Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ska inte klaga, slår helt klart pendel eller bilkö.

Såg en räv. Rekade en stig.

MobileUpload.jpg ht=725

MobileUpload1.jpg ht=544

MobileUpload2.jpg ht=544

MobileUpload3.jpg ht=544

MobileUpload4.jpg ht=725

MobileUpload5.jpg ht=725

/* Jörgen */

Najs bice! Jag vinglade också genom Hagaparken i morse på väg till jobbet. Känner igen partierna, jag och bruce har kört ungefär samma bitar några gånger. Finns en hel del riktigt härliga utförslöpor när man väl har klättrat upp för kullarna!

Lite vemodig.
Sista cyklatilljobbet på ett tag.
Semestern är nära.
Njuter av riddarfjärden:
riddarfjrd2juli2010.JPG ht=375

Cyklar vidare över bron:
styre2juli.JPG ht=375

ostkaka skrev:
-------------------------------------------------------
> Najs bice! Jag vinglade också genom Hagaparken i
> morse på väg till jobbet. Känner igen
> partierna, jag och bruce har kört ungefär samma
> bitar några gånger. Finns en hel del riktigt
> härliga utförslöpor när man väl har klättrat
> upp för kullarna!

Har varit där och irrat runt en del tidigare. Idag var dock första dagen jag lyckades hitta en sammanhängade väg längs med "stupet". Tekniskt och hällar först och sedan en slingrig utförslöpa.

På tal om utförslöpor. Har du kört spåret från Hagabacken som startar åt öster? Helt sjukt brant ju. Tog mig nerför där tidigare. Och med "tog mig nedför" menar jag släpandes på cykeln och kasandes på arslet.

/* Jörgen */

Jörgen_A skrev:
> På tal om utförslöpor. Har du kört spåret från Hagabacken som startar åt öster? Helt
> sjukt brant ju. Tog mig nerför där tidigare. Och med "tog mig nedför" menar jag släpandes på
> cykeln och kasandes på arslet.

Nix, inte än. Hade tänkt testa den branten i dag då jag tog min nya downhill-pendlare, men jag var lite sen till jobbet så jag fick skippa det. Får se om jag hinner efter jobbet.

Lyxade till det med en helt omotiverad omväg via Ekerö hem, dels för att det var så härligt väder, dels för att provocera knäna litegrann. Fick en ärkekränkning av en kille som blåste förbi på inlines. Den ormen var nästan lika snabb på platten som jag nånsin varit i nedförsbackar på inlines.
Från Vårby blev det lite vardagsegde genom att helt orekat försöka cykla hem via Tumba, enligt skylten vid cykelbanan. Gick väl sådär, om ens det. Plötsligt var jag vid bron vid Flottsbro istället. 1.25" slicks är fostrande att cykla på i grusiga branta uppförsbackar...
Nåväl, gick ju att komma hem den vägen också, och knäna verkar inte alltför griniga av tilltaget.

Morgonpendlingen resulterade i ett nytt personligt rekord!
Första gången under 50 minuter på 28km pendlingssträcka. Tiden blev 48:31, snittpuls 167 max 182, kändes väldigt bra!

Jag klippte skon eller hälen på en tant idag på Norrmälarstrand. Hon kom fram från ett av de skymda övergångsställena när jag kollade bakåt för att se var Micke var. Han skrek till och jag kollade frammåt och väjde lite samtidigt som hon tog ett språng frammåt, vilket nog räddade både henne och mig. Så mycket adrenalin har jag nog aldrig haft. Kände mig sjukt skamsen efteråt, men samtidigt så tror jag att syn frammåt och lägre fart inte hade gjort saken bättre. Jag intalar mig själv det i alla fall.

Helgen kommer läggas på att reka en annan väg.

dabac skrev:
> Fick en ärkekränkning av en kille som blåste
> förbi på inlines.

Jag hade häng av en killarna från "Stockholm Speedskating" över Tranebergsbron förra året. Jag kollade över axeln och fattade inte riktigt vad som var fel med rullen innan jag såg skridskorna. Sedan paceade jag honom i 29km/h fram till Scheelegatan eller så då han svängde av. Det kändes lite fel att ha någon på åtta hjul bakom sig...

Hemresan fick ett abrupt slut när växelörat gick av. Så det fick bli en halvtimmes promenad till cykelcity med cykeln på axeln.

Cykelcity hade tyvärr inget öra som passade så det hela slutade med en taxitur hem.

Jörgen_A: Jag vet inte vad som kåtar upp mig mest. De vackra bilderna över Hagaparken eller din Niner. NIiiiiiiiiiiiiiiiiiiinnnnnnneeeerrr!

Åter i pendlingsträsket efter 1 v sjukdom+ paddlingssemester. Drog genom slussen pga seghet i kroppen. Lite folk på vägarna. Aj det är sommar o jag har glömt att packa ned badbyxorna till hemvägsrundan.

börjar tröttna på min förkylning nu.. nästan två veckors konstant rethosta. värmen gör det ju inte bättre.. :/ jag är inte bitter.

skön morgon.. började med att kränka en elcykel upp på tranebergsbron och efter det var det lättcyklat trots (tack vare?) helgens intag alkohol och god mat.

Riktigt skönt idag var igång tidigare än vanligt så det var inte mycket folk ute. Blir kanske Ekerö rundan hem

OdenXT skrev:
> Semester!

Men vart pendlade du?

Bråttom och svettigt hem, jobbig stress för att se målgången live och det var värt att pressa lite idag :-) T

Tåg bil, båt och buss till jobbet idag. tog fem timmar vilket får anses som helt ok. Sen blev det tunnelbana hem bara för att upptäcka att laptoppen låg kvar på jobbet. Det resulterade i en skön tur genom stan på cykel i alla fall.

/rikard

Johan A skrev:
> Rejält lugnt ute nu. Mötte Bruce vid Pampas
> Marina.

Tja Johan! Coola fälgar f ö!

bruce skrev:
> Johan A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rejält lugnt ute nu. Mötte Bruce vid Pampas
> > Marina.
>
> Tja Johan! Coola fälgar f ö!

Du vet, det där med fixi är ju en livsstil ;o)
Du såg rejält farlig ut med alla gaddningar.

Det bästa med att jobba: Pendlingen. ;)
Jobbar just nu i grannbyn Borlänge och börjar 05:15 varje morgon denna vecka. Inte direkt min favorittid på dygnet, men att cykla är ju ett bra sätt att vakna på. Fler bilder finns i bloggen.

Bilagor

• 20100705410.jpg
    20100705410.jpg
    54.6 KB · Besök: 36
  • 20100705421.jpg
    20100705421.jpg
    92 KB · Besök: 40
Johan A skrev:
> bruce skrev:
> -----
> > Johan A skrev:
> >
>
> > -----
> > > Rejält lugnt ute nu. Mötte Bruce vid Pampas
> > > Marina.
> >
> > Tja Johan! Coola fälgar f ö!
>
> Du vet, det där med fixi är ju en livsstil ;o)
> Du såg rejält farlig ut med alla gaddningar.

Kompenserar ålder+vikt ;)

nummerlapp när man jobbpendlar, det är att ta det till en ny nivå.

Hoppas alla har tryckt på stora REC knappen dessa otroligt varma och sköna dagar! Minnesinspelningen tar man lämpligen fram i slutet av Oktober början av November när det är 2 grader, snöblandat, och styv kuling in nyllet...

Rätt händelselös pendling de senaste dagarna, många verkar ha gått på semseter redan och antalet stressade VR nybörjare i full teamdress är befriande få....

Värd att komma ihåg. (Egentligen gårdagens pendling)
Sol och ljumma morgonvindar mellan Linköping och Motala på morgonen.
För att inte vika ned mig till kvällen, så lämnades busskortet hemma.
Ännu mer sol och medvind på hemvägen under hemresan.

Dubbelkränkt idag av bsandborgh och en snubbe på en Las Vegas - jag borde nog skaffa busskort

Drog om en snubbe på en silvrig Stonebreaker. Han hade röda kläder från Spectra, lurviga ben och såna där vandringskänge-spd-dojor. Men han höll en jävla bra fart på den där.
Hursomhelst, vid ett rödljus (som jag givetvis stannade för) längs Stadsgårdskajen blåste han om, varpå jag la mig på rulle. Plötsligt kände jag ett stänk i ansiktet.
Så nära vattnet är vi inte, tänkte jag, och fick ett stänk till. Då såg jag att det var han som spottade. Snett uppåt/bakåt.
Inte fan gör man så!
Spotta neråt ropade jag, men fartvinden dränkte min irritation.
Då återstod bara det gamla kränkningsknepet. I backen/svängen upp till Skeppsbron flög jag om och sen var det 50 km/h hela jävla Skeppsbron.
Häng på om du kan med dina vandringskänge-spd och dina spottloskor hängande i mungipan.

CaptainSlow skrev:
> Dubbelkränkt idag av bsandborgh och en snubbe på
> en Las Vegas - jag borde nog skaffa busskort

Snubbe på Las Vegas = jag :-) Tjena! Vem var du? PBP mannen och jag följdes åt in till Statoil vid universitetet där jag åkte vidare in i skogen och han vek av mot Roslagstull.

Knakar tråkigt mycket från vevpartiet från racern, får nog ringa min mekkompis som får hjälpa mig med det.
Annars sol och pigga ben, surt bara att man behöver jobba nu :(

> Snubbe på Las Vegas = jag :-) Tjena! Vem var du?
> PBP mannen och jag följdes åt in till Statoil
> vid universitetet där jag åkte vidare in i
> skogen och han vek av mot Roslagstull.

Jag var den trötta kraken på den apotektsgröna kronan som du flög om i uppförsbacken längs roslagsbana en bit efter Roslags Näsby station. Men du han nog knappast se mig när ni flög om :o)

Edit: Jäkligt snygg hoj förresten - din Las Vegas!

Senast redigerad av en moderator:
Lugnt idag men ovanligt hög Happyfaktor. Mötte en vit fixie, snygg grön stålColnago och en hel drös fina skogscyklar. Ont om Nishikigubbar dock, de kanske har semester.

/Johan

CaptainSlow skrev:
> > Snubbe på Las Vegas = jag :-) Tjena! Vem var
> du?
> > PBP mannen och jag följdes åt in till
> Statoil
> > vid universitetet där jag åkte vidare in i
> > skogen och han vek av mot Roslagstull.
>
> Jag var den trötta kraken på den apotektsgröna
> kronan som du flög om i uppförsbacken längs
> roslagsbana en bit efter Roslags Näsby station.
> Men du han nog knappast se mig när ni flög om
> :o)
>
> Edit: Jäkligt snygg hoj förresten - din Las
> Vegas!

Tack! Aha det var du, ja där gick det undan... Gick på rött för att komma ikapp PBP killen. Då ska jag hälsa nästa gång vi ses.

Igår körde jag åt fel håll på hemvägen. Plötsligt befann jag mig i Alvik, började fundera på vart jag var på väg och i höjd med Vällingby kände jag att det nog är bäst att ta sig öster ut. Jag började leta efter en väg mot Sollentuna för vidare färd över Danderyd och hem till Lidingö. Tog mig med besvär förbi Vinsta över till Lunda och sedan till Akalla. Värdelösa cykelvägar utan ordentlig skyltning. Ibland leddes jag in i villaområden med ett flertal olika alternativ utan att det var skyltat. Efter Akalla blev det Sollentuna centrum sedan den fina vägen utmed Edsviken bort mot Nora i Danderyd. Känkte en gubbe i VR-byxor i backen upp mot Bygma. Tog vägen förbi Mörby Centrum sedan den vackra Stora Skuggan. Datorn stannade på en bit över 50 km. Skön kväll att få beundra ett Sommarstorstockholm i.

Idag blev det löppendling för första gången på snart ett år. Jädrans vad man eftersvettas. Ikväll ska jag köra hem pendlarhojen som stått på jobbet.

Lugn pendling t jobbet. På vägen hem igår låg jag en bit efter ett par racer/cx på väg söder ut. Oj vad jag blev förvirrad vid Globen. Någon har byggt om vägen helt där vid mellan Globen o Systemet.

Micke varnade efter Mossens rödljus att han ville ta det lite lugnare idag: "inte 30 över Tranebergsbron". Vid Alviks rödlyse var det en snubbe på Scott-räser som trängde sig lite och satte fart. Jag visste ju att det skulle bli lugnt så jag rullar över när jag ser Micke gena genom korsningen och tar rygg på räsern. Jag såg det som ett carte blanche och drar om räsern och lyckas hålla strax över 42 över brojäveln. Måste ha varit bra medvind idag.

Jag tror räsern kvalar in som dagens enda kränkning också.

Lång omväg idag eftersom jag inte kunde sova. Såg soluppgången från stranden i Djursholm. Såg en räv på väg mot Täby. Såg tomma vägar mot Täby Kyrkby. Såg rådjur på väg tillbaka via Djursholm.

Värt

Klart intressant pendling imorse. Började med att en bilist och och cyklist stod och skällde på varandra vid Hägerstensvägen. Jag förutsätter att bilisten var stilpolis och klagade på att killen på cykel hade bibshorts och ingen tröja, men det kanske hade något med meningsskiljaktighet om vem som borde stannat vid övergånsstället.

Sedan hade jag två nära incidenter med skator som hoppade ut precis framför framhjulet som jag med minsta marginal lyckades missa. Såg senare en skata som inte lyckats hoppa undan utan låg och såg lite sådär ut i morgonsolen.

I övrigt en rätt mysig pendling, vindstilla, 29km/h i rullsnitt och iofs rätt mycket folk från Danvikstull men ändå så rullade det skapligt. Vad är det för bygge de dragit om cykelbanan vid Stadsgården för förresten?

Soligt och snabbt. Nytt rekord på pendalrsträckan trots flera rödljus. Mkt folk men incidentfritt.

Varmt och skönt tung rygga gjorde det lite jobbigare än vanligt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp