Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Första pendlingen på en vecka pga förkylning. Kände mig enormt stark trots ett självkränkningspass på trainern igår kväll! Det verkar vara da shit att vara förkyld då och då.... Ont om folk var det gott om vilket gladde mig. Bra morgon allstå.

skön måndagsmorgon. ljus, varm och lite regn sista tredjedelen.. bra blandning bland folket jag mötte, en cykelpendlare i balaklava trots +10grader men även en joggare i shorts och bomullstischa kom trippande i regnet.

jag undrar vad balaklavamannen ska dra på sig när det kryper ner mot nollan och under? hur länge går det att springa i shorts och tischa?

mattel skrev:
-------------------------------------------------------
> skön måndagsmorgon. ljus, varm och lite regn
> sista tredjedelen.. bra blandning bland folket jag
> mötte, en cykelpendlare i balaklava trots
> +10grader men även en joggare i shorts och
> bomullstischa kom trippande i regnet.
>
> jag undrar vad balaklavamannen ska dra på sig
> när det kryper ner mot nollan och under? hur
> länge går det att springa i shorts och tischa?

Alltså... åkte bil i morse och runt 07:25 kommer det en baklavaförsedd herre vid universitetet (på cykel). Kollade termometern; 9 grader. Sa exakt samma sak till min fru: Undrar vad han tar på sig när det blir kallt.

Skönt regn idag och allmänt trevlig tur, tills jag skulle svänga höger och stanna inför en korsning. Hala löv och understyrning from hell gjorde att jag vurpade för första gången. SPD var fina fisken och kläder och sånt klarade sig. Det sved dock skönt om knät i duschen sen på jobbet :)

mvh,
Edvard

Det började bra med uppehåll och ganska varmt. Sen började det regna. Sen körde jag över en ekorre och vurpade. Ekorren dog, frambromsen blev dålig. Otroligt trist med ekorren.

Vad mysigt det var imorse. Ljust. Höstvackert. Lugnt och stilla...

(Lite blöt om vristerna, men hela foten snustorr!! Inga damasker!)

Bet ihop och tog cykeln trots regn och 2 plus.
Beslutet är fattat - hädanefter får vädret spela roll, cyklas skall det.

Riktiga skärmar är ju guld värt - varför har jag inte provat det tidigare?

Lugn pendling till jobbet. Mindre med cyklister vid rusningstid. Tack för lite drag hjälp vid globen av en focus mares och en ursäkt för dålig omkörning..
Aj måste byta bakdäcket. Crossdäcket är lite väl blankt för att kunna blåsa på med.

skit, vab och längsta pendlingen idag blir ut
till cykelförrådet för att fundera på hur man
ska montera nyinkomna p7:an på velomobilen...

Pappasmurf skrev:
> skit, vab och längsta pendlingen idag blir ut
> till cykelförrådet för att fundera på hur man
>
> ska montera nyinkomna p7:an på velomobilen...

det var alltså en happyit, jag såg dig från drottningholsvägen/stora mossen förra veckan. Riktigt cool. Var köpte du din velomobil någonstans?

Fick punka efter 1,5 km men det var snabbt avklarat bara synd att jag aldrig packade ner de där latexhandskarna jag funderat tusen gånger på att göra.

Bytte kedja sent igår kväll och upptäckte att det är dags att byta kassett. Blir lätt tryck på pedalerna på hemvägen.

Stillsam och vacker...
Men var är alla cyklister.
Har de månne likt fåglarne dragit söderut?

Spridda skurar som Pohlman skulle sagt. Annars skön pendling. Märks att man dragit klockan, nästan ljust när man pillade sig iväg. +1 på heklamamas post. Vart är alla cyklister? Rädda för regnet kanske.

Satte på mig mina nyinköpta Craft regnbyxor med ett par vanliga långa tights under. Regntätt var det men varmt såklart....ser fram mot att temperaturen börjar sjunka fram mot veckoslutet...lättare att klä sig då.

Morgontrött och lövhalka = första vurpan för säsongen. Ordentlig smäll, men jag får iallafall köpa ny hjälm...
/S

zapiens skrev:
> Pappasmurf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > skit, vab och längsta pendlingen idag blir ut
> > till cykelförrådet för att fundera på hur
> man
> >
> > ska montera nyinkomna p7:an på velomobilen...
>
> det var alltså en happyit, jag såg dig från
> drottningholsvägen/stora mossen förra veckan.
> Riktigt cool. Var köpte du din velomobil
> någonstans?
(OT)
japp det borde vara jag, visade den i denna tråden förra veckan:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1018819/page=5

Köptes privat av klubbmedlem som jag tjatat på ett tag :)

SuperApe skrev:
> Det började bra med uppehåll och ganska varmt.
> Sen började det regna. Sen körde jag över en
> ekorre och vurpade. Ekorren dog, frambromsen blev
> dålig. Otroligt trist med ekorren.

Hur i all sin dar lyckades du? Var ekorren drogad?

Var det en cykelöverfart? Hade ekorren väjningsplikt?

Första pendlingen med mitt nyligen opererade knä. Gick rätt bra även om jag bara rullade på lätta växlar, vågar inte trycka på riktigt ännu. Väldigt behaglig dag för pendling dock och ännu behagligare blev den av att jag fick inviga min nya Endura-Stealthjacka; nice and toasty. Brallorna inviger jag en kallare dag.

Thomas

Jag är för blödig för sånt här. Trodde först den klarat sig och pinnat iväg, men icke. Det var hjärtskärande att se den hänga med de små framtassarna i grenen utan att lyckas ta sig upp, förmodligen med förlamad bakdel. Efter ett tag tappade den taget. Jag fångade den precis och la på marken. Efter lite självkonfererande bestämde jag mig för att ta med den till jobbet och försöka få hjälp på nått vis. Fan vet jag, den kanske kunde bli frisk. Men den dog där och då, några minuter efter olyckan. Stackars jävla söta ekorre.

Jag tar en tyst minut för ekorren idag klockan 12. Det fanns inget mer du kunde göra SuperApe.. sånt som händer.

Superape - det var det mest dramatiska inlägg i denna tråd hittils! Vilken traumatisk start till dagen - behöver du hjälp? Har du präst på jobbet?

Nej, men det finns en massagefåtölj som kallas Alfredo. Ska gråta ut där efter lunch när jag mekat bromsarna.

SuperApe skrev:
> Jag är för blödig för sånt här. Trodde
> först den klarat sig och pinnat iväg, men icke.
> Det var hjärtskärande att se den hänga med de
> små framtassarna i grenen utan att lyckas ta sig
> upp, förmodligen med förlamad bakdel. Efter ett
> tag tappade den taget. Jag fångade den precis och
> la på marken. Efter lite självkonfererande
> bestämde jag mig för att ta med den till jobbet
> och försöka få hjälp på nått vis. Fan vet
> jag, den kanske kunde bli frisk. Men den dog där
> och då, några minuter efter olyckan. Stackars
> jävla söta ekorre.

Same here. Jag gjorde en livsfarlig livräddarinsats på Roslagsvägen i somras. Kom cyklandes söderut från Täby mot Sthlm och strax efter universitetet kommer en andmamma gåendes med hela sin familj, siktandes spikrakt mot Brunnsvikens sköna vatten. Just då var det inga bilar på vägen och andmamman var just på väg ut i första körfältet. Jag hoppar av cykeln, andmamman pinnar på. Kommer över andra körfältet norrgående också....men sen när hon kommer över till första södergående totalmanglas hon av första bilen. Vidrigt ljud och andmamma på rygg med anktfötterna spasmiskt dödsryckande i luften. Då börjar min livräddaridioti (som bla fick en tjej att ringa in till radion för att varna bilister för en galning i trikåer som kutade runt och jagade andungar mitt i vägen). Det är alltså vägen som övergår i E18...så rätt bra fart på bilarna. Fick tag på 4 ungar och sen hittade jag och en hjälpsam tjej 2 st till som vänt och satt och skakade i ett buskage. Knallade upp med dem till en veterinär på Valhallavägen (de överlevde även att vara inlindade i min cykeltröja...gosh!)....de tog tacksamt emot dem och hade turligt nog en viltservice som tog hand om sånt. Men såhär i efterhand kändes det inte direkt överdrivet begåvat att springa mellan bilarna sådär. Damn.

Blöt och lerig pendling, åker förbi ett par vägbyggen som numera är lerhögar.

Såg Pappasmurfs velomobil vid tranebergsbron i fredags, såg mysigt ut med tak på cykeln.

Jäkla tjat om Baklava, jag trodde det var en turkisk efterrätt.
Kan nån lägga upp en bild på en sån grej så jag ser om jag har gjort bort mig med inkorrekt klädsel?

Apan sluta sörj. Du kommer själv att vandra den vägen en vacker dag!

Senast redigerad av en moderator:
staine skrev:
> Jäkla tjat om Baklava, jag trodde det var en
> turkisk efterrätt.

Apapap, det beror på vem du frågar. Baklava finns i Grekland, Turkiet, Irak, Libanon, Syrien och säkert en massa andra ställen.

Jag väljer baklava över balaclava alla ggr.

Jag har testat bosnisk baklava. Det var nötkross i fettsås, typ. Inte min grej...

Lite sleten efter helgens höstfest samt MTB-åkning. Men efter 10 minuter hade man fått snurr på benen och lungorna igen. Lite morgonljus igen i och med vintertidsskiftet, 9 grader varmt, regn här och var samt bara lätt motvind gjorde det till en ganska skön resa.
58 minuter på 27 km, ganska OK idag med tanke på alla rödljus, överfarter, vimsiga bilar och gångare i stan etc.

Apropå ekorre så höll jag på att få en katt i framhjulet innan Hjällbo..den satt och lurade på någon mus eller nåt i dikeskanten och gjorde ett toksprång rätt ut i cykelbanan och sick-sackade runt där efter att jag plingat på den. Precis som vilken määniska som helst alltså : )
Får plinga på större avstånd framöver, katter hör ju bättre än människor.

Skönt hem också, hyfsad fart, lätt regn och varmt. Men första hemturen i mörker, och man märker direkt hur mycket farligare det blir. Trots bra lampor och reflexer så är det en jäkla skillnad mot förra veckan. Nu är det defensiv körning i stan som gäller. Annars blir man kylarprydnad.

Sista 8 km från Hjällbo till Björsared var det Jedi-style biking i mörkret som gällde. Batterierna i min lilla 1W:s-LED dog, och det finns ingen belysning på den i övrigt tokfina cykelbanan.
Skickade en fråga för något år sedan på om man tänkt sig att sätta upp belysning. Men det var för litet nyttjande av cykelbanan för att motivera belysning. Hmmm,undrar varför folk inte nyttjar cykelbanan...

Men var det så himla svårt att kväka ur sig att det var en rånarluva?
(Ja det verkar ju lite overkill när det är +10 måste man säga...)

Dimma och blött hem ikväll.
Väldigt många gångare och cyklande som tydligen när en (omedveten) dödslängtan - svartklädda, utan reflexer och lampor, när dimman ligger tät.
Hur resonerar man?
Jaja, de lär fortsätta att fascinera mig.

Mycket såg man inte på väg till jobbet ikväll! Dimman gjorde att det blev extra spännande! Varmt och vindstilla, riktigt behagligt på så vis!

Tacka fan för att det varje år skrivs ut 700 000 recept på antidepressiva läkemedel i Sverige. Hur ska man annars klara av att sitta fast i den där förbaskade bilkön utan att göra en "Falling Down"? Satt för ovanlighetens skull bakom ratten i rusningstid.

Men om jag förstått saken rätt, blir fler människor depressiva på våren! Svårt att förstå, det är ju nu det är medeltid! Man får cykla tills man blir lycklig!

evo skrev:
> staine skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jäkla tjat om Baklava, jag trodde det var en
> > turkisk efterrätt.
>
> Apapap, det beror på vem du frågar. Baklava
> finns i Grekland, Turkiet, Irak, Libanon, Syrien
> och säkert en massa andra ställen.
>
> Jag väljer baklava över balaclava alla ggr.

Baklava (kakan) är alltså urfadern till powerbaren, och fullkomligt ohotad när det gäller energiinnehåll. En baklava i ena tröjfickan, 10 oliver i andra och möjligen stanna för lite äkta toksött grekiskt kaffe i nån liten by fungerar fantastiskt bra på Kreta.

Första inlägget här på forumet...Men det gick bra att cykla till jobbet ikväll förutom en en lös hund som hade dödslängtan, både hunden o jag klarade oss bra. Dimmigt, vindstilla o 8 plus.

Jamen välkommen då! Du jobbar också natt förstår jag matz.e! Vad tycker du om att hoja hem imorgon bitt i så fall? Själv tycker jag det är jobbigt att cykla när man är så trött!

Jodå det brukar gå bra, det värsta är väl om det blåser motvind men det är väl bra för pannbenet eller ngt sånt. Det tar en halvtimme att cykla så det är ingen fara. Trött kan man vara men det är ju säng dags när man kommer hem.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp