Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
MTB, dubbdäck och några fostrande tempointervaller förgyllde dagens pendling.

Många förundrade blickar får man om man cyklar med en annan cykel på axeln genom stan.

Fortsatt kallt, cykeln går så trögt så knäna klagar - tur iaf att man inte bor i Tornedalen, hörde att man haft -33 ovanför Pajala igår. Burr.

För tusende gången sa jag till mig själv :
Steine, du KAN cykla lite saktare. Du MÅSTE inte cykla om den här klungan. Du FÅR ta det lugnt. Du HINNER till jobbet ändå.

Men för tusende gången, det slår aldrig fel. 20 sekunder senare spratt det till i benen och jag var lycklig igen!

MickeS skrev:
-------------------------------------------------------
> Fortsatt kallt, cykeln går så trögt så knäna
> klagar - tur iaf att man inte bor i Tornedalen,
> hörde att man haft -33 ovanför Pajala igår.
> Burr.

Det kan alltid bli jävligare. -15 här men soligt och fint.
Skön rimfrost i skägget dock...
DSC00155.JPG ht=544

Ny cykeldator gjorde pendlingen lite roligare. Grym motvind gjorde den lite jobbigare.
/S

Sega ben, underbar morgon, vita vägar av allt gammalt salt, rasslande dubbdäck och fantastisk medvind. Jag hoppas det mojnar till kvällen...

Gled ner till bilen och tuffade till jobbet. Vete tusan när jag kommer cykla igen.... <-- Neggotankar.

Johan A skrev:
> Gled ner till bilen och tuffade till jobbet. Vete
> tusan när jag kommer cykla igen.... <--
> Neggotankar.

Kom igen nu! Jag saknar en grön hjälm på gator och torg!

Ja, jösses vad vinden friskade i på tex Västerbron. Nu kräver jag medvind på vägen hem.

Jag som tänkt avsluta veckan med lite fin fin cykling och så blev det såhär?
Började bra starkt med 2 mil medvind, sen blixtvände det till 8mil i motvind som aldrig ville ge sig.
Vevade mig blå å kom knappt framåt.. Men, solen sken och motvind ger starka ben har jag hört.

Kränkte en volvo så till den milda grad att föraren kände sig tvungen att preja upp mig på trottoaren. Först fick jag frågan om jag var helt dum i huvudet och sedan fick jag förklarat att vi har högertrafik och att man inte får cykla om volvos på insidan. Jag önskade gubben en trevlig helg.

bjorre skrev:
> Jag som tänkt avsluta veckan med lite fin fin
> cykling och så blev det såhär?
> Började bra starkt med 2 mil medvind, sen
> blixtvände det till 8mil i motvind som aldrig
> ville ge sig.
> Vevade mig blå å kom knappt framåt.. Men, solen
> sken och motvind ger starka ben har jag hört.

Du får börja använda GPS,en så blir det inte riktigt lika långt till jobbet;-)

GPS var ett bra tips.. När det började lukta koskit så misstänkte jag att jag var en bra bit från jobbet.

Riktigt kanonväder på vägen till jobbet idag.

En av skrotbilarna vid Askohuset har försvunnit och den andra stod med öppen dörr. Nu var det en massa skräp där också - någon borde verkligen göra något!!!

Rekade en ny stigsnutt över kullen mellan E20 och Meckonomen på vägen till jobbet. Blev fin fint:-D

Får man ha med sig sekatör när man jobbpendlar?

Fybubblan vilken vidrig hempendling. Det var nog den tjurigaste under hela vintern.
Alldeles för naivt klädd. Har helt enkelt förnekat händelsen "blötsnö" i morse och trott att våren var i antågande. Ska införskaffa googles till nästa säsong.

/E

Varmt och skönt hem, -7.
Piggare ben än vad jag trodde jag skulle ha efter första pendelveckan på länge.
Nu blir det soffan, chips och ban-VM, tjoho.

Det snöade på vägen hem och var allmänt tungcyklat.

Liften gick för fullt i Flottsbro:-)

En kille kraschade ordentligt med sin fixie vid Slussen/Skeppsbron på vägen hem idag vid 17:30. Han fick ett ordentligt jack i hakan som jag hoppas han drog och sydde asap. Vi var flera stycken som hjälpte honom. Nån här? Länge sedan jag såg någon i sådan chock. Tog ett par minuter innan han verkade förstå vad som hänt. Hoppas han mår bra iaf.

Vilken j%vla hemresa igår!

Reste mig försent. Konstaterade genom fönstren på Brahegatan att medvinden från morgonen inte hade mojnat, snarare tvärtom. Nu dessutom med ett elakt isigt snöfall. Ner i källararkivet för ombyte.

Garaget i kåken ligger som brukligt en dryg våning under mark. Alltså är det en knixigt uppfart till automatdörrarna ut till gatan. Där har parkeringsbolaget satt upp checkpoints och en plastbom.

Det fina när en bil ska ut är att man kan smita bakom den och smyga bakom då bilar men inte cyklar öppnar autodörrarna. Har gjort detta många gånger.

Vet inte om jag var slö, om bilen körde sakta eller om bommen var trimmad. När jag sög i och började bryta mig upp för rampen bakom bilen drabbades jag av ett överraskande överfall. Fick en brutal smäll över näsa och haka och vinglade som ett fyllo ut på Brahegatan rätt ut i snöyra och trafik. Vinglade ner på Sturegatan, Birger Jarlsgatan och stannade till på Bibloteksgatan för att få koll på vad som hänt. Där kunde jag samla ihop mig och konstatera att jag nog har kapat den där vägbommen med min näsa. Det var den som skramlade ner över styreet och ner på marken... Bommen drabbade mig utan förvarning som en blixt från kalr himmel.

Jag är grymt glad att jag inte dundrade in i garageväggen eller in i en bil. :0

Efter det hade jag en timme att mosa på i den stenhårda snöstormen på hemvägen. Det kylde dock ner mitt stukade fejs.

Gissa om fredagsripasson smakade bra :/

Hemresan igår var episk, finaste på länge. Stan var vit, vacker och tyst. Snön i luften och fukten på glasögonen ger alla lampor en vacker, skimrande aura. Snön på vägen gör att dubbarnas ettriga knatter mot asfalten byts mot ett stillsamt frasande. Trafiken var lugn genom stan, får cykla ospårat längs strandvägen. Perfekt före för mina Nokia 106-or, precis lagom konsistens för att de skulle bita bra. Lite spännande längs Skeppsbron, känns som att bilarna blev lite mer närgångna när cykelbanemarkeringen försvann under snömodden.
Nya Årstabron nästan löjligt vacker, den vita, upplysta körbanan, vinden i ryggen, och resten av staden som tonar ut i det vita töcknet. Blev t.o.m. tvungen att stanna och titta ett tag, men den stickande snålblåsten manade mig vidare rätt snart.
Alldeles ensam på bron, det enda som störde upplevelsen var var knasometern. Så här nära tågens luftledningar fick den ett fullständigt sammanbrott. Det lustiga är att det är inte bara de trådlösa funktionerna(puls, fart och kadens) som fick spader, utan även de knappstyrda funktionerna. Plötsligt så aktiverades ljudlarmen igen. Snömodden på skärmen gjorde att jag inte såg vad som upprörde den, men jag antar att att det var larmen för puls och kadens som gjorde att jag lät som ett gammalt Donkey Kong när jag rullade av bron.
Fick även cykla ospårat över Årstafältet, där en plötslig vindstöt får mig att vingla till och nästan gå omkull. Perfekt för att hålla illusionen av strapatser vid liv.
Älvsjö passeras utan dramatik, men nu får jag inte köra ospårat längre.
I Huddinge börjar drömmen blekna. Snön har tjockat på sig, och börjar packas under skärmarna. Det extra motståndet gör att cyklandet börjar kosta på.
Extra obekvämt blir det när snö som samlats på knäskyddet börjar smälta och rinner kallt och outhärdligt sakta nedför vaden och ner i skon.
Den nya halvtäta yttertröjan var just det - halvtät, och ärmarna börjar kännas tunga och kalla. Handskarna hänger redan som våta disktrasor från fingrarna.
Sista knuffen över Alfred Nobels allé. Går ut i vägbanan för att slippa snöuppbyggnaden, men där är det spårigt. Två överraskande bredställ med räddningar som liknar ett tangoutfall från let´s dance får mig att söka mig tillbaka till cykelbanan.
Kommer just i tid till Parkhemsvägen för att få lite oavsiktlig underhållning när en bil glider med låsta bromsar rakt genom rondellen.
Bjuder själv på lite oavsiktlig underhållning för några människor i en busskur några hundra meter senare, jag går omkull när jag inte ser var den låga kantstenen börjar vid en trottoarpassage.
Några minuter till och jag är hemma, blöt, trött och lycklig. Nytt maxtidsrekord och nytt kalorirekord - och antagligen nytt rekord i längst sammanhängade fånigt flin också.

Kallt på morgonen, -18. Skulle haft långkalsonger (men hade iallafall ansiktsmask och handsköverdrag och Biltemaneopren på fötterna). Hem -3 och snö. Nästan blötsnö. Fastnade överallt (mest i ansiktet, kändes det som). Men konstig känsla med nån centimeter oplogad cykelväg med asfalt under. Konstigt på ett bra sätt, alltså.

Då var det sommar! (tid).
Första passet på länge utan dubbdäck, vilken skillnad. Flög uppför backarna. Nåja det kändes så iaf.

Jag visste redan innan jag gick ut i garaget att jag hade en punka att laga...kan det bli bättre?

Var sen i morse och fick bråttom till ett möte. Säj no more. Bara asfalt:-/

Körde fel i en korsning och fick ihop 70 km innan jobbet. Fin soluppgång.

bigmollo skrev:
> Körde fel i en korsning och fick ihop 70 km innan
> jobbet. Fin soluppgång.

Hmm, istället för 10 km eller i stället för 60?

Skönt att bli av med dubbdäcken idag, jag bara flög fram och kränkte allt i min väg. Cykelkorgarna och de gula västarna fick sig en omgång.

evo (fd evosmos) skrev:
> Hmm, istället för 10 km eller i stället för
> 60?

Jag körde av misstag ut på Ekerö. Det tog ända till Svartsjö innan jag kom på att det var fel, då vände jag. ;)
/J

Tungt idag efter att ha spelat slutspel i innefotboll hela söndagen.
/S

Nu verkar flunsan ha brutit ut så jag pendlade till teven och glor på sagan om ringen för 348576363 gången.

Medans det sitter växlar på pendlarn - http://happymtb.org/forum/read.php/1/1099666 - kan man passa på att testa vilken utväxling det skall vara. Körde 39/17 till jobbet idag. Det var för lätt. Imorrn får det bli 39/16. Eller skall man köra med nån slags intervallhalveringsalgoritm och köra 39/11 istället?

Massvis med grus överallt tycker jag. Och är det inte grus är det lyftkranar och containers på cykelbanorna.

Senast redigerad av en moderator:
Friskvårdstimme Norra Djurgården Stockholm kl 13.00.

Bilagor

• friskvård.JPG
    friskvård.JPG
    126.2 KB · Besök: 24
rising skrev:
> Eller skall man köra med nån slags
> intervallhalveringsalgoritm och köra 39/11
> istället?

39/13, dvs 3 tror jag blir super. Det är ju helt värdelöst att pendla med för lätt utväxling. Jag kör 44/15 på min fizzie och lättare än så går ju bara inte att ha och då är jag ganska klen.

Dagens pendling var väldigt konstig. Min älskade Fisher är hos doktorn så tills dess får jag hålla tillgodo med en Kona Fire Mountain Nine. Snacka om traktor, jag sitter upprätt som på en jä*la militärcykel och inga SPD-pedaler har jag heller.

Sjukt vad SPD är värt mycket när man har vant sig. Då vill man aldrig vara utan igen. Känns vingligare utan helt enkelt.

I övrigt hade jag omänsklig motvind på mölndalsvägen på vägen hem. Ja en sak till, kan någon förklara varför min cykeldealer envisas med att smörja in sadelstolpen med fett så att den blir omöjlig att fixera?

Årets första cykling till sjukan avklarad, gick lätt, lär vara betydligt jobbigare hem imorgon bitti!

Little Stereo (på jobbet) skrev:
> Med ett skratt var man på jobbet, torrt & varmt
> (+5 grader) och stockholms stad hade sopat bort
> gruset mellan Gustav III staty och Strömbron...

Men du cyklade på bilvägen va? Jag har hört att Stockholms stad hatar cyklister och inte sopar cykelvägarna innan juni. Minst.

Tunna jackan och handskarna - ljuvligt!

Lite mindre grus för varje dag känns det som. Men glaskrosset på cykelbanen vid KTH har nog legat sedan jul.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp