Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Bang skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tar rovern imorgon med tempohjälm ;)

Japp, Rover är nog det bästa alternativet om man inte vill ta cykeln till jobbet. Själv så har jag kört Rover tre dar i rad nu pga en förkylning som mer eller mindre omöjliggör cykling. Tyvärr så har jag inte lyckats kränka ngn cyklist på vägen till jobbet då det är för lite cyklister på Ulvsundavägen osv.

Asch...skredrisk i Gunnared tvingar mig nog ut på den trafikerade Gråbovägen i mörkret dom sista kilometrarna hem. Fasen. Inte nog med att det inte finns belysning på den annars fina cykelvägen hem, man har på sista tiden brötat runt och grävt längs med så att det är lera, skit och sand över hela cykelbanan...och nu rasar den väl snart också. Mutter, mutter. Vem har sagt att det ska vara lätt att cykelpendla?

Det lär vara brand i röda linjens tunnelbana norrut så alla ni som slöåkte imorse lär få gå hem... Det är jag som swischar förbi er och skrattar rått...

I morse var det nästintill perfekt väder med en minusgrad och torr vägbana. På hemvägen så snöade det och var nollgradigt.
Nu så snöar det rejält så imorgon kan det bli festligt att cykla till jobbet. Men har det kommit mer än en decimeter så kanske bilen får rulla. Vi får se...

MickeS skrev:
> Joakim Quensel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad har du för vantar?
>
> Hittade fodrade Goretex-tumvantar (från 1986!)
> på en militär utförsäljning i höstas, för
> 95:-.
> I grönt kraftigt tyg med skinnförstärkningar
> och luddfoder.
> Efter 4km imorse var jag blöt av svett om
> händerna, fick stanna och lufta dem en gång:)
> Men jag är varm om händerna, brukar åka
> turskidor barhänt ned till -20 om det är
> vindstilla.

Jag har ett par liknande. De går inte att använda i stockholm. Försökte nån gång när det var -15 men det var för varmt. :)
/J

Vidrigt väder på hemvägen! Motvind, kraftigt snöblandat regn och som grädde på moset vinterns första punka vid Stocksunds torp... När jag kom hem 20 minuter sen hade dock hustrun satt på bastun och ställt fram kall öl, det är sann kärlek det!

Bara -12 på vägen hem, men sån kallnordan så varmvantarna fick sitta på. Burr.

Selast skrev:
> Vidrigt väder på hemvägen! Motvind, kraftigt
> snöblandat regn och som grädde på moset
> vinterns första punka vid Stocksunds torp...
> När jag kom hem 20 minuter sen hade dock hustrun
> satt på bastun och ställt fram kall öl, det är
> sann kärlek det!

En sån fru ska man hålla hårt i. :)

bigmollo skrev:
> Selast skrev:
> -----
> > Vidrigt väder på hemvägen! Motvind, kraftigt
> > snöblandat regn och som grädde på moset
> > vinterns första punka vid Stocksunds torp...
> > När jag kom hem 20 minuter sen hade dock
> hustrun
> > satt på bastun och ställt fram kall öl, det
> är
> > sann kärlek det!
>
>
> En sån fru ska man hålla hårt i. :)

Och ofta.

Stisse skrev:
> Asch...skredrisk i Gunnared tvingar mig nog ut på
> den trafikerade Gråbovägen i mörkret dom sista
> kilometrarna hem. Fasen. Inte nog med att det inte
> finns belysning på den annars fina cykelvägen
> hem, man har på sista tiden brötat runt och
> grävt längs med så att det är lera, skit och
> sand över hela cykelbanan...och nu rasar den väl
> snart också. Mutter, mutter. Vem har sagt att det
> ska vara lätt att cykelpendla?

Hepp, cykelvägen var öppen, inga avspärrningar här inte. Man kan inte lita på tidningarna. Eller också övertolkade jag katastrof-rubriken. Så det var bara att mata på som vanligt, gött!

Minusgrader ute nu, ganska fuktigt förut. Blir nog halt imorgon i Götlaborg.
Drifting!!!

Pendlingen i dag var helt åt hel-te... en kort resumé:

Vaknade upp i morse trött som ett as, hade sovit lite lite under natten. Fick för mig att idag var en sån där dag som man inte riktigt orkar cykla och kan unna sig en liten tur med tunnelbanan. Sagt och gjort drar jag på mig rocken och beger mig till tunnelbanan, när jag kommer in i tunnelbanan verkar allt lugnt, men vid gullmarsplan verkar nått ha hänt och tunnelbane vagnen förbyttes till någon form av japansk boskapsvagn i tokyos tunnelbana, har aldrig varit med om att det har varit så mycket folk i en vagn som det var i morse. Jobbade undan lite på jobbet mellan alla bildgåtor, när jag fick för mig att läsa lite nyheter visade det sig att nått hade hänt i trafiken. Tunnelbanelinjen som jag skulle åka med hem hade dagen till ära fått för sig att börja brinna. Jaja tänkte jag det är väl lugnt det har man väl lyckats fixa tills jag ska hem men icke sa nicke, när jag skulle hem stod fortfarande trafiken stilla på röda linjen....hmmm....då är det väl bara att ta och börja traska från östermalm till slussen då tänkte jag, när jag steg ut utanför dörren på jobbet insåg jag att det till råga på allt hade börjat droppa nån form av sluch puppi från himlen, den rock jag hade på mig började få nån form av vitt sorbé inslag på axlarna....efter att ha traskat från östermalm till slussen och blivit dyngsur in till benmärgen insåg jag följande.....jag ska aldrig få för mig att åka tunnelbana av ren lathet igen det lönar sig inte! Tänk att i stället ha glidit förbi alla stressade människor iförd funktionskläder med ett vattentätt membran!

Så sensmoralen är: Att cykla lönar sig, både tidsmässigt och värmemässigt!

Mr Ice skrev:
> och kan unna sig en liten tur med tunnelbanan.

??? "unna sig" är den sista fras jag skulle använda för att beskriva en tunnelbaneresa.

Hemvägen igår var tom. Inte en enda joggare eller hundägare syntes till längs Årstaviken. De hade väl vett att hålla sig hemma. Strax över nollan och ett envist kallt regn levererades med nordanvinden och letade sig in mot nacken.
Idag var det bara segt. Klisterbollen i huvudet verkar bli större. För frisk för att vara hemma, för sjuk för att jobba.

Campa skrev:
> bigmollo skrev:
> -----
> > Selast skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vidrigt väder på hemvägen! Motvind,
> kraftigt
> > > snöblandat regn och som grädde på moset
> > > vinterns första punka vid Stocksunds torp...
>
> > > När jag kom hem 20 minuter sen hade dock
> > hustrun
> > > satt på bastun och ställt fram kall öl,
> det
> > är
> > > sann kärlek det!
> >
> >
> > En sån fru ska man hålla hårt i. :)
>
> Och ofta.

Det kan Ni fethaja kamrater! Det är vid sådana tillfällen man hajar att man har det ganska bra trots allt. Ingen pendling idag dock utan X2000 till Sveriges röv Göteborg för möten. Schnablar vad snö det är utanför tågfönstret!

jo tack den var bra lite kall på morgonen men desto bättre nu på förmiddan dagen

och snöig/modd lite här o där och is lite här o där men hojjen ser ut ha gott i skogen :)
mvh

Caligula skrev:
> Inget att rapportera utom en naturupplevesle. Fick i mörkret hem från jobbet i går kväll
> närkontakt med en räv; en stor, orädd sak som trots att jag tvärbromsade (dubbdäck mot sandad
> asfalt och skrikande frambroms) stod kvar på cykelvägen, någon meter ifrån mig. Något
> bildbevis har jag inte, när jag väl kom på att jag borde föreviga detta möte (och efter visst
> strul med att hitta mobilen, få upp knapplåset och sedvanligt menystrul) bestämde sig mitt
> bildobjekt för att försvinna ut i mörkret på en åker.

Hepp! I går eftermiddag (runt 15.30) kom det en helt orädd stadsräv lufsandes på cykelbanan efter Tranebergsbron precis innan man åker under avfarten till Essingeleden. Jag stannade, räven likaså, och så glodde vi lite på varandra en stund på typ två meters avstånd. Sedan tröttnade den och lufsade under tunneln mot Kristineberg...

Gamla cityrävar från Kungsholmen ska man akta sig för. Skabbiga typer.

Det var en härlig morgon, 3-4cm snö på marken och lätt snöfall.
Tittar nu ut från mitt kontor och ser att snön ligger kvar, ska nog ta en extra sväng hem.

Men först en timmes jobb till.

Värdelös morgon. orkade inte gå upp och låg kvar i sängen halvvaken. Hade varit bättre att ställa fram klockan en timme och sovit på riktigt. Sen möts jag av snöblandat regn. Och lösspringande hundar. Den svarta på cykelbanan syntes, men den som hade samma färg som multnande höstlöv och sprang bredvid syntes inte lika bra förrän den sprang ut på cykelbanan. Inget hände förutom en inbromsning.
Och så jobbjulfest ikväll. Om jag orkar.

Ytterligare en trist morgon med riktigt "Gunde-väder". Blev dessutom halvt dränkt av en taxidjävel från Uppsala som hade förvirrat sig till huvudstaden. Han vägrade stanna vid en cykelöverfart och körde i full fart förbi/genom den enorma vattenpölen som hade formats i regnet och stänkte ned mig rejält... Fuck you Uppsala Taxi!!! Må ni gå i konkurs snart. Efter detta lämnade dock en vänstersvängande SL buss företräde, Love you SL!

-1 och envis motvind.
Länge sen jag kunnat cykelpendla en hel arbetsvecka, känns i benen.
Äta julbord med starka drycker till 2200 kvällen före är ingen bra pendeluppladdning:(

MickeS skrev:
> -1 och envis motvind.

Vilka temperaturvariationer 16 grader upp!

Här i Tokholm är det som vanligt 4 grader och ihållande regn. Tog 20km vägen
in till stan allt blev genomblött men jag var varm och trivdes. Skönt att
ha torkskåp på jobbet så man kan ta på sig varma torra kläder i kväll.

zapiens skrev:
> Vilka temperaturvariationer 16 grader upp!

Japp, dagens höjdpunkt är att stiga upp och kolla utetermometern - hur många klädlager behövs idag?
Slår julkalendrar med hästlängder - och så får man göra det HELA vintern:)

Tog bilen Huddinge-Hammarbyhöjden som (jag brukar göra när jag skjutsar grabben till skolan) för att parkera där och ta cykeln vidare in till city. Hade packat ombytet i en plastpåse som låg i passagerarsätet. När jag kom fram till skolan så märkte jag att det var en påse sopor som jag hade tagit med mig! Blev till att cykla en omväg via Huddinge in till jobbet...

Snyggt jobbat Jocke dagens garv. Själv blev det ingen pendling idag lusse firande på dagis kom ivägen

Joakim Quensel skrev:
> Tog bilen Huddinge-Hammarbyhöjden som (jag brukar
> göra när jag skjutsar grabben till skolan) för
> att parkera där och ta cykeln vidare in till
> city. Hade packat ombytet i en plastpåse som låg
> i passagerarsätet. När jag kom fram till skolan
> så märkte jag att det var en påse sopor som jag
> hade tagit med mig! Blev till att cykla en omväg
> via Huddinge in till jobbet...

Det man inte har i huvudet får man ha i benen. :-)

Joakim Quensel skrev:
> När jag kom fram till skolan
> så märkte jag att det var en påse sopor som jag
> hade tagit med mig!

Du har umgåtts för mycket med Pilen. Cykla runt med sopor verkar vara nya träningsgrejen :-)

tillmann skrev:
> Joakim Quensel skrev:
> -----
> > När jag kom fram till skolan
> > så märkte jag att det var en påse sopor som
> jag
> > hade tagit med mig!
>
> Du har umgåtts för mycket med Pilen. Cykla runt
> med sopor verkar vara nya träningsgrejen :-)

Pilen är en riktig trendsättare.

Vad hände med cykelkläder då Jocke, ligger de i soptunnan nu?

Orörd pudersnö, på spårig is! Hur spännande som helst! :-D Det krafsade så gott i svängarna..

Selast skrev:
> Efter detta
> lämnade dock en vänstersvängande SL buss
> företräde, Love you SL!

Jag tror att deras cyklistkvot är slut, de har varit ovanligt snälla även mot mig det senaste. Kanke de har fullt upp att jaga annat villt så här års när cykliststammen minskat.

I dag blev formula skivbromsen på fixien värd varenda krona.

På väg hem gör plötsligt en lallare en vänstersväng in på en parkering mitt framför mig.
Med ett finger på bromsen passerar jag fonten med ca 1m till godo åkandes på framhjulet medans jag högljutt förklarar mina känslor över vederbörande.
Utan broms hade en klockren hockeytackling av peugeotens A-stolpe förmodligen varit ett faktum.
Ca 300m senare håller jag nästan på att fronta med en lallare på cykelbanan som tydligen tycker att mörk klädsel, inga lampor och inga reflexer är en lämplig utstyrsel när man cyklar i regnet en mörk decembereftermiddag.
Ett helt knippe av dom vanliga tomtarna som vimsar runt i sin egna lilla värld på cykelbanan var oxså ute under dagens färd.

Så här många glädjespridare brukar jag normalt inte träffa under en hel vecka.

snöfall och nollgradigt på vägen till jobbet, massor av folk som irrade runt utanför järnvägsstationen (som jag cyklar förbi), de klarar visst inte av att titta upp när det är snöfall, fick mkt användning av ringklockan, igen...
på vägen hem hade all snö smält bort och pga lite övertidsarbete så var det folktomt på vägarna.

Härlig, helt fantastiskt vad en 35minuters tur i spöregn kan rensa hjärnan. Kass dag med en krånglande systemstart och massa annat strul men nu är man hemma, dyngsur och lite frusen men helt avstressad.

Vad jag än skulle bli erbjuden för jobb och oavsett lön och andra förmåner, erbjuder de inte möjlighet till dusch och en och en halv mils pendlig så är jag inte intresserad.

//j

Ack, dessa vindstilla dagar, och man är oövervinnerlig. Vilken kick att inte behöva kämpa mot den envisa vinden. Annars väldigt blött och regnigt.

Senast redigerad av en moderator:
punka (ngn idot som lagt ett brunnslock mitt i cykelbanan, i kolsvärtan och regnet hann jag rycka upp framhjulen men inte bakhjulet), nästankrock med två olika bilar (kanske ska börja använda den där illgula västen i alla fall...) och sönderplingad ringklocka (plingaren flög åt fanders när jag tog i för att få några fyllskallar att lämna cykelbanan)- det gick sådär idag...

Riktig skön pendling i regnet idag, hade precis rätt med kläder; inte för varm innifrån och inte blöt utifrån. Kom på mig själv att fånle i regnet. Är det ett tecken på att jag längtar hem till julen i Göteborg?

En härlig kall morgon i Göteborg, tar cykeln från Hisingen till Mölnlycke till en anställningsinervju. Efter intervjun cyklar jag genom Delsjöområdet tillbaka till jobbet. Helt underbart, allt är tyst och stilla, grusvägarna härligt hårda och snabba. Sen raka motsatsen vägen hem från jobbet. Någon tycker mycket illa om mig uppenbart (har min arbetsgivare fått reda på att jag söker nytt jobb???). Den första biltorpeden jag råkar ut för är en ung kille som pratar mobil och rätt som det är svänger rakt över cykelbanan och in på en väg utan at blinka. Tur att jag precis hade justerat mina bromsar. Nu har nästa torped blivit kontaktad efter det första misslyckade försöket att köra över mig. Jag är nästa hemma och skall passera en korsning. Långt bort ser jag en bil och jag bedömer att jag kan köra över utan problem, men han håller inte jämn fart utan ökar rätt som det är. Hinner bara tänka att nu kommer asfalten snart att träffa mig. Men tack vare min skicklighet (tur?) så lyckas jag styra undan och bara få en lätt knuff av kofångaren. Jag känner mig redan orolig för måndagens pendling. Vad skall jag göra för att undvika nya torpeder? Köpa ny cykel? Ta bussen? Ta en annan väg? Tacksam för tips.

Glad att jag slipper pendla idag, 0-gradigt och så har det ramlat ned över 2dm klabbsnö under natten/dagen.
Har kaffepaus i snöskottandet just nu, återstår säkert 2 timmar innan uppfarten är klar.
Så här vit lucia är det länge sen? vi haft i Lule.

Glad Lucia förresten allihop!

MickeS skrev:
> Glad Lucia förresten allihop!

Detsamma!

I stockholm var det runt nollan idag. Körde en 10-milare innan lunch. Knastret från dubbdäck och grus gjorde mig törstig på glögg.
/J

Lagom kallt, -5, rätt bra plogade cykelvägar och spåriga och ojämna vägar. Såg en stor uggla (av okänd sort)!

Klar himmel för första gången på evigheter, cyklandes mot soluppgången, mysigt, nästan varmt.

Lite trögre än vanligt, cykeln verkar inte ha återhämtat sig efter happy-lerbadet i lördags, eller var det kanske benen?!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp