Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
-1 på Stens köttbergsegoåsikter.

Hade god lust att slita bort den ihoprullade tidningen som satt under sadeln på cykelbanekryssande hipstern i förra veckan under en blöt pendling.
Baksidan på de snäva cheapmondaybrallorna och stjärtklykan skyddades säkert. I övrigt stänkte han ned allt och alla.

Lämnade fanskapet därhän uppför slussen när tillfälle att säkert köra om gavs.

/E

Undrar fortfarande hur det här gick till egentligen.
IMAG0136.jpg

Insåg efter ett tag att övre trissan gängat ur och därmed kunde kedjan smita igenom men det var inte direkt mycket plats för den att smita igenom

Bilagor

• IMAG0135.jpg
    IMAG0135.jpg
    89.5 KB · Besök: 59
Fuktig, varm och rätt skön... Däremot har jag aldrig eftersvettas på jobbet så mycket i hela mitt liv som i år efter semestern, lite jobbigt.

hade köpt 10000mm regnbyxor men blev blöt i rumpan iaf ;(

Får köpa en bakskärm antar jag.

Skitmorgon. Racer med raceblade. Lycra och skoskydd. Lite dugg men annars perfekt temperatur och kläder. "Idag kommer det gå fort", tänkte jag. Sen small en eker i bakhjulet efter 500m, bara att vända hem och byta cykel. Enda cykel med stänkor var MTB:n, trögrullat och allmänt kass mao...

Blött men varmt idag.

Vid korsningen Huddingevägen-Örbyleden så stannar jag och hjälper en 10-åring som står där i regnet och med gråten i halsen berättar att kejan hoppat och skolan börjar om tio minuter. Det tar ca 20 sekunder att hjälpa honom få på kedjan.

Det som gör mig lite förvånad är att ingen stannat och hjälpt grabben före mig. Vet inte hur länge han stått där, men det var i alla fall två vuxna män framför mig som bara cyklade förbi. Och det gick inte att missa att grabben hade problem med cykeln när han stod där på huk brevid cykeln och tittade på baknavet.

Jag är säker på att om man skulle ställa frågan här på Happy så skulle minst 95% säga att de skulle stanna och hjälpa ett barn som hade problem med cykeln. Ändå så gör folk inte det, varför? Jag skulle i alla fall bli jättebesviken om något av mina barn berättade att de fick problem med cykeln på väg till skolan men att ingen stannade och försökte hjälpa.

Var tvungen att ta bussen i morse. Efter att ha stått i busskuren i 35 minuter utan att någon vettig buss kommit, hela tiden stirrandes ut på regnet, kom jag på mig själv med att önska att jag kunde tagit cykeln istället. Inget gott betyg åt SL i det här vädret...

Sjätte arbetsdagen i tuben, förbannat! I morse gjorde i alla fall den extra tidiga avgången att jag slapp leka Tokyo på Slussen, men det satan vad jag längtar efter att förkylningen skall lägga sig så jag kan hoppa upp på cykeln igen! Det skulle varit ett rent nöja att cruisa fram i dagens strilregn, trots att man blivit blöt från både ut- och insidan.

Dagens goda gärning Supertramp! Eller, det är ju självklarheter när det gäller barn (och andra)... Grabben kanske precis hade fått problem och därför var du först på plats?

Idag var det så blött att jag bytte från blöta cykelkläder till blöta arbetskläder. Ryggsäcken är inte så vattentät som jag trodde.

Börjar få smak på ebolaexpressen... Men hoppas att det blir hoj hem. Borde skaffa mig en till cx o räjser.. Kanske en el-cykel ;)

Många som hissat segel idag på cykelbanorna, märkligt eftersom det var vindstilla?

Cyklade väldigt sent vid nio, kanske så sent att alla andra cyklat färdigt. Hursom var det max 4-5 cyklister vid rödljusen genom stan. Inga incidenter förutom en tjej vars väska höll på att glida av pakethållaren så jag kände mig tvingad att göra henne uppmärksam på detta vilket gjorde att jag säkert tappade 1-2 sekunder i tid.

Förövrigt är det nog dags att rota fram belysning.

En egolapp till framstänkan måste fixas omgående, annars var det riktigt trevlig att cykla i morse. Torkskåp är bra.

Apropå torkskåp så hade nån mindre fräch cykelpendlare på jobbet skapat helt nya dofter i torkskåpet så nu luktade mina cykelkläder lika fint.

En fin höstdag, med ett uppfriskande regn på morgonkvisten. Alla cykelkläder var dyblöda, och var tyvärr även det när jag skulle cykla hem på eftermiddagen.

Mötte några ubersvetton på Birgerjarlsgatan, som trodde att de cyklade vätternrundan, nu i september! Jätteballt, men folk har inte en chans när de kommer dånande på den smala cykelbanan i 30 km/h. Är det någon här på happy med gravt peniskomplex som vill ge sig till känna?

Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------

> ...två vuxna män framför mig som bara cyklade
> förbi...
>
> ...Jag är säker på att om man skulle ställa
> frågan här på Happy så skulle minst 95% säga
> att de skulle stanna och hjälpa ett barn som hade
> problem med cykeln. Ändå så gör folk inte det,
> varför?

Jag är säker på att även de två vuxna männen hade svarat 100% ja på den frågan. Ändå gjorde de inte det när det kom till kritan.
Lite som att ringa 112 kanske - "what's in it for me? jag blir ju bara ännu mer sen till jobbet" (attitydundersökningar som sos alarm har genomfört visar att allt färre ringer 112 p g a omak)

Heder åt dig supertramp!

/K

Det är ngt med skitigt regnvatten som gör att mina skor luktar avlopp... urk. Ner i tvättbaljan med dem! Och skoöverdragen...luktar lika. Urrp! Grymt flyt hela vägen hem, kunde ligga och slötrampa i 35 km/h.

Tog bilen idag för första gången sen mars. Det gör jag helst inte om igen, 1h och 25min från bandhagen till vreten, snitthastighet på 12km/h. Hade gått snabbare med hoppstylta.

Supertramp skrev:
> Blött men varmt idag.
>
> Vid korsningen Huddingevägen-Örbyleden så
> stannar jag och hjälper en 10-åring som står
> där i regnet och med gråten i halsen berättar
> att kejan hoppat och skolan börjar om tio
> minuter. Det tar ca 20 sekunder att hjälpa honom
> få på kedjan.
>
> Det som gör mig lite förvånad är att ingen
> stannat och hjälpt grabben före mig. Vet inte
> hur länge han stått där, men det var i alla
> fall två vuxna män framför mig som bara cyklade
> förbi. Och det gick inte att missa att grabben
> hade problem med cykeln när han stod där på huk
> brevid cykeln och tittade på baknavet.
>
> Jag är säker på att om man skulle ställa
> frågan här på Happy så skulle minst 95% säga
> att de skulle stanna och hjälpa ett barn som hade
> problem med cykeln. Ändå så gör folk inte det,
> varför? Jag skulle i alla fall bli jättebesviken
> om något av mina barn berättade att de fick
> problem med cykeln på väg till skolan men att
> ingen stannade och försökte hjälpa.

Heja! Det är alltid skönt att kuna hjälpa till. En dag förra veckan stannade jag två gången på en dag för att fråga om de behövde hjälp. Den ena var en kvinna som hade en spik i däcket. Inte mycket att göra då. Den andra var en kille som sprang bredvid cykeln. Han häll alltså i den och sprang. Han sade att han springer till jobbet och cyklar hem. Jag misstänker att han bor i Silverdal och arbetar i Kista...inte så långt att springa med cykeln då.

Hur som helst så tackade de för att jag stannade.

En annan gång stannade jag till när en kvinna gick bredvid cykeln och pumpade bakhjulet på hennes cykel. Hon blev glad.

Det är självklart att stanna till och fråga vad som har hänt och om de behöver hjälp.

Senast ändrad:
Idag var det en riktigt bra pendling. Inte särdeles mycket folk och jag lyckades kränka en hybridare med min damjärnmärr. Måste berott på att jag satte dit helt nya v-bromsar så nu ligger de inte imot fälgen längre. Lyxigt!

Mmmmmm, Campagnolo. Har uppgraderat cykeln lite. Bästa pendlingen i år!

Klippte väl en tre, fyra, femton rödljus i morse. Det piggade upp lite innan den buttra morgonskivstången.

Skrattade åt ett barn vars kedja hade hoppat av. Stannade mitt i en korsning och låtsades att jag fått något fel på växlarna så att ingen kom förbi. Det var en jädrans tutade och det bara låste sig på hela Vasagatan! När den arga taxichauffören kom ut hoppade jag snabbt på cykeln och rullade iväg. Guldmorgon! ;)

Äntligen är Göteborgsvindarna tillbaka med besked!
Fantastiskt härlig motvind idag, kryddat med några regnskurar för att få fart på benen. Höll på att blåsa i diket vid två tillfällen men räddade mig på gruskanten.
Tack och bock!

Stannade snällt vid alla rölysen då jag var rädd att nån skulle bli arg annars.

traitor!

staine skrev:
> Stannade snällt vid alla rölysen då jag var
> rädd att nån skulle bli arg annars.

Jaha det var ju bra, men hade du skärmar på då?

/E

staine skrev:
> Stannade snällt vid alla rölysen då jag var
> rädd att nån skulle bli arg annars.

Första pendlingen efter lång semester, skönt. Stod dock och velade ang. klädval i en kvart men det blev perfekt. Många svettiga cyklister med kompletta regnställ ute idag.

Bävar dock lite för motvinden på hemvägen.

meh det är ju moody som är traitor, var var du i söndags när vi behövde dig som bäst?

Hur många tappade kedjor hjälpte du till att sätta på?

moody skrev:
> Jaha det var ju bra, men hade du skärmar på
> då?
>
> /E
>
> staine skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Stannade snällt vid alla rölysen då jag var
> > rädd att nån skulle bli arg annars.

Misärpendlaren skrev:
> Hur många tappade kedjor hjälpte du till att
> sätta på?

...jo jag hjälpte ett par föräldralösa småttisar med det på BMX-banan i lördags faktiskt. Samt tittade beundrande på deras skrapsår på knäna.

Idag körde jag över en gråtande skitunge vars kedja tydligen hade lostnat, var är föräldrarna när man behöver dem? ;)

En hygglig dag, mulet och trist.

Av all motvind så tar dagens priset. Hellwind! Jag höll på att välta på tranebergsbrons krön. :-) Stannade till några hundra meter hemifrån och köpte Tutti Fruttis senaste. Mumma! Hoppes vinden och riktningen håller i sig, då blir det åka av imorrn!!

Nytt jobb, nya utmaningar... Och SL-trafiken...
Nån här som pendlar söderifrån till Värtahamnen??

Luke skrev:
> Nytt jobb, nya utmaningar... Och SL-trafiken...
> Nån här som pendlar söderifrån till
> Värtahamnen??

Jodå. Varje dag.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp