Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Premiär på Brompton. Dödsföraktande, med Kojakdäck, kostymtemporullade jag ner till city. Härlig dimma. Måste öva på att fälla ihop liksom i steget... Kan vara bra om man blir stoppad av polisen? "va, näe jag cyklade inte, jag är bara på promenad med här lilla paketet under armen..."

En fråga som jag funderat lite på. Man skall ju inte gå mot röd gubbe, det är förbjudet men om jag minns rätt så finns ingen påföljd.
HUr är det med motsvarande rödljus för cyklar? Alltså de där små trafikljusen som ibland finns i korsningar och som är specifikt för cyklar.

orm skrev:
-------------------------------------------------------
> var det cykel-kontroller av farbror blå i fredas
> em utanför fotografiska?

Såg inte till någon när jag passerade vid 17-tiden iallafall. De kanske hade tjänat in till sina sockermunkar redan.

zodah skrev:
> En fråga som jag funderat lite på. Man skall ju
> inte gå mot röd gubbe, det är förbjudet men om
> jag minns rätt så finns ingen påföljd.
> HUr är det med motsvarande rödljus för cyklar?
> Alltså de där små trafikljusen som ibland finns
> i korsningar och som är specifikt för cyklar.

Glad blandning av kunskap och spekulation:

Skillnaden bör vara att cykel är ett fordon. Tror inte att det finns någon rättslig skillnad på de olika trafikljusen (men jag har inte kollat). Den generella reglerna om brott mot Trafikförordningen (1998:1276) bör gälla:

"002* Fört fordon mot rött ljus
[...]
B cykel/moped klass II/hästfordon ............................................. 1500:-"

Bil åt båda hållen, i morrn blir det premiär till nya arbetsplatsen på cykel... :-) T

Little Stereo skrev:
> Bil åt båda hållen, i morrn blir det premiär
> till nya arbetsplatsen på cykel... :-) T

Förvirrande

SJUKT mycket cyklister på götgatan strax efter fem. SJUKT! Jag har lite huvudvärk så jag ides inte kämpa uta körde normalt men utan att köra om, ställa mig först vid rödljusen etc utan helt enkelt behålla min plats i kön. 14 minuter från slussenklockan till åhlensklockan. Det är halva min restid normalt och 20% av resvägen.

Föredömligt många har ordentliga lysen nu, det uppskattas.

72 skrev:
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bil åt båda hållen, i morrn blir det
> premiär
> > till nya arbetsplatsen på cykel... :-) T
>
>
> Förvirrande
Vad är det som är förvirrande ? :-) T

Oroväckande många grävmaskiner och vägarbetstillbehör vid sidan av Bergslagsvägen efter Åkeshov. Jag hoppas de inte tänker våldföra sig på cykelbanan...

Osedvanligt mycket krångel och incidenter. Höjdpunkten (lågvattenmärket) var nedför Väasterbron söderut, där jag låg som tredje cykel i en liten kö som precis var i rörelse åt vänster för att passera en långsammare cyklist, då den som skulle passeras utan fövarning tvärnitade. Speciellt damen som låg tvåa i ordning gjorde en mycket dynamisk manöver och undvek på så sätt en ordentlig smäll. Hon blev dock ganska upbragt, så även jag, nästan så man skulle stannat för en uppsträckning av den farlige stollen!

Annars såg jag strax innan en CicliB med legendariskt stora stänklappar. Intressant!

Tille skrev:
--------
>
> Glad blandning av kunskap och spekulation:
>
> Skillnaden bör vara att cykel är ett fordon.
> Tror inte att det finns någon rättslig skillnad
> på de olika trafikljusen (men jag har inte
> kollat). Den generella reglerna om brott mot
> Trafikförordningen (1998:1276) bör gälla:
>
> "002* Fört fordon mot rött ljus
> [...]
> B cykel/moped klass II/hästfordon
> .............................................
> 1500:-"

Hmm, det låter logiskt. Tack.

Underbar pendlingsmorgon. Lite dimma i stan men ganska lite folk och friskt väder.

Idag så cyklade jag om ( några ggr) bla en herre runt i 50-60 års åldern. Jag hade tagit racern idag då min andra cykel är på lagning. Racern saknar ringklocka men med en klar och tydlig stämma ropade jag pling plong då det behövdes. Vid lilla Västerbron plingar jag på honom och cyklar om första gången. Vi har samma väg genom stan och vid träbron till KI möts vi igen. Han påpekar då förmyndande att jag måste skaffa en ringklocka. Jag förklarar med trevlig röst att jag har min racer idag och att den saknar ringklocka som sig bör och att jag istället använder rösten, herren dock helt oförstående upprepar sig med att han blev lite rädd (?) när jag plingade honom. Sedan skiner han upp och påpekar stolt att han minsann kom ifatt mig fast jag hade en racercykel. Jag bekräftar men säger att det ju var för att han cyklat mot varenda rödljus vi passerat genom stan, ännu stoltare säger han " man är ju lite rutinerad".... Undrar hur alla bilister och gångare upplevde hans framfart.

I dag var det en sådan dag som innebär påtvingad dresscode från arbetsgivaren. För första gången på 3 månader nyttjades ebolaexpressen, och ångesten var total.

Såg en obehaglig cykelbudskrash på Sveavägen vid 12:30 tiden. Boxbudet missade en parkerad bil, och låg sedan platt på marken. Killen reste sig snabbt upp, tillsynes oskadad, och skrev en lapp som han sedan satte i framrutan på den parkerade bilen. 30 sekunder senare satt han på cykeln igen. Var det chocken som gjorde honom oberörd eller är cykelbuden vana att krascha?

Första dagen med dubbdäck. Konstigt att man glömmer hur tungt det är. Huahh! Det ger väl starka ben iaf :)

Hel ve te... Dubb...

Till råga på eländet var det en snubbe på en scott som undrade om min ego- resp kompislapp inte gav ett sjuhelvetes luftmotstånd. Jag frustade fram att de ger starka ben och trodde nästan på det själv.
Dessutom höll jag på att fronta med en snubbe i Akalla som tyckte det var slugt att köra om en gående i en kurva och hålla innerspår åt vänster....

Kallt och mörkt är det och blåsigt som !"%#&% men torrt, i alla fall i våra södra delar (Lund - Malmö). Det börjar bli tunnare med cykelpendlare nu, men då är det mer plats åt oss andra:-) Behöver inte dubbdäck än som några av er stackare men det kommer, ge det en månad lite drygt sedan åker dom på. Är det så mycket värre med dubbdäck, eller är det bara så att ni är bortskämda med schysta landsvägscyklar? :-)

Dagens och dagens... Fint var det iaf :-D

Först gör man tydligen den lokala varianten av TdF tecknet, det bedyrade iaf lokalbefolkningen jag mött tidigare:

Sen var det dags att rulla ner för backen. Tills kameran la av, det var visst nåt med att batteriet skulle typ laddas eller nåt??
Jaja liten snutt blev det iaf:

Senast ändrad:
Dimmigt.. kossor på järvafälten...
Dubbdäck på och bytt till vinterram och vinterskärma med egolapp..
Navdynamon och lampan störde ut cykledatorn,, får byta sida på den..

Någon mer än jag som tycker Nokians W106 är lite "vingliga"? (622-37)

Skön cykling idag. Blev en tur ut till Alby gård i Tyresö på crossen
och sen hem till Söder igen - 6 mil.

Haha!
Grumma vids staine!
Vaffa gör han uppe på HBB under sin pendling? hann jag tänka innan thrillern del1 drog igång.

/E

moody skrev:
> Haha!
> Grumma vids staine!
> Vaffa gör han uppe på HBB under sin pendling?
> hann jag tänka innan thrillern del1 drog igång.
>
> /E

+1!

Kyligt. Lagom klädd. Lugnt. Någon måste göra något åt taximiffonen vid malmen. Idioter.

Hem i går: lugnt, men jag undrar varför en del inte kan hålla sig till höger, utan ligger mitt i körbanan. Det är ett omedvetet beteende tror jag.
Många uppför Götgatan vid Slussen och nedför Götgatan mot Björns trädgård är det alltid intressant att skåda folks beteende.

Idag: buss å pendel.

VAB => ingen pendling alls.

Utmärkt tillfälle att kränga på dubbdäcken. Men nu utlovar ju SMHI uppemot 10 grader varmt resten av veckan?

Det var fint ut med Södermälarstrand idag. Var ganska ensam fram till Finlandsbåtarna sen blev det mer folk och asfalten blev lite halare. Dub kommer på när det blir halt.

Första pendlingen på 18 veckor efter sjukskrivning och allmän slöhet. Första 15 min var pest. Tummarna var isblock och skrevet som en frusen klase mini-bananer. Slemmet i svaljet framkallade kvällningar mer än synen av ett härke.

Sen kom man upp på skanstullsbron in mot stan och fick lite finare utsikt. Plötsligt var inte livet så hemskt längre och vädret var riktigt skönt. Brydde mig inte ens om malmen-huliganerna.

Imorgon ska jag ha andra handskar och extra cykelbyxor.

Vem av er var det som stod och fotade på Liljeholmsbron för 20 minuter sedan?

Om möjligt ännu dimmigare och finare morgon idag, framförallt över Skanstull och Gärdet.

Slutade dock med obehag p.g.a. prejning från stor färdtjänstbuss (ja, den var vit). Jag gjorde tecken för vänstersväng och började svänga vänster, han gasade på rakt fram (omkörning) och klippte min utsträckta hand. Lyckades väja undan, hålla balansen, bromsa och inte falla på bussen.

Cyklade ikapp och knackade på rutan när han senare släppte av passagerare i Frihamnen.

- Du, det där var obehagligt. Varför körde du om mig när jag skulle svänga vänster? *Lugn & fin*
- Varför cyklar du inte på cykelbanan? *Arrogant*
- Så du anser att du har rätt att preja mig med din X ton tunga buss p.g.a. att jag inte cyklar på en cykelbana? *Frågande, lite upprörd*
- Jag prejade dig inte. *Arrogant*

... och så kom vi inte så mycket längre i diskussionen. Slutade med att vi idiotförklarade varandra. Klart värsta typen av (yrkes- så väl som privat-) chaufförer i mina ögon; de som anser sig upprätthålla trafikregler genom att preja andra trafikanter, inte minst oskyddade, med sina fordon.

Tillägg: Andra trafikanter, både cyklister och bilar, var mycket trevliga och uppmärksamma idag :)

Senast ändrad:
RN skrev:
> Till råga på eländet var det en snubbe på en scott som undrade om min ego- resp kompislapp inte gav ett sjuhelvetes luftmotstånd. Jag frustade fram att de ger starka ben och trodde nästan på det själv.

Det låter som ett replikskifte jag var med om (men jag åker Focus). Jag var säker på att du skulle segla förbi i slören nedför bron sen... ;-)

Fantastisk morgon, vilken mysig dimma över Rålis. Dessutom var mottrafikanterna på sitt mest uppmärksamma humör. En tant i en Golf och en sopbil uppmärksammade strax efter varandra att det inte var läge att svänga höger rakt över cykelbanan, varefter två slowmo-pendlare tittade över axeln inför omkörning av annan slowmo-pendlare och sedan, hör och häpna, avvaktade att kasta sig ut till vänster när de såg mig komma susande. Respekt!

Wheer skrev:
> Om möjligt ännu dimmigare och finare morgon
> idag, framförallt över... ...Gärdet.

Min ögon tårades när solens reflexer trängde inom morgondimman efter att träffat Filmhusets fönster på andra sidan av det frostnupna Ladugårdsgärdet. En magisk syn.

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Wheer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om möjligt ännu dimmigare och finare morgon
> > idag, framförallt över... ...Gärdet.
>
> Min ögon tårades när solens reflexer trängde
> inom morgondimman efter att träffat Filmhusets
> fönster på andra sidan av det frostnupna
> Ladugårdsgärdet. En magisk syn.
>
Jag brukar också gråta när jag ser Filmhuset.

Smattret av 40 mm dubbdäck och det mycket tyngre framhjulet ger en annan känsla (inkl det sämre fästet på asfalt i kurvorna). Skön pendling hoppas på en mild vinter med mycket barmark för vinterpaddling och cykelåkning.
En lastbil visade på exemplariskt omdöme vid Slussen där han skulle göra högersväng. Han stannade lite svängd men inte över cykelbanan, verkade titta i backspegeln och jag viftade att han skulle svänga. Först då åkte han. Alltid trevligt med proffsiga yrkesförare.

Rålis 08.20

Bilagor

• ralis.jpg
    ralis.jpg
    87 KB · Besök: 43
+1
Lyckotårar.
Peter Celsing visste hur slipstenen skulle dras. Arkitekter av den kalibern har inte landet längre. Fantastisk kåk.

Annars blev ett par väl valda ord tilldelade en cxidit som borstade rakt igenom horden av kontorsråttor vid ett övergångställe där vi andra superpendlare stannat för att släppa över dito. Strax därefter går fanskapet syradöden tillmötes innan Liljeholmsbrons topp har lyckats bestigas.

/E

-------------------------------------------------------------------
Mr Orange skrev:
"Jag brukar också gråta när jag ser Filmhuset"

Senast ändrad:
moody skrev:
> +1
> Lyckotårar.
> Peter Celsing visste hur slipstenen skulle dras.
> Arkitekter av den kalibern har inte landet
> längre. Fantastisk kåk.
>
Håller med. Celsing var framsynt nog att dimensionera rampen så att en stridsvagn kan köra upp till entrén den dagen revolutionen kommer.

Stack vid halvsju men slapp ändå inte cyklisterna, fan om inte det var mer cyklar i morse än en sommarmorgon vid samma tid.

Hursom kan jag bara hålla med ovanstående diverse skribenter om att trafikrytmen och hänsynen var god i morse.

Inga insidenter och skön och krispig morgonluft. Lite frost på bilarna och skymda kurvor gör morgonen bara vackrare.

liz.jpg

Var tror du de här pansarvagnarna ska rullas i då?
Skumpastinna och med storhetsvansinne är bara "big ramp good enough"

/E

-----------------------------------------------
Mr Orange skrev:
"Håller med. Celsing var framsynt nog att dimensionera rampen så att en stridsvagn kan köra upp till entrén den dagen revolutionen kommer."

Tjockisdimma norr om Uppsala idag. Hade i de bra partierna upp till 20 m sikt, i de sämre 2-3m bra sikt, 5-6m acceptabel. Inte konstrigt att jag var på väg ner i diket en gång och ut på enåker en gång. Prova nya racern första gången så det var surt att man itne vågade stå på. Var som att köra bil i snöstorm, spelar ingen roll vad man har för lyse, man ser inget ändå. Att det var beckmörkt gjorde ju inte det hela bättre. Nu är klockan snart 10 och det är fortfarande mjölkvitt ute med klart begränsad sig (dock inte så illa som imorse). Provade premiärprovade f ö även nya XL-E lampan. Som påpekats tidigare är den väldigt spotad. Med en regnvåg frontlins blev den dock bättre :) svårt att bedöma hur bra den egentligen är för lvg då sikten var som den var. Kan dock säga att jag tror jag kommer gilla o köra racer trots allt. Hojen svarar så sjukt snabbt o rappt. Lättaccat!

Lite frostnupet hemmavid, men torra vägbanor. Valde därför att köra odubbat och det var inga problem. Enda miffot under vägen var han som körde ut från parkeringen mellan gamla kyrkogården och Dammtorpssjön och ställde sig rakt över GC-banan. Fick nita och gå in bakom.

Härlig cykling idag, men jag börjar längta efter den där crossen som jag funderat på att köpa i 5 år.
Vissa blöta kurvor känns lite obehagliga med slicks så här års...

Fick stanna och torka vattendimma från glasögonen var 500meter imorse annars var det riktigt bra, tjock dimma från bandhagen till hornstull, på årstafältet såg man inte många meter.

Frös om knäna i tajtsen men är iaf redo för kvällens cross. Hoppas lampan har lite kräm kvar förresten.

Mörkt och kallt i morse som hör årstiden till, småtaskig sikt vilket visade sig mer tydligt när solen gick upp :-) T

Riktigt tungt med dubbdäcken på. Men magiskt fin dimma imorse!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp