Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Misärpendlaren skrev:
-------------------------------------------------------
> Körde på som vanligt med mina högtrycks
> Schwalbe Kojak sliks. Supernervös vid varenda
> färgskiftning i asfalten. Behöver en
> uppsättning hjul till jobbet och ett annat hem.
> Hmm, behöver en följebil. I övrigt är det
> fortfarande för många cyklister ute.

Dom är fina. Har du 1.2orna? Mina åkte av förra veckan och nu kör jag 2.0 semislicks i väntan på den "riktiga" halkan.

heklamama skrev:
> En succé i Tweed och ullstrumpor.

Jag har också några av militärens yllestrumpor liggandes hemma.

Första pendlingen någonsin med vinterdäck. Oj vad trögt det blev, inte bara rakt fram utan även att svänga. Känns ändå som det kommer att vara tyggt när frosten kommer. En fördel är att det hörs när jag kommer. Det mysiga smattret av dubbarna.

Bilagor

• IMAG0088.jpg
    IMAG0088.jpg
    110 KB · Besök: 48
heffa1 skrev:
> Första pendlingen någonsin med vinterdäck. Oj
> vad trögt det blev, inte bara rakt fram utan
> även att svänga. Känns ändå som det kommer
> att vara tyggt när frosten kommer. En fördel är
> att det hörs när jag kommer. Det mysiga smattret
> av dubbarna.

Snygga kompislappar! Är det schwabe maraton dubbisar som sitter på?

I övrigt vågar jag påstå att måndagspendlingen är värst av allt. Trött i benen, kallt, och kränkt av lycrasvetton. Men den erfarne säger dock att det är fråga om inställning ;)

Japp Schwalbe Marathon Winter. Är spänd på att se hur de fungerar när det är halt. Har vurpat lite för mycket på sistone för att ta onödiga risker. Kompislappar av Ikeaskärbräda. Tyckte först det skar sig för mycket med röda men nu tycker jag det är rätt fräckt.

Jag tycker tvärt om att måndagspendlingen är den bästa. Pigga utvilade ben om man inte har kört cykelträning på helgen.Sedan blir jag mer sliten ju längre veckan lider men så tillhör jag lyckrasvettona också.

Alltid skönt att få trycka upp pulsen över 190 med crossen på grusvägar när man kör hem från jobbet :-) T

En gubbe hängde på och sög hjul i massa km, han berömde mig visserligen för mina lokomotivegenskaper, sen tackade han inte ens för draghjälpen eller sa hej då utan bara vek av? Va?

staine skrev:
> En gubbe hängde på och sög hjul i massa km, han
> berömde mig visserligen för mina
> lokomotivegenskaper, sen tackade han inte ens för
> draghjälpen eller sa hej då utan bara vek av?
> Va?
--------------------------------------------------------
Att tacka för lokomotivegenskaperna är väl närmast att likställa komplimang ? :-) T

Blev jagad av en liggist på hemvägen,han anslöt upp någonstans i Västberga och hängde med som en svans mot Långsjön.
Någon här?

Om du kallar honom gubbe måste han ju haft världens snabbaste rullator!

staine skrev:
> En gubbe hängde på och sög hjul i massa km, han
> berömde mig visserligen för mina
> lokomotivegenskaper, sen tackade han inte ens för
> draghjälpen eller sa hej då utan bara vek av?
> Va?

Haha jag garvade innan jag läste inlägget tom!
Och ja han var långt över 50 och hade fula lycradress på.

Senast ändrad:
Riktigt fint att köra hem i mörkret. Längtar efter delarna till mina nya hjul så jag kan köra breda dubbdäck o navdynamo.

Undrar hur jag kom till jobbet. Såg ingen av jakten ifrån farbror blå gpå galna rödljuskörningar ifrån cyklister.

Felklädd som vanligt, alldeles för varm. Mina sliks sitter kvar och fäster grymt på den fyrgradiga asfalten. Fukten på johanneshovsbron fryser nog till snart, kan bli spännande. Nåstan inga cyklister förrän framme vid strandvägen, skönt.

MI: 0%

Ytterligare en crossande snubbe att ta rygg på. Vit scott med slicks. Gick hyffsat snabbt. Körde om efter en stund och lät honom ta rygg (om han ville). Vid slussen skildes vi åt.

Misärpendlaren skrev:

> MI: 0%

Jag sätter en peng på att MI på vägen hem kommer vara något högre...
Själv fegade jag ur och tog bilen.

Gårdagen bjöd på fint väder och avslut på grusväg/stig, förstår inte varför jag inte tar den vägen oftare? Morgonen bjöd på motvind hoppas att vinden inte vänder tills när jag ska hem, SMHI har utlovat schyssta vindhastigheter, med nedfallande vatten från skyn!

BOFH skrev:
> Misärpendlaren skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > MI: 0%
>
> Jag sätter en peng på att MI på vägen hem
> kommer vara något högre...
> Själv fegade jag ur och tog bilen.

Frisk bris rakt i nyllet ser det ut som, i kombination med regn. ÄNTLIGEN!

Om bara mina skoöverdrag hade kommit till CykelCity...skorna lukar så "funky" efter en tur i regn utan överdragen

Skön morgon med vinden i ryggen! Men jag saknar ett plagg i garderoben, nämligen knickerbockers utan hängslen ved lite vindtätt frampå, alternativt utan muff så man kan ha ett par vindtäta kortbrallor under. Ljumskarna har nämligen en tendens att bli lite svala i dessa temperaturer.

Dagens mottrafikant: cykeldamen som från sin position mitt i cykelbanan gör ett föredömligt tecken för vänstersväng med rak och tydlig arm, för att sedan ta 90 grader höger för att "ta ut svängen" för den kommande vänstern. Tur man är rutinerad, och allmänt skeptisk till omgivningens förmåga att agera rationellt!

Med aggressiv körning menas en vårdslös körstil med farliga omkörningar, köra mot rött ljus, korsa spärrlinjer, ha för korta avstånd till andra bilar, köra i bussfiler för att undvika köer, men även att parkera bilen på trottoarer och övergångsställen.

Helt okey att parkera på cykelbanor med andra ord.....

Känns segt - idag blir det 25 km sammanlagt med cykelvagnen påhängd. Börjar kännas pinsamt med alla dessa elcyklar som kör hyfsat fort - för en mamil som mig blir det lite fånigt att bli omkörd av standardcykel som har batteri och liten motor. Får skylla på cykelvagnen och att det är lugnt distanspass som gäller ...

Skönt idag efter en veckas uppehåll. Grym fart i benen. Betydligt mindre folk ute nu.

@IGchefen skrev att en patrull plockat en bil som kört på cykelbana igår.(twitter)

Gick upp kl 5 imorse och besiktigade bilen i Rissne kl 6, sen hem och byta till cykel.

Det har varit lite väl torrt den senaste tiden, men nu ser det ut att bli riktigt trevligt på hemvägen: åtta grader, regn och blåst. Kan en höstpendling bli bättre?

ipv6 skrev:
> Det har varit lite väl torrt den senaste tiden,
> men nu ser det ut att bli riktigt trevligt på
> hemvägen: åtta grader, regn och blåst. Kan en
> höstpendling bli bättre?

Tittar ut på regnet och längtar till hemresan!

Varm, trygg och säker i min bensinslukande cyklistmördare

Fin morgon idag med torra väger och några plusgrader. Nu är det +4, regn och blåst. Nåja, dags tat byta om :)

Var lite orolig när regnet upphörde över de Högsboianska delarna är Göteborg för ett tag sedan men nu verkar det återigen som att jag även kommer få cykla hem i regn.
Nu hoppas vi bara på motvinden hem också så är ordningen återställd.

Senast ändrad:
En kollega tipsade att helt normalt att ta tunnelbanan. Men jag ska ju ut o tisdagscrossa! Hade ett gäng hjulsugande hybrider ifrån Skanstull.

Yes! Episkt byig motvind hela vägen i princip. Min cykel är sidvindskänslig upptäckte jag vid ett vägavsnitt. Parkerade bilar på varje cykelbana, värst på skeppsbron. Jag såg flera poliser i reflexväst röra sig fritt på stan. Kändes ovanligt. Sen var det fler cyklister än jag förväntat mig.

Motvind: 10
Trafik: 7
Kyla: 0

Mi 17/30 ca 50%

Medvind och premiär för regnjacka. Den lilla bollen från Newline är förvånasvärt effektiv. Kortbyxor var väl sisådär.

ipv6 skrev:
> Det har varit lite väl torrt den senaste tiden,
> men nu ser det ut att bli riktigt trevligt på
> hemvägen: åtta grader, regn och blåst. Kan en
> höstpendling bli bättre?

Outstanding. En av årets bästa, helt klart!

Fint på morgonen och vinden i ryggen... men hem var ett helvete kraftigt regn och mot vind,härligt med en dusch när man väl kom hem.

Hyfsat MI får man säga, ordentligt byig motvind och hällregn är en bra start, men största misärkomponenten stod ändå pundar-245:an som i vansinnesfart försökte döda mig på den lilla infarten till Kransen från Gamla Södertäljevägen för. Helt ignorant rörande att sakta ned inför analkande fartgupp, placeringen av fordonet inför svängen, användande av blinkers, eller annan indikation på att han hade för avsikt att svänga av så kom han något överraskande studsande rakt in via en snabb knyck på ratten. Uppskattningsvis 2 dm marginal mellan mig och Volvon, och ungefär detsamma mellan Volvo och lyktstolpe när han löste situationen genom att vrida på ratten åt andra hållet och gasa vidare. Närmare har det aldrig varit...

7 m/s och regn idag, härligt att dra på fuktiga cykelbyxor när jag skulle hem från jobbet. Det är väl bara att bita ihop, fem månader kvar till solen värmer igen...

Finfint till jobbet. Blött, försämrad bromseffekt, samt vindbyar som drog i en åt alla möjliga håll gjorde pendlingen lite väl spännande på tillbakavägen. Funderar mer och mer på om stänkskärmar inte är ok ändå...

Morgonens resa till jobbet var frisk och härlig, vinden delvis i ryggen. Hemresan var lite mer utmanande, jag fick min del av de 14 m/s motvind som SMHI utlovade. Det regnande mer än vad mina kläder kunde ta, efter 15 minuter var det blött i skorna, skönt att det bara var 30 minuter kvar då. Den byiga sidvinden på Västerbron var spännande, det gällde att ha avstånd till staketet. Överväger om inte stänkskärmar ändå skall monteras...

Blöt från alla håll, fick en känsla av att bada, skoskydden hjälpte inte, det får bli MW80 imorgon då mina andra skor inte kommer att hinna torka till imorgon.

genomsur men Jordens medvind från Kista till innebandyn i Sollentuna..
Motvind men torr (kläderna torkade på kroppen 0_o ) hem till Hässelby..
sova...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp