Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jättefin morgon, särskilt efter att ha åkt kollektivt både onsdag och torsdag

DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Enber skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag fascineras över alla som ligger på höger
> > sida på cykelbanan, tittar bakåt för att se
> om
> > de kan köra om, ser att jag kommer (eller
> borde
> > åtminstone, de tittar på mig) och ändå
> väljer
> > att svänga ut på vänster sida precis
> framför
> > så att man får tvärbromsa. HELT omöjligt
> att
> > förutse. Det har hänt att jag kört om och
> > snuddat folks klädsel eftersom jag inte haft
> en
> > chans att bromsa... på något lustigt sätt
> > känns det efteråt rätt skönt när det visat
> > sig att det inte hände något allvarligare än
> > så, eftersom man hoppas att det skrämde den
> man
> > passerade i något sorts
> > uppfostrande/förebyggande syfte.
> >
> > Ovanstående hände mig på skeppsbron idag.
>
> Du kanske ska ta det lite lugnare när du cyklar
> bland vanligt, hyggligt folk?

Ja, det har funnits situationer där jag insett i efterhand att jag cyklar för fort i förhållande till omgivande trafik, men jag tror att jag har lärt mig mycket och cyklar mindre riskbenäget nu.

Det som inträffade imorse är dock en fråga om att jag håller uppskattningsvis 25km/h och de i "högerfilen" håller kanske 15-20. När jag ser att personen framför mig tittar bakom sig (på mig) tolkar jag det som att den personen uppmärksammat att jag kommer passera strax (jag ligger kanske 5m bakom vid titten) och att denne får vänta med sin omkörning. Denne person börjar gå ut på "min" sida av cykelbanan bara ett par meter innan jag ligger jämsides... jag tycker verkligen inte att jag är den som ska lugna ned mig, jag måste väl få köra om eller?

Jag frustreras alltså över kombinationen att folk tittar bakom sig och genom det förmedlar att de är uppmärksamma på vad som kommer bakom men ÄNDÅ svänger ut framför mig när jag ska passera. Jag föredrar då dem som svänger ut utan att titta för där räknar jag med att det kan ske.

Enber skrev:

> lugna ned mig, jag måste väl få köra om eller?
>
>

Ja. Självklart. Annars skulle alla få anpassa sig efter den som kör långsammast och det är alltid någon som håller knapp styrfart och vinglar.

> Jag frustreras alltså över kombinationen att folk tittar bakom sig och genom det förmedlar
> att de är uppmärksamma på vad som kommer bakom men ÄNDÅ svänger ut framför mig när jag ska
> passera.

Min teori är att det beror på två saker:
1. De missbedömer hastigheten. De tittar över axeln och ser en enooorm lucka till dig och tror att det inte är några som helst problem att hinna svänga ut, fullfölja sin omkörning och sen svänga in igen.

2. Det är uppförsbacke. De vill inte tappa moment. (plus punkt 1. Alla kör ju långsamt uppför).

Möjlig 3e teori: De har visat dig att "ja jag ser dig. Öka nu. Nähä, skit i det då, nu har jag väntat på dig länge nog. nu kör jag."

Senast ändrad:
Enber skrev:
> Jag frustreras alltså över kombinationen att
> folk tittar bakom sig och genom det förmedlar att
> de är uppmärksamma på vad som kommer bakom men
> ÄNDÅ svänger ut framför mig när jag ska
> passera. Jag föredrar då dem som svänger ut
> utan att titta för där räknar jag med att det
> kan ske.

Jaha OK.

Ja, den situationen känner jag igen, och den är ganska märklig. Tror att det mest beror på BOFH:s punkt 1 ovan: en snabb koll bakom axeln och de ser någon 10m bakom och tror att det är lugnt, men om det är 10 km/h hastighetsdelta så är du ju ikapp på 4 sekunder, vilket de inte hade räknat med. Vid en snabb blick bakåt så hinner man nog inte uppfatta fartskillnaden utan mest distansen.

Men trots detta ologiska beteende så har man väl som omkörande cyklist ändå huvudansvaret för att göra en säker omkörning. Vid rusningstid så är det inte alltid fri fart på innerstadens cykelbanor. :-)

Trist eftermiddagsväder, skippade träningspass i hällregn när höstens kvot förkylningar och halskrångel redan är uppfyllda :-( T

Blev ordentligt kränkt av en trehjulig liggcykel uppför västerbron för ett tag sen.
Min snitthastighet har sjunkit rejält efter förkylningen, skyller på det då...
Nu ska jag äta godis.

Tung motvind hemåt, jag var tvungen att trösta mig med bastu pilsner och majskyckling...

Det blåser så pass att jag fick lägga i de lägsta växlarna och trampa på när jag var påväg ner i en backe.

Att det ska vara så jävla svårt att blinka när man svänger med bilen, minst ett 10-tal gånger jag får stanna varje morgon för att jag är osäker på om bilen ska svänga eller köra rakt fram.
Hastigheten är inget att lita på, de här människorna gasar på i svängarna.

Lite ont i högra knät, cykeln inte helt inställd än. Cyklade merparten av sista milen med bara vänster ben. Men det var inga problem, lyckades till och med köra om en hyfsat stark kille på mountainbike. Att lämna honom bakom mig med ett ben visade sig vara lönlöst... men han hade inget lyse så han saktade ned och hängde lite med mig istället, fick man snacka litet.

någon bakom mig vrålar "UR SPÅR" vi stora mossen när jag seglar på i mitt lunk..
-VAFFAN tänker jag tills jag får se vem det är.. Gammal kollega från Sigges som är på väg hem.. Trevligt med lite sällskap från Mossen till Hby, och en betydande tempoökning för min del. Försökte spela oberörd men jag var fan bra svettig när jag var hemma.

Fifan.
Nu är det bara att förtränga och borra sig fram till April igen.
/E

shortsen in i garderoben, armvärmarna fram. Antar att det är dax att ställa om klockan snart.

Behåller shortsen ett tag till, det var riktigt skönt idag. Lite kallt om fingrarna, kanske dags att lägga undan de fingerlösa vantarna.

Alldeles utmärkt shortsväder. Blev lite förvånad när jag såg att någon hängt upp båda mössa, vantar och skoöverdrag i omklädningsrummet. Vintern är ju inte här än på någon månad!

Benvärmare och fingerhandskaran på ... en skön tur till jobbet. Inga incidenter men en tjej vid Medis som åkte med skymd baklampa. Hon tackade snällt när jag påpekade detta. Ibland stöter man på de trevligare pendlarna också ;)

Goretexjackor överallt. Stockholmare måste verkligen älska bastu.

+1, en enkel distinktion mellan amatörer och lite mer vana sportmänniskor har väl alltid varit att "folket" gärna står och väntar på bussen utan mössa och vantar mitt i vintern men om de ska ut och jogga så är det full vintermundering på.../J :)

Mr Orange skrev:
> Goretexjackor överallt. Stockholmare måste
> verkligen älska bastu.

Nja, en Rapha också. Den var perfekt!

Apropå omkörningsdiskussionen förresten, är inte det som med slalom, den som kommer bakom och kör snabbast lämnar företräde?

Senast ändrad:
staine skrev:
> Mr Orange skrev:
> -----
> > Goretexjackor överallt. Stockholmare måste
> > verkligen älska bastu.
>
> Nja, en Rapha också. Den var perfekt!
>
> Apropå omkörningsdiskussionen förresten, är
> inte det som med slalom, den som kommer bakom och
> kör snabbast lämnar företräde?

BOrde vara så. Det blir i alla fall enklare för alla.

Nära döden upplevelse på Långholmsgatan mot Västerbron när en lastbils backspegel slår i armen när man cyklar på cykelbanan.

Åkte med lokaltrafik idag, kors i taket för tvärnana, tunnelbana och buss kom i tid och genererade en bekväm pendling :-) T

DT skrev:
> Enber skrev:
> -----
> > Jag frustreras alltså över kombinationen att
> > folk tittar bakom sig och genom det förmedlar
> att
> > de är uppmärksamma på vad som kommer bakom
> men
> > ÄNDÅ svänger ut framför mig när jag ska
> > passera. Jag föredrar då dem som svänger ut
> > utan att titta för där räknar jag med att
> det
> > kan ske.
>
> Jaha OK.
>
> Ja, den situationen känner jag igen, och den är
> ganska märklig. Tror att det mest beror på
> BOFH:s punkt 1 ovan: en snabb koll bakom axeln och
> de ser någon 10m bakom och tror att det är
> lugnt, men om det är 10 km/h hastighetsdelta så
> är du ju ikapp på 4 sekunder, vilket de inte
> hade räknat med. Vid en snabb blick bakåt så
> hinner man nog inte uppfatta fartskillnaden utan
> mest distansen.

Gäller ju i högsta grad bilar också som regelmässigt underskattar hastigheten på cyklarna i de flesta situationer.

Idag promenerade jag till jobbet. På väg över en bro försvinner cykelbanan vips och cyklisterna verkade lite vilsna.

En företagsam cyklist bestämde sig för att cykla lite försiktigt på gångbanan och plingade lite för att få komma fram.

Plötsligt bestämmer sig en privatpolis sig för att motarbeta detta initiativ, ställa sig ivägen, hålla styre och högljutt skola cyklisten i lite vett.

Cyklisten blir uttvingad i en bilkö som hade noll eller väldigt lite marginal till trottoarkanten, att det inte slutade olyckligt var väl mer en slump än något annat.

Tack alla förstående och förståndiga pendlare till fots och på cykel.

> En företagsam cyklist bestämde sig för att
> cykla lite försiktigt på gångbanan och plingade
> lite för att få komma fram.

Jag hakade på en sådan imorse, jag är fortfarande inte helt på det klara hur man förväntas cykla genom Gröndal C när man kommer från Essingebron.

ipv6 skrev:
jag är
> fortfarande inte helt på det klara hur man
> förväntas cykla genom Gröndal C när man kommer
> från Essingebron.

Säkrast är att rulla ner i spårvagnsspåren, då går det rakt fram juh ;-)

ipv6 skrev:
> > En företagsam cyklist bestämde sig för att
> > cykla lite försiktigt på gångbanan och
> plingade
> > lite för att få komma fram.
>
> Jag hakade på en sådan imorse, jag är
> fortfarande inte helt på det klara hur man
> förväntas cykla genom Gröndal C när man kommer
> från Essingebron.

Skippa Gröndals C helt genom att rakt över i korsningen och haka på cykelvägen borta vid Trekanten.
Ett annat alt är att göra som Staine skriver och köra mellan spåren.

gsb skrev:
> ipv6 skrev:
> -----
.
> Ett annat alt är att göra som Staine skriver och
> köra mellan spåren.
Det går väl cykelbana där förutom förbi konsum? Minns jag fel?

lundatok skrev:
> Idag promenerade jag till jobbet. På väg över
> en bro försvinner cykelbanan vips och cyklisterna
> verkade lite vilsna.
>
> En företagsam cyklist bestämde sig för att
> cykla lite försiktigt på gångbanan och plingade
> lite för att få komma fram.
>
> Plötsligt bestämmer sig en privatpolis sig för
> att motarbeta detta initiativ, ställa sig
> ivägen, hålla styre och högljutt skola
> cyklisten i lite vett.
>
> Cyklisten blir uttvingad i en bilkö som hade noll
> eller väldigt lite marginal till trottoarkanten,
> att det inte slutade olyckligt var väl mer en
> slump än något annat.
>
> Tack alla förstående och förståndiga pendlare
> till fots och på cykel.

Alternativet att leda cykeln på trottoaren fanns inte?

Förra veckan var det ju lätt kaos vid Hornstull när sopbilen tömde ut olja över hela vägbanan. Polisen uppmanade cyklister att gå med cyklarna på trottoaren de femtiotal meter som det handlade om, vilket flera av oss gjorde, men ändå ska vissa cykelpendlare envisas med att cykla den korta trottoarstäckan trots massor med mötande gångtrafikanter, en mötande gubbe blir naturligtvis förbannad och säger något i stil med "Nu kan ni väl åtminstone gå av och leda cyklarna".

ja alltså men om man är kompetent att cykla i gåfart så tar man avsevärt mindre plats på trottoaren om man cyklar jmf med om man leder cykeln. Civilpoliserna brukar iofs ta hänsyn till det...

> > -----
> .
> > Ett annat alt är att göra som Staine skriver
> och
> > köra mellan spåren.
> Det går väl cykelbana där förutom förbi
> konsum? Minns jag fel?

Det är cykelbana på vänster sida av vägen från bron till första korsningen, sen försvinner den ut i mötande trafik till en bit efter korsningen då den går upp bakom busskuren för att sedan försvinna ut i mötande trafik igen. Det är gc-bana på andra sidan vägen, men den är halverad av ett byggstängsel nu.

Jag brukar cykla på vägen, men sen jag blev prejad av en buss försöker jag hitta alternativ. Dessutom börjar rälsen se lite förrädisk ut. Ska kolla det där med att köra över korsningen istället, alterantivt köra Västerbron och slåss med bussarna genom Hornstull.

johan44 skrev:
> ja alltså men om man är kompetent att cykla i
> gåfart så tar man avsevärt mindre plats på
> trottoaren om man cyklar jmf med om man leder
> cykeln. Civilpoliserna brukar iofs ta hänsyn till
> det...

Det är ju omöjligt för den gående att veta hur kompetent cyklist man möter på trottoaren.

Ingen gångfart på trottoarcyklisterna vid Hornstull förra veckan, syftet var inte att ge bättre plats åt gångtrafikanterna.

En bra höstdag. Jag har sträckt vänster vad, så färden går i ett makligt tempo. Kändes dock lite frustrerande att bli kränkt av ett reflexvästsvetto på en damcykel. Men jag är man nog att "ta" det. ;)

Skön tur tillbaka från jobbet, synd bara att det börjar bli mörkt så att man inte kan njuta av färgerna. Skippar Birgerjarlsgatn på hemvägen hädanefter.
Har hållit utkik efter en elcykelåkare med massiv elmotor på framhjulet, han tokkränkte mig förra veckan där man svänger ner till höger mot Hammarby sjöstad/Nacka. Har dock en känsla av att jag inte skulle ha så stor chans, han höll minst 40 med riktigt låg kadens och motorn hade en radie som var hälften av ett 700 hjul.
Någon annan som sett honom?

Dagens pendling var 60 mil ebolabuss utan matstopp. Å andrasidan låg min nya Thompson sadelstolpe och väntade då jag kom hem. Å tredje sidan känns det i kroppen som jag just fick ebola.

Hände det ens? Ena vägen dit, den andra hem. Nästan critical mass vid medis, så jag ångade fram på bilvägen. Hemma låg pappret som sa att det ligger ett kolvevparti i årsta och väntar på en meksugen apa. Men det finns ju ingen meksugen apa här.

Skön pendling, svag vind och en lagom temperatur borgar för bra pendling. Imorgon ska det bli kallare, frågan är om det är dags att ta fram vinterskorna?

Passerade en cyklist tidigt i morse i regnrusket på väg över skanstullsborn som jag reagerade över för han såg så extremt hård ut. Satt på någon slags hybrid, och cyklade inte speciellt snabbt, men han var riktigt deffad med en åtsittande cykeltröja, cykelkeps (ingen hjälm) och en cigarett i munnen. Och så hade han där där stenhårda blicken som påminner om den rökande dansken i BPB-tråden. Fast den här killen var i fyrtiårsåldern. Eftersom alla happyiter cyklar med hjälm så gissar jag att han inte hänger här på happy (desstuom såg han aldeles för hård ut för att tramsa runt på en formum.

JMT skrev:
> Skön tur tillbaka från jobbet, synd bara att det
> börjar bli mörkt så att man inte kan njuta av
> färgerna. Skippar Birgerjarlsgatn på hemvägen
> hädanefter.
> Har hållit utkik efter en elcykelåkare med
> massiv elmotor på framhjulet, han tokkränkte mig
> förra veckan där man svänger ner till höger
> mot Hammarby sjöstad/Nacka. Har dock en känsla
> av att jag inte skulle ha så stor chans, han
> höll minst 40 med riktigt låg kadens och motorn
> hade en radie som var hälften av ett 700 hjul.
> Någon annan som sett honom?
>
Det kan vara en kollega till mig. En svart hybrid med ett importerat kinahjul på 1000 Watt. Han har dessutom utrustat cykeln med en MC-lykta fram, cykeln ser inte riktigt klok ut.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp