Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
mattel skrev:
-------------------------------------------------------
> Appel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ett uppenbart fall av felkonstruerade
> cykelbanor.
> > Man bör kunna hålla ca 30 km/h på en
> cykelbana,
> > annars åker man ju ute bland bilarna
> istället!
>
> ja, för att bromsa ner och visa hänsyn till
> bussåkarna är inte aktuellt?
>
> ingen där = kör så fort du kan
>
> folk där = bromsa ner och undvik att köra på
> folk?
>

Varför ska man acceptera puckade cykelbanor hursomhelst. Kan inte bussåkarna stå ute i bilvägen istället för på cykelbanan så att cyklisterna kan komma fram obehindrat!

Sen sa jag inte att man inte behöver visa hänsyn mot bussåkarna. Det ska man ju givetvis göra, t.ex genom att cykla ute körfältet istället för på cykelbanan i detta fall...

Senast redigerad av en moderator:
Vid busskuren där jag cyklar förbi om mornarna brukar folk stå och röka på andra sidan cykelbanan när dom väntar på bussen. Sen när bussen kommer eller dom rökt klart fimpar dom snabbt och kliver rätt ut i cykelbanan utan att se sig för. Det är läskigt tycker jag.

Hetsade hem för att slippa regnet, väl hemma såg det klart mindre regnbeäget ut än på jobbet... Å andra sidan fick jag se mer av dagens La Vuelta-etapp :-) T

Börja bli mörkt på kvällarna nu. Såg även att de håller på och montera upp ännu fler boom-fållor på vägen mellan Rissne och Kista. Blir till att köra hinderlopp där tills bygget är klart om ett par år.

//j

Blev klippt av en LandRover som körde upp över cykelvägen utmed sveavägen på väg till universitet imorse. Bilen skymdes av en felparkerad van och jag såg den ca en meter innan jag drämde rakt in i kylaren sidifrån. En klassisk högersväng utan att kolla döda vinkeln där jag fastnade på insidan. Fick mig en flygtur över huven och satte en rätt saftig buckla i sidan av bilen. Framhjulet är format som ett S och framgaffeln är skrot. Själv ska jag röntga knäet imorgon, i övrigt klarade jag mig med skrubbsår och blåmärken över ben, bål och armar.

Hej alla cykelpendlare.
Jag är ny på denna sidan och jag har läst väldigt många härliga inlägg om denna härliga sport(Cykelpendling) för det är väl en sport? :P

Jag vet inte om jag har så mycket roliga pendelhistorier att berätta än.
Det är ju det gamla vanliga varje morgon, folk som slänger sig framför bilar etc etc, ingen koll helt enkelt.

Jag pendlar i Mölndal från bifrost till pedagogen inne i gbg, inte den roligaste sträckan, några tips på bra omvägar?
sen har jag en fråga till. jag cyklar just nu på en 12 år gammal nevada diamond peak, målad helt i svart :P lagom strul med växlarna.
Är det någon som har tips på en bra halvracer så man kan ligga i klass och (tävla) lite med andra pendlare ;) en inte allt för dyr efter som jag är en fattig student :)

Hade bra alla glada pendlade i ur och skur.
// Viktor.

Läskigt! tur det inte gick värre. lyckades själv med nåt liknande för några år sen.

Hampus skrev:
> Blev klippt ...

Nytt framklinga på pendlar-Bianchin.
Med 57-16 kommer jag bli okränkbar på Ältavägen!

BianchiSS_2.jpg ht=544

Men, en riktig pendlare har väl ändå stänkskärmar? ;)

bjorre skrev:
> Men, en riktig pendlare har väl ändå
> stänkskärmar? ;)

Om inte annat för att skydda läpparna från brännskador när man lutar sig framåt?

Mina ostknän gråter när jag ser den utväxlingen.
För övrigt var dagens pendling riktigt fin.
Men det var tungt hem. Vet inte om det berodde på att jag är trött som en levande död, börjar bli gammal på riktigt, eller att det blåste motvind hem.
Säkert en kombination av allt.

Det var en jobbig jävla motvind från city till Hässelby.

Supertramp skrev:
> Nytt framklinga på pendlar-Bianchin.
> Med 57-16 kommer jag bli okränkbar på
> Ältavägen!
>
>
Grym ringklocka!

smorde kedjan i gårkväll men missade en länk. Det var nästan mer irri med en kvittrande länk än 100. Soluppgången från skanstullsbron var najs dock, även om den innebär att jag är tidig och hösten är på G.

Knappt 6°C när jag trampade hemåt från tjejen för en stund sen. Kortfingerhandskar blev rätt kyligt... Däremot var det inga problem med shorts!

Första pendlingen sedan retarden, Langstern var nog mest förvånad att det inte fanns knytnävsstora stenar, tjälhål eller rullgrus på vägen som sist... Annars fantastisk morgon med befriande få andra cyklister. Det här höst, jippeeeeeee!

> Supertramp skrev:
> -----
> > Nytt framklinga på pendlar-Bianchin.
> > Med 57-16 kommer jag bli okränkbar på
> > Ältavägen!

...och få rätt ont i ryggen?
(jag tänker utmana dig iaf, smyga på utan ett ljud bakifrån...)

Supertramp skrev:
> Ältavägen!

Grattis till en utav happys allra mest brutala hojar!
Du är medveten om att du har sadelstolpen felvänd va? Men det kanske är med flit för att komma längre fram?
Jag skulle så hemskt gärna vilja se dig cykla på den där hojen, för den ser helt sjuk ut på bild. Synd att du pendlar på fel sida stan...

Min pendling var som vanligt.

Jag blir genererad när jag ser Jockes Bianchi. Den är vulgär.

Ok, pendling. Det kändes som motvind och så blödde jag näsblod för första gången på en cykel i modern tid.

usch... börjar bli kallt på mornarna nu... +4°C... brrrr... Men efter nån km så är man varm och go...

Tack för draghjälpen uppför Tranebergsbron!

Första dagen med buff under hjälmen, varmt och skön. Ganska najs med den kalla luften men ett par knävärmare känns prioriterat.

I morse blev jag KRÄNKT.
På Ältavägen.
Det var så jobbigt och förnedrande att jag inte ens orkar prata om det.
(extra pinsamt med tanke på gårdagens kaxiga inlägg)

Supertramp skrev:
> Ältavägen!
>
>

Jag blir kränkt av bara bilden. Du behöver inte ens cykla om mig. Manligt.

Supertramp skrev:
> I morse blev jag KRÄNKT.
> På Ältavägen.
> Det var så jobbigt och förnedrande att jag inte
> ens orkar prata om det.
> (extra pinsamt med tanke på gårdagens kaxiga
> inlägg)

Å så läser jag detta! :-) Dagen är gjord och då kommer jag inte cykla en meter då jag är hemma och VABar.

Trots att jag inte känner dig så har du dock min största sympati. Det är jobbigt att vara den kränkta.

känns tamt å lämna pendlarrapport när jag läser om folk som krockar med Landrover (favoritbil btw).

men det var kyligt å skönt å roligt å sedvanligt stökigt korsningen flemminggatan / sankt eriksgatan

Supertramp skrev:

Var det en reflexväst?

orm skrev:
> känns tamt å lämna pendlarrapport när jag
> läser om folk som krockar med Landrover

+1.

Medvind och stumma ben efter gårdagens träning. Mkt folk på cykelbanorna eftersom jag åkte senare än vanligt.
/S

Supertramp skrev:
> Vid busskuren där jag cyklar förbi om mornarna
> brukar folk stå och röka på andra sidan
> cykelbanan när dom väntar på bussen. Sen när
> bussen kommer eller dom rökt klart fimpar dom
> snabbt och kliver rätt ut i cykelbanan utan att
> se sig för. Det är läskigt tycker jag.

Det är väl det som kallas passivrökning eller?

Har för övrigt gått och blivit student så det har varit dåligt med cykelpendling senaste tiden, tyvär.

tillmann skrev:
> Supertramp skrev:
> -----
> > I morse blev jag KRÄNKT.
>
> Var det en reflexväst?

Nej, han hade (som tur var) ingen reflexväst!

Däremot har några förmildrande omständigheter:
Jag hade max 3 bar i framdäcket (fick punka tidigare och 3 bar är ungefär max vad min minipump klarar).
Sen hade jag fullt med mjölksyra efter att precis ha spurtat uppför backen efter Ältaskolan när han kommer in från en avtagsväg, antagligen helt fräsch i benen.

Vet inte om han la sig på rulle (hade solen i ryggen men såg ingen skugga) men i backen ner mot Sickla där jag ligger på cykelbanan susar han förbi ute på vägen.

Skulle kunna lusläsa kränkningsförordningen vad som gäller när man gör olika vägval cykelbana / landsväg. Men det spelar mindre roll, jag kände mig rejält kränkt. Dessutom så hade jag alla förutsättningar att köra ikapp honom fram till Hammarby Sjöstad om jag hade haft ben för det.

Inser att det enda jag kan göra med hedern i behåll är att begå en Happy-harakiri och lämna forumet för gott!

Adjö! Det var roligt att vara här!
Kanske att vi ses ute på vägarna någon gång.

EDIT: (fast kanske att jag tittar in någon gång igen ;-) )

Senast redigerad av en moderator:
Skön pendling idag svalt och vackert.
Supertramp: har du börjat köra med tempokrukan nu när det har börjat bli höst.

hihi, spill the beans! det är vi värda!

Jag kränkte en mtb på västerbron. Han fick ett rejält försprång från rödljusen vid Hornstull och pinnade som 17 med värsta lancekedensen. Hans ständiga tittande bakåt var motiverande och strax innan krönet dog han och jag seglade om och förbi i en slags invärtes mjöksyradush.

Är *host* lite sleten efter 4 dagars pendlande.

Supertramp skrev:

Supertramp skrev:
> > Nej, han hade (som tur var) ingen reflexväst!
>
> ... förmildrande omständigheter...
>
> Inser att det enda jag kan göra med hedern i
> behåll är att begå en Happy-harakiri och lämna
> forumet för gott!
>
> Adjö! Det var roligt att vara här!
> Kanske att vi ses ute på vägarna någon gång.
>
> EDIT: (fast kanske att jag tittar in någon gång
> igen ;-) )

Ha ha ha!

Brr kylan har kommit. Hoppas att det innebär att det blir mindre med cyklister i sthlm city.
Körde mycket senare än vanligt så det blev att hamna i kö o i kaoset från slussen till t centralen. Som tur va hade det redan körts i bra fart genom Skarpnäck skogen. Piggare ben idag med andra ord.
Imorgon är det SL som gäller tyvärr.

Hela vägen imorse (http://bit.ly/WCUyG) - det gick hyggligt bra men tog en kvart längre än förra veckan. Trötta ben efter tisdag och onsdags pendling.

Segt, oinspirerande och varmt, konstigt hur 8 grader kan kännas så varma ibland.

fin höstdag imorse hög och frisk luft, lagom mycket folk på vägarna mellan Norrahammar och Jönköping. Fick glädjen att lappa till fronten på en volvo som svängde ut från vänster samtidigt som jag passerade, lite adrenalin gör turen roligare :-)

Förvånansvärt varmt, trots temperaturer en bra bit under 10°C under morgonen och förmiddagen. Fast fingrarna blev väl kalla...

riktigt skönt idag, tillbaka efter två dagars matförgiftning (aldrig mer kycklingsallad för mig, andra gången på två månader jag blir sjuk av det...), hade ingen kraft alls i benen, men det var soligt, vindstilla och inget folk ute, så jag kunde rulla i lugn och ro.

Jag har förresten fortfarande inte köpt ngn ny bil, känns bra att slippa fundera på morgonen om man ska ta cykeln, man ska alltid ta cykeln!
Enda nackdelen är att det är krångligare att ta sig till tävlingarna, iaf de som ligger för långt bort för att cykla till.

Det var riktigt kallt för första gången sedan i våras. Kallt om fingrarna fram till Stora Mossen, får fundera på ett par långfingrade handskar kanske, men finns det några snygga? Som sagt i en annan tråd hade jag en oerhört behaglig resa till jobbet tack vare draghjälpen från OdenXT.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp