Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Stort pådrag med flera brandbilar, ambulanser och poliser som for kors och tvärs nere på Bergsunds strand på vägen hem. Annars lugnt och gemytligt i solen.
/S

På onsdagar försöker jag köra runt Färingsö innan jobbet. Om allt går som det ska (inte varje vecka längre...) så startar jag vid kvart över fyra. Då har väl inte ungen vaknat än? Du är hemma till åtta igen utan problem om du bor i Västerort. Sugen? :-)

Hur många gånger har du kommit iväg kvart över 4? :-)

Jag tror det var i juli någon gång som jag började köra, och sedan dess har jag kört sju gånger. Så inte varje vecka, men ganska ofta. (nja, sex gånger, första gången var Micke med och då startade vi halv sex eller något sådant) Dock så skulle jag behöva någon som sparkar ut mig nu när det blivit mörkt och kallt. Jag hoppas att lite nya Raphakläder ska göra mig mer motiverad. Eller att du kommer och kränker mig i någon backe eller på SB.

Fin-fint väder och sprillans ny cykel. Hoppas inte för många såg fånleendet :-)

/Martin

Äntligen får man gå ner och byta om till pendlarsvid och njuta av lite hemcykling efter en oerhört rolig fredag i labbet på jobbet.

mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> ..sedan dess har jag kört sju
> gånger.

okej, jag är lite imponerad

> Eller att du kommer och kränker mig i
> någon backe eller på SB.

På SB kränker jag bara mig själv. Mellan backar och mig är det oavgjort hittills.

salle skrev:
> Stort pådrag med flera brandbilar, ambulanser och
> poliser som for kors och tvärs nere på Bergsunds
> strand på vägen hem. Annars lugnt och gemytligt
> i solen.
> /S

Var det du som stod och pratade med brandbilschaffisarna?

Idag hade jag årets första lövhalka. Ett litet löv på plattorna utanför gamla posten vid Brommaplan fick mitt bakhjul att förflytta sig någon centimeter åt sidan. Minnen väcks till liv...

Annars var det lite blött och smutsigt, har varit bortskämd senaste veckan med strålande väder märker jag.

Idag var det riktigt vamrmt och skönt i GBG-området. Saknade inte den där råa kalla luften som det har varit veckan innan... men men, det kommer väl mer av den varan snart.

roefv skrev:
> Idag var det riktigt vamrmt och skönt i
> GBG-området. Saknade inte den där råa kalla
> luften som det har varit veckan innan... men men,
> det kommer väl mer av den varan snart.

Både ja och nej : ) Nog var det rått alltid, men inte överallt. Cyklar ju från Björsared till Mölndal, och i Lärjedalen var det riktigt rått och kallt imorse (06:30). Men när jag sen kom ner till Alelyckan efter Hjällbo var det som att köra igenom en luftvägg och komma in i en varm stuga, det var en riktigt galen temperaturdifferens helt plötsligt. Lite roligt nu på hösten, man vet aldrig hur man ska klä sig.

garpa skrev:
> salle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Stort pådrag med flera brandbilar, ambulanser
> och
> > poliser som for kors och tvärs nere på
> Bergsunds
> > strand på vägen hem. Annars lugnt och
> gemytligt
> > i solen.
> > /S
>
> Var det du som stod och pratade med
> brandbilschaffisarna?

Nope, inte jag.
Tunga ben idag efter gårdagens fotbollsmatch, medvind på söder mälarstrand och strandvägen underlättade dock.
/S

Benen kändes som skitkorvar efter helgens 45 mil. Blev ifråncyklad vid Vällingby men efter det klarade jag mig fint.
/J

Ljummet, fuktigt och mysigt. Kränkte chefen i sega motlutet innan PHS. Hon hade inte en chans, enligt henne själv. Själv märkte jag inget.

Körde fina singeltrack till jobbet och vädret var kanon. Benen lite sega då förra veckan mest bestod av kurs dvs mycket mat och mest stillasittande.

Dagen till ära hade jag också bytt gaffel på min MTB. Från stel titangaffel till min Manitou med 100mm dämpning. Det gjorde väl inte saken bättre, va segt det är att cykla med dämpare!! Får nog byta tillbaka ikväll.

löjligt trötta ben efter helgens middag i gävle..

kom iväg en kvart senare än vanligt och fick därmed lite mer trafik att leka med. korset fleminggatan/st:eriksgatan saknade trafikljus dessutom, budbilarna körde bara och alla andra fick vänta.

Blev överraskningskränkt i backen från järva krog upp mot Bergshamra. Sen när jag väl fick upp farten och börjat knappa in på snubben så fastnade jag bakom vingelcyklist ety vi fick möte. Sjukt ovärt att bli blåst på tillbakakränkning (vi skulle åt olika håll) på det sättet!

Senast redigerad av en moderator:
Den här morgonen var den finaste på länge! I helgen ska jag fixa stänkskärmar för oktober brukar kunna bli ruskigt blött. Och så måste man ju fixa några lattjo kompis- och egolappar. Skoj skoj, hoj hoj.

Måste ge mig själv en klapp på axeln som satte på skärmarna i helgen. De gjorde susen idag.

mytomspunnen skrev:
> Blev överraskningskränkt i backen från järva
> krog upp mot Bergshamra. Sen när jag väl fick
> upp farten och börjat knappa in på snubben så
> fastnade jag bakom vingelcyklist ety vi fick
> möte. Sjukt ovärt att bli blåst på
> tillbakakränkning (vi skulle åt olika håll) på
> det sättet!

Har man bra fart från början blir man inte "överraskningskränkt" vettu ;-) T

Little Stereo skrev:
> Har man bra fart från början blir man inte
> "överraskningskränkt" vettu ;-) T

Visst är det så. Där fick man för att man åkte i slentrianfart. Hade inte en suck i början, då han kom med vad som kändes som dubbla farten (nån här?). Jag tokkränkte några reflexvästar på den resterande sträckan, men det var en klen tröst...

Startade två timmar senare än normalt. Det är stor skillnad på trafiken vid sex och den vid åtta. kl sex är det nästan tomt, men trafiken består bara av vansinniga hantverkare och trötta taxichaffisar. vid halv åtta är hundägarna hemma och skolbarnen har inte hunnit ut, dvs betydligt mer mellow och med lägre snittpuls. Det kanske är den optimala cykeltiden genom stan.

Skön pendling idag dock börjar det bli blöta löv på cykelbanan. Är nog läge att ställa in fin racern för året även om det tar emot.

Mitt arsle tyckte jag skulle sätta på skärmarna i morse, men det är jag som bestämer.

SuperApe skrev:
> Mitt arsle tyckte jag skulle sätta på skärmarna
> i morse, men det är jag som bestämer.

Samma här !!! Måste jag byta cykel nu ?? Vill inte !!

ronin skrev:
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mitt arsle tyckte jag skulle sätta på
> skärmarna
> > i morse, men det är jag som bestämer.
>
>
> Samma här !!! Måste jag byta cykel nu ?? Vill
> inte !!

Gäller ju inte min pendelhoj men är samma ämne. I helgen bytte jag till mina pansarhjul på crossen. Putsade lite på kassetten och lade fram en fin dura-ace-kedja bredvid min nya ultegrakasset till nästa vår... snyft. Sorgligt, men nu är cykeln officiellt skitväderskittad.

Fick fegpendla raka vägen till jobbet idag, men det berodde så klart inte på helgens långrunda utan på att jag skulle till tandläkaren innan jobbet. Benen var måttligt pigga och hälsenan kommer nog att hämta sig från chocken.

Att träna på hemvägen när man pendlar ackumulerar en massa extra förstärkningsplagg, matlådor och lysen mm som i mellanåt måste forslas hem... Idag var det dags med motvind dessutom, mao trött och svettig även hemresan annars gick utmärkt :-) T

Fortfarande shortsväder fick jag erfara när jag svettades i långtights och vindjacka. Felsatsning, tyckte det var kyligt i morse men men...
Finfin medvind in till Sthlm i alla fall.

Idag var det varm härlig sydliga medvind hela vägen från Kungsbacka till Mölndal, sånt som får en att känna sig stark i benen, blev visserligen uphunnen av en kille på racer men lyckades hålla undan, så kränkt blev jag inte =)

Men nu regnar det som det sig bör här på västkusten... hoppas det slutar tills man ska cykla hem...

Definitivt fortfarande shortsväder! Man börjar ju bli lite avtrubbad på det här med kränkningar, iaf inne i stan. Men idag ägde jag ett helt gäng bockstyren på fina räsers och det är ju faktiskt lite extra skoj!

Klart behagligare idag jämnfört med igår, torrt och fint men fortfarende motvind... :-) T

Då har man lämnat kategorin cyklister "de som kommer att vurpa på asfalt" och sällat sig till kategorin "de som har vurpat på asfalt".

Det fanns i kakan, jag har försökt få tag i ett pedlaråk ett tag nu, men i brist på vettigt sådant har 87:ans Peugeot fått göra tjänst in till stan. Dess ramväxlar, kohornsstyre med tempobroms, och alla storstadens både fasta och rörliga hinder har känts lite skakigt, och i dag var det dags att missa en låg men dock tillräckligt hög kantsten som skiljer cykelbanan från trottoar med påföljande nystning.

Ingen skada skedd förutom lite skrap, och en pajad framväxel på Peugeoten, vilket kan bli nog så svårt att ersätta eftersom den är en vit och fin Sachs Huret som jag antar att man inte hittar i vilken webshop som helst...

Men det var bra medvind och nån schysst kränkning uppför Långholmsgatan så länge det höll!

Riktigt skönt idag. Men har en liten känsla i näsa och hals att något är på gång, så i och med det tog jag det lugnt. Lite för lugnt tyckte jag själv ibland. Men ....

Till min förvåning så hade mitt snitt ökat från ca 26 till 28 km/h !!! Det kändes riktigt skönt.
Så då har den mina nu fyra veckor börjat ge lite resultat.

Så må gott och var rädda om er där ute !!!

ronin

ps Just det kränkte en Mtb på västerbron idag. Han drog ifrån mig på långholmsgatan men jag krängte han riktigt skönt på bron !!! ds

Senast redigerad av en moderator:
ronin skrev:
> ... Men har en liten känsla i
> näsa och hals att något är på gång, så i och
> med det tog jag det lugnt...

Den känslan hade jag igår.
Idag blev det pendling från sovrummet till tv-soffan. Feber, snuva och halsont. Är det kanske grisinfluensan? Får se om jag överlever..

//j

Skönt väder frånsett kraftig motvind. Kränkte något annat svetto vid universitetet som försökte ta tillbaka förnedringen genom att försöka smita mot rött. Kränkte om honom i backen upp mot Albano, sweet! Längtar till hemresan i medvinden...

Gatukontorets service verkar vara riktiga klippor. Anmälde att någon tappat ett lager rullgrus på cykelbanan utanför Siljaterminalen i Värthamnen i fredags och igår var det sopat (kan ju vara andra som anmält också eftersom gruset låg där på torsdagen också. Kom in lite snett på cykelbanan då och det blev några jobbiga meter när jag skulle räta upp cykeln).

Nä nån vidare hit blev det inte det här med samåkning i bilarna. Fortfarande är det bara en person i 95,6% av bilarna på Essingeleden enligt en högst vetenskaplig undersökning som staine presenterar i dag. I det här inlägget alltså. Undrar om bilåkning till jobbet är en livsstil helt enkelt. Eller möööjligen ett logistikproblem? Skönt att cykla var det i alla fall som om det var någon överraskning.

Det var faktiskt riktigt skönt att återse Stockholms gator. Allt var bekant och allt var på svenska.

Björsared - Mölndal, Göteborg:
Motvind och regn rakt i snoken imorse. Det och dålig rödljustiming drog upp tiden med några minuter. Men varmt...kvicksilvret visade 14 grader hemma, så kortbyxor, långärmat och vindväst fungerade alldeles utmärkt. Inte ofta man kan ha det i slutet av september. Hemresan kommer gå i medvind : ) Laddar inför dagens toppfartsnotering (nerför Bergsjöbacken), 65 km/h igår med lite svagt äggformat bakhjul gav intressanta fordonsdynamiska fenomen.

Cykelpendlare.gif ht=441

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp