Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
5 grader och lätt duggregn när jag lämnade ungarna på dagis. 14km senare så var det episkt hällregn och blåst. Svinkallt. Längtar efter minusgrader nu. Torrt och fint.

Medvind. Kärlek.

Körde om en julgran (tre st ordentligt blinkande cateye-baklampor).

Han var nog nervös...

En ganska skön morgon. Tomt. Såg endast 7 cyklister.
Mina dubbla DX-lampor satt fint på styret.

(Shit, Gunnar, du cyklar fast det inte är sol!)

Mår rätt fint nu.

Aldrig har götgatan tagit så lång tid. Hade otur och kom sist i kön vid Skanstull efter Johanneshovsbron. Fick leka gatekeeper hela vägen till Folkungagatan där alla, jag säger ALLA, cyklisterna väntade på grönt ljus. Lika illa var det vid slussen, där blev det kö med blandtrafik eftersom gatan är så smal att en SUV blockar tillträdet till cykelboxen. Ingen körde mot rött.
På Skeppsbron blev det fri fart då jag kom iväg först vid rödljuset.

För varmt klädd.

Regn: 0
Vind: 0
Kyla: 0
Trafik: 6

15% misär

Visare från tisdagskvällen och en leverans från Wiggle rikare så pendlade jag i nya fodrade tights skoskydd (även om skorna fortförande var lite blöta från gårdagen) och ny starkt lysande baklykta. Varmt och skönt och riktigt fint med alla färger, det blir mindre och mindre andra cyklister ute men ändå en hel del.

Kläderna och skorna faktiskt torra efter gårdagens misär hem.
Solen bröt igenom molnen, lite lerigt på gångvägarna av alla arbeten, men rätt mysigt.
Snälla bilister - stökiga bilister 2-1

Ryggsäcken är fortfarande blöt sen igår, det läckte in vatten. Biltemas skoöverdrag hjälpte inte så mycket igår heller...högt MI igår.

Idag var det riktigt mysigt.

Försov mig så det blev Golgatan GT. Oj mycket cyklister det är efter 8. Blir väl samma resa hem pga massa saker i stan.

Fin morgon utan incidenter, men märkligt mycket cyklister, man tycker att fler borde vara utrustningslösa eller avskräckta efter gårdagkvällens störtflod.

Ca 200% skönare än hempendlingen igår som genomfördes i knickers, skor utan överdrag (kommer nog aldrig att torka...), och regnjacka. Det enda som sammarbetade på hemvägen igår var den kraftiga medvinden. Imorse var det nice förutom vinden som fortfarande blåste hårt från sydväst = rakt i ansiktet. Knickers och långärmad tröja räckte bra och vinterskorna, som jag fick ta fram för att de andra fortfarande var dyblöta, var för varma. Blir inte klok på de man kör om som är fullt vinterkittade med långa tights, skoöverdrag, jackor och mössor... Vad ska dom köra i i vinter när det är kallt?

Så här:

CIMG7867.JPG

Nukleärexplosion över Nacka.
Ngn i mördarmaskin som självdetonerade i desperation vid Skurubron månne?

/E

Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> Blir inte klok på
> de man kör om som är fullt vinterkittade med
> långa tights, skoöverdrag, jackor och mössor...
> Vad ska dom köra i i vinter när det är kallt?

Jag tar åt mig. Långa tights och skoöverdrag samt en lycramössa under hjälmen. Frös som en stucken gris första milen. När det blir kallare tänker jag ta på mig ännu mer kläder.

Blir nog något slags ull-underställ och kanske täckbyxor. Tightsen börjar redan kännas lite för kalla när det kryper ner mot nollan. Kan det vara så att jag är i för bra form, får inte upp värmen så snabbt? :)

Trevlig pendling idag. Lagom med andra cyklister, bilarna var snälla och mörkerkörningen var mysig. Funderar på att ta omväg hem idag igen.

Första turen på över en månad. Åkte på en halsfluss med extra allt som har hållit mig ur sadeln. Tänkte jag skulle vara lite snäll mot luftrören, så jag tog en puff ur inhalatorn innan jag drog iväg.
Vet inte om det var uppehållet eller astmamedicinen som bidrog mest, men jösses vilken snittpuls det blev!
Tappat klädsynkroniseringen under uppehållet, så det blev lite bistert på slutet. Ingen risk för eftersvettningar precis. Men som tur var så stod bastun på på jobbet.
Dags att plocka fram elsulorna hursomhelst, vinterskorna räckte inte. Har just fått tillbaka de naglar som strök med förra Vikingarännet, och vill gärna hålla tårna kompletta ett tag till.
Även första turen efter höstservicen på pendlaren.
Har slagit på en rejält tätstegad kassett. Kommer nog ta några turer att vänja sig. FFA växlingarna har blivit helt annorlunda. Växlade bort mig totalt vid start från stillastående några gånger.
Sensommarens chainsuck verkar ha försvunnit. Vet inte om jag ska tacka den nya kedjan, eller om det beror på att jag riktat om framväxeln.
Växlingen är lite slöare nu, men om alternativet är att lirka loss kedjan med jämna mellanrum så räknar jag det ändå som en framgång.

moody skrev:
> Nukleärexplosion över Nacka.
> Ngn i mördarmaskin som självdetonerade i
> desperation vid Skurubron månne?
>
> /E

Eller Supertramp som fick brytet på någon bil under Vuelta d'Älta kanske ;)

Jag tror en neutronbomb släppts vid årstaberg. Det har aldrig varit så folktomt där förut. Jag överdriver knappt.

Selast skrev:
> var dyblöta, var för varma. Blir inte klok på
> de man kör om som är fullt vinterkittade med
> långa tights, skoöverdrag, jackor och mössor...
> Vad ska dom köra i i vinter när det är kallt?

Beror ju lite på hur långt man kör och hur cykelturen ser ut. Jag som t ex har 15-20 minuters cykling, börjar med 3 minuters utförskörning, och sedan har ett antal rödljusstopp på vägen tycker det är rätt skönt att inte frysa. Jag hinner visserligen bli lite svettig men hellre dusch på jobbet än genomfrusen.

Sedan har du nog rätt i att många klär sig på tok för mycket men just cykling är svårt tycker jag.

Regn och motvind åt båda hållen. Fast i princip helt tomt på cykelbanan till skolan. Och knappt nån på vägen hem heller. Jag förstår inte.

Så fick man vara hjälte och ge bort en slang och co2-patron till en medcyklist på hemvägen. Känns bra!

/G

Flera mc poliser som jagar trafikanter av typen cyklist idag. Så det blev en lugn pendling hem.

I morgon blir det 40 km pendlling. U N D E R B A R T!

En taxi, ja, taxi, stannade fastän jag kom från hans vänster.. jag saktade in och vinkade fram honom.. då bockade han på huvudet som tack och jag bockade tillbaka.. då blev jag lite glad.. sedan mötte jag en kvinna som gick och log. Då blev jag ännu lite gladare och fick tillbaka lite hopp om mänskligheten.

Alldeles för varmt igårkväll. Svettades som en gris. Det var bättre i förrgår.
Ser väldans massa civilsnutar som stoppar bilar i bussfälten den här veckan, det känns bra.

Dagens kränkning stod BRING för som i över 35km/h kränkte ASA på en fixie uppför Kungsgatan. Starka ben på di däringa budcyklisterna.

Vaknade i morse och kunde inte resa mig. Fick hjälp ur sängen och inser att jag inte kan gå. Något stramar i ljumksne och gör förbannat ont så jan kan inte gå utan att stödja mig mot väggen.
Valet blev alltså att ta bilen till jobbet där jag väl framme knappt kan komma ur bilen.

Nu är jag gubbe på riktigt :( Hoppas jag kan cykla imorgon!

huvudvärk, halsont och allsköns andra krämpor. Ett styck statarsnöre idag.

Även i dag ordentlig medvind mot stan, och en härlig morgon på det hela taget.

Dagens Happy-spottning: Kort sällskap med en broder på en Happy-klibbad Focus Cross Disc från Västerbrons krön. Han sade att det gick trögt i dag, men såg stark ut.

Segt att vakna. Segt att gå upp. Segt att göra ordning frukost. Segt att cykla. Kaos vid Hornstull.
Totalt kränkt av kking ;)

Polisen hade radarkontroll imorse på Lilla Lidingöbron som är en gång och cykelväg. Hastighetsbegränsad til 20 km/h. Nån här som åkte fast?

/Ola

Black planet skrev:
> Totalt kränkt av kking ;)

Äsch... Det är alltid lättare att jag än att jagas, nästa gång är det ombytta roller. Jag hade dessutom farten uppe sen Hornstull, gled rakt igenom utan minsta krångel, mitt framför snoken på en snutbil som grädde på moset.

Såg två räsers i långsamt prattempo uppför söderarmsvägen imorse strax efter sju.

Annars förjävla mycket cyklister och helt klart är att cykelinfrastrukturen INTE tillåter att alla cyklister stannar vid rödljusen. Nu när polisen kör sin kampanj, vilken jag tycker om, så inser man hur illa det blir på götgatan om alla är laglydiga. Vi behöver bredare cykelbanor, alternativt vara rebelliska och ta en bilfil när det tjocknar till.

Totalkaos vid Hornstull med släckta trafiksignaler. Annars helt ok pendling, nån snubbe körde om mig, men jag tog det rätt lugnt så jag känner mig inte särskilt kränkt.

Igår korsade jag hägerstensvägen vid cykelöverfarten. Saktade ner till nästan stillastående, såg att den slitna mondeon hade för avsikt att stanna så jag tackade med handvinkning och nickning och körde över. Något senare kör han ikapp mig, saktar ner och håller ner tutan och sen gasen i botten iväg. Sjukt irriterande när man är lite snäll och omtänksam och följer reglerna.

Lämnade den dubbade pendlaren hemma och tog racern. Otroligt skön pendling utan trängsel. Tror jag kränkte samma cyklist fyra gånger i stan. Han gjorde aldrig någon ansats till att stanna för rött men blev ändå stoppad av trafiken några gånger. Hälsade på en annan Hovetcyklist vid Solna, tror det var Raymond.

kking skrev:
> Black planet skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Totalt kränkt av kking ;)
>
> Äsch... Det är alltid lättare att jag än att
> jagas, nästa gång är det ombytta roller. Jag
> hade dessutom farten uppe sen Hornstull, gled rakt
> igenom utan minsta krångel, mitt framför snoken
> på en snutbil som grädde på moset.
+1 på farbror blå i korsning utan ljussignal. Tvekade där pga mördarlastbil. Idag skulle det varit skönt att legat bakom Moody..

Glömde kolla termometern -> alldeles för varmt klädd. Bytte till kortfingrat efter hundra meter och drog ner dragkedjan i halsen, hjälpte lite iaf.

Dagens goda gärning - jag cyklar förbi en trasig brevlåda med massor av post under, tar med posten till nästa brevlåda jag passerar (11 km senare) och postar den där. Då cyklar Plura förbi (utan hjälm!), han får ett mobilsamtal och stannar för att prata precis där jag står och postar alla brev. Oklart om händelserna har något samband.

Dagens pendling skedde i princip helt enligt andemeningen i NVP:s insändare. Dvs, den gick i rasande takt i det kompakta mörkret. Trafikregler bröts där man så kunde. Körde på vänster sida mestadels, men för att inte bli allt för förutsägbar skiftade jag sida ett antal gånger slumpmässigt. Klickade i höjd med Boo ur foten för att sänka en liten flicka på väg till dagis eller något - man vill ju inte riskera att bli uppkörd. Vid Nacka brandstation tvingades jag knyta näven i fickan då det envisa grönlyset tvingade mig att passera trafikljuset lagligt. Och på stadsgården skrek jag mig hes åt de finska fyllona, men lyckades bara köra ner ett par. Nu är det bara fyra timmar kvar tills man återigen är klädd i lycra. Hoppas den där jävla Fanny är ute då.

Btw, ingen hempendling för Gaddafi i eftermiddag.

72 skrev:
> Btw, ingen hempendling för Gaddafi i eftermiddag.

Cyklade han i lycra? Är det han som gjorde Fanny så arg?

Dagens pendling var en klassiker. En liten löjlig pinne studsade upp i bakväxeln, och kostade mig åtta ekrar, en bakväxel, ett växelöra osv. Jag styrde Road Rat:en hem igen och tog bilen eftersom jag redan var sen och alldeles för många cyklar redan finns på sjuklistan ...

/s-o

oladencoola skrev:
> Polisen hade radarkontroll imorse på Lilla
> Lidingöbron som är en gång och cykelväg.
> Hastighetsbegränsad til 20 km/h. Nån här som
> åkte fast?
>
> /Ola

Missade det. Åkte över vid 7:10-tiden. Tog de både cyklister och mopedister?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp