Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Perfekt cykelväder, men toksvårt att vakna på morgnarna = tar snikvägen till kontoret trots att jag ångrar mig varje dag. Men i morgon, då! Då blir det finvägen. Lovar.

Fantastiskt soluppgång och lugn pendling precis när dimman lättade.

Passade på att kränka en kille på en Cannondale två gånger, eftersom jag tog en omväg på vid Stora Skuggan och kom in bakom honom igen.

Pendlade tillsammans med frun idag. Tänkte att då går det långsamt så jag tar på mig jeans å kavajjen och fincyklar med henne. Kommer till jobbet svettig & förvånad ;)

Bil idag så jag kommer inte vakna ordentligt förrän imorgon när jag cyklat till jobbet. Massor av cyklister ute men ändå lyckades jag inte pricka en enda. Noll poäng = usel pendling.

Vab idag. Pendlade ut till köket där jag drog i mig 3 dubbla espresso. Nu är jag alldeles skakig, men fortfarande trött.

Cyklad igår i det fantastiska vädret. I morse kännde jag mig lite snuvig och hade redan bestämt mig för att inte cykla. När jag drog upp rullgardinen ändrade jag mig snabbt då vädret är soligt och varmt.
Lätt motvind men ett bra driv i pedalerna. Fick en utskällning av en gammal gubbe i en Renault för att jag inte cyklade på cykelbanan genom Bjärred. Gav honom fingret och bad honom dra åt h...ete.

De har varit så finurliga att de har breddat trottoaren genom hela Bjärred. Halva är dedikerad för fotgängare och andra halvan för cyklister. Bilvägen brevid är huvudled dock är det så finurligt att cyklister har väjningsplikt för alla bilar som skall ut på huvudleden.

Då går mitt resonomang så här, jag väljer att cykla på bilvägen vilket är min lagliga rätt. Då slipper jag dessutom att stanna var tvåhundrade meter för att vejja för bilarna som skall ut.

Berätta för mig om jag är helt borta i detta resonomang!

/Jerka

Tjockt med folk t.o.m. i Sollentuna, har alla tagit fram cykeln nu?

Hade kläder på jobet i dag så att jag kunde ta racern, gillar inte tung ryggsäck. Jämfört med pendlar MTB så behöver man ju knappt trampa. Sol och vackert väder gör ju inte saken sämre.

Varför cyklar inte hela mänskligheten till jobbet? Det finns inget bättre lyckopiller!

Fin sval tjusig kalasmorgon.
Körde en evo och sa "håll käften" åt en hundägare vars ludna mygga jag nästan mejade över. Påpekade mattens brist på kontroll och omsorg över kräket men fick muttrande mothugg. Tänkte nästan stanna, plocka fram tidningen ur ryggan och slå ihjäl hunden för att den skulle slippa sin usla skitmatte. Nä, inte ens nästan. Men tanken liksom passerade.

Jag tror dom flesta valt ctykel eller bil i väntan på lön och nytt kort efter semestern, make till fullt i trafiken var det länge sen man såg i Augusti :-/ T

rekrej skrev:
-------------------------------------------------------
> De har varit så finurliga att de har breddat
> trottoaren genom hela Bjärred. Halva är
> dedikerad för fotgängare och andra halvan för
> cyklister. Bilvägen brevid är huvudled dock är
> det så finurligt att cyklister har väjningsplikt
> för alla bilar som skall ut på huvudleden.
>
> Då går mitt resonomang så här, jag väljer att
> cykla på bilvägen vilket är min lagliga rätt.
> Då slipper jag dessutom att stanna var
> tvåhundrade meter för att vejja för bilarna som
> skall ut.
>
> Berätta för mig om jag är helt borta i detta
> resonomang!
>
> /Jerka

Du gör helt rätt. Man måste göra en avvägning vad som passar bäst på varje sträcka. 30-väg tycker jag att man alltid kan välja vägen. 50-väg är det bättre att cykla på vägen om det finns plats för bilarna att köra om och det finns många korsande gator där bilar kör på och av vägen. Det är när bilarna ska svänga av en väg som de kan ha svårt att bedöma cyklisternas hastighet och att se dem som kommer bakifrån. När de ska in på den större vägen så blockerar de ofta övergångsstället och har huvuddelen av sin uppmärksamhet riktad mot trafiken på den större vägen.

Är man hyfsat kvick så tycker jag du gör helt rätt.
Att cykeln har väjningsplikt vid varje gång man korsar en utfart känns ju inte som en helt logisk planering - de har löst det likadant hemmavid, där har vi en kraftigt trafikerad 50 -väg (skälbyvägen) och har breddat högersidan så cyklar och gående ska få plats men med korsande utfarter var 50:e meter så är det inte säkert...

(Ej OT)
Fina dagar nu, cyklade ikapp och om en snabb (30km/h+) svart trek-racer 3ggr igår från Alvik till Hässelby. (han sket i rödljus)
Och idag plockades det skalper på tranebergsbron, 5 medelålders snabba män i klunga och några damer med korgar. Det knepigaste är att se oberörd ut när man stannar vid rödljus och pulsen är galet hög...

Lite omskakande.

Först kändes det bra.

Solig cykling över västerbron, mycket cyklister men flyt, till skillnad från totalinfarkten i bilfilerna till vänster om cykelbanan ! Cyklisternas revansch!

Fick svara på frågor om cykelkorgar vid fridhemsplan, mysigt.

Lite längre fram på fridhemsgatan körde jag nästan rätt in i värsta räddningsinsatsen. En polispiket, två brandbilar, en Ambulans tre varningsblinkande SLbussar av olika kulör. På trotoaren kraschad eumoppe. Klart läskigt. Oklart vad som hade hänt men det såg läskigt och allvarligt ut.

rekrej skrev:
> Cyklad igår i det fantastiska vädret....

> skall ut.
>
> Berätta för mig om jag är helt borta i detta
> resonomang!
>
> /Jerka

Jag funderade mycket på liknande situationer när jag är ute med racern ensam.
Ibland när landsvägar närmar sig samhällen dyker det upp cykelbanor. Då och då väljer jag att försöka använda dessa vilket nästan alltid visar sig vara ett misstag. I söndags tex. blev jag nästan nermejjad av en bilist som var så koncentrerad på att kolla trafiken på den "riktiga" vägen att han helt missade cykelbanan som gick paralellt med vägen.

Dessutom tror jag att man är en större trafikfara om man cyklar 30-40 km/h på en cykelbanan (där det är tänkt att man håller en fart av 12 km/h) än att man cyklar ute i den "riktiga" trafiken.

Pappasmurf skrev:
> Det knepigaste är att se oberörd ut när man stannar vid rödljus och pulsen är galet hög...

Jo det har jag fått erfara en gång när jag drog om en snubbe i en uppförsbacke. Efter backen behövde jag bromsa eftersom det var ganska skymd korsning, så då ropade han efter mig och frågade var jag köpt min cykelväskor.

Svaret blev: Pust pust, dom har pust jag pust köpt pust på cykelcity pust pust.

Kränkningen kom liksom av sig då.

Satan vad folk mellan Slussen och Vasagatan.... Körde om en tant på cykelbanan med ca en meter mellan oss och hon skrek till som om hon inte trodde att någon annan var ute och cyklade. Smålog lite för mig själv.
Dagens rödljuskörningar stod en farbror runt 45 år för. När jag sen körde om honom för andra gången fick han spelet och ökade takten, antagligen för att jag inte skulle tro att jag kunde dra ifrån honom. Smålog lite då med och njöt av att vara den som drog och inte låg och slappade på rullen, blir ju lite bättre träning av att dra.

Cyklade in tillsammans Östermalm (från Aspudden) med gravida fästmön idag och konstaterade att det är mycket cyklar i rörelse i stan nu. Lite sketchy att ta sig fram på trånga cykelbanor på Långholmsgatan och från Slussen till Nybroviken. Speciellt när nån "svettig Lasse från Huddinge i trikåer" ska stressa om med minsta marginal på trånga cykelbanor samtidigt som en hantverkare i pickup ska köra 70km/h i högerfilen.

Ta det lugnt i trafiken. Please.

Peace, love & cykling!

Skön pendling i den något oväntade värmen, överhettad redan på tranebergsbron. Rödljuskränkt hela vägen. Frågan är varför pendlingen till jobbet blir långsammare för varje gång, medan pendlingen hem är konstant eller snabbare?

Körde min favorit-omväg via Älta till jobbet idag.

Hade en snabb svartklädd kille på mtb framför mig på Ältavägen (någon som känner igen sig?), var nästan ikapp då kedjan hoppade i backen efter Hellasgården. Killen stod på bra, och jag var inte ikapp förrän nere vid Kanalgatan. Då hade han sett mig och det kändes liksom som att det var rejs i luften. Fastnade bakom en buss och när det blev fritt så hoppde kedjan igen. Skit också! Hade varit kul att få ösa på lite, har inte haft ett seriöst pendlar-rejs på hela året.

Cyklade vidare ned mot Stadsgårdskajen, stannar för rött och ser i ögonvrån en kille med CK Valhall-byxor (någon här?). Jävlar vad det kommer gå undan när ljuset slår om han jag tänka, men naturligtvis hoppade kedjan direkt i igångdraget! Inte min dag idag...

Insåg att drivlinan bara klarade ett visst maxtryck på pedalerna innan kedjan hoppade och för att undivka vidare kränkningar fick jag försöka hålla farten uppe och undvika alltför häftiga accellerationer.

Nu har jag i alla fall justerat kedjespänningen för att undvika ytterligare fadäser på hemvägen.

Är det bara jag som sitter och myser över de här rapporterna (och sedan gissar att de flesta som berättar om andra pendlare därute förmodligen berättar om någon här)? Cykelpendling är en härlig värld.

lättare däck idag, kändes som att flyga i morse då diset låg tätt vid marken

I morse, när jag stannade vid ett av rödljusen vid Zinkensdamm på Ringvägen, fick jag beröm av en äldre herre som sa att jag var den enda av tio som hade stannat vid rött. Utan att tänka på gårdagens synder sträckte jag på mig och log brett när jag sa: "Självklart, det är ju rött."

Cyklar sällan i värsta rusningstrafik, men Madre Mia, vad många stillastående bilar det var på Skanstullsbron i morse. Vad driver folk att sitta där varje dag och slösa bort dyrbar tid på ingenting. Vilka levnadsklåpare.

Kom iväg lite senare idag vilket ledde till KAOS från Globen och in. Det måste ha varit Minst tre gånger så många cyklister än vanligt. Klockan närmade sig nio istället för åtta vilket kanske har en betydelse?

Crossen fick jobba idag och jag med mitt gula däck fram och röda bak borde inte ha undgått någon.
Min vrickade fot har blivit bättre och kränkningarna börjar komma också.

Denna morgon var det också många tjejer som cyklade vilket jag tycker är kul. Det tråkiga är att allt för många inte väljer att ha hjälm och att många cyklar till vänster :/ Men annars är det kul :D

Snart lunch!

smiley skrev:
> Cyklar sällan i värsta rusningstrafik, men Madre
> Mia, vad många stillastående bilar det var på
> Skanstullsbron i morse. Vad driver folk att sitta
> där varje dag och slösa bort dyrbar tid på
> ingenting. Vilka levnadsklåpare.

Skulle vara intressant att se vad en utvärdering av trängselskatten gav idag. Känns som om det är stopp överallt för bilisterna men det kanske beror på att hela stan är uppgrävd.

Alla som kör bil in till stan vet att hela stan är uppgrävd. Värderar de sin tid så lågt att det är värt att sitta i bilköer?

Helt [OT] men jag bara undrar hur de tänker.

rekrej skrev:
> De har varit så finurliga att de har breddat
> trottoaren genom hela Bjärred. Halva är
> dedikerad för fotgängare och andra halvan för
> cyklister. Bilvägen brevid är huvudled dock är
> det så finurligt att cyklister har väjningsplikt
> för alla bilar som skall ut på huvudleden.
>
> skall ut.

Cyklade där så sent som i lördags. Den här cykelbanan känns rätt osäker. Dålig sikt i nästan varenda korsning och sedan är kantstenen lagd så att man inte kan köra rakt fram i korsningarna - som gjort för att vingla in i medcyklister eller krocka med mötande cyklister som kör rakt fram över kantstenen. Om jag pendlade där skulle jag nog göra som du, eller välja en annan väg för att slippa både bilar och feltänkt cykelbana. Beroende på var du kommer från så går det ju att hitta lugnare vägar några kvarter österut eller västerut.

Veloce skrev:
> Alla som kör bil in till stan vet att hela stan
> är uppgrävd. Värderar de sin tid så lågt att
> det är värt att sitta i bilköer?
>
> Helt men jag bara undrar hur de tänker.

Deras (far/mor)föräldrar var första generationen som kunde köpa egen bil och därmed innebär bil frihet, status och lycka? Sen har de ju nåt gemensamt att prata om vid fikabordet också (bensinen är dyr, sänk skatten på bensin, mer vägar, högre fart, det var bättre förr, allt är miljöpartiets fel).

Hemresan gav lite sur eftersmak, blev påkörd i Örby av en mötande cyklist som skar en kurva lite för radikalt. (någon här?) Jag hann i stort sett stanna, men inte flytta mig ur vägen helt.
Resultat: skevt framhjul, skeva glasögon och skrapmärken i ansiktet efter glasögonen. Det svider.

Den andre höll sig om axeln, men var inte i sämre skick än att han också tog sig därifrån för egen maskin.

Sen höll det på att bli spännande en gång till utanför Huddinge sjh. Några småungar körde gaturodel med en longboard på cykel/gångbanan. Helt klart ett oväntat och svårupptäckt inslag.

Första pendlingen idag efter semestern. Bara kört MTB under sommaren så jag plockade fram pendlarhäcken igår kväll, smorde kedja, pumpade däck och småfixade lite.

4km kvar till jobbet fick jag punka. Inga verktyg så det blev till att promenera.

Dock var det ganska skönt, helt avstressad och njöt av värmen spatserade jag från spånga till sumpan Reagerade också på hur många mer cyklister det var nu än innan semestern.

BFS skrev:
> Deras (far/mor)föräldrar var första
> generationen som kunde köpa egen bil och därmed
> innebär bil frihet, status och lycka? Sen har de
> ju nåt gemensamt att prata om vid fikabordet
> också (bensinen är dyr, sänk skatten på
> bensin, mer vägar, högre fart, det var bättre
> förr, allt är miljöpartiets fel).

Nu förstår jag varför jag är på happy på fikarasterna. Jag har tidigare tänkt att jag var asocial men nu förstår jag att det handlar om att välja sina vänner med omsorg. :)

Veloce skrev:

> Nu förstår jag varför jag är på happy på
> fikarasterna. Jag har tidigare tänkt att jag var
> asocial men nu förstår jag att det handlar om
> att välja sina vänner med omsorg. :)

Mycket klokt. Skulle göra detsamma om det inte vore så att vårt företag tycker att det räcker med Aftonbladet och Expressen att surfa på...Aaaaaahhhh! * Macauley Culkin-uttryck *

Edit: pendlingen gick bra. Sommarvikarietjejen skulle jobba dubbelt så jag cyklade själv igen. Motvind ut och lätt medvind hem. Nästa pendling på måndag, så det blir "vila" till efter helgen.

Senast redigerad av en moderator:
Varmt!!
Trodde jag skulle bli blöt o kall så det vart regnställ på = trött, kokt och långsam (blev kränkt av en lång svetto i shorts men orkade inte fightas...)

Gamla Huddingevägen i morse, hela cykeln betedde sig skitkonstig började liksom orma sig? Punka? Stannade och kollade men såg inget. Cyklade vidare och cykeln beteede sig konstigt igen. Hade precis monterat ihop den efter att den legat i flygplansväskan, sitter hjulen inte fast eller hela ramen gått av eller nåt? Stannade igen och då kom en kille cyklandes och frågade om jag vurpat eftersom det låg diesel över hela vägen. Då insåg jag att vägen var snorhal, och det var därför det kändes så konstigt att cykla.

Trevlig prick i alla fall som jag stötte på, Göteborgar(lät det som) som cyklade med Spårvägens CK och visade sig bo nästan granne med mig och vi gjorde sällskap in till Götgatan.

Har haft semester i tre dagar och pendlingsabstinensen är svår. Imorgon får jag min fix.

Regn! Vände i dörren och tog på mig regnstället. Blev blöt innifrån istället. Att det skall vara så svårt att ta det lungt när jag vet att jag kommer bli kokt om jag står på i uppförbackarna...

Hur blåste det idag? Det kändes ömsom som kantvind, ömsom som motvind men ändå gick det snabbt som tusan idag. Två dagar med ofrivillig frånvaro från cykelpendlingen sätter sina spår.

Brukar ni vrida på huvudet när ni ska gå över gatan eller korsa en cykelbana? Ingen, absolut ingen fotgängare gjorde det igår. De tittade inte ens i ögonvrån, de bara klev rakt ut i cykelbanan. Undra hur de värderar sin egen säkerhet, egentligen.

Inte gett mig ut i regnet än.

Börjar nog bli sjuk. Tog det väldigt lugnt in till jobbet idag. Körde om en kille 3 gånger eftersom rödljusen tydligen inte gällde honom. I Alvik vinglade han ut mot rött och retade upp bilisterna. Sen cyklade jag om honom på bron. Antar att man måste skippa rödljusen när man inte ens kan cykla ifrån en lungsjukt vinfyllo.
/J

Hann fram och förbi innan regnet. Nu hoppas jag det regnar ur sig under dagen. Fast det är skitsamma ty jag har har skärmar på hojen och rainlegs, rainjacket och rainstrumpor i ryggan.

I går på hemvägen tog jag och krämade ur det sista med en Vuelta De Älta. Ser ett svetto långt fram och jagar ikapp. Ser då att det är en lökande Valhallcyklist. Jaha. Vad göra nu då? Ultrasvettot lär ju kränka tillbaks x 10. men det går för långsamt för att lägga sig bakom. Äh, jag bränner förbi i dryga 40 knyck och visslar lite förstrött och fortsätter hamra på pedalerna. Jag känner syran invadera varje fiber och väntar på SVARET. Det blir inget. Ultrasvettot ville inte leka.

Vilket regn, vilken vind? Lite fuktigt i luften, men annars frid och fröjd på väg till jobbet.

Superape: när passerar du Karlberg nu för tiden? Har inte sett dig på länge, men jag tror att det är jag som har börjat cykla tidigare.

EDIT: utan frågetecken blev det lite fel

Senast redigerad av en moderator:
Toppade väl en 110kmh till jobbet idag.... Blev inte ens blöt.

Mötte Mattel. Jag gjorde tummen upp och han försökte göra high five i farten.

mötte mollo. fick ett glatt tummen upp och jag vinkade tillbaka (sticker fortfarande i fingrarna efter high5 med skogling i måndags = aint gonna happen again!).

en skön morgon som började med en sväng förbi FRA och sen förbi barkarby till jobbet. slapp regnet men var genomsvettigt blöt ändå, fuktigt i luften..

Tillman: I morse var det nog sådär vid typ öh 7-7.10. Det är det vanliga. Jag kör alltid samma tider. Alltid. Typ.

3mil på 19min, enda energiförbrukningen blev att gasta med till diverse suspekta rocklåtar. Torrt o vamt. Mosade x antal sniglar

Trodde också det var kallt, höll på att rinna bort efter västerbron. Enligt cykeldatorn hade jag ett max på 92.6km/h...hmm nä. Nya trenden att gå bredvid barnvagnen hoppas jag försvinner fort...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp