Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> Förstår inte alls, du sa själv att jag är en
> idiot som ropar "håll höger" så att jag kan
> köra om.
Nja, det sa/skrev jag faktiskt inte. Men du tog uppenbarligen åt dig... ;-)
> Hänsynslöst vore att bara dundra in i
> arslet på den som kör långsammare och orsaka en
> krasch... Jag diskuterar inte rätten att köra
> om eller ej, den menar jag är given, utan även
> den som cyklar helt utan koll på omvärlden
> också ska visa så pass mycket hänsyn att de som
> kör snabbar ska kunna passera. Hänsyn bygger ju
> per definition på ett givande och tagande, att
> bara ge eller ta är det jag har problem med.
Alltså, jag tror du missförstår mig. Jag har under flera års tid använt mig av ett väldigt liknande cykeltrafikbeteende som jag, utifrån det du skriver, får uppfattningen om att du har. Dessutom verkar det som så att vi pendlar på samma sträcka, så trafikmiljön borde vara snarlik.
Jag har dock, tack vare mina mångåriga erfarenheter, itererat mig till ett trafikbeteende som ger mig själv en betydligt större sinnesfrid och som ger mina medtrafikanter betydligt färre hjärtan i halsgroparna. Detta trots att jag hade rätt även förut, men det spelar liksom mindre roll i verkliga livet.
Några exempel på incidenter där jag haft rätt enligt regelboken men som kunnat undvikas med mitt nuvarande trafikbeteende:
1. Jag har smällt rakt in i sidan på en bil och voltat upp på motorhuven (med cykeln fortfarande fastklickad i skorna).
2. Jag har kört rakt in i sidan på en cyklande tant som, precis när jag skulle köra om i tredubbla hastigheten, helt utan att se sig om och helt utan att ge tecken svängde 90 grader vänster rakt upp mot ett byggstaket. Hon blev rätt chockad.
Jag vill dock understryka att jag fortfarande pendlar snabbast av alla. Jag blir aldrig ifrånkörd iaf, även om jag blir omkörd ibland när jag står och väntar på grönt... ;-)