Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Appel skrev:
-------------------------------------------------------
> Ingen pendling för mig de senaste dagarna då jag
> varit hemma med nyfödd son!

Grattis!

De skärbrädorna funkar prima. Fick en av gubben Nypan förra vintern och de håller än. '
/J

Regn hem "långa rundan" igår - kallt och skönt.
Benen svarade bra, orkade stå och trycka på ordentligt i alla (nästan) motlut - härlig känsla när kroppen bara ber om mer. Synd att det är så sällan det sker=D
Blind? kvinna vänstersvängde med bilen i knapp rullfart framför mig, så ca 30 gram dyrt Schwalbe-gummi lämnades kvar i asfalten.

Imorse bil. Tvi.
I eftermiddag bil hem. Dubbeltvi.

avundjuk. jag sitter hemma med sprucken tå. vilket gör att jag inte kan jobba och därmed inte pendlar.

jomper skrev:

> Däremot är sträckan från Magelungsvägen upp
> mot Sköndal/Hökarängen suboptimal, det syns
> väldigt tydligt på kartan. Är över på andra
> sidan 73an en kort bit för att sedan köra
> tillbaka. Frågan är bara hur den perfekta vägen
> är?
>
> Det behöver inte vara närmast möjliga väg
> (vilket syns på min omväg runt söder) men jag
> vill att det ska vara bra flyt.

Jag brukar köra genom sköndal och korsa tyresövägen vid övergångsstället med rödljus (ett par hundra meter slät stig strax innan) fortsätta på lokalgatan bakom McDonalds och paralellt med nynäsvägen mot stan.
Ibland kör jag via skarpnäck, g:la tyresövägen.. något längre men ett alternati.

Jag vet inte hur de vägarna är irusningstrafik då jag oftast cyklar där på helgerna.

http://www.gmap-pedometer.com/?r=3170237

Selast skrev:
> Appel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ingen pendling för mig de senaste dagarna då
> jag
> > varit hemma med nyfödd son! Passade dock på
> att
> > vinterfixa pendlarhärket häromdagen.
> >
> > SKS skärmar och skärbräda från Ikea. Nu ska
> > jag väl kunna förbli torr om fötterna även
> > när det regnar!
> >
> > Beskuren och borrad skärbräda:
> >
> >
> > Monterad och klar:
> >
> Hmmmm djäkligt smart! Är det en sån där
> sladdrig skärbräda som du använt? Hur är den
> fäst i skärmen? Närbild tack?

Inga konstigheter med fastsättningen. Jag trädde bara upp egolappen på skärmstagen med hjälp av de små hålen (se bild 1). De större hålen är bara till för att komma åt muttrarna för att fixera skärmstagen. Jag gjorde en pappersmall först för att få hålen på rätt avstånd...

> Hur är den där biten stig mellan Vidja och
> Ebbadalsvägen? Kan man rulla försiktigt där med
> en räser eller krävs det mindre ömtåliga
> doningar?

Med cross går det utmärkt, men jag skulle inte köra där med racer. Stig med rätt mycket spetsiga stenar samtidigt som det är brant uppför (eller nedför när man kör mot stan). Det är dock bara hundra meter kanske, sen är det mer eller mindre grusväg och det bör ju funka.

Här är gårdagens hemväg loggad, det blev cykling då också. Totalt över 100 km pendlingscykling igår! Synd att dygnet har så få timmar. Opraktiskt att åka hemifrån kl 06.00 och komma hem 20.00.

jomper skrev:
>
> Här är gårdagens hemväg loggad, det blev
> cykling då också. Totalt över 100 km
> pendlingscykling igår! Synd att dygnet har så
> få timmar. Opraktiskt att åka hemifrån kl 06.00
> och komma hem 20.00.

Var har du iPhonen placerad när du pendlar?

Hade en sån där latmask som skulle sitta på hjul hela Skeppsbron & Stadsgården idag, lät han få lite syra i benen upp i backen vid Vikingline efter att ha stannat vid rödljuset nedanför. Sedan fick han komma igen lagom till backen upp mot Danviksbron då jag körde ifrån i kränkfart för att lämna snålskjustaren med syrastinna ben i motvinden utåt Nacka... Kändes bra sista biten hem när jag rullade ur benen ;-) T

Många idioter på vägarna i dag. Taxi som fick för sig att vända precis framför hjulet på mig. Var nära där...
Cyklist som nästan svängde in i mig när jag var på väg om (jo, hon såg mig!).
Öronproppsförsedd cyklist låg glatt kvar och blockerade hela cykelbanan trots åtskilliga pling.
Mobiltelefonpratande bilist som körde väldigt svajigt.

Blä!

Najjt skrev:

> Var har du iPhonen placerad när du pendlar?

Den ligger i budväskan jag har på ryggen, i facket under locket. Det innebär att tiden och medelhastigheten inte blir 100%-iga eftersom det tar ett tag att stoppa ner och ta upp den. När jag inte har någon väska har jag nöjd mig med en ziplockpåse som väder/svettskydd och sen ner med den i ryggfickan.

Det finns dock en liten "ironman"-väska för toppröret med genomskinligt toppfack för telefonen om man vill ha den lätt tillgänglig. Hittade urlen: http://www.velotrac.com/

Det är ju hur mkt cyklister som helst mellan berghamra och univ numera. Idag tog jag rygg på tre damer som verkade ha någon form av intern kamp men eftersom jag håller på att bli sjuk så la jag mig bakom och iakttog kampen. Mkt intressant! Har bott här i tre år och det har aldrig varit såhär mkt cyklister. Är ju kö nästan kö på cykelbanan både på morgonen o em. Förr har jag alltid reagerat på att det varit några få svetto-pendlare med nya fina hojar men det här hösten är det mest vanlig eller skrot hojar som rullar med kvinnliga cyklister.

Någon annan som gjort samma iakttagelse?

Hojade tillsammans med Nypan och kollade lastutrymmet på skåpbilar. Vi hittade en som det skulle rymmas väldigt mycket öl i. Sen rullade vi glatt hem. :)
/J

Vardagsdramatisk. Vid Fridhemsplan i morse gled två arga cyklister upp bakom mig vid rödljuset. Friskis och svettis-Lena 46 på sin trekkinghoj kom ihop sig med Sur-Gösta 57 på damhojpa, tydligen hade Gösta strax innan försökt tränga ut Lena när hon skulle köra om honom, han tyckte hon var stöddig och hade för bråttom samt att cykelbanan var för smal för omkörning. Lena tyckte att Gösta var korkad och hade betett sig dumt, hon hade ju plingat. Gösta kallade Lena för jävla fjant. Sen slog det om till grönt och vi skingrades alla.

Det var gott om idoter som pendlade idag. Åsså jag. Jag fullkomligt älskar att kränka cyklister efter att dom cyklat mot rött. Jag kör förbi dem så nära och så snabbt det går. Det är äkta glädje det !

Blåsigt, mulet och skönt.
Trötta ben efter kräkpasset igårkväll.

Sjävla pendlingen var odramatisk och trevlig. Men började få onda aningar när jag närmade mig cykelrummet i garaget. Hade jag med mig passerkortet eller inte...? Nä, det ligger hemma kunde jag konstatera efter att ha tittat i väskan. Men tur som man har ibland så kommer det ut en morgonpigg snubbe ut ur rummet precis när jag står där och rotar med högerhanden.
Nästa problem är att komma in i huset. Men med leg som jag har i plånboken (som lyckligtvis var med) så kom jag i alla fall in i huset.
Nästa steg: omklädningsrummet. Hmmm, här vart det stopp. Efter 10 min väntande såg jag en städare borta i korroidoren. Han kunde släppa in mig. Ombyte.
Nu skall jag upp på mitt våningsplan. In i hissen går bra men in på avdelningen, där krävs det kort. Vänta vänta. efter några minuter kommer en annan morgonpigg kollega och öppnar åt mig.

Ser inte fram emot hämfärden just nu.

Mer cyklister än fotgängare längs min väg idag. Det är nog första gången. Och nån jävel hade snott "min" cykelplats vid ett staket utanför jobbet. Är det läge för en Arg Lapp?

kanske den mest händelselösa pendlingen i mitt liv. men fin dag vare :)

pendling mellan sovrum och kök. är hundvakt idag. det är lite småklurigt att jobba med en valp i knät som vill vända sig ungefär var femte sekund. tur hon är söt. är lite mör i benen efter gårdagens xc-tur i Älvsjöskogen och ett par rundor på bmx-banan. kanske bra med lite vila ibland.. attans vad vädret ser ut att vara fint.. jag vill ut!

garpa skrev:
> pendling mellan sovrum och kök. är hundvakt
> idag. det är lite småklurigt att jobba med en
> valp i knät som vill vända sig ungefär var
> femte sekund. tur hon är söt. är lite mör i
> benen efter gårdagens xc-tur i Älvsjöskogen och
> ett par rundor på bmx-banan. kanske bra med lite
> vila ibland.. attans vad vädret ser ut att vara
> fint.. jag vill ut!

bild på hundvalpen! behöver ni hundvakt är det bara att skrika till, frugan är totalt hundtokig & har haft hund hela sitt liv tills hon träffade mig :)

riktigt sega ben, rött ljus vid varje möjlighet, medvind(!), lite folk..

kommer gå en hel del kaffe idag tror jag.

Första 700 metrarna idag tog väl en knapp kvart eller nåt. Men det var det värt ty Melker som blir tre i november cyklade hela vägen själv på sin springcykel. Hyffsat stolt var man som farsgubbe dårauuu.

Trötta ben imorse. Fortfarande väldigt mycket folk på cykelvägarna.

orm skrev:
> bild på hundvalpen! behöver ni hundvakt är det
> bara att skrika till, frugan är totalt hundtokig
> & har haft hund hela sitt liv tills hon träffade
> mig :)

[OT] hon kan få ta henne på måndag och tisdag, då behöver vi hundvakt. =)

Tovaifnstret.JPG ht=300

mytomspunnen skrev:
> Första 700 metrarna idag tog väl en knapp kvart
> eller nåt. Men det var det värt ty Melker som
> blir tre i november cyklade hela vägen själv på
> sin springcykel. Hyffsat stolt var man som
> farsgubbe dårauuu.

Me like... Atle gjorde samma sak i morse de 200 meter vi har till förskolan. Självklart spenderades det ett par minuter i sandlådan på vägen ty däri stod det en brandbil.

Själv sitter jag hemma och smuttar på en latte och undrar om jag ens ska in till jobbet idag. Benen är mosiga galore efter gårdagskvällens lamptur.

Hyfsad hjälmanvändning bland ältaungarna i dag, skulle tippa på en 66,6% eller så. Kunde bli bättre när det nu ändå är lag på det.
Det är ju mest de som just blivit tonåringar som vägrar ha hjälm, de (eller heter det dem?) tycker väl det ser fult ut?
Konstigt, jag tycker det ser coolare ut med hjälm?

Det är bara för att du är gubbe staine. Vi gubbar tycker att allt som döljer vårt huvud och/eller nuna är coolt:)

Själv lade jag mig tillrätta på rulle bakom en kortkort kjol på skeppsbron, folk fick kränka mig bäst de ville.

mattel skrev:
> medvind(!)

Det känns bara så om man cyklar väldigt långsamt :-)

Underbara pendlardagar! Benen är lite sega efter 4 dagar i följd. Väl framme såg jag en duktigt nedblodad och mosad fixie som påminde om livets förgänglighet.

Senast redigerad av en moderator:
pednling medelst firmabil, var nästan hemma efter jobbet var klart igår så jag gasade hem direkt
Idag blir det dock att veva sig hem via två hjul o lite stålrör

tillmann skrev:
>> medvind(!)
>
> Det känns bara så om man cyklar väldigt
> långsamt :-)

haha.. ja, idag gick det inte fort. får se till att ha motvind hem..

sålde bilen igår kväll, så nu blir det cykel överallt närmaste tiden, ska bli skönt att röra på sig lite mer.

skier skrev:
> sålde bilen igår kväll, så nu blir det cykel överallt närmaste tiden, ska bli skönt att
> röra på sig lite mer.

Grattis! Hoppas den "närmsta tiden" blir långvarig! :)

skier skrev:
> sålde bilen igår kväll, så nu blir det cykel
> överallt närmaste tiden, ska bli skönt att
> röra på sig lite mer.

jag säljer min på lördag. sitter mest och dreglar över alla cykelprylar jag kan köpa för pengarna nu.. =)

Det kände som att bilarna var snälla idag. Flera som stannade och släppte förbi mig och vinkade tillbaka när jag tackade. Kärlek är i luften.

skier skrev:
> sålde bilen igår kväll, så nu blir det cykel
> överallt närmaste tiden, ska bli skönt att
> röra på sig lite mer.

Samma här, men mer drastiskt: Måste skrota bilen då jag mosade den gamla rostiga 740-fronten mot en ny taxibak. Så det är en bättre miljöinvestering att köpa en cykelkärra och helt enkelt cykla och storhandla istället. Men yngsta dottern blir nog sur när hon får ta tunnelbanan istället för att pappa kommer och hämtar...

Dagens pendling var toppen: Vackert väder, medvind och det var första gången på ett bra tag jag kunde ta cykeln.

/Martin

Ujjj, va trevligt. Och inte bara för att jag hamnade bakom en dam på en cannondale med mkt fina former.

(jepp, syftningsfelet är där för att ni skall tänka efter.)

Å solen sken å glada ben!

Dagens smarta hundägare: flyttar sig själv till ena sidan av gc-banan, men förlänger i samma manöver flexikopplet så att hunden fortfarande är kvar på andra sidan.

Fick draghjälp/hetshjälp uppför Tranebergsbron av en Crescent-racer, tack för det!
/G

Perfekt väder för morgonpendlingen. P.g.a lite tekniska problem kan jag bara ligga på några få växlar, som dessutom råkar va bland de lägre kuggarna = jag får jobba på kadensen :D Som tur var skall cykeln till doktorn idag, och efter det ska den förhoppningsvis vara fit for fight igen.

Tror jag mötte mollo strax söder om Pampas. Kan det stämma? Jag hade fullt upp med kadensen, så jag fick inte fram en hälsning. :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp