Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del tre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Mr Orange skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast det verkar festligt att åka med SL, kanske
> ska prova igen.
>
>
>
> http://www.svd.se/nyheter/inrikes/pendeltag-fast-v
> id-arstaberg_6602746.svd

Haha. Den var bra. Ser ut som SL infört ett moment av femkamp eller nåt i sina rutiner.
Kanske dags att börja pendla igen, ser som sagt litet festligt ut.
Bästa med bilden är ju att typ max en person på perrongen verkar intresserad av att ge en hjälpande hand till folk nere på spåret....haha. En bra bild av Stockholms-egot, kanske?
Roligast är gubben på perrongen närmast kameran som till synes demonstrativt har händerna bakom ryggen. Han är säkert en gammal gympamajje...eller så jobbar han som tandläkare eller nåt annat sånt där sadistiskt.

Johan A skrev:
> Var höll alla hus? Det var nästan helt tomt i
> morse.. Jätteskönt att lufsa på och bara
> plyschhoja.

"Plyschhoja" nya favoritordet..
Pendlade till käftis idag för rengöring av tänder, jobbade sedan hemifrån.. Det var ett dåligt val med tanke på att det bjöds på tårta på jobbet pga budgetöverskott! Vem snackar om kristider?

Temperaturen flatlinear hela veckan ser det ut som.. Var fan är vintern? Känner mig skitfånig med en massa dubb, breda skärmar och monsterstor egolapp när det är torrt, sol och 12 grader varmt.. cyklar omkring i skjorta och sommarhandskar i november lixom..

Från bilpenlingsavdelningen rapporteras att det numera är nästan lika vanligt att bilar kör utan lysen som att cyklar gör det. Stötte på en igår samt två stycken i morse.

Är det något fel med moderna bilars lysen eller sitter de så konstigt monterade att man inte kan byta själv? Att man bara servar vartannat år kan ha med saken att göra också.

fastforward skrev:
> Från bilpenlingsavdelningen rapporteras att det
> numera är nästan lika vanligt att bilar kör
> utan lysen som att cyklar gör det. Stötte på en
> igår samt två stycken i morse.
>
> Är det något fel med moderna bilars lysen eller
> sitter de så konstigt monterade att man inte kan
> byta själv? Att man bara servar vartannat år kan
> ha med saken att göra också.

Vad värre är att många med nyare bil kör med dimljus på,jobbigt att möta en sådan kl 04,00.

Gurra skrev:
> Temperaturen flatlinear hela veckan ser det ut
> som.. Var fan är vintern? Känner mig skitfånig
> med en massa dubb, breda skärmar och monsterstor
> egolapp när det är torrt, sol och 12 grader
> varmt.. cyklar omkring i skjorta och
> sommarhandskar i november lixom..

Ge inte upp, kämpa på i full vinterutstyrsel, det gör jag... :-)

Vägra termometer våga kalender!

Gurra skrev:
> Temperaturen flatlinear hela veckan ser det ut
> som.. Var fan är vintern? Känner mig skitfånig
> med en massa dubb, breda skärmar och monsterstor
> egolapp när det är torrt, sol och 12 grader
> varmt.. cyklar omkring i skjorta och
> sommarhandskar i november lixom..
>
Ja jäklar, 10 grader och mulet varje dag är det som gäller i 10-dygnsprognosen. Man kanske kan klara hela november i knickers?

..av någon anledning kom jag och tänka på filmen "Soylent Green" på vägen hem, en riktigt feel-good-rulle. Ska nog ta en sväng förbi piratbukten och ha filmtajm i sängen.

Tillbaka från förkylningen. Nu med 40 mm dubbdäck både fram och bak. Har blivit modigare i kurvorna med dem, bara vissa vinklar som inte är så bra. Däremot måste jag cykla med en lägre växel än tidigare. Jäkligt trögrullat med dubbdäck. Mina bromsar tar bättre på de nya fälgarna dock.
Håller med om att det känns lite dumt med dubbar än så länge.

tuff start - lämnade först äldsta dottern vid hennes skola sedan cykelvagn med minstingen till Astrid Lindgren då jag på vägen blev omcyklad av en kille som cyklade enhjuling - enda trösten var väl att det var 29er och utväxling på det enda hjulet. Otroligt vad roliga prylar det finns nuförtiden - enhjuling med utväxling! Sedan skjutsade jag lillflickan till förskolan och tillslut till jobbet i Kista. Bra start på dagen med 26 km dragandes på en stor cykelvagn! Hur skall man hinna med att träna cykel när pendlingen tar så mycket tid?

http://www.imdb.com/video/screenplay/vi2020082969/
Trailer

Verkar vara en skön rulle, får lite star trek / originan battlestar galactica-vibbar..

ang. vädret, får se om man upprepar sommarens cykelmundering med skjorta och keps på pendlingen imorn..

är det några fler här som pendlar Hässelby-Kista?

Mörk, Kall och backig. Tror dessutom att jag lyckats med konststycket att vända de nya däcken mot rullriktningen, eller så var jag bara trött och less. Det lär visa sig.

YAY!

Höstens skönaste pendling!

06:15 spänner jag fast packväskan på den fett- och sockerdrivna alu-hingsten för en cykeltur mot arbetsplatsen. Väl ute på "stora vägen", läs cykelbanan längs 73:an vid blåsut, ser jag ett rött bakljus några hundra meter längre fram.
Mellan oss är den lite sugande backen mitt emot nya stadionbygget (säger man så?).

Jag känner mig stark och frisk så jag börjar trampa och trampa och trampa. Lungorna flygger ur, jag host-sladdar mig och mina dubbdäck genom chikanen upp över cykelbron och trampar vidare genom S-kurvan under bron till Gullmars. Dubbdäckssmattret ekar mellan betongfundamenten och jag har flyt, grymt flyt.
Det röda bakljuset syns nu mitt på Skanstullsbron, jag börjar tvivla, är det en moped? Jag drar i högsta växeln och står nästan upp och trampar nerför bron.

Vid rödljuset Ringvägen står EU-moppen och luktar bränd plast. Själv höll jag andan, man vill ju inte verka berörd...

RÄTT KLÄDD!

Kyla: 0
Värme: 0
Trafik: 0
Irritationsmoment: 0

MI: 0%

edit: syftningsfel

Senast ändrad:
Misärindex blev otroligt högt för min del, 500m hemifrån körde jag på något som resulterade i punka, när jag hörde ljudet "psst, psst, psst" så förstod jag att det var kört, traskade hem, duschade bytte om och tog pendeln istället - trist!

Vafan. 13 grader ute och man kan inte hoja pga skada.
Jag drog omkull i ishalkan för 2 veckor sen och spräckte lite revben och handled. Livet är bra jävla orättvist. Det kommer garanterat vara elände, minusgrader och blåst när jag har läkt ihop.

Noterade från bilköerna att det är rätt så tomt på cyklister i Hornstull också. Lyckliga ni som cykelpendlar.

Jo tack, härlig! Inget att klaga på alls, och jag brukar inte ha svårt för att hitta nåt att gnälla på...

izar skrev:
> punka, /../ traskade hem,
> duschade bytte om och tog pendeln istället -
Jag hade nog inte pallat att ställa om mentalt, mig hade man hittat i verkstan lagandes punka och troligen komme mycket sent till jobbet.

BOFH skrev:
> Jag drog omkull i ishalkan för 2 veckor sen och spräckte lite revben och handled. Livet är bra jävla
> orättvist.
Helt orättvist, helt klart. Jag bröt ett revben i våras, hade svinont en vecka och småont i två månader fast det gick att cykla. Handleden handikappar nog mer men läker snabbare.

Kortbyxor och dubbdäck känns fel på något sätt.

Lärde mig att auto-pause i runkeeper inte pausar om den tappar signalen.

Spottade Supertramp på sin tempobianchi. Annars allt som vanligt.

Gurra skrev:
> är det några fler här som pendlar
> Hässelby-Kista?

I närheten iallafall; Från Skälby, Lövstavägen, Bergslagsvägen och sen vidare olika vägar med mål i Kista..

varmt och skönt inte fel att kunna köra racern i november.

Betongkeps hindrade mig från tidig start.

Sådeles grått, folktomt och långsamt.

Grå morgon, trots den uppskattade värmen.

Feberkänning igår på väg hem, men det verkar ha löst sig - tog det lite lugnt för säkerhets skull. Märks dock att det börjar bli elitpendlar-tider, nu är det någon tjomme nästan varje dag som försöker ta rulle längs Skanstullbron eller Golgatan.

Obegripligt obefintlig, höstlov, kan inte vänta till måndag då jag kommer att reta gallfeber på ett antal fastljusmongon.

Helt ok, började sent och kom fram ännu senare. Dubbdäck som skydd mot nattfrosten är inte nödvändigt i Göteborg än. Det verkade som en bra idé när jag satte på dem för några helger sedan. Jaja man får trötta ben i alla fall...
Har någon ett tips på hur man får bilar som kommer bakifrån att blända av? Jag kör runt med en liten backspegel på mitt bockstyre så jag vill inte att bilar kör bakom mig med helljus (samma när jag kör bil). Finns det något generellt tecken att använda?

Invigde Ringvägen, Renstjärnas, Katarina istället för Götgatan imorse. Vilken fröjd! En hel bussfil bara åt mig. Nu är det bara det irriterande andra rödljuset just efter/på skeppsbron som irriterar mig påväg till Hötorget.

magdogg skrev:
> Invigde Ringvägen, Renstjärnas, Katarina
> istället för Götgatan imorse. Vilken fröjd! En
> hel bussfil bara åt mig. Nu är det bara det
> irriterande andra rödljuset just efter/på
> skeppsbron som irriterar mig påväg till
> Hötorget.

ta bussfilen där med

Skönt att cykla igen efter några dagars förkylning. Riktigt varmt ute för årstiden.

Punka på mina Schwalbe Marathon. Inte helt säker på hur men det kan ha varit ventilen som gav upp.
Hursom min Magicshine 872 funkade utmärkt som pannlampa under slangbytet. :)

Varför var det bara gamla damer som pratade med mej och visade medlidande där jag satt och mekade? Är unga kvinnor ouppfostrade? :)

De unga kanske inte är lika desperata så att de raggar på en svettig cyklist.

Stumpy skrev:
> De unga kanske inte är lika desperata så att de
> raggar på en svettig cyklist.

+1

Helvete, nu undrar jag på allvar var snön har tagit vägen, MI sjunker ju dagligen.

Dock vill jag ge pluspoäng till dig som cyklade utan lampor med en 29:er på Birger Jarlsgatan nu på kvällen. Riktigt fränt att skrika på folk som är i vägen, och inte ser dig. Om jag inte skulle vara lugn och harmonisk i mitt sinne kanske jag skulle skrika tillbaka, vem vet?

På vägen hem mötte jag en bilist som tyckte att han inte behövde blända av för cyklister. Vinkade med handen ett par gånger framför min normala diodlampa, inget hände. Tryckte då på DX lampan och riktade den in i framrutan. Det gjorde susen....

Johnny_slagköping skrev:
> Mörk, Kall och backig. Tror dessutom att jag
> lyckats med konststycket att vända de nya däcken
> mot rullriktningen, eller så var jag bara trött
> och less. Det lär visa sig.

Nu när du sa det så gick jag och kollade på min cykel. Jodå bakhjulet sitter mot rullriktningen. Ska vända på det imorgon o se om det gör skillnad. Har kört slicks för länge, längtar redan tillbaka till dem.

Vad fasiken, inte en människa ute, är det ingen som jobbar i det här landet? Först Grekland, sen vi...

Mjölksyrachock när det plötsligt var möjligt att stå på nästan hela vägen till jobbet iaf.
/E

Skönt! Glest mellan mottrafikanterna. Först inne vid Munkbron tätnade det lite grand.
Cyklar hem vid 17-tiden via Erstavik om någon vill göra sällskap.

Orken som saknades i knäna igår morse hade ramlat ner i benen lagom till kvällen. Eller om det var hemlängtan kanske?

Imorse var det tomt på (cykel-)vägarna.

kking skrev:
> Vad fasiken, inte en människa ute, är det ingen
> som jobbar i det här landet? Först Grekland, sen
> vi...
>
Exakt. Fick nästan lappsjuka när jag rullade in mot Karlaplan. Har kriget kommit?

ason skrev:
> På vägen hem mötte jag en bilist som tyckte att
> han inte behövde blända av för cyklister.
> Vinkade med handen ett par gånger framför min
> normala diodlampa, inget hände. Tryckte då på
> DX lampan och riktade den in i framrutan. Det
> gjorde susen....

+1

Stumpy skrev:
> De unga kanske inte är lika desperata så att de
> raggar på en svettig cyklist.

När man talar om trollen. Man tänker ju precis som du skriver. MEN jag blev jävligt förvånad när jag igår blev raggad på vid ett längre stopp, trots följande faktorer:

1) Det var mörkt.
2) Jag var svettig.
3) Klädd i hjälm, SPD-skor och fula cykelkläder.

Hon var visserligen mycket trevlig men uppenbarligen despo - jag hade aldrig raggat på mig och än mindre föreslagit middag, med tanke på min utstyrsel :P

Hursomhelst, dagens morgonpendling blev lite spännande när bulten till sadelfästet gick av och jag således blev tvungen att cykla 4 km stående (på cykel med fastnav).

Wheer skrev:
> Stumpy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De unga kanske inte är lika desperata så att
> de
> > raggar på en svettig cyklist.
>
> När man talar om trollen. Man tänker ju precis
> som du skriver. MEN jag blev jävligt förvånad
> när jag igår blev raggad på vid ett längre
> stopp, trots följande faktorer:
>
> 1) Det var mörkt.
> 2) Jag var svettig.
> 3) Klädd i hjälm, SPD-skor och fula
> cykelkläder.
>
> Hon var visserligen mycket trevlig men
> uppenbarligen despo - jag hade aldrig raggat på
> mig och än mindre föreslagit middag, med tanke
> på min utstyrsel :P
>
>
Det döär lät ju jättespännande. Berätta mer!

Wheer skrev:

> 1) Det var mörkt.
> 2) Jag var svettig.
> 3) Klädd i hjälm, SPD-skor och fula
> cykelkläder.
>
> Hon var visserligen mycket trevlig men
> uppenbarligen despo - jag hade aldrig raggat på
> mig och än mindre föreslagit middag, med tanke
> på min utstyrsel :P

Det där har ALDRIG hänt mig. Jag kanske borde svettas mer.

Att hon var trevlig _och_ despo låter ju som en fantastisk kombo. Vad hände efter middagen?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp