget spad' stod på
> frukostmenyn på många arbetsplatser idag.

+1
Nu kommer det några månader då man aldrig kommer vara rätt klädd.

Nu har jag skaffat runkeeper till telefonen och dessutom kopplat ihop det med fitocracy.com. Det är dax att ta pendlandet till en ny nivå.

Mums!

Vad gör väl lite regn när man har en vattentät jeansjacka?

IMG_0718.jpg

Sweet!

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp