Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok, tack. Det där ser ju lovande ut. Hur är det
> med rödljus och annat otyg längs den sträckan?

2 st tror jag. Älvsjö, och sen infarten mot Herrängen(?)
Vantörsvägen är ett alternativ ser jag nu.

Första "långpendlingen" i modern tid. Riktigt trevligt. Varför gör jag inte det här oftare?

För att du egentligen hatar det?

tillmann skrev:
> Första "långpendlingen" i modern tid. Riktigt
> trevligt. Varför gör jag inte det här oftare?

kränkt! vid universitetet av en merida i svettokläder och stora ego- och kompislappar .
lät han löpa, vill ju inte bli svettig.......

/H

Härlig pendling idag, Flamingon kändes snabb, man bara flög fram jämfört med pendlarhärket.

SuperApe skrev:
> För att du egentligen hatar det?

Ja just det. Så var det! Glömde det.

För att slippa Häradsvägen och Vantörsvägen kan du göra så här:
Från Smista Alle kan du ta cykelbanan som svänger av 90 VÄ vid BMW och cykla parallelt med E4/E20 förbi postterminalen och under en viadukt. Efter viadukten tar du 90 grader HÖ å sedan ett litet motlut och VÄ förbi Shuregards nya bygge. Därefter 90 grader VÄ och sedan HÖ så är du inne på cykelbanan mellan E4/E20 och Mälarhöjdens IP.

Annars är du spot on imho.

Pendlar från Hallunda till Älvsjö och spåret du visade är precis den väg jag föredrar förutom Häradsvägen och Vantörsvägen då.

Man kan gena genom Fruängen oxå men det är rätt mycket trafik och trångt och jag tror inte man sparar någon tid på det.

Edit: lite småfix ...

Fikasvettot skrev:
> Det går cykelväg mer eller mindre längs E4:an.
> Jag irrade lite där nu idag.
>
> Edit: Kungens Kurva-Älvsjö
>
> Det går säkert att hitta nåt bättre. Cykelbana
> hela vägen förutom vid Fruängen, men dr är det
> knapt nån trafik.

Senast redigerad av en moderator:
Skön cykling till jobbet. Mindre skönt när jag skulle hem, och insåg att min cykel faktiskt inte stod där jag hade ställt den på morgonen. Och inte var någon stans i närheten. Så nu sitter jag och knåpar på en stulet-tråd... :(

jobbe.jpg ht=465

Här har du en fin väg från Kurvan, åker genom bostadsområden. Ingen trafik alls och går
snabbt med ok väg. Så kommer du upp i Fruängen.

Fikasvettot skrev:
> Det går cykelväg mer eller mindre längs E4:an.
> Jag irrade lite där nu idag.
>
> Edit: Kungens Kurva-Älvsjö
>
> Det går säkert att hitta nåt bättre. Cykelbana
> hela vägen förutom vid Fruängen, men dr är det
> knapt nån trafik.

Regn? Var är stänkskärmarna? Var är alla pendlare? O varför är jag på jobbet...

blött sammanfattar hemresan.

Fy vad det vräkte ner på mig.

Det finns inget dåligt väder. Så jag tog en extra tur med crossen.
Det var mindre sumpmark på motionsspåren i skarpnäcksskogarna. Nu torkas det kläder,skor och rygga.O var är mina stänkskärmar när jag behöver dem..

Skärmar är inte dumma, jag knölade nyligen dit Zefals smala plastskärmar på en sintesi lvg-ram, inte helt lätt, finns ju inte nån space att tala om. Inte heller fästen fram.
Zefalskärmen vinglar nere fram, och de är inte helt "runda", SKS är nog bättre.
Nu är dom där, och en litet vinklat stänkskydd fram, gjort för en bredare skärm.
Nu kan det regna. Ja bryr mej in't. Senaste pendling var i lätt duggregn, ingen brun rand på ryggen!!!
Töntigt, jo, men tugga grus är inte så hippt heller.

tomasojohansson skrev:
> Skärmar är inte dumma, jag knölade nyligen dit
> Zefals smala plastskärmar på en sintesi lvg-ram,
> inte helt lätt, finns ju inte nån space att tala
> om. Inte heller fästen fram.
> Zefalskärmen vinglar nere fram, och de är inte
> helt "runda", SKS är nog bättre.
> Nu är dom där, och en litet vinklat stänkskydd
> fram, gjort för en bredare skärm.
> Nu kan det regna. Ja bryr mej in't. Senaste
> pendling var i lätt duggregn, ingen brun rand på
> ryggen!!!
> Töntigt, jo, men tugga grus är inte så hippt
> heller.
Jag tror på en solig sommar..Så skärmarna ligger i källaren så länge. Men igår vore det trevligt haft dem. Fick tvätta av mina kläder utomhus så jag slapp få massa grus i badrummet. Kläderna är väl torra till måndagenspendling. Yep SL idag som gäller pga paddling.

Tidig tur till jobbet såhär första dagen efter semester. Galet mycket kaniner på min pendlingsväg och två morgonpigga räsercyklister (en Nishiki och en Cannondale).

Tomt på kontoret.

/Johan

Har en vecka semester kvar så jag vill inte tänka på jobb. Däremot saknar jag cykelpendlingen så jag ser inte fram mot jobbet men jag ser fram mot att börja cykla mycket igen. Alltså gör det inget att jag snart börjar jobba igen.

Vindstilla och tomt, både på cykelbanorna och på jobbet. Ser med bävan fram mot hemvägen då det utlovats skyfall. Ska bli spännande...

Kollade på yr.no innan jag stack till jobbet. Regn risken=100%. Ned o leta stänkskärmar. Mer än 10 cyklister på vägen genom slussen området. Nu blir det att ta min vanliga pendlastäcka istället. Cykelskorna ska få åka tvättmaskin. Fy faro vad de stinker efter torsdagens hempandling i skyfallet.

Gjorde årets bästa budgetuppgradering idag. Bytte hjul så att pendlarcrossen fick de sköna 28mm-däcken och racern fick nästan lika sköna 25mm-däck som inte tar i gaffeln varje varv. Efter att ha kört med rambromsat framhjul några veckor kände jag mig som Cancellara på väg till jobbet idag. Skärmarna är på och regnjackan med så nu är det bara att se busy ut på jobbet i åtta timmar och längta efter hemresan.

Regnjacka? Stänkskärmar? Bah, ni kommer att bli blöta ändå. Precis som jag.
Mitt regnskydd inskränker sig till att jag lade ner armvärmarna i ryggan till hemvägen (+ en extra plastpåse till kläderna)

Tittar ut och det ser grått ut...

Senast redigerad av en moderator:
OdenXT skrev:
> Regnjacka? Stänkskärmar? Bah, ni kommer att bli
> blöta ändå. Precis som jag.

Nåt annat har jag inte räknat med. Eftersom det här är en prylrecensionstråd så passar jag på att ge ett omdöme om min så kallade "regnjacka", Sugoi Helium:

Positivt - Försvinner helt när man rullar ihop den, väger mindre än luft.
Negativt - Skyddar inte mot vind, kyla eller regn, lägger sig som ett fuktigt plåster på kroppen. Dyr.

OdenXT skrev:

Risken är väl stor att jag ser ut som en stor våt hund o lukta som sådan :D
Få se om jag orkar ta på mig skaljackan. Det får verkligen blåsa och regna om den ska på nu på sommaren.

OdenXT skrev:
> Mitt regnskydd inskränker sig till att jag lade
> ner armvärmarna i ryggan till hemvägen (+ en
> extra plastpåse till kläderna)
>
> Tittar ut och det ser grått ut...

Jepp, blöt blev jag. Men det var riktigt skönt, rätt varmt faktiskt. Och hade det inte varit för att jag for omkull på järnvägsspåret under Liljeholmsbron i 30 knyck hade jag gett hempendlingen 4+. Dessutom var det lika tomt på cykelbanorna som i morse.

Undrar om skorna hinner torka till i morgon?

Inte en droppe kom på mig på vägen hem ifrån ovan :D
Järnvägsspår är elaka saker. Har kostat mig några revben under en jul. Så jag fegar alltid över dem.

Nej, skorna var inte torra trots en natt i torkskåpet. Bunnyhoppade över spåret för säkerhets skull.
7½ timme kvar till hemfärd.

Det blev köra genom skapnäck skogen till äventyrsbanan o sen fullfart in t stan. +1 mil o det behövs för köra ned vikten. Har det införs vänstertrafik på cykelbanor? Väldigt många som på vänstersidan idag.

"Værvarsel for Stockholm (Sverige): Kveld kl 18 – kl 24. Kraftig regn. Lett bris, 4 m/s fra øst-sørøst. 4,3 – 10 mm nedbør."

Fina vägen till jobbet och korta vägen hem verkar få bli planen idag.

Pendlade till sommarstugan igår i det som skulle ha varit ett torrt väglag enligt klart.se. Nu fick jag stå ut med ett lätt duggregn. Ja ja, kunde varit värre, fick iaf 8-9 mil i benen. Ställde in återpendlingen i morse pga regnet och tog bilen istället. Dålig moral, ska fundera ut något lämpligt straff.

Thomas

Blött, blött, blött.
Det fick bli fulcrossen idag också. Regnbrallor, regnjacka, högskaftade vattentäta arbetskängor och plattisar gjorde att jag kom fram - torr!
Men fort gick det inte...

svepande hårda svängar på jobbets sandiga parkering resulterade i stelkrampsspruta och läkarbesök för helt uppskrapad arm.. blä!! Cykeln klarade sig bättre än mig iaf..

Sol på vägen hem. Efter slösat pengar på SÄCK så kände benen pigga o alerta. Snabb grusväg o motionspår i hellas blev det. Bra för vikten. bara för att det har varit sol i 30 minuter innebär det inte att det är torrt i naturen. Torkar skor etc..

Slängde på 28mm:s Sport Contact och stänkor på fulcrossen igår kväll. Jävlar vad mycket bättre acceleration det blev! Maxfarten är fortfarande rätt låg pga 45/17-utväxlingen.

På Skeppsbron blev jag kränkt av en gubbe i 45-50-årsåldern på en mtb (rätt fräsch). Vid Grand Hotel körde han mot rött. Men jag kränkte honom lite senare på Strandvägen, he he.
Ego som jag är ger jag mig själv två poäng denna morgon.

Vad är det som luktar så förbannat utanför Tullhus 2? Som om alla Stockholms toeclippings samlades på hög därinne.

Sol, vindstilla och torra skor. Livet leker.

Cykelpendlingen gick på under 2 minuter idag igen.
Börjar få ett ordentligt tempo till jobbet nu!

Sista pendladagen inför 5 härliga semester veckor. Så det blev blåsa enskede-brostugan-äventyrsbanan-fridhemsplan. 27 i snitt. Så det gick i ett bra tempo. Inga torra skor ;) Det är ju blött i naturen.
De små röda bilar som är ute efter mig har ersatts med grävskopor, kloakbilar och stora trailers. Ingen bra trend..

Man hinner glömma mycket på fem veckor! Vad man brukar ha i ryggsäcken, var den är, att Västerbron inte alls tar slut där man tror den tar slut, koden in på jobbet...

Men det är ju i alla fall härligt att vara på rull, även om det gick lite väl sakta trots att formen är fin-fin egentligen. Rödljuset vid Hornstull verkade inte bry sig om att det knappt var någon trafik utan körde lång-långa intervaller. Den onödigt utdragna väntan lystes upp av åsynen av en mintgrön cykelbil. Verkar lattjo, men farligt bland bilarna.

Kom iväg i tid, men fick pumpa däcken på regncykeln. Den har visst stått ett tag.

Efter 4 km var framhjulet tomt igen och pumpen var kvar hemma så det blev en tur med t-banan för att hämta den innan jag kunde fortsätta till jobbet. Varmt och blött var det iaf.

helt okej att cykla i regn. Inte helt okej att glömma ta med handduk och torra skor.

Första dagen efter semestern, bytte om, ställde fram finracern trots lite surt väder och får då reda på att hustrun är magsjuk. BLÄÄÄ! Jag som sett fram mot att jobba och inte minst cykelpendla.

Jag hoppas att jag får cykla imorgon och att gumman snart mår bättre.

Dagens Pendling

Cykel & Däck: Langster och Conti Contact 28mm

Sträcka: 15,5 km

Snitt: 28,2 km/h

Kränkningar
Utdelade: 5 (men ingen bjöd upp till dans)
Mottagna: 0

Väder: 19 grader och regn

Övrigt: Första pendlingen efter 4 veckors semester, tack vare att jag lyckats få ihop 68,5 mil semestercykling kändes det OK att börja pendla även om det sög att behöva ge sig ut i ösregnet. Langstern har också lagt sig till med ett ljudligt knakande någonstans från vevpartiets håll... Det är väl lagret som är slut, verkar som om Specialized snålat lite när dom specade upp Langstercyklarna för jag fick byta frihjulkransen efter bara någon månad. Men det kanske är så att vevlager slits hårdare på en SS än en växlad hoj.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp