DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Enber skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag fascineras över alla som ligger på höger
> > sida på cykelbanan, tittar bakåt för att se
> om
> > de kan köra om, ser att jag kommer (eller
> borde
> > åtminstone, de tittar på mig) och ändå
> väljer
> > att svänga ut på vänster sida precis
> framför
> > så att man får tvärbromsa. HELT omöjligt
> att
> > förutse. Det har hänt att jag kört om och
> > snuddat folks klädsel eftersom jag inte haft
> en
> > chans att bromsa... på något lustigt sätt
> > känns det efteråt rätt skönt när det visat
> > sig att det inte hände något allvarligare än
> > så, eftersom man hoppas att det skrämde den
> man
> > passerade i något sorts
> > uppfostrande/förebyggande syfte.
> >
> > Ovanstående hände mig på skeppsbron idag.
>
> Du kanske ska ta det lite lugnare när du cyklar
> bland vanligt, hyggligt folk?
Ja, det har funnits situationer där jag insett i efterhand att jag cyklar för fort i förhållande till omgivande trafik, men jag tror att jag har lärt mig mycket och cyklar mindre riskbenäget nu.
Det som inträffade imorse är dock en fråga om att jag håller uppskattningsvis 25km/h och de i "högerfilen" håller kanske 15-20. När jag ser att personen framför mig tittar bakom sig (på mig) tolkar jag det som att den personen uppmärksammat att jag kommer passera strax (jag ligger kanske 5m bakom vid titten) och att denne får vänta med sin omkörning. Denne person börjar gå ut på "min" sida av cykelbanan bara ett par meter innan jag ligger jämsides... jag tycker verkligen inte att jag är den som ska lugna ned mig, jag måste väl få köra om eller?
Jag frustreras alltså över kombinationen att folk tittar bakom sig och genom det förmedlar att de är uppmärksamma på vad som kommer bakom men ÄNDÅ svänger ut framför mig när jag ska passera. Jag föredrar då dem som svänger ut utan att titta för där räknar jag med att det kan ske.