Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kungsholmen - City är förbannat trist pendlingsväg. Tror jag ska approchera Tillman och fråga om jag får haka på hans "genväg" istället. Citycykling i kavaj ger f-n inga starka höstben.

omväg idag, sankt eriksplan, centralstation (polispådrag som fan) västerlånggatan till scifibokhandeln, österlånggatan till le rouge, slussen, hornsgatan, liljeholmsbron & gröndal. ges tillfälle för många roliga uppförsbackar på den vägen :D

nu har jag testat att köra lilla västerbron iställer för lindhagensgatan i några dagar. Det skall jag nog inte göra om.

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> nu har jag testat att köra lilla västerbron
> iställer för lindhagensgatan i några dagar. Det
> skall jag nog inte göra om.

Berätta!

Idag gick det fanimig inte snabbt hem, men jag verkade vara starkare än Micke i alla fall. Ett par rödljuskörare retade jag mig på. Är det för att Fredrikshofs är den stösta klubben i Stockholm som man ser killar och gubbar i deras dräkt dra rödlysen så ofta eller är det en del av klubbkulturen?

mytomspunnen skrev:
> rikard skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > nu har jag testat att köra lilla västerbron
> > iställer för lindhagensgatan i några dagar.
> Det
> > skall jag nog inte göra om.
>
> Berätta!

Ok. Det var ungefär lika många rödlysen på bägge vägarna, men mer byggen (och mer korkade byggen) längs "nya" vägen. Det var dock alla galningar som svängde ut från parkeringsplatserna längs igeldammsgatan som fick mig att vilja avstå. Jag kanske pendlar lite för tidigt? Att man får en extra vänstersväng och sämre möjligheter att köra om andra cyklister var också ett minus. Men jag slapp trappan förståss. Tidsmässigt är det nog hugget som stucket.

längs lindhagsgatan har jag lärt mig timingen på rödljusen och det är rätt skönt att kunna ta till vara på rullet ner för västerbron. Jag kommer ofta nästan ända fram till sålambshovsleden utan att pressa. Lundagatan är också föredömligt platt vilket är skönt efter en lång dag på jobbet.

Jag kanske testar igen när byggena är klara men nu tror jag att lindhagsgatan är en vinnare.

Det här pratade vi egentligen om i en annan tråd, men jag hittar inte den igen just nu. Ögona är visst det första man blir blind på har jag hört. Alla läser väl ändå allt, så den här indelningen med trådar som vi har på happy tycker jag är lite överdriven... =)

Rippa skrev:
> Kungsholmen - City är förbannat trist
> pendlingsväg. Tror jag ska approchera Tillman och
> fråga om jag får haka på hans "genväg"
> istället. Citycykling i kavaj ger f-n inga starka
> höstben.

Jag har ju precis byggt in Ulriksdals slott i genvägen. Mycket trevlig slottsträdgård och ytterligare 5 bonuskilometer.
Fortfarande föredömligt få rödljus. Du kan få de exakta vägnoterna över en R10:a :-)

Dagens hempendling var dock lite modifierad. Första 25 km cykling, sedan tunnelbana (4 stationer) och till sist ytterligare 5 km cykling.

mzi skrev:
> ... ett par långfingrade handskar
> kanske, men finns det några snygga? ...

Kanske inte de snyggaste, men nu snackar vi pendling, Clas Ohlsson har ett par arbetshandskar, i skinn med foder, vita och grå för typ 79 spänn. Grymt sköna nu när det börjar bli lite kyligt.

Påminner om dessa: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136816521

Kanske är det årets modell som dessutom har blivit 20 spänn dyrare. Mina har ngt år på nacken.

tillmann skrev:
> Jag har ju precis byggt in Ulriksdals slott i
> genvägen. Mycket trevlig slottsträdgård och
> ytterligare 5 bonuskilometer.
> Fortfarande föredömligt få rödljus. Du kan få
> de exakta vägnoterna över en R10:a :-)

Hur dags startar du på mornarna då? Jag tänkte ju suga hjul ju :) Och törs vi verkligen sörpla R10 innan morgonkaffet? Skulle vara fredagar då kanske..

"Lyckade" cykla på en kvinna nere vid årstaberg. Plingade i god tid, men hon "visste inte vilken sidan hon skulle gå på" (!!!), så hon hoppade lite höger och sedan lite vänster. -Men människa , på höger sida , höger !!! , blev då mitt svar i en ganska hög ton.

Hur svårt kan det vara att hålla höger ??

ronin

Senast redigerad av en moderator:
Så fungerar 9 av 10 människor som jag plingar på. Istället för att reagera:
"Aha, cykel kommer, jag bibehåller kurs och riktning samt kanske ser mig över axeln lite också"
så är det oftast:
"Whooa, nu är det kört, en cyklist plingade på mig vilket innebär att han/hon ska köra ihjäl mig, bäst att göra lite desperata bocksprång hit och dit"
Jag brukar numera bara ta en rejäl omväg runt och strunta i att plinga, och om det ej går så plingar jag men gör mig beredd på att mer eller mindre stanna samtidigt.
Vem har sagt att det ska vara lätt?

Rippa skrev:
> Hur dags startar du på mornarna då? Jag tänkte
> ju suga hjul ju :) Och törs vi verkligen sörpla
> R10 innan morgonkaffet? Skulle vara fredagar då
> kanske..

Imorgon är det fredag, va? :-)
Annars får vi väl mötas upp över en espresso vid 7-Eleven Rörstrandsgatan vid sexsnåret.

Stisse skrev:
> Så fungerar 9 av 10 människor som jag plingar
> på. Istället för att reagera:
> "Aha, cykel kommer, jag bibehåller kurs och
> riktning samt kanske ser mig över axeln lite
> också"
> så är det oftast:
> "Whooa, nu är det kört, en cyklist plingade på
> mig vilket innebär att han/hon ska köra ihjäl
> mig, bäst att göra lite desperata bocksprång
> hit och dit"

Hahahaha! Men helt rätt!

Annars är det bara att komma in på Sifvert skruv på Lindhagensgatan. Jag jobbar på lagret och jag kan bjuda på en ilsken kopp automatkaffe. Jag börjar 0800, så efter det är det bara att komma in !!

Cykel- och gångbanan vid Årstaberg är riktigt knölig och trång. Så där brukar jag ta det lugnt. Det gick ej så fort, men nu vet jag att bromsarna funkar som de skall !!

ronin / Emil

tillmann skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > Hur dags startar du på mornarna då? Jag
> tänkte
> > ju suga hjul ju :) Och törs vi verkligen
> sörpla
> > R10 innan morgonkaffet? Skulle vara fredagar
> då
> > kanske..
>
> Imorgon är det fredag, va? :-)
> Annars får vi väl mötas upp över en espresso
> vid 7-Eleven Rörstrandsgatan vid sexsnåret.

Klockan 6!!!!

Då hinner jag ju både pendla, åka hem igen, duscha, äta frulle, fiscykla tebax ned till city.. och ändå vara på jobbet i respektabel tid - Galenskap. Im in! :D

Stisse skrev:
> "Whooa, nu är det kört, en cyklist plingade

hahaha! känner igen det där! under det senaste året har jag lyckats få folk att sådär panika och liksom böja sig spänt bakåt och med händerna lite halvdant skyddandes framför sig sägandes typ "wooaaaahaaa" med fruktansvärd panik i blicken. Det är lite roligt faktiskt, speciellt som man själv har full koll på situationen och under tiden hinner stanna och säga "men gå då!" med ett leende =) oftast så essemessar dom och/eller går rakt ut i cykelbanan.

ni kan ju inte vara där redan kl 6, på fredagar börjar man 9 & slutar 4! jag vill ju svänga förbi och smygtitta på er, det är längs min pendelväg :)

Vid sex brukar jag vara hemma och byta cykel från räser till pendlare efter mina morgonturer.

vid 6 har jag precis avslutat mitt kvällspass och är hemma för att borsta tänderna och sen dra till jobbet.

ronin skrev:
> "Lyckade" cykla på en kvinna nere vid årstaberg.
> Plingade i god tid, men hon "visste inte vilken
> sidan hon skulle gå på" (!!!), så hon hoppade
> lite höger och sedan lite vänster. -Men
> människa , på höger sida , höger !!! , blev
> då mitt svar i en ganska hög ton.
>
> Hur svårt kan det vara att hålla höger ??
>
> ronin

Ehhhh, man går väl till vänster? Då har man ögonkontakt med dom man möter och slipper bli förbikörd oförberedd. Gynnar både cyklist och gångare.

Man får kramp om man badar inom en halvimme från det att man ätit också.

Du går till vänster om du går på väg som saknar gångbana, i alla andra förekommande fall (så även rulltrappa i tunnelbana, men av någon mystisk anledning inte i gången mellan tunnelbanan och pendeltåget på Stockholm C) så går du till höger. Eller snarare, så långt till höger i ditt kör/gångfält som möjligt.

mzi skrev:
> Man får kramp om man badar inom en halvimme från
> det att man ätit också.
>
> Du går till vänster om du går på väg som
> saknar gångbana, i alla andra förekommande fall
> (så även rulltrappa i tunnelbana, men av någon
> mystisk anledning inte i gången mellan
> tunnelbanan och pendeltåget på Stockholm C) så
> går du till höger. Eller snarare, så långt
> till höger i ditt kör/gångfält som möjligt.

Nu vet jag inte vad bad och kramp har med detta att göra men jah antar att du insinuerar någon (jag) fabulerar i inlägget ovan?!

Hittade följande på NTF's sida:

Gemensam gång- och cykelbana
Finns det några bestämmelser som reglerar hur fotgängare och cyklister ska förhålla sig till varandra på gemensam gång- och cykelbana? I morse blev jag utskälld av en gående man för att jag gick på höger sida av banan. För mig känns det naturligt att hålla till höger oavsett om jag möter cyklister eller fotgängare, men jag kan inte hitta något i trafikförordningen om detta.
Svar:
I trafiklagstiftningen finns ingen bestämmelse om var man ska gå på en gång-, cykel- och mopedbana. Den enda reglering som finns i trafikförordningen är att gående som använder vägrenen eller körbanan om möjligt ska gå längst till vänster i färdriktningen.
Det verkar därför rimligt att man går till vänster i färdriktningen på en gång-, cykel- och mopedbana (gemensam bana).

För cyklister gäller 3 kap 7 § i Trafikförordningen där bl a följande står:
"7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet. Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används".

"Cyklister skall hålla sig till höger i färdriktningen på en gång-, cykel- och mopedbana (gemensam bana)."

"Vid mötet mellan cyklisten och den gående gäller det att passera varann på ett lämpligt och trafiksäkert sätt."

Verkar ganska vettig tycker jag. Anledningen till att gå till vänster är väl att snabbare trafik (vilket händer rätt ofta när man är långsam gående) skall slippa väja. Och de som dock behöver väja (d.v.s. mötande trafik i detta fall) har man ögonkontakt med. Smart!

Svalt och fint ljus vid soluppgången på Gärdet.

Dock något ensammare än förväntat. Nytt försök nästa vecka!

mzi skrev:
> får fundera på ett par långfingrade handskar
> kanske, men finns det några snygga?
Om du kan se till att sluta ockupera duschen kan du få gosa med mina. De är både snygga och söta.

För övrigt var det kallt, vackert och tomt.

Senast redigerad av en moderator:
En timmes sovmorgon och sen tog jag cyklen till jobbet trotts att bilen var ledig idag =)
Man kan ju inte skipp cykla när vädret är så här fint... ser redan framemot turen hem...

Sidde skrev:
> ronin skrev:
> -----
> > "Lyckade" cykla på en kvinna nere vid
> årstaberg.
> > Plingade i god tid, men hon "visste inte vilken
> > sidan hon skulle gå på" (!!!), så hon
> hoppade
> > lite höger och sedan lite vänster. -Men
> > människa , på höger sida , höger !!! , blev
> > då mitt svar i en ganska hög ton.
> >
> > Hur svårt kan det vara att hålla höger ??
> >
> > ronin
>
>
> Ehhhh, man går väl till vänster? Då har man
> ögonkontakt med dom man möter och slipper bli
> förbikörd oförberedd. Gynnar både cyklist och
> gångare.

Jo, men hon gick åt samma håll som jag(, ej möte !,) så hon hade ryggen emot mig. Där av höger.

Men idag gick det bra... Inga problem !! Det är bara att komma förbi på Sifvert Skruv och dricka ilsket automatkaffe !!

ronin/ emil

tillmann skrev:
> Dock något ensammare än förväntat. Nytt
> försök nästa vecka!

Fredag = RF10, du borde vetat bättre.

Första morgonen med kallgrader - orkade inte cykla idag heller, skitförkylning!!

En underbar morgon! Shortsen funkar nog ett par veckor till. Hoppas finvädret håller i sig :)

Inget cykla i dag. Sparar benen en smula för att ev. kunna täppa till truten på Moody i morgon i stället.

Moody ser allt.....

Själv tog jag racern till jobbe.
Ska flexa ut vid 14 och ta mig en sväng för att reka bra platser för ryck inför morgondagen.

/E

Idag blev det bilen efter över 16 mils cykelpendling den här veckan. Ibland är det rätt skönt att ta bilen, nu när centralbron är klar så är det ju inga köer alls i stan.

Började underbart ute på Järvafältet där det var kor i var och varannan hage. Gillar speciellt dom där långhåriga kalvarna, ser ut som några jätte hundar.

När Järvafältet tog slut i Rissne dök dock humöret. Där har dom satt upp några eländig serpentinhinder som man måste igenom innan och efter att man korsar vägen som går till sopstationen. Varför ska cyklisterna omyndigförklaras (dom vet inte att man måste bromsa och se sig för innan man korsar en bilväg) och riskera att ramla och trassla in sig i dom trånga hindren varje dag istället för att sätta farthinder för bilarna som kör till soptippen max en gång i månaden.

Usch vad arg jag blev, men då tänkte jag på kossorna så blev jag glad igen!

PEK skrev:
> mzi skrev:
> -----
> > ... ett par långfingrade handskar
> > kanske, men finns det några snygga? ...
>
>
> Kanske inte de snyggaste, men nu snackar vi
> pendling, Clas Ohlsson har ett par arbetshandskar,
> i skinn med foder, vita och grå för typ 79
> spänn. Grymt sköna nu när det börjar bli lite
> kyligt.
>
> Påminner om dessa:
> http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=1
> 36816521
>
> Kanske är det årets modell som dessutom har
> blivit 20 spänn dyrare. Mina har ngt år på
> nacken.

Alltså det här med handskar har jag testat och funderat en hel del på. Senaste vintern körde jag enbart med ett par windstopper handskar (tror det är ett par mountain hardware) utan en massa lull lull. Bara vindtäta, mjuka och lagom vattenavvisande. Funkade klockrent. Jag tvättar mina pendlarkläder i princip dagligen så tvättbarhet tycker jag är en viktig egenskap, därför väljer jag bort läder... Sen tycker jag det är skönt att kunna torka svett i ansiktet utan att riva sig. Därför går de flesta renodlade cykelhandskar bort...
Sist jag var på biltema köpte jag ett par seglarhanskar i neopren. Har inte hunnit testa dom i fulväder än, i finväder häromdagen blev dom för svettiga... Men jag ska ge dom en chans till senare i höst...

Nej, enklast möjliga kvalitets windstopper handskar är min favorithandske för pendling...

Ingen cykling idag. Alltid lika spännande med SL.. Stog stila i 30 min idag. Satt bara tänkte på att det är skönare att cykla till jobbet.
På vägen hem igår blev det att tvärställa cykeln med skrikande bromsar för undvika en total krock med en bil som bara körde ut ifrån sin parkerings plats. O personen fråga hade mage att vinka glatt. För lugna ned mig blev det att trösta med en god sushi på Sambal i götbacken..

Episk pendling imorse! Solen i anskiktet, hög klar luft, +7 grader, perfekt vald klädsel.... Inte helt lätt att inse att pendlingen var slut när man var framme vid jobbet. Hade gärna stuckit ut på en riktig långrunda idag.... Djävla jobb! Hur mycket bra cykling har man inte slarvat bort på att sitta här och smygsurfa på happy och hoppas att chefen inte ska komma på en?

Tog Cervelon i morse, snabbt som en pil genom stan och glad att jag hade skoöverdrag för det var bara 8 grader då... :-) T

Vaknade bestialiskt tidigt. Men ändå inte tillräckligt tidigt. Blev en intetsägande kavajpendling genom city istället. Nästa vecka då jävlars :)

För riktigt vinterbruk har jag ett par Subzero-handskar från Specialized, den består av en innerhandske som är tight och en större fleecefodrad ytterhandske som är lite längre så att den går över ärmen och dessutom går den att spänna åt i änden så att det blir tätt.

Än har jag inte frusit, hade dem förra vintern också.

Idag har jag pendlat gående ner till naprapaten för att se om min nackspärr går att laga så att jag kan cykla Hammarbyhill XC i morgon. Det ser mörkt ut för tillfället:(

P

Blir avis när jag läser om era rapporter från pendlingsvardagen i Stockholm. Jag får hålla tillgodo med dem för själv har jag just gått på pappaledighet och kommer så vara till nästa år. Suck. Fast det är kul att vara med sin bebis också.

Men nästa år då djävlar...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp