Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har ju lite längre+ att det är några rejäla uppförsbackar på hemvägen, inga problem att ta dem på 44/16, men på morgonen efter nattjobb är det ingen trevlig upplevelse, men det stärker pannbenet!

Hur långt har du hem? Här där jag bor är det dåligt med backar men gott om vind o då oftast motvind...

23km sommartid, nu när det är så blött skippar jag en grusväg, och har då 26km!

Jaha då var man på jobbet igen... cyklingen gick bra, dock måste jag nog justera sadeln lite mer frammåt.

/ Joakim

Mysig pendling i skönt rusk. Måste sätta upp ett varningens finger för några läskiga kanter som finns i bussfilen på långholmsgatan norrgående, ett par hundra meter från liljeholmsbron. I vägbanan i bussfältet har ett fordon? gjort livsfarliga spår i asfalten. Kan inte rekomendera att köra i spåren med en hand på styret....

Skön morgon, väldigt få cyklister. Lite läskigt ibland när det ligger väldigt mycket löv på cykelbanan. Måste köra in bland husen vid årsta bara, väldigt mörkt på gamla-årstavägen på väg hem igår kväll.

ronin/emil

Ah, Göteborgsväder i Södertälje. Som att cykla i ett moln. Inga fotgängare och några få tappra cyklister.

Mer sånt här!

I går låg det ett träd rakt över cykelbanan i parken vid Skanstullsbron. Det låg där hela dagen igår och nu på morgonen så var det fortfarande där. Någon borde göra något. North Shore för pendlare kanske.

Oktober är gulligt.
Inte.
Nollgradigt och regn.
Varför beslutade jag igår att hädanefter cykla oavsett väder?
Pucko.

anco skrev:
-------------------------------------------------------
> Mysig pendling i skönt rusk. Måste sätta upp
> ett varningens finger för några läskiga kanter
> som finns i bussfilen på långholmsgatan
> norrgående, ett par hundra meter från
> liljeholmsbron. I vägbanan i bussfältet har ett
> fordon? gjort livsfarliga spår i asfalten. Kan
> inte rekomendera att köra i spåren med en hand
> på styret....

Ojoj, håller med. Livsfarligt där. Bra att veta när det blir slaskigt eller liknande och det inte syns.
Skön pendling annars, efter gårdagens överhettning med felklädsel var det skönare idag. 3/4 tights och enbart kortärmat under jackan...I Danderyd/Täby måste det varit nåt slags lövrekord. Hundratals meter väg som bitvis var täckt av ett decimetertjockt lövtäcke....vackert och halt.

Bosatt mig onødigt næra jobbet, bara 3,5 km och næstan enbart nedførsbacke. Tar mer æn dubbelt så lång tid att byta om som det tar att cykla...ingen direkt træning att tala om och blir så kallt nær det ær før mycket brant nedførsbacke på morgonen också. Bættre på hemvægen givetvis, men fortfarande før næra...får bli att køra långa omvægar på tillbakavægen tror jag...
Hade tidigare 13 km och det var betydligt bættre på alla sætt, optimalt kænns som det borde vara 1,5-2 mil før lagom anstrængning innan jobbet och tid att ta sig hem efteråt.

Använde rainlegsen för första gången i morse! Ströp en ekorre med dem.

Mer cyklister idag än igår. Hmm åkte senare. Fortfarande att staten kan rädda sin budget vid rödljusen..
Lite fuktigt i luften ;) med en härlig motvind.

Lite blötare än vanligt. Skärbrädan drälla gjorde sitt jobb som egolapp iaf. Brunnslock är hala.

nu har jag pendlat i 40 min snart. Buss och tunnelbana. Jävla segt. Lite regndimma piggar upp mer än man tror.

99% luftfuktighet sa de på nyheterna. Jag höll ut i 13 kilometer. Bra med torkskåp på jobbet.

Det är fler och fler som kör bukkake. Förhoppningsvis blir det samma folksport som jogging blev på 80-talet.

Var e alla pendlare.
Man får trösta sig med att de kommer tillbaka till våren.
För att para sig?

Hehe den var bra, speciellt detta:
"som bla fick en tjej att ringa in till radion för att varna bilister för en galning i trikåer som kutade runt och jagade andungar mitt i vägen"

> Same here. Jag gjorde en livsfarlig
> livräddarinsats på Roslagsvägen i somras. Kom
> cyklandes söderut från Täby mot Sthlm och strax
> efter universitetet kommer en andmamma gåendes
> med hela sin familj, siktandes spikrakt mot
> Brunnsvikens sköna vatten. Just då var det inga
> bilar på vägen och andmamman var just på väg
> ut i första körfältet. Jag hoppar av cykeln,
> andmamman pinnar på. Kommer över andra
> körfältet norrgående också....men sen när hon
> kommer över till första södergående
> totalmanglas hon av första bilen. Vidrigt ljud
> och andmamma på rygg med anktfötterna spasmiskt
> dödsryckande i luften. Då börjar min
> livräddaridioti (som bla fick en tjej att ringa
> in till radion för att varna bilister för en
> galning i trikåer som kutade runt och jagade
> andungar mitt i vägen). Det är alltså vägen
> som övergår i E18...så rätt bra fart på
> bilarna. Fick tag på 4 ungar och sen hittade jag
> och en hjälpsam tjej 2 st till som vänt och satt
> och skakade i ett buskage. Knallade upp med dem
> till en veterinär på Valhallavägen (de
> överlevde även att vara inlindade i min
> cykeltröja...gosh!)....de tog tacksamt emot dem
> och hade turligt nog en viltservice som tog hand
> om sånt. Men såhär i efterhand kändes det inte
> direkt överdrivet begåvat att springa mellan
> bilarna sådär. Damn.

Är det en snusktråd det här nu? Har aldrig eran mamma lärt er tvätta munnen med tvål?

Hmm, 5cm löv på vägen + duggregn + slicks = lite väl mycket vardagsedge
Dags att kolla efter lämpliga crossdäck till pendlaren mao.

Dyngsura cykelskor är inte så kul heller... Börjar till och med fundera på egolapp till framstänkan trots att det svider i mitt estetiska sinne. Finns det någon som har en tilltalande lösning på detta?

Hemmaknåpade cykellyset funkar ypperligt i alla fall!

lååång, fuktig och trång
Hade nytt underställ som är aningens för litet

skoöverdrag är en bra grej stavir

Skönt väder, fina färger. Bifogar bild från Slottsskogen, Göteborg.

Bilagor

• DSC00005.JPG
    DSC00005.JPG
    156.2 KB · Besök: 40
garpa skrev:
> +1! ser gärna mer bilder från era
> pendlingseskapader!

Har man ju inte tid med. Måste slå rekord!

StaVir skrev:
> Dyngsura cykelskor är inte så kul heller...

På tal om det så blev jag stum av beundran idag när jag såg att en kollega på jobbet hade tagit med sig elektriska skotorkare. Proffs säger jag bara!

Såsom nybliven höstpendlare kan jag konstatera att det överranskande nog inte bekommer mig speciellt att ge mig ut på morgonen fast det strilregnar. Dock fattas lite på infrastruturen på jobbet så man slipper krypa i blöta grejer (eller ha med en extra uppsättning cykelkläder) när det är dags att bege sig hemåt. Jag skall lobba för ett torkskåp!

Det är ju riktigt skönt i nuvarande temperatur, och med den minskade trängseln på cykelstråken också så går ju stressnivån ner några snäpp också.

Men i morgon vore det skönt om det i alla fall inte regnar när man öppnar garageporten...

Idag var det skön pendling i Stockholm, inte kallt, lite regn bara och långt mellan andra pendlare på morgonen. Tvärmörkt och lövhalt på kvällen och många utan lysen... men det blir trögt att hoppa upp på crossen nu när finracern står hemma och väntar på bättre väder...

Torkskåp, dusch och eget klädskåp är guld värt. Hade jag bara haft dusch hade jag nog inte cyklat till jobbet i sånt här väder.

fin pendling idag!
lite segt efter 76km igår kväll (så fick jag det sagt igen).
blöta kläder på hemvägen, men middagen stod på bordet så jag var glad ändå.

anco skrev:
> Mysig pendling i skönt rusk. Måste sätta upp
> ett varningens finger för några läskiga kanter
> som finns i bussfilen på långholmsgatan
> norrgående, ett par hundra meter från
> liljeholmsbron. I vägbanan i bussfältet har ett
> fordon? gjort livsfarliga spår i asfalten. Kan
> inte rekomendera att köra i spåren med en hand
> på styret....

Mobiltelefon? Ajabaja...

Regn - och som grädde på moset - lite snö hem.
Grusvägen hemmavid slirig och grisig.
Häärligt.

StaVir skrev:

> Börjar till och med fundera på egolapp till
> framstänkan trots att det svider i mitt estetiska
> sinne. Finns det någon som har en tilltalande
> lösning på detta?

Ikea Drälla, eller valfri annan böjbar skärbräda. Lätt att klippa till och böja, fungerar skitbra. Dessutom finns de i massvis av olika färger, kan bli oerhört estetiskt tilltalande, eller nåt.

T: Illasinnad fågel sket på mitt lås, just där jag greppar när jag ska låsa upp. En himla tur att fågelinfluensan ersatts av svininfluensan, annars hade jag säkert varit död nu.

Senast redigerad av en moderator:
Jag införskaffade skotorkare från Classe idag. 149 kr.

I eftermiddags var det som "Night of the living dead" norrut mot Täby. Höll på att fronta med en lax på retroracer utan lysen (såklart) som fick för sig att köra om en annan precis när dom mötte mig på det trängsta stället vid Roslagstull. Efter denna incident var hela gång/cykelvägen nedlusad med fotgängare klädda i svart utan reflexer som gick 2 och 3 i bredd. Förvånansvärt mycket trafik hela vägen hem... Dock verkar de flesta ha fattat grejen med att ha lyse på cykeln tack och lov.

jomper skrev:
> Torkskåp, dusch och eget klädskåp är guld
> värt. Hade jag bara haft dusch hade jag nog inte
> cyklat till jobbet i sånt här väder.

Håller med. Riktigt skönt att komma ner och byta om när man ska hem och allt är snustorrt.

gah, det där med lampor igen då, måste ventilera mitt överanalytiska sinne.

Jag kan köpa att vissa människor skiter konsekvent i lyse och ninja-trampar runt på sina damknarrar i city. MEN..
..när jag ser vad som ändå ser ut som vana cykelpendlare MED reflexväst men inte en lampa så långt ögat når så undrar jag om de verkligen har alla ekrar i hjulet.

Resonemanget går lite såhär: Har du krängt på dig en (förlåt om jag kränker vissa här) ultraful reflexväst så har du liksom tagit språnget till att bli en riktigt "praktisk" cykelpendlare som låter funktion gå före form i alla lägen. Vill du synas så är väl lampor prio ett? Hur i hela fridens namn kunde du då inte hänga på ett par lampor? Lampa först, sen väst, eller?

DS. hade jag pendlat mörk landsväg där bilarna kommer i 70-90 så hade jag också haft reflexväst OCH lampor.

(ledsen att ni behövde läsa detta dravel, men jag var tvungen att få det ur mig.)

Ännu mer fascinerande är de som har lampor, men antingen inte sätter på dem alls, eller har på dem på fel sätt.

Exempelvis alla ärkepuckon som har stroboskopljus påslaget (baktill är det ju tyvärr numera lagligt, men framtill är det fan förbjudet fortfarande!). När jag möter dylika idioter vevar jag i samma takt med handen framför min framlampa (kombinerat med ett glatt utrop om att jag också kan blinka!) för att visa för dem att det är jävligt irriterande och korkat.

Sen har vi alla tokfior som sätter en vit lampa baktill och/eller en röd lampa framtill! Man förväntar sig liksom inte att en rödlampa ska närma sig snabbare än man själv rör sig!

Blinkande lampor (både fram och bak) är inte bara irriterande, blinkade ljus känns som att det bländar mer än ett fast sken. Det är även svårt när man kör bil att urskilja hur många cyklister det är, hur fort de cyklar och vart de är på väg om det cyklar flera discodårar på rad.

STOPPA CYKELDISCOT NU! Blinkande rött och blått (läs "diodvitt") är till för utryckningsfordon, inget annat! RRRRAAAHHh!!! det blir ju för fan blinkinflation!

Gurra skrev:
> Blinkande lampor (både fram och bak) är inte
> bara irriterande, blinkade ljus känns som att det
> bländar mer än ett fast sken. Det är även
> svårt när man kör bil att urskilja hur många
> cyklister det är, hur fort de cyklar och vart de
> är på väg om det cyklar flera discodårar på
> rad.
>
> STOPPA CYKELDISCOT NU! Blinkande rött och blått
> (läs "diodvitt") är till för utryckningsfordon,
> inget annat! RRRRAAAHHh!!! det blir ju för fan
> blinkinflation!

+1

Håller helt med, blinkande lampor röda som vita stör fan mer än dom gör nytta...

roefv skrev:
> Håller helt med, blinkande lampor röda som vita
> stör fan mer än dom gör nytta...

Ni uppmärksammar uppenbarligen cyklisterna med blinkande lampor, vilket antyder att blinket gör rätt mycket nytta:)

geologen skrev:
> Ännu mer fascinerande är de som har lampor, men antingen inte sätter på dem alls, eller har på
> dem på fel sätt.

Som att en korg framför lyset typ.. "Jag har ju lyse, alltså cyklar jag lagligt även om det inte syns". Då har man inte fattat riktigt varför man ska ha lyse.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp