Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Extremt fina mornar nu, det som dock förvånar mig är den enorma mängden andra cyklister! Normalt försvinner ju 75% av alla blåbär försvinner efter Vättern men i år har det snarast ökat. Inget ont som inte har något gott med sig dock, fler att kränka :-) Igår råkade jag dock på min gamle nemesis i backen mot Bergshamra, blev svårligen kränkt igen. Vem är du? Box delivery bud på en svart fixie med lila bakhjul.

Punka i går efter jobbet på framdäcket. Punka i morse på bakdäcket. So much för Conti 4 season som inte ens gått 100 mil. Grädde på moset var SMS från Supertramp som är i Spanien om att "La-di-da jag har cyklat 16 mil i bergen. Varmt men vackert. La-di-da"

edit. Stvafel

Senast redigerad av en moderator:
Igår kväll blev jag ordentligt kränkt av mitt högra knä. Det hade börjat spöka lite redan förra veckan men igår med 3 km kvar gick det inte längre att trampa pga smärtan.
Idag fick det bli SL men detta måste åtgärdas ASAP. Man får bara inte att missa flera sådana fina cykeldagar!

skön pendling på xc-hojjen. 15.07 dörr till dörr i ganska behagligt tempo. lugnt å fint i trafiken.

garpa: måste laga mitt spjut, punka på framdäcket ... sen kan vi cykla lite lugnt å fint tillsammans :)

SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> Punka i går efter jobbet på framdäcket. Punka i
> morse på bakdäcket. So much för Conti 4 season
> som inte ens gått 100 mil.

Skönt att du har tagit över stafettpinnen, förra året hade jag en punktering var 100e mil, i år 600 mil hittills och ingen punktering. Tack! :-)

>Grädde på moset var
> SMS från Supertramp som är i Spanien om att
> "La-di-da jag har cyklat 16 mil i bergen. Varmt
> men vackert. La-di-da"
>

Plågade han dig oxå? vi får hitta på något lämpligt motdrag, kränk honom i Fituna backen.

Annars underbar sommarmargon varmt, fuktigt och vindstilla - härligt.

Idag mötte jag efter en sväng en cyklist i vänster sida av sin färdriktning och lyckades med nöd och näppe undvika en krock. Han semilaxade med andra ord, så jag blev tvärförbannad och gormade att han borde hålla sig på höger sida. Kanske lite väl hetsigt kom jag på efteråt eftersom jag vanligtvis kör lite av en "så som vi förlåter dem, som oss skyldiga äro"-filosofi. Inte minst förstärktes detta av att jag själv inte körde så snyggt nedför Kungsgatan en kvart senare då jag med ungefär samma marginal som tidigare lyckades undvika en kostym som gick på ett övergångsställe som jag i min fokusbrist missade.

Tog plusmeny på pendlingssträckan idag. Stuvsta -> Farsta Strand -> Sköndal -> Älta -> Sickla -> Skanstull.

30 km och 33 i snitt. Fick tvärnita för en vänstersvängande, morgontrött bilist som skulle in till macken i Farsta Strand. Eftersom jag överlevde den incidenten med hälsan i behåll så är jag mer än nöjd med dagens pendling till jobbet.

Vädret får gärna vara precis så här hur länge som helst. Jag tror fan jag lägger upp hösten och vintern på Blocket till högstbjudande, bara jag blir av med dom.

Thomas

Håller fortfarande på att "skolar in" mig efter en cykelfattig semester, så jag försöker cykla fint utan att stå och bryta, gick rätt bra faktiskt.
Mötte ännu en som höll på vänstertrafik i backen utanför gymnasiet i Huddinge. Möter ofta såna där. Konstigt lokalt fenomen, eller extremt osannolikt utfall av slumpen.
Försökte ta rygg på nån längs ringvägen. Helt "civilklädd" men med ett imponerande klipp i benen. För att rädda min heder hade jag kunnat försöka hävda att jag släppte av hänsyn till trafiksituationen, men ska sanningen fram hade jag nog blivit totalt avhakad även om gatorna hade varit helt folktomma...

Känns som kondisen blir sämre och sämre. Snittpulsen ligger tio slag högre nu än för två veckor sedan. Inget abrupt utan har varit en långsam ökning. Allt annat lika. Känner mig inte sjuk heller. Kom till jobbet trots det.

Sträckan Älvsjö - Alby - Tumba - Snäckan - Sköndal - Flaten - Hellas - City - är den mer än 6 mil? Hoppas det. Det tog precis 2 timmar (och ett par minuter då!). Asmysigt! Jagade oxå i kapp en skidåkare på krockad Crescent, han var otroligt snabb. Det var kul.

Hur identifierade du honom som skidåkare? Hade han skidorna på axeln?

zapiens skrev:
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >Grädde på moset var
> > SMS från Supertramp som är i Spanien om att
> > "La-di-da jag har cyklat 16 mil i bergen. Varmt
> > men vackert. La-di-da"
> >
>
> Plågade han dig oxå? vi får hitta på något
> lämpligt motdrag, kränk honom i Fituna backen.
>

Hoppas han får punka på toppen av ett berg. Fast vi har rätt fint väder här hemma också.

heffa1 skrev:
> Hur identifierade du honom som skidåkare? Hade
> han skidorna på axeln?

Det talade ordets makt över tankeläsningen ;)

jäflar vilken motvind nån jävel hittat på nu. och så en pyspunka fram på det och taskigt med luft bak. Looking forward to it!

pga workshop på det andra kontoret fick jag 3,5km till jobbet i medvind och främst nerförsbacke.. samt 3,5km hem från jobbet i motvind. på footien och med sällskap av sambon. bra dag! :)

nu en M6a.

Cyklade hem lite senare än vanligt idag, tänk vad bra flyt man kan få när det är lite glesare på cykelbanorna!
Man kanske ska börja jobba 06:00 - 19:00 bara för den trevliga pendlingens skull....

mattel skrev:
> pga workshop på det andra kontoret fick jag 3,5km
> till jobbet i medvind och främst nerförsbacke..
> samt 3,5km hem från jobbet i motvind. på footien
> och med sällskap av sambon. bra dag! :)
>
> nu en M6a.

Sambopendling är den bästa sorten.

Hade medvind, typ, större delen av vägen. Blev kränkt av en annan räsersnubbe mellan abrahamsberg och brommaplan. Han gled förbi så lätt att jag inte ens försökte. Skyller på den dåliga formen eller vad det är.

Trafikljusen är bra för att träna trackstand. Tog en omväg via Nick-spåret på vägen hem med en kollega, blev kränkt 9 km i sträck. Sen blev jag kränkt av motvinden på vägen hem. Tröstköpte två nya däck åt cykeln (Rocket Ron, killen på Pedalogerna garvade gott åt mina 10 år gamla däck) och nya handskar åt mig.

bil-pendlade med frun till karolinska, kände mig dum. men tack vare det så fick jag se en flicka komma glidande från solnavägen in till karolinska på en Brooklyn Gangsta Track. då blev jag glad.

Första jobbpendlingen någonsin för mig idag. 20.2 km blev det, stundtals var det sån jävla motvind att man fick trampa sig NER för backar. Men nu är man framme på kontoret, hunnit med en dusch och en kopp kaffe innan kl.8. Bara det är värt att fira.

Jädrans vilken fin morgon! Tog vägen över Västerbron för att njuta av utsikten, det var värt det. Den vägen blir faktiskt lite närmare för mig, men det känns definitivt sekundärt. Kränkte nån i klubbställ förresten, men minns inte vad det hette.. mötte nån med tempobåge 07:55 på Liljeholmsbron också, såg ut att ha en jäkla fart, nån här?

Skönt med medvind hem igår. Körde ett tungt benpass på gymet innan jag stack från jobbet. Låg precis på gränsen till kramp hela vägen hem. Idag känns det konstigt nog bra. Får se imorgon.

Som sagt av mabo, den sydvästliga orkanen gjorde att man fick trampa nedför för att inte välta... Ni som kommer söderifrån och inte "persade" imorse bör känna Er svårt kränkta :-) I eftermiddag blir det en långdompa ut till föräldrarna på Värmdö och kräftskiva. Jag längtar redan!

Minnesgoda fans vet att jag haft punka två dagar i rad. I går när jag skulle hem skulle jag bättra på luftvolymen i pyspunkan. Det gick inte så bra då pumpen gick i två delar och den luft som fanns kvar i däcket for ut. Sen klantade jag mig med kolsyrepatronen så den försvann också. (Men det var inte mitt fel egentligen) Men eftersom jag är en man av handling klapprade jag till närmsta cykelbutik 300 m bort, beklagade mig högljutt och köpte mig nöjd.

Sen mötte jag Saltgurkan på hemvägen vid krixskolan.
I går mötte jag Pesch på morgonen förresten.
Mlarsson möter jag varenda dag.

Medvindspendling i morse, mysigt, skönt och fantastisk punkafritt!

Imorse hände det. Jag blev fotad av en polis med hastighetskamera!

Vid Johan Skytteskolan (svartlösavägen, Älvsjö) hade dom ställt dit någon sorts släpkärra med en vanlig vägkamera (ni vet den blå nya sorten) på. Bredvid stod en polis. När jag var ca 5m ifrån kameran blixtrade den till. Det hände så fort så jag kom inte på tanken att fråga hur fort jag körde... Tror att jag fick till ett fint smajl iaf...

(redigerad... Ja ja ja :-) Attans att man ska skriva så slarvigt...)

Appel skrev:
> Imorse hände det. Jag blev fotad av en polis med
> fastighetskamera!
>
Är du stor som ett hus? Eller var du hög som ett?? Eller vad???

SuperApe skrev:
> Appel skrev:
> -----
> > Imorse hände det. Jag blev fotad av en polis
> med
> > fastighetskamera!
> >
> Är du stor som ett hus? Eller var du hög som
> ett?? Eller vad???

Fan då, har dom fastighetskameror nu också!? Jag som saknar bygglov för mitt uterum...

Appel skrev:
> Imorse hände det. Jag blev fotad av en polis med
> hastighetskamera!

Anmäl honom! Inte ens en polis får fota till någon. Ramlade du?

Min kropp kränkte mig igen imorse. Pulsen fortfarande tio slag över det normala. Lägg till motvind och resultatet blev att jag blev omkörd av en flinande snubbe på hybrid. :(

Jag såg också en cyklist med fredrikshovsställ på räser som låg på rulle bakom en kille i fladdriga gympabrallor på en nishikihybrid. Står det inget i fredrikshovs stadgar om sånt?

Mötte två laxar mellan Sveavägen och Roslagsgatan. Den första var en yuppie som pratade mobil och vägrade väja så han hälsade jag på med "God morgon lax!". Den andra var en tant som insåg var hon cyklade och höll undan, så hon sade jag bara "Hej!" till.

Selast skrev:
> Ni som kommer söderifrån och inte
> "persade" imorse bör känna Er svårt kränkta

Jag kommer från sydost och cyklar till nordväst.

Men jag "persade" inte, för många cykelkorgar och Nishiki-hybrider.
Däremot hade jag nog bästa kvoten hittills mellan hastighet och effekt :-)

/Håkan

Mums!
Cyklade som vanligt Västerbron idag.
Det är bara att hålla med Garpa.

Mycket cyklister men alla verkade glada.

Hade en snubbe på en snygg vit Kona PHD ömsom framför ömsom bakom, misstänkt xtr-trimmning av bromsarna. Kanske någon här?

En man låg på rygg på cykelbanan vid Lindhagesplan när jag cyklade förbi runt 8.45; någon som vet hur det gick för honom? Han hade hur som helst blivit omhändertagen, och jag hade inte så mycket att tillföra så jag cyklade vidare.

Hade telemöte mellan 08.00 och 09.00 och hojade hemifrån vid 09.15 och det var ju helt tomt ute på cykelbanorna. Helt fantastiskt.

hojade lite senare än vanligt och det sög ju rejält, mycket folk och klart mer trafik. dags för 'normaltid' på morgonen från måndag, thats fo'shoo!

tog det lugnt i medstormen och försökte få upp pulsen med högre kadens istället.

Forfarande verk i kroppen men det skjuter på rätt bra i uppförsbackarna ivf. Vettefan om det e bra elelr dåligt just nu.

Är Nishikihybrider verkligen så hemska? Ja fula såklart, kanske lite klumpiga, men för övrigt? Dom rullar väl på hyfsat och det verkar ju vara hyggligt folk som sitter på dom. Lite åt träningsoverall-hållet men snälla liksom.
Och dom cyklar ju trots allt.

(P.S. 64 km yesss!)

Jag är bara avundsjuk för att deras fula hojar med skivbromsar är lättare än mitt halvfula stålankare
med underhållskrävande och fälgätande cantisar. Men jag kränker dem. Till höger och till vänster kränker jag dem. De ska bara ha.

staine skrev:
> Är Nishikihybrider verkligen så hemska?

staine skrev:
> Är Nishikihybrider verkligen så hemska? Ja fula
> såklart, kanske lite klumpiga, men för övrigt?

Själv kan jag inte låta bli att tycka att Nishiki gör snygga cyklar. Det är egentligen inget "fel" på dom (förutom att dom har justerbara styrstammar). Dom är liksom bara lite för mainstream...

Appel skrev:
> staine skrev:
> -----
> > Är Nishikihybrider verkligen så hemska? Ja
> fula
> > såklart, kanske lite klumpiga, men för
> övrigt?
>
> Själv kan jag inte låta bli att tycka att
> Nishiki gör snygga cyklar. Det är egentligen
> inget "fel" på dom (förutom att dom har
> justerbara styrstammar). Dom är liksom bara lite
> för mainstream...

Fantasilösa. Inget fel på dem egentligen men man har inte lagt ner mycket tankemöda innan sitt cykelköp. Jag brukar jämföra det med webergrillar. De är bra men kanske inte bäst. Däremot så har ju alla såna av just anledningen att alla har såna. Det säger en del om ägaren mer än att det skulle handla om cykeln. Nishikihybrider är en slags cykelns minsta gemensamma nämnare. Den typ som brukar uppstå när folk som bestämmer säger att de kompromissat vilket egentligen är en kohandel och ger en lösning som ingen är motståndare till men inte passar någon. Nishikihybriden är det ej genomtänkta valet som kommer av tankevurpan "om alla har det kan det inte vara fel". Bättre att göra ett väl genomtänkt val som om det blir fel ger mer kunskap som kan användas till att göra ett bättre val.

Rejäl motvind idag men den var i alla fall behagligt tempererad. En kille på Kona MTB hängde på när jag kom till stan så jag var inte dummare än att jag lade mig på rulle istället efter ett rödljus. Ha!

Oftast behöver jag spela Towers of Hanoi med cyklarna i förrådet samt lyfta cykeln över två rader tantcyklar för att nå luckor längst in där det finns cykelställ men idag gick det snabbt att parkera efter att jag hade forcerat en diarréfärgad Kronan som gjorde sitt bästa för att blockera ingången.

Bilagor

• Kronan.jpg
    Kronan.jpg
    82.3 KB · Besök: 37
Medvinden var ju inte fel. Klarade mig från hastighetskameran som Appel skrev om. Kan nog vara läge med en varning för att det kommer vara mycket kontroller på 30 stäckor dom närmaste veckorna.

Hade dessutom sällskap delar av vägen, killen skulle köra triathol i stockholm (tävling olympisk distans) på söndag. Någon här som skall köra.

Veloce,

blev du kränkt av en Nishiki-cyklist som barn?

Litet meningsutbyte med en annan cyklist på väg mot Karlbergs station idag.

Den andra cyklisten: "Men vad i helvete!"
Jag: "Helvete?"
Den andra cyklisten: "Mummel mummel... det är ju enkelriktat! ...mummel mummel"
Jag: "Håll käften!"
Den andra cyklisten: "Mummel mummel..."
Jag: "Mummel..."

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp