Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kan meddela att det är mitt fel att det regnade i Stockholmstrakten idag. Beslöt efter mycket velande att tvätta Langstern som såg ut som ett svin i går kväll. Kom igång bra och gjorde den verkligen ren... Hade jag låtit den vara så hade solen lyst, sorry. :-(

För övrigt var det riktigt tomt och skönt på vägarna från Täby idag, inget ont som inte har något gott med sig :-)

Senast redigerad av en moderator:
ösregn vid start gjorde att jag valde regnkläder, 15 min senare var det uppehåll och GTX-kokare på max.

borde gjort som totteman.

fint att morgonpendla ändå.

Borde också gjort som totteman, eller en regnjacka på iallafall för det regnade lätt hela vägen till jobbet.

Var trevligt att cykla i regnet trots avsaknad av stänkskärmar.

Regnställ på, glad att jag inte har mer än 20 min genom skog till jobbet, lite svettig men inte blöt.

Skäms nästan för att jag inte iddes i regnet. Klent jag vet, men jag var sänkt efter att ha fått kämpa mig alleles pipig igår, mot allt från sega lycratröjor från 1982 till nysvetton på nishikis. Visst, jag vann, men det var en pyrrhusseger.

till och med jag blev blöt - sen är det näst sista dagen med "långpendling" så det är med lite sorg i hjärtat ändå.

Oväntat mycket folk, trots det småtrista vädret. Skeppsbron kändes som en lång halvtaskig belgisk kedja. Hade lite draghjälp in till stan av en från MTB-vasan formtoppad granne. Yster som en ung get bunnyhoppade han alla trottoarkanter han såg på sina 2.3-or, nåt som inte är lika tilltalande på 1.2-or och lastad pakethållare.

Blöt pendling trots regnkläder. Måste köpa bättre byxor, tips? Gärna i goretex packlite.

salle skrev:
-------------------------------------------------------
> Blöt pendling trots regnkläder. Måste köpa
> bättre byxor, tips? Gärna i goretex packlite.

Byxholkar eller rainlegs kanske? Undantaget promenadcykling så har jag aldrig lyckats hålla mig torr under en cykeltur i regn. Är kläderna täta nog att stå emot regnet så svettar man ned dem på nolltid, och är kläderna ventilerande nog för att hålla jämna steg med svetten så släpper de igenom regnet.
Det bästa man kan hoppas på är nåt som bromsar regnet lite lagom så att man inte blir kall. Blöt blir man hursomhelst.

dabac skrev:
> salle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Blöt pendling trots regnkläder. Måste köpa
> > bättre byxor, tips? Gärna i goretex packlite.
>
> Byxholkar eller rainlegs kanske? Undantaget
> promenadcykling så har jag aldrig lyckats hålla
> mig torr under en cykeltur i regn. Är kläderna
> täta nog att stå emot regnet så svettar man ned
> dem på nolltid, och är kläderna ventilerande
> nog för att hålla jämna steg med svetten så
> släpper de igenom regnet.
> Det bästa man kan hoppas på är nåt som bromsar
> regnet lite lagom så att man inte blir kall.
> Blöt blir man hursomhelst.

Ja, blöt blir man. Det är lika bra att räkna med det vid regn. Det är kall man inte vill bli.

Fantastiskt bra med brillor när det regnar. Blir dock imma när farten är låg eller man stannat vid rödljus.

Rainlegs är ruskigt fult, men vad gör det, det är ju pendling liksom. De funkar riktigt bra OM har bra skärmar.

Köpte ett ful-ställ på stadium förra året. Brukar kavla upp benen och armarna lite så blir det inte så ruggit varmt om det är lite varmare ute. Det fungerade genom hela hösten och vintern förra året och var dessutom väldigt billigt. Någon sorts inte-gortex-och-fungerar-inte-riktigt-lika-bra material.

Kanske ska tilläggas att jag är pendlare och vrak-åkare. Dvs, cykeln ser ut som skit för att inte bli snodd och kläderna är mer funktionella och billiga än snygga. Man sliter ju ut dem ändå liksom.

Sedan blir jag svettig så fort jag tänker på att trampa (och arbete) så som ni nämnde tidigare så är det viktigare att det inte blåser igenom än att det kryper igenom lite vatten, blöt blir man ändå inne från eller utifrån. Sedan tycker jag att det är ganska skönt att ha något som man bara kan slänga in i tvättmaskinen när folk börjar titta konstigt på en vid rödlysena pga björndoft utan att behöva oroa sig för tidsparadoxer och annat otyg på grund av rymdmaterial i kläderna.

Däremot tycker jag att det är mycket viktigare med ett bra underställ när det blir kallare som transporterar bort vätan från kroppen och håller en varm.

Så kontentan är:

- regnar det blir man blöt.
- är man blöt så vill man hålla sig varm med något vindtätt, alternativt när det är kallt ett bra underställ.

Men jag vet ju inte vad som gäller för icke vrak-åkare.

Det är väl bara att acceptera att man blir blöt, främst från insidan. Rainlegs lät smart, hur ser de ut, länk?
Byxorna var tänkta att användas till annat också och inte bara pendling. Funktionella före snygga.

Jag har kört med rainlegs på nån långtur. Fruktansvärt fult och fantastiskt skönt. Skyddar precis de delar som annars dränks i kallt vatten. Blöt blir man ändå i viss utsträckning men det blir inte kallt eller instängt på samma sätt som med vanliga brallor. Hyffsat billiga har jag för mig att de var också.

/

Borde väl fungera med ett par galonbyxor där man klipper bort baksidan på låren. Behåller midjeresåren alltså. Kapas vid knäna.

Blir nog snyggt.

Blött på morgonen. Torrt på kvällen.
Det gick ju inte undan direkt.
Benen förintade efter att ha legat på PNrider och Söderlasses rullar igårkväll.

/E

moody skrev:
> Blött på morgonen. Torrt på kvällen.
> Det gick ju inte undan direkt.
> Benen förintade efter att ha legat på PNrider
> och Söderlasses rullar igårkväll.
>
> /E

?? Nu blev jag nyfiken, körde ni med hovet?

Totteman skrev:
> Borde väl fungera med ett par galonbyxor där man
> klipper bort baksidan på låren. Behåller
> midjeresåren alltså. Kapas vid knäna.
>
> Blir nog snyggt.

Eller gamla gtx-byxor, snipp-snapp, så har man gtx-shorts, funkar finfint. Klipp inte för kort bara som jag gjorde.

evo skrev:
"?? Nu blev jag nyfiken, körde ni med hovet?"
---------------------------------------------

Japp.
De körde. Jag drogs runt.
Trampedalen var också där. Eller fartranden efter honom iaf.

Det är finfina onsdagspass. Försöker cykla fr Farsta de ons jag hinner. Du borde hänga på ngn kväll?

/E

Fin hempendling, pratade glatt med några svetton vid rödljusstopp om att cykeln går väldigt kvickt när det är platt - spinner ifrån dem hyfsat lätt tills jag 5 sec senare ser något rött o svart dyka upp i backspegeln.
Blir fetkränkt av en hofvare på racer som var på väg ut till drottningholm, försökte verkligen hålla emot men det gick bara inte, lätt 40+ :) livet é gott ibland!

Imorgon blir sista pendlingen ever till Söder.

moody skrev:
> evo skrev:
> "?? Nu blev jag nyfiken, körde ni med hovet?"
> ---------------------------------------------
>
> Japp.
> De körde. Jag drogs runt.
> Trampedalen var också där. Eller fartranden
> efter honom iaf.
>
> Det är finfina onsdagspass. Försöker cykla fr
> Farsta de ons jag hinner. Du borde hänga på ngn
> kväll?
>
> /E

Jepp, det borde jag verkligen. Rätt vad det är så dyker jag upp med ylleutstyrsel och allt (om det inte är för varmt).

Hoppas ni får en fin runda på Söndag också. Tyvärr lite för lång tidsmässigt för mig.

Gårdagens cykling hem var helt klart den bästa på länge. Jag kände direkt när jag satte mig på cykeln att det blir en bra tur hem.
Jag trampade på och höll mig en bit under mjölksyratröskeln. Det gick lätt hela tiden, trots god fart. Känslan att kunna öka när som helst var trevlig. Götgatsbacken och Skanstullsbron var bara ett nöje att susa uppför.
Väl hemma var jag inte trött, och allting kändes lätt och bra. Jag tror att det var en liten formtopp där. Jag hade vilodag i går.

Nu på morgonen tänkte jag ta det lugnt och det var också skönt. Det var märkligt få cyklister ute. Vid Slussen var det bara någon enstaka cyklist och inte så många som promenerade heller. När jag tänker på saken var det ganska lite bilar ute också. Jag var vid Slussen ungefär vid 06.30.

Det kanske är många som passar på att vara ledig en sådan här fin dag. Det var lite kyligare när jag cyklade och svetten var bara på ryggen...mest pga ryggsäcken.

Den kändes rätt värdelös. Lungorna pep, hjärtat sved fast mätaren stod på 28. Fint väder iaf.

Cykel & Däck: Langster & Conti Contact
Distans: 15,6km
Snittfart: 28,9
Väder: 15 gr och sol
Omkörningar: +10
Kränkningar
Utdelade: 0
Mottagna: 0
Övrigt: Spottade CaptainSlow och bytte några snabba ord innan jag var tvungen att jäkta vidare till jobbet då jag var en halvtimme sen. Har sträckt någonting i höger axel, ont som fasiken när jag kom fram.

Det började illa, platt bakdäck när jag kom ner till garaget. Dessutom hade däcket klara slitageproblem. Som tur var hade jag ett extra däck hängande, så efter ett raskt byte var jag på väg.

Själva cyklingen var händelselös om man bortser från att Gatukonntoret(?) har passat på att gräva upp cykelbanan på ett par ställen igen.

Trevligt att råkas Selast!
Det är inte utan att man lite sugen på en snabbare pendlare när du susar iväg. Men vafaan - jag blir ändå frånkörd av alla så det är väl lika bra att dra vidare på Kronan. I eftermiddag ska den och jag frakta hem helgens behov från systemet och 10kg kattsand - det är den i alla fall bra på.

Förvånansvärt pigg trots Ingarökränket i gårkväll.

Klarblå himmel och 12 grader. Första morgonen utan regn på 2 veckor. Tog fin MTB´n och körde fina stigar till jobbet. Härligt var ordet för dagen.

IMAG0062_small.jpg ht=388

Den primära cykelbanan från mitt håll i Kista är sedan tidigare blockerad av Familjebostäders nybygge. Nu är även alternativ #2 blockerad. Idoter.

Senast redigerad av en moderator:
pLu, dom tycker säkert att cyklisterna kan "wallride'a" på sidan av skyliften... Som sagt, idioter

Rikspuckon. Inte så konstigt att man som cyklist tar sig vissa friheter (jmfrt trafikförordningen) närman drabbas av sånt där.

Lättare idag än i måndags i alla fall.

Mycket ovanlig pendlardag, blev påkörd av en komatiserad bilst...
Bakfälgen skrot, lite repor här o där, i övrigt helskinnad, eller jo ett sår på smalbenet.
Jävla pucko, han släpper löver två gångare när han passerar gågatan, sen brakar han över mig som är två meter efter gångarna...
Ny fälg redan beställt från racerdepån, tur man har såna bra handlare tilll hands.

Kom jag ikapp en Nishiki hybrid med teompo-bågar (en kombination man inte ser varje dag) vid Danvikstullsbron in mot City. Han la sig på rulle och vi låg och brände tillsammans i über-tempo hela Stadsgårdskajen in mot Slussen där vi fick tvärnita för en blind/utvecklingsstörd (troligen en kombination av båda) förare i en Volvo XC90 korsade cykelbanan (vi hade grönt).

Ha, det var min kombo innan steget till nuvarande disciplin - funkade riktigt bra i motvinden och när handlederna fått nog. Nishiki 401 med 23mm slicks o tempobåge.

Mogonens pendling var riktigt tidig - startade vid typ 05:45, orkade inte med några race så man kan väl säga att jag blev kränkt?

Jag höll på att bli sprängd i luften i morse vid tvärbanebygget vid Bällstabron men stoppades av en myndig man med röd flagga. Mäktig smäll några sekunder senare :)

/Johan

Supertramp skrev:
> Kom jag ikapp en Nishiki hybrid med teompo-bågar
> (en kombination man inte ser varje dag) vid
> Danvikstullsbron in mot City. Han la sig på rulle
> och vi låg och brände tillsammans i über-tempo
> hela Stadsgårdskajen in mot Slussen där vi fick
> tvärnita för en blind/utvecklingsstörd
> (troligen en kombination av båda) förare i en
> Volvo XC90 korsade cykelbanan (vi hade grönt).

Ligger man och "bränner" i "über-tempo" längs med Stadsgårdskajen ska man nog vara försiktig med att utmåla andra som mindre tänkande.

Haha :D jag ser framför mig supertramp med följe komma i 50 blås där. Och bilisten gissar antagligen på genomsnittliga 18 km/h. Ja jäsiken han vart väl chockad.

fredrikw skrev:
> Ligger man och "bränner" i "über-tempo" längs
> med Stadsgårdskajen ska man nog vara försiktig
> med att utmåla andra som mindre tänkande.

Klockan var nära nio så det var nästan tomt på cykelbanan.

Jag har varit nära att krocka med bilar jag med. Infarten till Fotografiska är lömsk. Man får helt enkelt sakta ner där. Bilar som skall svänga från Danvikshållet in har grönt samtidigt som vi cyklister har grönt.

zodah skrev:
> sakta ner

Haha, den var bra!

/Johan

Att anpassa hastigheten efter omgivande omständigheter verkar inte vara aktuellt när man sitter på pendlarcykeln tydligen, det är kränkning och personbästa som gäller oavsett var man än är.

Min sambo råkade ut för en cykelolycka för ett år sedan, med just en sån här brännande über-tempo-pendlare som vållande. Han var uppenbarligen inte heller så intresserad av att anpassa hastigheten till rådande omständigheter (smal cykelbana, staket till vänster som han hakade i när han tvunget skulle köra om där det var som smalast). Sambon har fortfarande problem med höften efter denna olycka, och kommer antagligen behöva operation för att kunna börja löpträna igen.

Svartlista über-tempo-pendlare som inte har alla pommes frites på tallriken.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp