Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nexus-navetpå min höst-vinterpendlare strulade i morse. Lät som grus i lagren(?), får nog låta cykelmeken vid Alvik kika på den.

Skön pendling i ett sensommarsvalt Göteborg. Trångt på cykelbanorna vid kl 7-8.

onda knän. blev kränkt av mtb-svetto-reflexväst som hältrampade. skönt & svalt & rätt lugnt i trafiken.

Skön morgontur på ca 50 km med start 06.15. Strålande väder. Nu sitter vägen via Vidja som en smäck, känns perfekt att slippa civilisationen i ytterligare någon mil.

Däremot är sträckan från Magelungsvägen upp mot Sköndal/Hökarängen suboptimal, det syns väldigt tydligt på kartan. Är över på andra sidan 73an en kort bit för att sedan köra tillbaka. Frågan är bara hur den perfekta vägen är?

Det behöver inte vara närmast möjliga väg (vilket syns på min omväg runt söder) men jag vill att det ska vara bra flyt.

Morgonens logg: http://bit.ly/11ME0F (telefonen dog i början av strandvägen så sista biten saknas).

Fin morgon som vanligt :) Slussen -> Vasagatan börjar dock bli lite jobbig med alla cyklister. Ska nog börja köra över Västerbron istället. Blir lite närmre men det går väl att uthärda tills de flesta sommarpendlare ger upp.

Aaah endorfinfix. Jag har haft abstinens pga ingen cykling i helgen. Var riktigt grinig i söndags. Förlåt familjen.

Känner mig fortfarande trött. Har varit trött och seg med dubbelslag på hjärtat i en månad nu. Tror jag fan jag fått grisfebern.

Fin pendling idag första gången med under 10 grader vid start. Synd att man skall bo i ett köldhål tom väder gubben säger "Tullinge har kallare som vanligt" känns ju upplyftande.

Yep. Så var det dags att pendla i Sthlm igen efter en lång o skön semester.
Oj vilken chock med alla cyklister som vinglar fram. Kö från Liljeholmen till F-plan. Det blir att cykla tidigare för se om det går bättre över Västerbron då. Det blir att ta vägen förbi hellas skogarna på vägen hem med cx´n.

perfekt temp men sega ben första halvtimmen, blev bättre med snabb musik i lurarna. Brukar inte lyssna vid cykling men det var antingen det eller luktsalt för att vakna
Såg en vråååååk på en stolpe

OT: Vid vilken ca. temperatur blir det för kallt för era knän med enbart cykelbyxor?

Kränkt av min kedja, all olja hade tydligen evaporerat i helgen då det lät som jag hade ett tjog hungriga fågelungar där bak.

Annars lugn pendling i ull på morgonen och kortärmat hem.

Tog det piano idag.. rätt skönt. (Cyklar man i jeans så kan man bli kränkt utan att skämmas)
På hemvägen blev det finvägen: KTH -> roslagstull -> huvudstabron -> b-plan -> kaananbadet -> h-by strand.. fiiint

Min kedja kvittrade duktigt den med. smurj smurj...

Kom straxt efter en otäck cyklist-cyklist krock precis vid betalstationen vid ålkistan. En dam kom utgåendes från den dolda sidostigen, cyklist nr ett väjer vänster rakt in i cyklist nr två som är påväg om cyklist nr 1. Cyklist nr 2 hakar i "kravallstaketet" ut mot vägen. Cyklist nr 2 blir rätt sönderslagen i ansiktet (bla några tänder som rykt) och cyklist nr 1 har rejält ont i ena benet/höften. När de två ambulanserna är där åker jag och de andra som hjälpte till därifrån. Otäckt på riktigt, även om jag tror att båda klarar sig utan allvarligare bestående men.

Och... damen ifråga... ehhem,... med risk för att verka sexistisk, hade hon någon kommentar?

Förresten, det verkar inte helt enkelt med skuldfrågan när man tänker efter. Kanske skrämseleffekten var största boven? Läskigt sånt där i alla fall!

Senast redigerad av en moderator:
Idag var det en billist som attackerade mig med sin vänstra backspegel. Det var en trång gata och jag hade inte mycket utrymme kvar på min högra sida, dock hade bilisten bra med plats till höger. Men bilisten hade ett rött öga till cyklister. Det var inte många cm från mitt styre =)

Efteråt tänkte jag på hur det skulle vart om backspegeln tagit i styret. Skulle jag kunnat stå på benen så skulle bilisten fått veta att han/hon lever. Jag blev varm av tanken och det gick FORT hem. =)

staine skrev:
-------------------------------------------------------
> Och... damen ifråga... ehhem,... med risk för
> att verka sexistisk, hade hon någon kommentar?
>

Jag tror inte att det var hennes fel direkt. Jag har pendlat den vägen sen 2003 och jag är sett jag vet inte hur många nästan-smällar. Det är ett riktigt dåligt ställe helt enkelt.

> Förresten, det verkar inte helt enkelt med
> skuldfrågan när man tänker efter. Kanske
> skrämseleffekten var största boven? Läskigt
> sånt där i alla fall!

Den som planerat den där cykelvägen är inte helt och hållet skuldfri tycker jag. Kommer man cyklandes längs bergväggen är det inte så lätt att fatta att det kan komma folk från stigen eftersom man inte ser den och kommer man från stigen är det svårt att fatta att cyklister kommer från vänster i 35 blås eftersom man inte ser dem.
alkistan.png ht=355

Jag har tillräcklig erfarenhet av stället att jag aldrig påbörjar omkörning förrän det är passerat....

Senast redigerad av en moderator:
Ja jag har kört dä massor med gånger o aldrig haft en tanke på att någon skulle komma ut därifrån, fast man vet att det finns en gångväg där! Spräng bort lite berg vetja GK!

en liten korrektion. sitter på akuten med min sambo (cyklist nr 1). enligt henne gick damen på gångbanan och kom inte ut från stigen. när hon skulle passera damen kom cyklist nr 2 och försökte köra om och hakade då i staketet.

läskigt ställe den där gång- och cykelvägen, alldeles för smalt och fullt med pendlare som prompt ska köra om för att vinna dagens pendeletapp.

Ah, då missuppfattade jag vad som hände. Jag kom när folk redan låg blodiga på marken...

Hoppas det inte blev några allvarligare skador! Hälsa henne att krya på sig!

Trist att höra Fredrik. Cyklade förbi där tidigare på dagen (liksom varje dag). Trångt och skymt ställe.
Hoppas på kort väntan på akuten och ett snabbt tillfrisknande!

Ida tackar för hälsningarna :)

Som orolig sambo är jag väldigt tacksam för att du styrde upp situationen mysis.

jag mötte ett vinfyllo i en trappa. Vi viftade lite med cyklarna för att skrämma bort fotgängarna. Det kändes väldigt CX..

mytomspunnen skrev:
> Kom straxt efter en otäck cyklist-cyklist krock
> precis vid betalstationen vid ålkistan. En dam
> kom utgåendes från den dolda sidostigen, cyklist
> nr ett väjer vänster rakt in i cyklist nr två
> som är påväg om cyklist nr 1. Cyklist nr 2
> hakar i "kravallstaketet" ut mot vägen. Cyklist
> nr 2 blir rätt sönderslagen i ansiktet (bla
> några tänder som rykt) och cyklist nr 1 har
> rejält ont i ena benet/höften. När de två
> ambulanserna är där åker jag och de andra som
> hjälpte till därifrån. Otäckt på riktigt,
> även om jag tror att båda klarar sig utan
> allvarligare bestående men.

Jag åkte buss 628C förbi innan ambulansen kom, det var precis vid tappställe-skylten va?

JLarsson skrev:
> > Jag åkte buss 628C förbi innan ambulansen kom,
> det var precis vid tappställe-skylten va?

Japp, skylten står ganska precis där stigen/gången kommer ut.

fredrikw skrev:
> Som orolig sambo är jag väldigt tacksam för att
> du styrde upp situationen mysis.

Nu får jag nog lite väl mycket cred. Ville mest vara till hands om nån behövdes. Det var redan några där som styrde upp det mesta...

tja allt gick väl bra idag förutom käring-j"#&%¤ i bil som svängde ut framför mig när man kommer i 40knyck och inte kan hon trampa på gasen heller... kan dom inte vänta 2 sekunder och låta cylkisten passera istället !?
Ja ja... jag var ytterst mogen och gav henne fingret =)

/ joakim

skööööönt :)

multikränkte nån hetsputte som *gasp* stog upp å trampade i uppförsbacken mot essingen. han tog sig om osportsligt genom att utnyttja min rädsla för vanskliga omkörningar, men bara i 5 sekunder sen så körde jag om hans stående ass!

sen fuskar han genom att gena över en t-korsning istället för att ta ut svängen så bilar efter kan köra oxo. så då ledde han i 5 sekunder. cyklade upp jämsides, böjde mig ner å ramväxlade upp å sa hej då :)

så blev jag svettig den här dagen åxå.

Lyx= att kunna cykla till jobbet, det har iof mänskligheten känt till sen urminnes tider.
Dubbellyx= att kunna välja mellan minst 5 olika pendlingsvägar, ja fler faktiskt när man tänker efter, allt efter humör, väder, tid etc. Det kallar jag lyx, dvs dubbellyx.
I dag lyxade vi till det med Liseberg- Östberga-Skanstull. Kanske inte så där superlyxigt när man tänker efter men hyfsat ok ändå.

Lugnt o fint utan några problem. Mindre med cyklister mellan Liljeholmen-F plan. Så det blir att vara tidig till jobbet för slippa cykelköerna. Samma sak som jag bilpendlade till norra delarna av länet genom Sthlm. Trodde att jag slippa sånt. Men snart är det höststormar och då blir det väl mindre med cyklister?

Igår var det hysteriskt vid slussen så idag blev det västerbron istället. vet inte om jag tycker det är färre cyklister Liljeholmen-Fridhemsplan, men de håller iaf åt höger på västerbron så omkörningarna går ju smutt. men längtar ändå lite till höststormarna och mörkret, det är mysigt.

tog 20kmsvängen till jobb via vällingby och barkarby, passade på att spotta mollo på cykelbanan in mot stan.

skön morgon. :)

roefv skrev:
> tja allt gick väl bra idag förutom
> käring-j"#&%¤ i bil som svängde ut framför mig
> när man kommer i 40knyck och inte kan hon trampa
> på gasen heller... kan dom inte vänta 2 sekunder
> och låta cylkisten passera istället !?

Hon kanske kom från höger?

Efter jobbet igår anordnade jag och Rikard en egen Critical mass i trappan vid Hornsberg. Där fick de så de teg.

Missade Mattel imorse, synd. Nästa gång ska jag försöka vara vaken hela vägen till jobbet.

Hoppas Ida kryar på sig snabb Fredrik.

bigmollo skrev:
> Missade Mattel imorse, synd. Nästa gång ska jag
> försöka vara vaken hela vägen till jobbet.

inte så svårt att missa mig då jag var på andra sidan bergslagsvägen och råkade kasta ett trött öga åt vänster och där var du. :) såg ut att ha bra driv idag.

Lång semester och lite pappadagar gjorde dagens pendling till den första på 6 veckor. SÅ HÄRLIGT ATT VARA IGÅNG IGEN!!!

jomper skrev:
> Skön morgontur på ca 50 km med start 06.15.
> Strålande väder. Nu sitter vägen via Vidja som
> en smäck, känns perfekt att slippa
> civilisationen i ytterligare någon mil.

Jomper
Hur är den där biten stig mellan Vidja och Ebbadalsvägen? Kan man rulla försiktigt där med en räser eller krävs det mindre ömtåliga doningar?

F.ö. var väl pendlingen OK, försöker ta det lugnt med en lättare förkylning i kroppen. Svårt dock när man vädrar kränkningsmöjlighet-av-intet-ont-anande-pendlarsvetto. Kan få hornen att bli längre än förståndet.

Thomas

Gled genom stan i halvt nattamörker i morse, inga eventuella happyiter inom synhåll och plötsligt satt jag och gottade mig med en kopp kaffe på jobbet långt tidigare än om jag hade tagit bussen som jag först övervägde... :-) T

roefv skrev:
> tja allt gick väl bra idag förutom
> käring-j"#&%¤ i bil som svängde ut framför mig
> när man kommer i 40knyck och inte kan hon trampa
> på gasen heller... kan dom inte vänta 2 sekunder
> och låta cylkisten passera istället !?

Rikard skrev:
-------------------------------------------
>Hon kanske kom från höger?

Nä det gjorde hon inte. Hon svängde ut från vänster med väjningsplikt. Men jag cyklade upp jämsides och stirrade henne argt i ögonen, men hon såg mest sur ut så hon fattade nog inte vad hon gjorde för fel eller så hadde hon bara sin månatsenliga renings period.... Kärring!

/ Roefv

Oj vad segt det var idag, benpasset igårkväll verkar inte ha hjälpt till... än. Fick fin draghjälp från Älta in till Slussen dock, kan med stolthet dra på mig tröjan från wheelsuckers united. Var det någon här månne?

staine skrev:
> Ja jag har kört dä massor med gånger o aldrig
> haft en tanke på att någon skulle komma ut
> därifrån, fast man vet att det finns en
> gångväg där! Spräng bort lite berg vetja GK!

Den där gångvägen är en rysare, har själv varit milimetrar från att damma in i en joggare som dök upp där och sprang rakt ut i cykelbanan. Nu har man dessutom komplicerat det hela ytterligare genom att låta vatten spruta ur en gatubrunn och satt upp en liten plasttriangel... På tal om trånga passager på den cykelvägen har GK verkligen lyckats här:

Roslagstull.JPG ht=544

Här går cykel/gångbanan från att vara ca 5 meter bred till att vara typ 1,5 meter. Dessutom får man alltid möte just där. Helt livsfarligt.

Ingen pendling för mig de senaste dagarna då jag varit hemma med nyfödd son! Passade dock på att vinterfixa pendlarhärket häromdagen.

SKS skärmar och skärbräda från Ikea. Nu ska jag väl kunna förbli torr om fötterna även när det regnar!

Beskuren och borrad skärbräda:
egolapp1.jpg ht=240

Monterad och klar:
egolapp2.jpg ht=240

Appel skrev:
> Ingen pendling för mig de senaste dagarna då jag
> varit hemma med nyfödd son! Passade dock på att
> vinterfixa pendlarhärket häromdagen.
>
> SKS skärmar och skärbräda från Ikea. Nu ska
> jag väl kunna förbli torr om fötterna även
> när det regnar!
>
> Beskuren och borrad skärbräda:
>
>
> Monterad och klar:
>
Hmmmm djäkligt smart! Är det en sån där sladdrig skärbräda som du använt? Hur är den fäst i skärmen? Närbild tack?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp