Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Spännande äventyrscykling med 4season idag. Fick ta det lugnt och fint. Funderar på dubbdäcken.

Lite isigt vid Liljeholmskajen. Tur att jag har grus större delen av vägen till jobbet.

Kallt såinnihelvete.

Och isfläckar överallt men det hade nog tinat lite sedan Little Stereos post så inte så halt i övrigt.

Ingen pendling idag, VAB'ar med 2 sjuka barn :-( Lika bra det för jag kränkte mig själv rejält på trainern igår, åkte Caprera-La Maddalena från Girot 2007 på videorace och höll på att spy i den sista stigningen... Var tvungen att stanna och vila i en minut! Mina ben tackar mig för vilodagen idag...

Härligt värre med Conti gatorskins nerför isskorpan på Skanstullsbron.

Huga det var lite kyligt på vägen till jobbet. Ja isfläckar fanns det gott om. Västerbron var ju en trevlig upplevelse med isfläckar. Men jag slapp snön :D i alla fall.

Ismelerad asfalt är verkligen omysigt! Var är grusbilen (hej bruse och geologen)?

Överklädd, tog 5min extra imorse att cykla 1.2mil. 23mm slicks funkade hyfsat imorse...vurpade inte iallafall.

mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Ismelerad asfalt är verkligen omysigt! Var är
> grusbilen (hej bruse och geologen)?

Jag gissar att ärkepuckona på trafikkontoret häller ut dödsgrus för fullt här i stan. Trots att vi högst sannolikt kommer att ha mildväder fram till årsskiftet efter den obligatoriska oktoberfrosten.

Satan vad halt. Kör mina tunna smala stenhårt pumpade panaracer tserve for messenger protex (kort smidigt namn). Var mkt mer tur än skicklighet att jag inte stod på öronen. Fick ta det piano all the way. Innan jag stack hemifrån stod jag och kollade på mitt framhjul med dubbar och beslutade att det fortfarande var för tidigt...hrmf

Nibbe skrev:
> Överklädd, tog 5min extra imorse att cykla
> 1.2mil. 23mm slicks funkade hyfsat
> imorse...vurpade inte iallafall.

+1 på allt utom överklädningsproblemet, snarare lite kall. Idag borde dock min Endura Stealth jacka och tightsen komma, så jag ser fram emot en gosigare pendling framöver. Lär dock få vänta några dagar innan jag kan använda dom då jag ska karva lite i menisken imorgon.

Thomas

När jag var vid Kungsholmstorg började det vräka ner snö! Äntligen! =) Höll bara i sig i fem minuter men ändå, snart blir det spark till jobbet. Haha! Nä men dubbdäcken kanske borde åka på nu, eller var det här bara en ytterst tillfällig vinter-knäpp? Jag hoppas på metervis med snö från nu till mars.

ja ismeleringen på västerbroplan skördade mig som offer! framhjulet bara swosh borta :)
men gick bra ändå.

ny hjälmmössa = skön. Nya fleecehandskar från Pro = inte tillräckliga.

kul att cykla idag :)

Jag blev kränkt av mina Nokian W240 som monterades igår kväll. Jag förstår inte riktigt tjatet om bromsar som fungerar på vintern. Med vinterdäck så är dert bara att sluta trampa så stannar man direkt. Dessutom rasslar det. Öken.

Här i Umeå var det lite kallt i morse, men fortfarande torrt och fint på gatorna.

nu skall jag snart "lunchpendla" vilket brukar vara trevligare än morgonturen, eftersom man hunnit vakna till och temperaturen stigit lite.

Då jag såg snön på marken imorse så tog jag bilen. Efter ha lämnat på dagis så kom jag på varför jag inte tar bilen till jobbet - vilka köe! Vände hem och tog första möte i telefon medans jag krängde på dubbdäcken på cx:en. En timma senare kämpade i motvind med dubbdäck mot jobbet. Vilken träning - jag kommer bli stark till våren om jag jag fortsätter pendla under hela vintersäsongen.

Funderade på att ta vinterpendlaren med dubbdäck och rullbroms i rusket i morse. Men så kom jag ihåg att jag lovat mig själv en extrasväng runt Stora Skuggan och Elfvik på vägen hem i det utlovade solskenet så det fick bli sommarcrossen. Inte så halt som jag var rädd för. Kommunen hade fällt dödsfälleträdet vid 90-graderssvängen bortom Lidingövarvet, skönt. Och att alltid kul att känna rista årets första spår i snön.

Och vägen hem i solen var ju hur fin som helst...

Upptäckte väl hemma ikväll efter 38km, orsaken till att det gått så j*vligt trögt att cykla med MTBn på sista taget...
HT-II-lagret verkar ha gett upp, är tom jobbigt att vrida vevarmarna runt med armkraft.
Undrar hur många % motlut man kan översätta det felet i?
Skönt att få bekräftat att det inte är nått fel på kroppen=D

Vad gäller för HT-II nuförtiden? Shimanos XT som jag har är väl ingen hit? Hope? Annat?

Det blev ju badväder i Stockholm på eftermiddagen. Trist. Jag är trött på sol, blå himlar, paraplydrinkar och värme. Jag vill bli kränkt av Kung Bore nu...

Försov mig idag. Kom iväg på bara 15 min och upp min vintercykel. Tyvärr hade jag inte pumpat, haft den på service eller tvättat den sedan jag tog fram den. Med lite luft och diverse defekter tog jag mig till jobbet och kom förtidigt.

Jaha, då får jag äntligen chansen att skriva i er fina pendlar-tråd. Jag har snart två veckor cykelpendling med 1,1 mil till jobbet, och lika lagom långt tillbaka på kvällen. Det är ju toppen att pendla med cykel! Jag ska köra så länge jag och cykeln klarar det.
Mina erfarenheter hittills:
svårt med kläder, blir kall om benen, trots korta fleeceunderbyxor
lyse är bra att ha, tidigt på kvällen också
det börjar bli halt, men det är en del av tjusningen tycker jag
jobbigt att ha kläder och dator i ryggsäcken att släpa på. Måste börja dumpa kläder på kontoret.
det är smartare att raka sig när man kommer fram, det blir kallt i ansiktet annars.
idag blev jag omkörd tre gånger av en intervalltränande (?) reflexväst

Du stannar för rött va? ;-)

gram skrev:

> idag blev jag omkörd tre gånger av en
> intervalltränande (?) reflexväst

alltid, det här var utanför stan, inga rödljus där inte.

SuperApe skrev:
> Du stannar för rött va? ;-)
>
> gram skrev:
>
> > idag blev jag omkörd tre gånger av en
> > intervalltränande (?) reflexväst

Var hemma och vabbade på fm och passade på att snitsa till bakskärmen på crossen. Hustrun kom hem tidigare än beräknat så jag gav mig av i hast för att hinna med ett möte. Påväg nerför Västerbron, när jag skall svänga av mot Lilla Västerbron tycker jag att bakbromsen tar lite dåligt, eller inte alls, visar sig att jag missat att sätta tillbaka vajern... tur att jag inte ordnade framskärmen också...

Nu åker vinterdäcken på. En av mina snygga kollegor körde omkull och slog upp armbågen, handflatan mm imorse och det olycksaliga fruntimret har inte ens hjälm när hon cyklar. Big no no!!

Jag klarade mig utan dubbisar idag men det var bara för att jag tog det lugnt. På hemvägen var det inga problem men däremot betedde sig folk som idioter i trafiken..precis som vanligt. Bilisterna gasade på när det slog om till gult, snackade i mobiltelefon o hade noll koll på trafiken, gångtrafikanter som tomtade ut i cykelbanan och vägrade flytta sig, cyklister som vinglade omkring med ena handen på mobiltelefonen osv osv. Jävla idioter som rör sig därute.

Som om det inte vore nog kom nån korkad jävla kärring till cyklist och körde MOT RIKTNINGEN PÅ EN TRÅNG CYKELBANA TROTS ATT HON MÅSTE HA SETT ATT DET KOM TRAFIKANTER I RÄTT RIKTNING. Hur fan är man funtad om man kör mot riktningen i ett sånt läge? Såna korkade jävlar förtjänar fanimig att köra omkull och slå sig så att de får en minnesbeta.

*suck*

Nya tag imorgon.

Skönt väder kring nollan. Kall och torr vägbana och svag vind. Såg en sibirisk nötkråka och testade min 900 lumen SSCP7:a på hemvägen. Den lyser!

Mina knastrade fint. Dessutom har trafikkontoret varit framme och sandat Stadshusbron så att våra folkvalda politiker och inhyrda tjänstemän inte ska halka på väg till jobbet. Eloge! Men jag fuskade och hade bara dubb fram, hoppas på mildväder ett par eftermiddagar till.

Vart lite styvt om bröstvårtorna imorse må jag då säga. Men inte är det väl dags för gubbdäck ännu?

Min härliga pendlar rejser tar inte dubbdäck. Måste rota fram den 2 ton tunga mtb:n och montera dubbisar på den istället. Ahhhh. suck o stön. Kanske blir jag liite starkare av en vinter på mtb med dubb. Men det är fan inte roligare.

Bläh, plusgrader inatt.
Äldre kvinna hade isklotat med cykeln i kurva, 2 hundägare hjälpte henne.
Hon såg mycket skärrad ut.

Sega ben eller var det motvinden som sög? Nä det är nog bena som är sega efter 2 veckor frånvaro av pendling. Inga vinter däck än.Och man får väl böter om man kör på Hornsgatan(Sthlm) sen?

grymt skön pendling imorse. spårade lite i brofrost på tranebergsbron och st:eriksbron var grusad.. passerade två tajtsförsedda snubbar vid silverdal samt fick lite fint tvåhjulsglid i brant kistakurva.

lite kallt om knäna annars allt bra. :)

Snyft. Var tvungen att åka inuti nånting som tydligen kallas pendeltåg. Kräktes 2 gånger. Grät en skvätt. Nu känns det bättre.

Trötta ben från gårdagens självkränkning. En kille på en sprillans ny Giant-fixie (säkert nån härifrån) ryckte och cyklade om mig på Tranebergsbron. Iddes inte göra nåt åt det.
Såg en kärring som höll på att cykla in i en gående som gick på "gå-sidan" av cykelvägen, "cykel-sidan var tom. Sen körde hon mot rött. Vardagsedge.
/J

skönt- check
tajtsförsedd- check
Silverdal- check
passerad- nänä

Kallt och friskt idag. Vid Barnhusviken mötte jag någon snubbe som vinkade åt mig och sa, - Det finns broms!!
Jag vet inte om han trodde att min Peregrine var en brakeless fixi eller om han tyckte att de fem meter vi hade mellan oss var lite för lite. Konstig människa....

Sen värker det satan i ljumskarna och i baksidan av låren efter att jag fick tillbaka min Peregrine från TdR. Antar att jag inte har fått in sadelinställningen så jag tror att jag köper en ny hoj, känns enklast så!

Soluppgång över järvafältet, kalvar som mumsar hö, långhåriga kossor, får, hästar. Kan det bli bättre fast man bor i Stockholm?

En kollega blev omkörd av någon i kortbrallor, så än är det nog inte vinter.

Johan A skrev:
> så jag tror att jag köper
> en ny hoj, känns enklast så!

Tjing för att få vara förstespekulant när du gör slag i saken :)

Finfin morgon.

Det svängde ut en grävmaskin precis framför mig (EW 160, rototilt) när jag kört kanske 2 km och den skulle precis samma väg som jag.

De är fina på att ta vind, grävmaskiner. Dessutom är de fartbegränsade till 30. Kanske sackade den till 25 uppför. Perfekt pendlartempo med draghjälp!

3/4 byxor med underställ är annars veckans klädtips.

//Erik

Du med vit Columbus med Ultegra SL, nån sorts astma-mojäng i munnen, vid rondellerna mellan Sickla och Sjöstan kl 10.05 idag - du vet väl att du inte har företräde på överGÅNGsställena? Det kunde ha blivit en ordentlig krock. Man tycker att någon som utstrålar så mycket "elit-pendling" borde ha bättre koll, om inte annat för sin egen säkerhets skull.

vader skrev:
> Du med vit Columbus med Ultegra SL, nån sorts
> astma-mojäng i munnen, vid rondellerna mellan
> Sickla och Sjöstan kl 10.05 idag - du vet väl
> att du inte har företräde på
> överGÅNGsställena? Det kunde ha blivit en
> ordentlig krock. Man tycker att någon som
> utstrålar så mycket "elit-pendling" borde ha
> bättre koll, om inte annat för sin egen
> säkerhets skull.

Ahem, jag hoppas inte du menar på det stället där det är en vad jag vill minnas kombinerad fotgängar- och cykelövergång. I så fall har cyklist företräde!
Jag råkade iaf själv nyligen ut för en ignorant ilsken bilist på N. Mälarstrand vid just ett sånt över-gångs-cyklingsställe...

Solsken, lagom vindstilla och marathon supremesen greppar fortfarande. Men det verkar ju som att det är dags för dubbmackor vilken dag som helst.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp