Om möjligt ännu dimmigare och finare morgon idag, framförallt över Skanstull och Gärdet.
Slutade dock med obehag p.g.a. prejning från stor färdtjänstbuss (ja, den var vit). Jag gjorde tecken för vänstersväng och började svänga vänster, han gasade på rakt fram (omkörning) och klippte min utsträckta hand. Lyckades väja undan, hålla balansen, bromsa och inte falla på bussen.
Cyklade ikapp och knackade på rutan när han senare släppte av passagerare i Frihamnen.
- Du, det där var obehagligt. Varför körde du om mig när jag skulle svänga vänster? *Lugn & fin*
- Varför cyklar du inte på cykelbanan? *Arrogant*
- Så du anser att du har rätt att preja mig med din X ton tunga buss p.g.a. att jag inte cyklar på en cykelbana? *Frågande, lite upprörd*
- Jag prejade dig inte. *Arrogant*
... och så kom vi inte så mycket längre i diskussionen. Slutade med att vi idiotförklarade varandra. Klart värsta typen av (yrkes- så väl som privat-) chaufförer i mina ögon; de som anser sig upprätthålla trafikregler genom att preja andra trafikanter, inte minst oskyddade, med sina fordon.
Tillägg: Andra trafikanter, både cyklister och bilar, var mycket trevliga och uppmärksamma idag :)