Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Skön cykling men alldeles försent. Klockan åtta är en extremt dålig tid att försöka cykla på götgatan. Första kilometern önskade jag mig vantar, men det gick över.

Jag cyklar ju på en tung stålmärr i väntan på nya komponenter. Svinjobbigt men bra träning även när det går långsamt så jag funderar faktiskt på att använda den som pendlarmaskin. Saknar dock skivbromsarna. Kan man köpa sig till bättre fälgbromsar, är det bara beläggen eller behöver jag byta rubbet? En annan tråd iofs, men ids inte starta någon nu.

Obekvämt med 4 fulla matlådor +ANNAT i ryggsäcken, annars sval men fin morgonpendling :-) T

BOFH skrev:
-------------------------------------------------------
> Vingelfia tvingade mig att klippa en trottoarkant.
> Ekerbrott.

Jag vill gärna berömma Cykloteket Norrtulls verkstad. Inte nog med att de fixade ekerbrottet (bak) medan jag väntade, men mekanikern passade även på att fetta in pedalerna, rikta framhjulet, justera framväxeln, justera bromsarna samt upptäcka ett litet glapp i styrlagret och rättade till det med.

Deras butikspersonal har jag blivit beskviken på många gånger, men wow vilken serviceminded mekaniker. Tyvärr frågade jag inte efter namnet, men vi får väl utgå från att alla är sådär bra :)

Gårdagens pendling var trevlig. Shortsväder kl 5, vindstilla, en fuktig dimma och en blodröd sol. Hem lite medvind. Olika insekter hade en pakt och attackerade mitt högra öga.

13 grader på termometern när jag drog vid kvart i 8 så det blev knickers, kortärmat och armvärmare vilket funkade rätt OK i motvinden från Täby till stan. Sanslöst mycket folk dock! Vid några tillfällen hade jag lätt 10 st andra pendlare att passera i ett långt tåg! Nån mupp på skivbroms Nishiki vägrade bli kränkt av en SS Langster och skulle ta rygg vid Bergshamra, han blev svårt avhängd upp mot Riksmuseet :-) Ser fram emot eftermiddagen!

Soft men lite sval morgon, så det bidde långa ben och ärmar.
Strax innan Nacka blir jag ikappkörd av en snubbe på carbonracer som hojtar att lilla spaken på min bakbroms inte är i spänt läge, vilket han hade alldeles rätt i, insåg jag.
I övrigt, skrikande bromsar efter gårdagens tvätt. Hur tysta det tro?

Little Stereo skrev:
> Obekvämt med 4 fulla matlådor +ANNAT i
> ryggsäcken

Din pendlings-logistik bygger alltså på att frakta hela (minus en dag då ev) veckans mat till jobbet på Måndagen? Tar du med ombyte för hela veckan också?

Supertramp skrev:
>Tar du med ombyte för hela veckan också?

Det har jag praktiserat några gånger faktiskt, rätt skönt! Behövs bara väska en gång i veckan då.

edit: skrev veckan där det skall stå veckan

Senast ändrad:
Kändes lite segt i morse, men gick ändå under timmen - oväntat. Numera är det två ställen längs vägen där jag faktiskt spinner ut på högsta växeln under bra resor.
Vore jag inte så spontananalytisk lagd så kanske jag hade lyckats lura mig själv till att dreva om cykeln - här finns ju faktiskt utrymme att köra lite fortare. Fast 10% fortare under 2% av tiden känns inte som att det skulle skapa några rubriker direkt....

Ingen hemresa dock, kom på 30 sekunder för sent att cykelnyckeln var kvar hemma.

Misärpendlaren skrev:
> Supertramp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >Tar du med ombyte för hela veckan också?
>
> Det har jag praktiserat några gånger faktiskt,
> rätt skönt! Behövs bara väska en gång i
> veckan då.

Intressant upplägg. Men att ta med alla veckans matlåder förutsätter ju dock att man stora jätte-kok på helgen dock. Sallad och andra färskvaror kan ju bli lite småtrist också efter fyra dagar. Själv kör jag mest rester från veckans middagar.

Fick stressa hem som en gnu för att hinna till Kessiakoffs start i Vueltan. Jag hann :)

Supertramp skrev:
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Obekvämt med 4 fulla matlådor +ANNAT i
> > ryggsäcken
>
> Din pendlings-logistik bygger alltså på att
> frakta hela (minus en dag då ev) veckans mat till
> jobbet på Måndagen? Tar du med ombyte för hela
> veckan också?
4 matlådor räcker, jobbar till 13 på fredagar så då får det åka med en macka i rygfickan. Ombyte behöver jag inte ta med, jag har arbetskläder... :-)
Hem var fö stora kränkfesten i motvinden på Stadsgården :-D T

Min nya arbetsplats tycker inte om cyklar lika mycket som mig. Jag har ingenstans att ställa cykeln, förutom på gatan. Detta har medfört att jag har satt ihop en riktigt risig SS MTB för att pendla med. Men satan vad långsamt det går utan växlar, jag som är van med en fin focus cross.

Själva pendlingen då?

Kallt på morgonen, men varmare nu på eftermiddagen. Samt kränkt flertalet gånger av lycraklädda män, som uppträder ganska självmordsbenäget inne i Stockholms City.

Senast ändrad:
Dagens syn var tveköst tanten som hade ställt in sin hjälm så en rem på något sett kom över mungipan, av hennes min att bedömma så var det inte speciellt bekvämt... Jag antar att jag borde ha stannat och hjälpt henne fixa det...

Fick träna rejält på motvindskörning på väg hem idag ... låg kadens och höga växlar, eller hur var det ;) Men fort gick det och torr kom man hem, svetten lufttorkade i vinden.

Gick... dåligt. Glömde cykelnyckel hemma så jag fick vackert gå....

Tog bilen i morse då jag ska åka iväg lite senare idag.

Trafiken i Stockholm är inte så rolig.

Helt värdelöst att sitta i bilkö på Nynäsvägen från påfarten från Tyresö och vidare mot Södermalm. Stackars satar som sitter i köerna varje dag.

Det borde vara egen bussfil till centrala Stockholm. Nu är det bara bussfil till Gullmarsplan. Ska man till Centralen får man köa.

Såg igår föresten att de håller på med "cykelbane"-arbeten vid Tegelbacken, för de som kommer från Stadshushållet. Spännande att se hur det blir.

på gårdagens tur hem från jobb blev jag prejjad av en yngre kvinnlig billist som bara skulle köra om på högersida och snabbt sladda in på parkeringen till en mindre affär.

Bitar av mig ligger kvar på asfalten... Det börjar bli halt på sina ställen!

underbart höstfriskt, det här är bästa säsongen. T-shirt och fingervantar inte så snyggt men funkis./J :)

Lämnade bilen på service och tog Roslagsbanan till stan. Varje gång jag åker den antikviteten slås jag av hur rätt det vore att lägga ner den och anlägga cykelväg på banvallen. Det skulle bli som en veritabel motorväg in till stan från hela norrort! Tåget i sig är ju helt useless, gammalt, slitet, obekvämt och såfort det faller ett löv eller en snöflinga slutar det att fungera.

Närkontakt med en pendlarkvinna som vobblade ut i gatan från cykelbana och smällde till mitt bakhjul och bakväxel rejält. Tyvärr gick ramen åt skogen eftersom min gamla fulracer inte har nåt växelöra.

Skit också. Cykeln har väl inget värde och prata om men jag pendlar flitigt med den under höst/vår/regnrusk till jobbet. Kvinnan lovade att samarbeta med hennes försäkringsbolag, hoppas hon håller fast vid det.

Jag gissar att det blir svårt att svetsa fast rambiten så det blir rakt.

DSC00004.JPG

DSC00005.JPG

Hann 70 meter innan första fotgängaren hoppade ut från trottoaren precis vid passage. Mina lvg skills räddade dock oss båda. Nära ögat var det iaf.

"Plinga då föfan" hörde jag en moder yla efter mig när jag passerade 3åring i 4km/h. Kanske läge att inte låta treåringen öva cykling mellan 6:30-8:30 på en av sthlms mest cykeltrafikerade pendelstråk. Bara en tanke.

På Liljeeholmsbron stod en ambulans och tog hand om en gråtande kvinna. Alltid trist att se.

/E

Treans buss smockfull som vanligt. Fick frottera mig med pitbull. Längtade efter cykeln. Imorgon...

Efter stadshuset har man tydligen bestämt sig för att fixa lite, med kaos för cyklister och promenixare som följd.

Svalt och skönt klädd åkte jag från söderort vid 06:15. Dags att gräva fram hösthandskarna och de långbenta. Sladdade in vid kontoret på Östermalm 06:50 ... ingen aktion att tala om förutom lite mer trafik än vanligt med påföljande många rödljuskörningar och inte ta hänsyn till andra i trafiken. Blir så less på de som försöker vinna en minut på att knipa det där rödljuset och preja farbrorn som var på väg över skyddsvägen mot grön gubbe :(

Jag som väntade på grönt var ju ikapp 1km senare, satsa på träning istället för rödljuskörning ;)

Min jävla hals skickade iväg mig på tunnelbanan idag... inge kul och jag som skulle köra intervaller ikväll D:

Imponerad!!! Det sammanfattar min morgon.

Men vi tar det från början;
Bara ett par hundra meter hemifrån, när jag svänger ut på vägen mot stan, ser jag en annan "snabb-pendlare" på cannondale-racer strax framför mig. Jag trycker till för att komma ikapp så vi kan samköra en bit, tills någon av oss viker ner sig, typ. Som det brukar kunna bli...
När jag strax därefter ligger på rulle ser jag ett par rätt snygga rakade ben och börjar tvivla lite på vad jag ser. Kroppen är smal, benen smäckra och jag tycker mig skymta en liten hårtofs mellan krage och hjälm. Jo, det måste vara en tjej!
Jag går förbi och när vi ligger jämsides sneglar jag lite medan jag säger "god morgon".
Jajamen, det är en kvinna, i 40-45årsåldern gissar jag efter den snabba blicken.

Hon lägger sig på rulle och sen kör vi... Jag ser hennes skugga ibland så jag vet att hon är med. Vid Skurubron byter vi några ord och jag berömmer hennes tryck i pedalerna (Nu menar jag inte att hon skulle vara svagare bara för att hon är kvinna, men med de smäckra benen förväntade jag mig inte att hon skulle hänga med i Ormingebacken).
Det visar sig att hon pendlar ytterligare 5 km längre än mig och gör så flera dagar i veckan

Vi kör ihop genom Nacka och på rakan mellan Forum och Sickla ligger vi på 45-50 blås... Vi plöjer Sjöstaden, Stadsgården och vid Slussen skiljs vi åt och tackar för turen.

När jag väl är framme vid jobbet visar det sig att jag bara ligger 3 minuter efter bästa tid på sträckan. Några rödljus på slutet ställer till det för mig så räknar jag bort dem har jag nästan tangerat mitt personbästa.
Fantastiskt! Ibland får man ju någon på rulle en bit, men de brukar oftast trilla av. Så, när jag väl får mig en riktig match och dessutom på i stort sett hela sträckan så är det av en kvinna i +40-åldern. Det hade jag faktiskt aldrig trott... Grymt imponerad!!

Beerfot skrev:
> Efter stadshuset har man tydligen bestämt sig
> för att fixa lite, med kaos för cyklister och
> promenixare som följd.

Jo, fast eftersom just det fixet är avsett att göra det säkrare för såväl cyklister som fotgängare så må det vara hänt. Det har ju inte direkt saknats olyckstillbud mellan gångare och cyklister där... :-)

Edit: jag förutsätter alltså att de håller på att genomföra det här: http://insyn.stockholm.se/trn/document/2011-02-17/Dagordning/12/12.pdf

Senast ändrad:
Tribeca skrev:
> Närkontakt ..och smällde till mitt
> bakhjul och bakväxel rejält. Tyvärr gick ramen
> åt skogen eftersom min gamla fulracer inte har
> nåt växelöra.

> Jag gissar att det blir svårt att svetsa fast
> rambiten så det blir rakt.
>
>

Inte särskilt. Rätt mycket yta att sikta efter och klämma fast med. Bra stål i gaffeländen. Funkar inte försäkringen så kan jag nog hjälpa till(om du är i sthlm förstås).

Sen är det väl nån här på forumet (Svennelainen?) som har jiggar och "riktig" verkstad också.

Blir pyssligare om växelörat vred sig innan gaffeländen gick av. Då blir det egentligen två jobb.

Höll på att bli nära en full frontalkrock på Liljeholmsbron då en medelålders kvinna fick för sej att köra om och totalt missade att det kom en annan medelålders kvinna i full fart nerför bron från andra hållet. Lite svärande blev det. Själv har jag oerhört svårt att förstå varför den bron inte är enkelriktad.

Greup skrev:
"Själv har jag oerhört svårt att förstå varför den bron inte är enkelriktad."
----------------------------------------------------------------------------------

+1.
Fast det verkar ju kvitta iofs. Man möter ju laxar på alla andra broar som har riktade färdvägar.
/E

Greup skrev:
Själv har jag oerhört svårt att
> förstå varför den bron inte är enkelriktad.

Jag tror att det beror på att det är lite svårt på liljeholmssidan att ta sig över till andra sidan utan att åka åt fel håll en liten bit först. Den borde dock vara enkelriktad.

Sen kan jag för mitt liv inte förstå varför man väljer att åka mot den logiska färdriktningen i rusningstrafik. Framförallt vid hemresan brukar det bli "nära" i svängen upp mot bron från Hornstull lite för ofta för att det ska vara kul.

moody skrev:
> "Plinga då föfan" hörde jag en moder yla efter
> mig när jag passerade 3åring i 4km/h. Kanske
> läge att inte låta treåringen öva cykling
> mellan 6:30-8:30 på en av sthlms mest
> cykeltrafikerade pendelstråk. Bara en tanke.

+1 Såg något liknande på Kungsgatan mitt i centrala Stockholm idag där en mamma kommer åkande, utan hjälm förstås, med två barn av mindre modell ca 50 meter bakom vinglandes på varsin för stor "Cykelringen" MTB! Barnen hade iofs hjälm men lämpligheten att träna cykling på en av Stockholms mest trafikerade gator känns minst sagt tveksam.

Stötte för andra gången på samma idiot som blåkör, trängs och utsätter andra för fara på sin hybrid. Eftersom jag fortfarande inte fattat bättre cyklade jag ifatt och berättade vad jag tyckte om hans cykling, men det fanns förstås ingen förståelse för mina åsikter. Han kommer naturligtvis fortsätta cykla som han gör, bara att hoppas att han inte tar med sig någon annan pendlare den dag det smäller, för det kommer det göra...

Vinglade nästan omkull, :), när jag satte mig på cykeln för första gången på nästan 5 veckor utan 25 kg packning. Jisses, nu svarar den ju när jag försöker styra. Fort gick det också.

Luke skrev:
> Imponerad!!! Det sammanfattar min morgon.
>
> Men vi tar det från början;
> Bara ett par hundra meter hemifrån, när jag
> svänger ut på vägen mot stan, ser jag en annan
> "snabb-pendlare" på cannondale-racer strax
> framför mig. Jag trycker till för att komma
> ikapp så vi kan samköra en bit, tills någon av
> oss viker ner sig, typ. Som det brukar kunna
> bli...
> När jag strax därefter ligger på rulle ser jag
> ett par rätt snygga rakade ben och börjar tvivla
> lite på vad jag ser. Kroppen är smal, benen
> smäckra och jag tycker mig skymta en liten
> hårtofs mellan krage och hjälm. Jo, det måste
> vara en tjej!
> Jag går förbi och när vi ligger jämsides
> sneglar jag lite medan jag säger "god morgon".
> Jajamen, det är en kvinna, i 40-45årsåldern
> gissar jag efter den snabba blicken.
>
> Hon lägger sig på rulle och sen kör vi... Jag
> ser hennes skugga ibland så jag vet att hon är
> med. Vid Skurubron byter vi några ord och jag
> berömmer hennes tryck i pedalerna (Nu menar jag
> inte att hon skulle vara svagare bara för att hon
> är kvinna, men med de smäckra benen förväntade
> jag mig inte att hon skulle hänga med i
> Ormingebacken).
> Det visar sig att hon pendlar ytterligare 5 km