Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kära dagbok.
Jag körde mot rött flera gånger i dag.
Det kändes härligt.
Förlåt. Jag är inte alltigenom ond.
Jag ska inte göra om det.
I dag.

Det var bra fart på vägen hem. Tog motionsspåret från äventyrsbanan till Skarpnäck. Låg plötsligt i gruset i en praktvurpa. Jag tror kedjan hoppade o sträckte bakväxeln så den fastnade i hjulet. Det blev gå hem i det vackra vädret. Rikta bakhjul o fixa bakväxel hos lokala cykel handlaren.

Ja, det var lite svalare idag. Men det var ändå medvind (vilket brukar få betalas tillbaka med ränta när man ska hem igen) och ganska bra fart i benen. Jag trode jag skulle få häng av en stark pendlare i rödgul väst/jacka som jag såg i ögonvrån när jag kollade bakåt hela vägen från Alvik till Stadshuset. Men han kom aldrig ikapp, trots att jag höll igen och försökte få med honom på rulle. Kul att pendla på räsern igen ett par dagar innan den stoppas undan för vinterförvaring.

mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul att pendla på räsern
> igen ett par dagar innan den stoppas undan för
> vinterförvaring.

Ett par dagar? Nä nä, du får inte skrämmas så där. Lite mjukstart inför trainersäsongen får man väl ha.

Själv åkte jag T-bana. Tummen mår bra efter gårdagens vurpa, handen däremot är åt helvete. Jag kan knappt knyta näven.

Gick bra idag trotts regn i luften. Blev upphunnen av en kille på racer vid Lisebergs växthus (Kållered/Mölndal), hakade på och efter 1-1.5km saktade han in och fick släppte förbi mig... Om det nu var nån här på Happy får jag tacka för draghjälpen den korta biten, och tack för att du fick mig att inse att det gick på tok förlångsamt när jag cyklade =)

/ joakim

Zzzyklade på i godan såsig ro med träningsvärkande pinniga lår vid PHS när jag utsattes för kränkningsförsök å det grövsta av Cycle Pro guben. Jag har cyklat med honom förr och vet vad som gäller och det är inte såsande. Han kom från ingenstans som en silverraket, det var naturligtvis bara att haka. Efter ett tag så gick jag förbi och försökte dra i från. Snemotvinden var ihärdig, så det gick fan inte. Guben vägrade släppa. Tempot bedarrade en smula och han gick om igen. Jag låg bakom och fulade sen genom att cykla genvägen över gräsmattan vid blomaffären i Silverdal. Tjänar minst fem meter där! Efter det såg jag inte röken av honom mer. Men han svängde nog av. Guben håller ett hiskeligt tempo på mtb-sulorna.

Hann käfta också.
Den oskyldiga pendlaren: "Ameh! Håll in hunden lite så man slipper trassla in den i hjulet!"
Den onde doglovern i fleece: "Jag har förtur här!" (?)
Yours truly var som vanligt felfri i trafiken.

SuperApe skrev:
> "Jag har förtur här!" (?)

Hahahahahahahaha!

SuperApe skrev:
> Den onde doglovern i fleece: "Jag har förtur
> här!" (?)

dogloverns hund går snart i tu här! ekerslakt!

Lugn och fin tur idag. Benen forfarande lite slitna efter söndagens lopp. Skrattade lite åt gubben i bilen som körde rakt över cykelbanan och inte märkte eller i alla fall inte reagerad på att jag fick göra en bredsladd och sätta handen mot hans tak för att inte köra rakt in i honom.

Blev däremot rätt irriterad på en cyklist med barnsits som var färgblind. Han körde förbi fem rödljus på den korta sträcka jag låg bakom. Var väldigt nära att mosa en gångtrafikant som gick mot grön gubbe på ett bevakat övergångsställe. Han skapade röra i trafiken när han efter att ha kört mot rött i större korsningsr fastnade mellan filerna i den täta trafiken. Inte konstigt att folk hatar oss cyklister.

SuperApe skrev:
>
> Hann käfta också.

Ah, vad är väl en pendling utan lite meningslöst menigsutbyte?

Till nästa gång: Kränk gubben, bind hundägaren.

Annars var du felfri:)

Jag gör bedömningen att cykeltrafiken ännu inte börjat avmattas, trots att det är något svalare på morgonen. När tror ni vi kan skönja en nedgång orsakat av att de allra svagaste människorna viker ner sig?

Nästa vecka. Då kommer nordanvinden jaga tillbaks dem till bilarna.

skaparn skrev:
När tror ni vi kan skönja en
> nedgång orsakat av att de allra svagaste
> människorna viker ner sig?

skaparn skrev:
> Jag gör bedömningen att cykeltrafiken ännu inte
> börjat avmattas, trots att det är något svalare
> på morgonen. När tror ni vi kan skönja en
> nedgång orsakat av att de allra svagaste
> människorna viker ner sig?

En högst ovetenskplig gissning är att när tempen ligger strax under 10 grader även kl 9 då börjar de svaga knäckas. Eller när det regnar för 3dje dagen i rad...

De flesta icke-happyiter som cykelpendlar i bekantskapskretsen kör tills första halkan kommer.

rikard skrev:
> De flesta icke-happyiter som cykelpendlar i
> bekantskapskretsen kör tills första halkan
> kommer.

vaddå? finns det folk som cyklar som INTE är aktiva på happy?

mattel skrev:
> rikard skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De flesta icke-happyiter som cykelpendlar i
> > bekantskapskretsen kör tills första halkan
> > kommer.
>
> vaddå? finns det folk som cyklar som INTE är
> aktiva på happy?

Finns det folk som inte är aktiva på Happy?

rikard skrev:
> De flesta icke-happyiter som cykelpendlar i
> bekantskapskretsen kör tills första halkan
> kommer.

Jag är så svag att jag faktiskt brukar undvika cykel när det isar till. Men jag tror jag skall testa dubbdäck i år.

förkyld, pendlat mha spårburna fordon 2 dagar i rad. Inge kul alls. Surfat stänkskärmar istället. Vart passar det sig bättre än att fråga här om dessa:
http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/planet-bike-speedez-quick-on-26-x-60mm-svart.html

Min Scott Scale 40 -09 blir pendlarcykel i höst/vinter, hårda förhandlingar med frun resulterade i köpstopp på cyklar nämligen.

Jag vill ha bra skärmar som täcker såpass att jag slipper stänk på skorna å skydd för vevpartiet så det inte tar för mycket stryk udner vintern. Så är det någom som har erfarenhet av ovan länkade skärmar?

Väldigt lugn hempendling i förmiddags. Hade glömt sätta på skärmarna i går, och i dag var det ordentligt blött på vägarna. Enda lösningen då är att cykla riktigt lugnt om man vill slippa skvätt.

Har pendlat mellan köket och sovrummet idag, jobbigt nog.

Jag har samma erfarenhet som övriga, de flesta är livrädda för snö och tror att det inte går att cykla om det är en tillstymmelse till sådant på marken.

Fint i morse, lite sen så motvinden gjorde det extra härligt att få ta i ordentligt till jobbet. Straxt rask men blöt hemcykling så jag hinner till "I lik bike"s minimässa :-) T

Rödkörningschock på hemvägen vid centralstation när en kvinna likt en illusionist helt obehindrat körde ut i korsningen varpå bilar får bromsa tvärt för att inte hennes liv ska gå förlorat från denna värld.
I övrigt inget att rapportera.

zodah skrev:
> skaparn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag gör bedömningen att cykeltrafiken ännu
> inte
> > börjat avmattas, trots att det är något
> svalare
> > på morgonen. När tror ni vi kan skönja en
> > nedgång orsakat av att de allra svagaste
> > människorna viker ner sig?
>
>
> En högst ovetenskplig gissning är att när
> tempen ligger strax under 10 grader även kl 9 då
> börjar de svaga knäckas. Eller när det regnar
> för 3dje dagen i rad...

Då har man ju inte ens börjat sätta på sig långa byxor och jacka(dock kan de åka på vid regn, annars cykelbyxor o t-shirt). Har börjat fundera på att sätta på långa byxor nu(6,5 grader), jackan o vantarna åkte i alla fall på idag.

Kära dagbok.
Gubben vid Hästhagen hade två tända stearinljus.
Såg mysigt ut.

Tror jag drabbades av någon form av idiotrekord på cykelbanan längs Stadsgårdsleden idag, fick panikbromsa 4 ggr pga av berusade resenärer som klev ut rätt framför mig i cykelbanan utan att se sig för... Alltid lika kul med dryga fyllon som tjafsar medans man föröker komma igång med 42/11-utväxling eftersom det dessutom var medvind. Jävla rikspuckon säger jag bara ! :-/ T

Jag var en berusad resenär idag till jobbet :-) Tack Johrn, Johan A, Aron, (Arons fru), Rippa och Stereon - och pLu - såklart för att jag mår som jag förtjänar. Jag trode jag skulle klara mig på sex timmars sömn, men icke! Nu kommer jag sova igenom eftermiddagskonferensen. Dessutom kändes det som jag har 20 slag högre puls idag, förnedrande.

Det var kul igår! Det gör vi om!

Låter som det var bra för dagens arbetsinsats att jag skippade mässan.

Jag tror en jag grundlade gårdagen genom att äta frunch klockan 11 och hoppa över middagen. Det börjar bli lite svalare ute, och jag tror inte jag såg en enda rödljuskörning till jobbet heller. Undrar om dessa två observationer är länkade på något sätt?

Idag så såg jag en röd baklykta en bra bit fram på cykelbanan och bestämde mig för att jag måste komma ikapp och köra om, bra att ha ett mål att sträva efter så man inte tappar farten. Efter 2km var jag ikapp, fasiken va tanten trampade på bra tänkte jag men sen när jag cyklade om så såg jag att hon cyklade på en såndär el-hybrid-cykel... pha... fusk... jaja... så jag kränkte henne genom att dra ifrån =)

/ Joakim

Personligen tycker jag casual friday känns lite onödigt strikt, så jag kör naken-fredag som vanligt.

Senast redigerad av en moderator:
Ett helvete att springa till tunnelbanan. Hej Bullen, hur mycket träningsvärk kan man få av tre lätta set knäböj egentligen? Det var ju i tisdags faan!

superape: uppbyggnadsträning suger alltid i början. :D

pendlingen gick smidigt idag, tog det lugnt då jag har något som killar i halsen.. att dela sängskåp med andra är tydligen inte så bra för hälsan.

Efter två dagars frånvaro från pendlingsscenen pga middag med jobbet och efterföljande bakfylla gjorde jag idag comeback med besked. Satte personligt in till jobbet! Rikskränkte en kille på cross i backen upp mot Mörby C, han försökte hänga på men jag grillade honom ordentligt innan han gav upp. Nu ser jag fram emot eftermiddagens hempendling med påföljande bastu och whisky.

roefv skrev:
> Idag så såg jag en röd baklykta en bra bit fram
> på cykelbanan och bestämde mig för att jag
> måste komma ikapp och köra om, bra att ha ett
> mål att sträva efter så man inte tappar farten.
> Efter 2km var jag ikapp, fasiken va tanten
> trampade på bra tänkte jag men sen när jag
> cyklade om så såg jag att hon cyklade på en
> såndär el-hybrid-cykel... pha... fusk... jaja...
> så jag kränkte henne genom att dra ifrån =)
>
> / Joakim

De får bara hjälpa till med eldrift i upp till 25 km/h. I högre farter än så måste man trampa helt själv. Däremot är ju 25 km/h i ett duktigt motlut rätt segt att dra ikapp...

geologen skrev:
> De får bara hjälpa till med eldrift i upp till
> 25 km/h. I högre farter än så måste man trampa
> helt själv. Däremot är ju 25 km/h i ett duktigt
> motlut rätt segt att dra ikapp...

Brukar finnas en liten knapp som man kopplar bort den begränsningen med informerade en kollega mig igår när jag inte lyckades cykla om honom på vägen till jobbet.

orm skrev:
> Surfat stänkskärmar
> istället. Vart passar det sig bättre än att
> fråga här om dessa:
> http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/planet-bike-speedez-quick-on-26-x-60mm-svart.html

Biltema har en billigare variant
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=94017

Men den modellen av skärm täcker alldeles för dåligt för att göra bra nytta på en pendlarcykel.
Satsa på en heltäckande modell och ego+kompis-lappar
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=79705
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=84472

/Håkan

Pendlade som vanligt ner i köket och gjorde mig en cappuccino. Sjuka barn suger åsneballe. En pendlingsdag de senaste 14 dagarna.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp